شعله‌های شرافت: خودسوزی سومین امریکایی در اعتراض به نسل‌کشی غزه

مت نلسون

از آغاز نسل‌کشی رژیم فاشیست اسراییل در غزه، برای سومین بار یک امریکایی شرافتمند در اعتراض به وحشیگری صهیونیست‌ها و حمایت دولت امریکا از آن دست به خودسوزی می‌زند. به تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴، مت نلسون در برابر قنسلگری اسراییل در بوستون خودش را به آتش کشید اما تقریبا تمامی رسانه‌های اصلی غرب آن را با توطئه سکوت برگزار کردند.

مت نلسون
شیوه گزارش‌دهی عوامفریبانه ان.بی.سی که کوچکترین اشاره‌ای به انگیزه خودسوزی مت نلسون نکرده است.

نلسون که از قتل‌عام فجیع زنان و کودکان فلسطینی و انهدام هراس‌انگیز غزه وجدانش عذاب می‌کشید، ابتدا یک پیام ویدیویی در یوتیوب به نشر رسانیده بعد در برابر قنسلگری اسراییل خودش را به آتش کشید که نیمه‌جان توسط پلیس به شفاخانه منتقل شد و در آنجا جان سپرد. پیام ویدیویی او به زودی توسط یوتیوب حذف شد، اما خوشبختانه تعداد زیادی در شبکه ایکس آن را بازنشر کردند.

او انگیزه خودسوزی‌اش را چنین شرح داده است:

«نامم مت نلسون است و قصد دارم دست به یک اقدام شدید اعتراضی بزنم. ما همگی در نسل‌کشی جاری در غزه مقصریم. ما خود را بزرگترین ملت تاریخ می‌نامیم، اما بیشتر از آن که برای آموزش کودکان ما، کمک به بی‌خانمان‌ها، تامین حقوق برابر برای همه امریکایی‌ها و حفاظت از محیط زیست هزینه کنیم، برای سلاح‌های جنگی خرج می‌کنیم.

مت نلسون
دوستان مت نلسون گفتند او آدم آرام بود اما از ستم و جنایت در جهان و دخیل بودن دولت امریکا در آن‌ رنج می‌کشید.

ما برده‌های سرمایه‌داری و مجتمع نظامی-صنعتی شده‌ایم و بیشتر ما نسبت به این مسایل بی‌تفاوت هستیم. احتجاجی که قصد انجامش را دارم، فراخوانی به دولت ماست تا ارسال پول و تسلیحات به اسراییل را متوقف کند که برای حبس و قتل بی‌گناهان فلسطینی استفاده می‌شوند، اسراییل را تحت فشار قرار دهد تا به نسل‌کشی در غزه پایان دهد و از حکم محکمه جزایی بین‌المللی علیه بنیامین نتانیاهو و سایر اعضای دولت اسراییل حمایت کند.

از هر کسی که هم‌فکر من است درخواست می‌کنم با سناتوران و نمایندگان خود تماس گرفته و از آنان بخواهند تا قوانینی را برای تحقق این اهداف معرفی و پیش ببرند.... دموکراسی باید اراده مردم را نمایندگی کند، نه منافع ثروتمندان را. قدرت را باز پس بگیرید. فلسطین را آزاد کنید!»

فلوود، دوست نلسون به سایت محلی capecodtimes.com گفت:

«هرگز مت را منحیث یک فرد سیاسی بزرگ نمی‌شناختم. او حامی عدم‌خشونت بود. بنابراین اقدام این‌چنین افراطی از سوی او تعجب‌آور است. اما احساس قوی او نسبت به نسل‌کشی که در جای دیگری از زمین در حال وقوع است و ما به‌عنوان یک کشور نسبت به آن بی‌توجه هستیم، اصلا تعجب‌آور نیست.»

رسانه‌های جریان غالب امریکا که معمولا مسایل کم‌ارزش و کوچک را پوشش می‌دهند، بر جانبازی نمونه و انسانی نلسون چشم بستند چون لکه ننگ آن به روی دولت جنگ‌افروز امریکا و رژیم فاشیست اسراییل می‌نشیند چیزی که نمی‌خواهند برجسته گردد. تنها ان‌بی‌سی در بخش بوستون خبر کوتاهی تحت عنوان «شاهدان عینی گفتند مردی در برابر هوتل فور سیزن در بوستون خودش را به آتش کشید» نشر کرد بدون کوچکترین اشاره‌ای به ذکر نام غزه و اسراییل! البته این عنوان عوامفریبانه توجه تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در امریکا را جلب کرده بر آن انگشت انتقاد گذاشتند.

از نخستین روزهای نسل‌کشی اسراییل در غزه، جنبش وسیع بخصوص از نهادهای تحصیلی امریکا علیه آن شکل گرفت که بی‌رحمانه سرکوب گردید. مردم بااحساس و آنانی که وجدان شان بیدار است، به حمایت همه‌جانبه مالی و تسلیحاتی دولت امریکا از دهشتناک‌ترین قتل‌عام عصر ما اظهار خشم و انزجار کردند.

در اول دسامبر ۲۰۲۳، زنی که پرچم فلسطین را به دست داشت خودش را مقابل قنسلگری اسراییل در آتلانتا به آتش کشید که فوری به شفاخانه منتقل شد و هویت او تا امروز فاش نگردید.

آرون بوشنل
آرون بوشنل، سرباز نیروی هوایی امریکا: «نمی‌خواهم در نسل‌کشی همدست باشم.»

به تاریخ ۲۵ فبروری ۲۰۲۴، آرون بوشنل ۲۵ ساله، سرباز نیروی هوایی امریکا در برابر سفارت امریکا در واشنگتن دی‌سی خودش را به آتش کشید که فلم آن را به‌صورت زنده پخش کرد و انعکاس وسیع رسانه‌ای یافت. او درحالی‌که در شعله‌های آتش می‌سوخت کلمات قهرمانانه‌ای بر زبان راند که هر انسانی را تحت تاثیر عمیق قرار می‌دهد:

«دیگر نمی‌خواهم در نسل‌کشی همدست باشم. من در آستانه انجام یک عمل اعتراضی هولناک هستم، اما در مقایسه با آنچه مردم فلسطین از سوی استعمارگران شان تجربه کرده‌اند، این اصلا شدید نیست.»

در ضمن به تاریخ ۱۹ اپریل ۲۰۲۴، مکسول آزارلو، مرد ۳۷ ساله در نیویارک جایی که جلسه محکمه ترامپ جریان داشت خودش را به آتش کشید. او هرچند در پیامش اشاره‌ای به غزه نداشت، اما قبلا در پست انستاگرامی به تمجید از حرکت آرون بوشنل پرداخته از «کلاهبرداری توتالیتر»، «وضعیت اضطراری ناامیدکننده» و «کودتای فاشیستی» در سیستم حاکمه امریکا هشدار می‌دهد.

امپریالیزم و صهیونیزم با ماشین عظیم کشتار جمعی‌ شان مصروف جنایات هیتلری اند، اما در برابر وجدان جمعی ستمدیدگان جهان به گونه کم‌سابقه‌ افشا و منفور گشته‌اند که جنبش‌های ضدیت با آنان را در جاده‌های تقریبا تمامی کشورهای بزرگ امپریالیستی شاهد بودیم.

آیا نجابت و خودگذری نلسون‌ها و بوشنل‌ها وجدان خفته ملک ستیز و سایر دلقکان استعمار را که بر مقاومت حماسی مردم فلسطین مقابل رژیم خونخوار اسراییل لجن‌پاشی دارند اندک تکانی خواهد داد؟

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 92 نفر