جایزه به سیما سمر، اهانت نابخشودنی به «تاریخ غبار»!

به تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴، روزنامه «هشت صبح» کنفرانس سالانه خود را در واشنگتن دی‌سی مطابق سیاست امریکا با چند بحث بی‌ارزش و سطحی که به ریشه مشکلات فعلی افغانستان و چگونگی تحویل دادن قدرت به طالبان و ده‌ها جنایت دیگر امریکا و غرب هیچ اشاره‌ای نشد؛ برگزار نمود. سخنرانان اصلی آن چند چهره منفور، ضد ملی و وطنفروش چون سیما سمر، سپنتا و فرهاد دریا بودند که با نشر اعلان این کنفرانس مورد تمسخر کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک قرار گرفت. از شروع معلوم‌دار بود که این بازی‌های مسخره در اصل بخاطر گرفتن فند و در حقیقت توهین به شعور مردم است ولی بزرگترین و نابخشودنی‌ترین توهین این کنفرانس دادن تندیس «تاریخ غبار» به سیما سمر بود که خشم تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

سندی از عضویت سیما سمر در حزب جنایتکار وحدت
سندی از عضویت سیما سمر در حزب جنایتکار وحدت

سیما سمر که سوار بر سرپنجه امریکا در حکومت کرزی در راس «کمیسیون نامستقل حقوق بشر» قرار داشت و با ساخت و پاختی که با باندهای جهادی و جنایتکاران تنظیمی داشت، از نشر اسناد جنایات جنگی این نوکران امریکا و ایران و پاکستان جلوگیری نمود و به گفته کارمندان این نهاد، در بدل زیر زدن این گزارش فراوان پول دریافت کرد. این زن تسلیم‌شده، لکه ننگ نازدودنی عضویت در شورای رهبری حزب جنایتکار وحدت اسلامی را نیز بر پیشانی دارد.

میرغلام محمد غبار، شخصیت ملی و مترقی بخاطر انعکاس درد مردم در جریده «وطن» و پارلمان بارها از سوی حکام مستبد زندانی و تبعید شد و با وجدان بیدار یگانه تاریخ معتبر افغانستان را نوشت و به ما به ارث گذاشت. تعلق «تندیس»ی که نام این شخصیت انقلابی میهن ما در خود دارد به این زن معامله‌گر و سازشکار، توهین به مردم و تاریخ افغانستان است. اما خوشبختانه که این مولود «سیا» از سوی مردم شرافتمند و آگاه چنان لگدمال و مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفته که اگر وجدان می‌داشت فورا این تندیس را مسترد می‌کرد.

«هشت صبح» با دروغ نوشت که تندیس از سوی دختر زنده‌یاد غبار، داکتر دنیا غبار به سیما سمر داده شده که تعجب همه را برانگیخت. اما دنیا غبار فوری در پست فیسبوکی به این خبر واکنش نشان داد:

«حقیقت ندارد!! که من «دنیا غبار» تندیس غبار را به خانم سیما ثمر تقدیم نموده باشم!! تصور نمیکردم که چنین تهمتی روا گردد! حتی در تحت آن خبر کامنت من چاپ نمی‌گردد! من گفتارم را در کنفرانس دریجا [در این‎جا] میگذارم!!! اما بعد از ختم کنفرانس من از منطقه خارج شدم و در مجلس «شبانه» تقدیم جوایز حتی حاضر نبودم!!»

ایکاش دنیا جان از همان ابتدا که دید در لیست سخنران‌های کنفرانس عناصر بدنام و فاسد و خودفروخته نظیر سپنتا و سیما سمر شامل اند، از اشتراک در آن ابا ورزیده اجازه نمی‌داد که نام الهامبخش پدر مبارز اش بر جایزه‌ای ساخته چاکرکان غرب گذاشته می‌شد.

