عفرین، حماسه کوبانی را تکرار خواهد کرد!

عفرین، حماسه کوبانی را تکرار خواهد کرد!

در ۲۰ جنوری ۲۰۱۸، دولت فاشیستی ترکیه به ادامه جنایاتش، به‌طور رسمی اعلام نمود که برای سرکوب «تروریست‌های پی‌.کی‌.کی» و داعش بر عفرین حمله می‌نماید. این دولت مستبد و جنایت‌پرور برای انحراف اذهان عامه داخلی و جهانیان، داعش را نیز با این منطقه گره زد ولی بر همگان روشن است که تقریبا بساط این گروه قسی از سوریه برچیده شده و بخصوص در عفرین و حوالی‌اش خبری از آنان نیست. مهمتر از همه بر اساس گزارش‌های مراجع معتبر، دولت اردوغان از حامیان سرسخت داعش بوده و در حمله بر کوبانی نیز نظامیان ترکیه در لباس داعش شرکت داشتند. حداقل رابطه دیرینه و تنگاتنگ ترکیه با گلبدین خونریز، مشهور به «قصاب کابل»، دلالت بر حمایت این دولت مستبد از پلیدترین نیروها می‌کند. برعلاوه، دولت خون‌آشام اردوغان همان داعشی‌های گذشته را زیر چتر نیروی چندهزاری «ارتش آزاد سوریه» تسلیح و تمویل نموده و در کنار ارتش رسمی ترکیه به جان مردم دربدر این منطقه رها کرده است. دولت اخوانی ترکیه که خصومت دیرینه با خلق ستمدیده کورد دارد، هرگز نمی‌خواهد آنان در صلح و آرامش بسر برده از آزادی و عدالت بهره‌مند گردند به همین دلیل پیاپی دست به توطئه‌های رسوا زده علیه آنان به زور و دهشت متوسل می‌شود.

عبدالله اوجالان، رهبر زندانی مبارزان کورد سه سال قبل در باره کانتون عفرین هشدار داده بود: «امروز، روزی نیست که کارخانه‌های نساجی ساخته شوند. روز ساخت کارخانه‌ها برای تولید اسلحه و مهمات است، آفرینش کمونیزم جنگی و ریشه‌گرفتن در میان جامعه.» و امروز این پیشبینی به واقعیت پیوست که مشت را فقط با مشت می‌توان پاسخ داد.

تاریخ درخشان ملت کورد مملو از مبارزه و ایستادگی در برابر ارتجاع دینی و غیردینی است و بخصوص پس از مقاومت حماسی در کوبانی که تجربه شان پربارتر شده، خاموش ننشسته و سرنوشت خویش را با دستان توانای زن و مرد این سرزمین رقم می‌زنند. شهر عمدتا کوردنشین عفرین سوریه از جمله سه کانتون (عفرین، کوبانی و جزیره)‌ است که به‌شکل خودگردان تحت رهبری «حزب اتحاد دموکراتیک – پی‌.وای.دی» اداره گردیده و از ۲۰۱۲ بدینسو در امنیت نسبی به‌سر می‌برد، اقوام دیگری مانند عرب‌ها، ترکمن‌ها، آسوری‌ها، یزدی‌ها، ارمنی‌ها، آرامی‌ها و چچن‌ها را نیز در خود جا داده است. امروز «نیروهای دموکراتیک سوری» متشکل از جنگجویان جان‌گذشته «واحدهای مدافع خلق – ی‌پ‌گ» و ملیت‌های دیگر بخصوص عرب‌ها برای دفاع از عفرین در کنار هم ایستاده‌اند. افزون بر آن، باشندگان عفرین و حتا زنان مسن منطقه سلاح بر دوش گرفته و قهرمانانه در برابر ارتش تا دندان مسلح ترکیه و داعشی‌های دیروزی می‌جنگند.

«حزب همبستگی افغانستان» به نمایندگی از مردم سوگوار افغانستان که همچون خلق ستمکش کورد از جنایت و بربریت بنیادگرایان، ارتجاع منطقه و دست‌درازی‌های دول امپریالیستی رنج می‌برند و هر روز در آتش انتحار و انفجار عزیزان شان را از دست می‌دهند، حمایتش را با مبارزان عفرین اعلام نموده و امیدوار است مردم منطقه نیز به‌سان کوبانیان از این معرکه سرفراز بدر آیند. مقاومت این سلحشوران در تاریخ مبارزاتی خلق‌‌های دربند با خط درشت حک خواهد شد. مبارزان سرتاسر جهان، اَوِستا خابورها، سکینه جانسز‌ها، لیلا قاسم‌ها، جیلان اوزلاب‌ها، آرین میرکان‌ها و... را به خاطر خواهند سپرد.

رزم‌آوران کورد که حق دارند از تضادهای درونی قدرت‌های جهانی به نفع مبارزه شان سود جویند، باید فریب دوستی بخصوص دولت جنگ‌افروز امریکا را نخورند چون تاریخچه این ابرقدرت مملو از پلشتی و جنایت و ضدیت با جنبش‌های آزادیخواه است. امریکا اگر در ظاهر و بنابر منافع منطقوی‌اش از کوردها حمایت کرد، اما روزی آنان را از پشت خنجر خواهد زد چنانچه همین اکنون در برابر حملات وحشیانه ترکیه فقط «اظهار نگرانی» می‌کند و بس. مردم افغانستان تجربه تلخ و خونینی از جنایتکارپروری و مداخلات محیلانه کاخ سفید در کشور شان دارند که نتیجه آن فجایعی است که از چهاردهه بدینسو در کشور ما جریان دارد.

فقط با اتکا به خلق سلحشور کورد که با اراده و تعهد استوار به جنگ تکنولوژی پیشرفته نظامی دولت ترکیه می‌روند می‌توان مشت محکمی بر پوزه این ارتش تبهکار کوبید. خلقی که متحدانه برخیزد و در صفوفش شیرزنانی از نوع اَوِستا خابور را داشته باشد که با قربان کردن جانش تانک ترکیه را منفجر ساخت، شکست ناپذیر است. همانگونه که وجدان‌های بیدار جهان در کنار مقاومت تاریخی کوبانی ایستادند، امروز نیز عفرین را تنها نخواهند گذاشت چون یک مبارزه حق‌طلبانه و پیشرو حتما حمایت عناصر و گروه‌های مترقی جهان را با خود خواهد داشت.

ما به مقاومت‌گران عفرین درود فرستاده در کنار آنان ایستاده‌ایم!

حزب همبستگی افغانستان

۱۰ دلو ۱۳۹۶ (۳۰ جنوری ۲۰۱۸)

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 755 نفر