پست فیسبوک خبر ۸ صبح

از این‌که تعداد پیام‌ها زیر خبر روزنامه «هشت صبح» فراوان اند، در ذیل گزیده‌ای از آنها را جمعآوری کردم که نمایانگر آگاهی و قدردانی هموطنان ما از شخصیت‌های مبارز و جانباز تاریخ ماست:

Geeti B Roeen Kohistaniدر حیرتم که این رسم ریا کاری، فرومایگی و به اصطلاح عام (خاک در چشم مردم زدن) تا چه زمانی ادامه خواهد داشت .
تجربه بیست سال و حتی بیشتر از آن نشان میدهد که همه این نمایش ها پروژه ای بوده چهار نفر جمع میشودند یکی دیگر را تعریف و توصیف میکنند و جایزه و القاب های بسیار سنگین میدهند. اصلأ کار، فعالیت معلوم نیست ، دست آورد صفر اما تقدیر و تمجید به خروار . به رسانه ای مانند ۸ صبح ننگ است.

Wadood Omar Hossainiسیما سمر در کنار اسپنتا چی ترکیب عالی
اینها همان دزدان چپاولگران غارتگران و مفسدین حکومت قبلی هستند چهره هایی شان برایی ملت واقعا خسته کننده هست
البته از روزنامه هشت صبح هم گله یی نیست !

کامنت در پای پست خبر ۸ صبح

Tajmohammad Bakhtariاگر مرحوم غبار زند می‌بود سکته میکرد حیف تندیس تاریخ غبار که به این زن کثیف معامله گر رژیم جمهوریت و جانبدار داده شد و امیدوارم که یک روز تاریخ برگردد و این امتیاز فرهنگی از این زن خبیث گرفته شود.

Noor Atazaiواقعن شرم آور است که نام بزرگ غبار را چنین به حراج می گذارند این زن کثیف در طول دوران حکمروایی اش در پست های مختلف جز زراندوزی چی خدمت را برای مردم افغانستان نموده؟ روزنامه هشت صبح باید پاسخ دهد . شما اقوام دیگر را به ملیت پرستی محکوم می کنید آیا متوجه خود تان استید؟

Shukran Raufiهمين هشت صبح اگر يك جمع الاغ ها نباشند، يك بار به كامنت هاي مخاطبين خود نظر بيندازند و اگر يك درصد هم نظر موافق توي نظريات مخاطبين خود در رابطه به همين نمايش مضحك دريافتند بعد ما هم ميگوييم كه كار بسيار نيكي كردند.

Mari Edrisyلطفن نام بزرگ غبار را ازین مسخره بازی هایتان دور کنید

Omid Mohammadiکدام حقوق بشر ماکه حقوق بشر ندیدیم حقوق منافع خود شان است اگر است چرا به فلسطین نمیرند اطفال شیر خوار تکه پاره میشه بم بار میشه کدام حقوق بشر

Fardin Anardaragiحیف این تندیس.....
اگر تف بروی سیما سمر خاین شود هنوزه حیف است .... لعنت به بخودش بعد به حامیانش از همه بدتر به کس هایکه به چنین افراد چکچکی بازاری تندیس خجالت نامه را میدهد.

Sahel Armanنام غبار را بد نکنین با ای کارهای احمقانه تان

Yalda Azimiبزرگ ترین فکاهی ها این روز ها نشر میشه .
خانمی که در زمان قدرت اش به حقوق بشر هیچ پایگاه برای دیگر اقوام مناسب نمیدید تنها خودش خویش و اقوامش بود و کمیسیون .
امروز تندیس اخذ میکند جای خجالت و شرمنده گی است برایش

اسماعیل لشکریبی‌ثمر تر از سیما سمر کسی نیست.
هشت صبح سر خود عریضه می‌کند.

Sana Ahmadغلام محمد غبار، تاریخ‌نویس و افشاگر دردهای ستمدیده‌ترین مردم افغانستان، امروز حتی زیر میلیون‌ها لایه خاک هم آرامش ندارد. چرا که تحمل این زجر برای او غیرممکن است؛ وقتی می‌بیند به نام او، به سیما ثمر، کسی که به خون میلیون‌ها انسان بی‌گناه تف انداخته، جنایات باندهای جهادی را زیر نام کمیسیون حقوق بشر پنهان کرده، و عضو رهبری باند خائن و جنایتکار محقق و خلیلی بوده، جایزه داده می‌شود. هشت صبح و اربابانش از دور هم ماهیت شوم‌شان هویداست، اما چه حقی دارند که از نام انسان شرافتمندی چون غبار، برای چنین سوءاستفاده‌های ناپسندی استفاده می‌کنند؟ مایه شرم است که هشت صبح چنین بی‌حرمتی به غبار کرده است.

Naser Faiziسیما سمر از جمله خود فروختگان و مزدوران درجه یک خارجی ها است او هیچ گاه یک خادم واقعی ملت افغانستان نبوده بلکه یک شخص خوش خدمت برای اربابان خارجی خود بوده وابزاری برای پیشبرد اهداف شان

Mohebbollah Kakarجالب وخنده اور است که سیما ثمر با نام و طرز تفکر بزرګمرد غبار صد در صد در تضاد قرار دارد به این زن تندیس غبار هدیه شده است.

PanjSharey Gakچی ریشخند یک شخص جاسوس جایزه میدهند ای چی خدمت کرده به جامعه بشر جز نفع غرب

Akhtari Farahmandتندیس به یک نویسنده داده میشد ، به یک آدم خوب و دانشمند داده میشد
تندیس به فساد پیشه گان داده شد که از هر طرف حقوق انسانی مردم ما را به یغما بردند

Husna Baharحیف به نام غبار و تندیس آن که به این زن حرامخور که تمام پول و امتیازات دفتر حقوق بشر در کابل را با قوم و قبیله خود زهر وزقوم کرد، داده شود .

کامنت در پای پست خبر ۸ صبح

Ahmad Afzalyخود سیما بی ثمر اعضای باند جنايت کار حزب وحدت بود .. آن شاءالله دست کثيف شما از افغانستان بر همیش کوتاه شود

Ehsan Hakimiسیما بی سمر ماخو ده بیست سال حکومت ع غ کدام خدمت وفعالیت ازی شخص ندیدیم عجب است بازتندیس هم میگیره وای به حال ملت ما

Yusuf Darbarیعنی هیچ شما مردم شرم ندارید و از کرده و انجام کار ای مردم عبرت نگرفتید …

Rus Tamتنديس "تاريخ غبار"با كدام ويژه گى به سيما سمر اهدا شد،مردم ما در حدود دو دهه كارى سيما سمر در كميسون مستقل حقوق بشر كدام دستآوردى را مشاهده نكرده اند

Najibullah Hikmatjoاهدای تندیس غبار به یک آنسان ضد ملی و تا حدودی دزد، به زنده یاد میر غلام محمد غیار مورخ نامدار و شخصیت ملی افغانستان بی احترامی و توهین میشود.

Masood Shahاین زن جاسوس امروز کجاست که از زن‌ها دفاع کند اینها اصل سگ طالب هستند بیست سال بنام کمیسیون مستقل حقوق بشر را زهر کرد بنام خانه امن از دختر استفاده شد حالی برایش باید جایزه بدهند خداوند لعنت آن کند چطور نمی نشرمید که جایزه هم گرفت در وضعیت امروزی

Ahmad Faiq Aminدر جان مردم می‌زنند. با اینکار خود و صاحب پروژه را خوشحال می کنند. مردم و ملت در کجایی این داستان هستند.

Nafisa Sakhaهشت صبح به دستور امریکا، حالا یک مجلس چای و نان برگزار کرد که مسافران و همکاران امریکا یک دم یکدیگر را ببینند و الی کشور افغانستان کجا و امریکا کجا!

Basir Faiziهههههههه هههههههه
شرم آور ترین اهدا جایزه به کثیف ترین چهره که هم خود و هم مردمان خوب و بيچاره خود را قربانی کرد.این چهره کثیف هم کار و هم پیمان خلیلزاد، کرزی و اشرف بود و هست.

Khalil Olomiجای شرم است به کسانیکه تندیس یک انسان مبارز و مورخ شهیر را به یک گدیگک مزدور محقق و خلیلی جانی وحدتی میدهند

Bek Mirzoiنانش را جنایت کاری مانند غنی وکرزی میدادندویک روز نشد که روابط این تبهکاران را با تروریستان افشامیکرد وپرده از روی کشتارسربازان ‌افسران با توطیه شورای نام نهاد امنیت ارگ بر میداشت! اینها گماشته گان اجنبی اندوهرگز بکار مردم وجامعه ما نیامده ونخواهند آمد!

Mahnaz Raiszadaبه پاس کدام خدمات ایا برای اهدای این جایزه معیاری وجود داشت اهدای این تندیس شایسته زنانی است که امروز با هزاران چالش زیر سلطه حاکمیت تروریستان زندگی می کنند

MI Popalمضحک ترین اقدام، یعنی هنوز هم تیاتر ادامه دارد

Ahmad Jawad Qurishyمگر همین خانم نبود که به بهانه حقوق بشر حقانی را از اعدام نجات داد

Kefayatullah Hedayatتمام جوایز ، وتقدیر نامه ها فقط مال چند شخص مانند خانم ثمر، بارکزی‌، سراج، کوفی وغیره چند لابی گر دیگر آیا در افغانستان فقط همین ها مدافعان حقوق زن بودند؟
این خانم ها این قدر بی شرم وپر رو هستند که در استیج ها حاضر می‌شوند و جوایز را میپذیرند

Yaqoob Rasooliاز برای خدا وقتی یک رسانه به این حد می‌کند. یعنی چی؟
تندیس برای چی؟ برای کدام عمل خارق‌العاده؟ برای کدام ابتکار؟
واقعا حیف‌تان برای تندیس‌هایی که در این برنامه توزیع شد، نیامد؟

Ajmal Hamidiمثلا سیما سمر چه کمال کرده در زمینه دفاع از حقوق زن کودک وبشر؟؟؟ یا کدام کار تاریخی کرده؟؟؟ یا در زمینه روشنگری چه گل را به اب داده؟؟
سه چهار نفر جمع می شوید القاب اعزازی برای یک دیگر میدهید دربین خود تقسیم میکنید یک جا غذا میخورید خنده وقصه میکنید، و قصه تمام،
به ملت چه فایده این کار؟؟؟

Nisar Sherzaiسیما سمر خوب سمر داد برایش تندیس بدهید.
دراین صورت نشرات بیست ساله شما هم. معلوم است که در خدمت همین مهره ها بود یک تندیس دیگر به اشرف غنی وتیم اش و یک تندیس درسال آینده به سراج الدین و غیبت الله نیز شاید بدهید ، شک نیست .شما با این حر‌کت تان حیثیت تانرا آشکار ساختیدکه یک پروژه هستید

Hasibullah Kohistaniاوج بی‌خردی که تا کنون ندیده بودم. این بانوان فراری فاسد فقط پروژگیر بودن و هنوز هم هستن. وای برحال شما که جوایز تاریخی را به بدنام ترین چهره های تاریخ می‌دهید.

منوچهر ناصریاندر واقع تحقیرنامه‌ اند برا شما و کسانی که می‌بخشید. نشر مسائل حقوقی · بلاخره فهمیدم، هیچ رسانه ای مردمی و آزاد در افغانستان وجود ندارد. تا حال فکر میکردم روزنامه هشت صبح یک رسانه معتبر و و معیار های یک رسانه بین المللی را دارد. حال دانستم که این هم به دیگر رسانه های‌ افغانستان پروژه ای و در خدمت غربیان است.

Ahmad Noorاین فرومایه بخاطر کدام کار خوب تمجید می شود بخاطر حقوق بشر مگر در وقت این ها نبود روزانه صد انسان بیگناه کشته می شد؟؟ مگر این ها چه خدمتی برای ملت بیچاره‌ ما نموده اند؟؟؟ دزدی و غارت و یا تحویل دهی قدرت به طالب اگر این طور است این ها حق دارند باید تقدیر تمجید شود فردا فضلی، محب، غنی لعنتی هم تقدیر شود.

کامنت در پای پست خبر ۸ صبح

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 94 نفر