لطیف پدرام؛ عنصر هرجایی و بی‌مسلک

لطیف پدرام؛ عنصر هرجایی و بی‌مسلک

«من یک فرصت‌طلبم !
طرفدار كمونيزم‌ام
طرفدار سوسياليزم‌ام
و هم طرفدار سرمايه‌داری
چون فرصت طلبم.
هستند كسانی كه در اپوزيسيون اند
مطالباتی دارند، معترض اند
من فقط يك كار می‌كنم
كُرتی‌ام را پشت و رو می‌كنم
هميشه طرف مناسبش!»

ترجمه بخشی از آهنگ «من یک فرصت‌طلبم» اثر ژاک دوترون، خواننده‌ی شهیر فرانسوی


لطیف پدرام، را اگر «فرصت‌طلب» وطنی بنامیم، در واقع به همه فرصت‌طلبان توهین روا داشته‌ایم، او بالاتر از فرصت‌طلب، انسان منفور و یک دلال بی‌شخصیت سیاسی است که به هر سازی می‌رقصد. گاهی کرتی‌اش را از سمت چپ پوشیده و خود را رهرو اصیل طاهر بدخشی می‌تراشد؛ در صنف‌های درسی‌اش خود را چپ و سوسیالیست‌ دوآتشه جلوه می‌دهد؛ با شاملوی تسلیم‌ناپذیر که متاسفانه از ماهیت این شاعرک هرجایی بی‌خبر بود عکس می‌گیرد و برای یکی از سایت‌های چپی ایران تاریخچه جنبش‌های چپ افغانستان را بصورت مسخ‌شده می‌نویسد. اما روز دیگر، سمت راست کرتی‌اش را به تن کرده در اوج سگ‌جنگی های کابل منحیث سخنگوی برهان‌الدین ربانی از ورای رادیو بی.بی.سی مداحی می‌کند، در کنار نماینده‌های اخوان‌المسلمین همچون احمدشاه مسعود و اسماعیل‌ خان عکس یادگاری می‌گیرد؛ با دوستم جنایتکار و متجاوز بر خانه اکبربای حمله‌ور می‌شود؛ به امان‌الله خان، یگانه شاه پیشرو و عدالتخواه دشنام های کوچه‌بازاری می‌دهد؛ در مرگ یکی از وارد‌کنندگان جنبش اخوان‌المسلمین در افغانستان –برهان‌الدین ربانی– در بدخشان ختم و خیرات برپا می‌کند که حتا مورد تمسخر و لعن اخوانی‌های منطقه قرار می‌گیرد؛ در محفل عاشورا با چپن سبز ظاهر شده سخنرانی می‌کند. اما اینبار مضحک‌تر از همه، در روز مرگ مسعود به دفاع از وحشت‌افکنی اوباشان شورای‌نظاری برخاست که همچون سال‌های گذشته با قطارهای موتر و فیر‌های هوایی، شهروندان کابل را به یاد سال‌های خون و خیانت تنظیمی انداخته چندین کودک را زیر موتر کرده به شهادت رسانیدند. اما این عنصر ضدملی کاسه داغتر از آش گشته و با بی‌شرمی باورنکردنی با دو بند شعر شاعر مبارز ایران، شفیعی کدکنی، این عمل لومپنانه را در صفحه رسمی فیسبوکش «خیزش مترقی» خوانده می‌ستاید. عملی که حتا شورای‌نظاری‌های دوآتشه مانند امرالله صالح و ضیا و ولی مسعود به‌ظاهر آن را تقبیح می‌کنند.

بخش‌هایی از این پست لطیف پدرام در صفحه رسمی فیسبوکش را می‌خوانیم:

«بنگر جوانه ها را،
این ارجمند ها را!
شفیعی کدگنی [کدکنی]

در هفته ی شهید و سالروز قهرمان ملی افغانستان شاهد دو گونه همایش بودیم:

۱- همایش در چادر یا خیمه ی لویه جرگه
۲- حضور جوانان در خیابان های کابل

همایش خیمه تحت اداره ی کمیسیون دولتی و زیرمجموعه های آن شکل گرفت. فعلا کاری به خیمه ندارم، اما در مورد حضور جوانان در خیابان های کابل میباید دقت کرد.

حرکت جوانان در خیابان های کابل پرشور و خودانگیخته بود. آن ها متکی بر شعور و شرف مبارزاتی خود به خیابان رفتند، برای استیفای آزادی و حقوق خود و حقوق مردم. تغییر حکومت از طریق مشارکت احاد مردم در هرنوع مبارزه ای، در واقع بر خودانگیختگی مردم و جوانان استوار میباشد. اگر مردم و جوانان شان وارد میدان عمل و سیاست نشوند آزادی، عدالت و دموکراسی در حد یک خواست و یک آرمان باقی خواهند ماند.بنا بر این من حرکت دیروز جوانان در خیابان های کابل را هم به لحاظ شور و شعور انقلابی و هم از نگاه جامعه شناسی جنبش ها یک حرکت درست در مبارزه علیه استبداد،استثمار و بی عدالتی ناشی از نظام سرمایه میدانم....

حرکت دیروز جوانان را میستایم. زنده باد جوانان مبارز و مجاهد افغانستان (خراسان)!»

خوشبختانه با نشر این کرنش‌نامه‌ی پدرام، جمعی وسیع از هموطنان شرافتمند ما با واکنش‌های تند از او ابراز انزجار نمودند که سیلی محکمی است بر روی پدرام و پدرامی‌ها.

ما گزیده‌ای از این پیام‌ها را که زیر پست او گذاشته شده اند در ذیل جمعاوری کرده ایم:



Yusuf Omarام نباید این جوانان درین روز وحشت بیافرینند.وخبر دارید که چند طفل کشته شد.سال پار همچنان در اثر فیر هایی هوایی چند نفر کشته شد.من هم یک تاجیک هستم.این شده نمی تواند که وحشت افرینی وهرج ومرج را همایش مردمی وایستادن در مقابل شوونیزم نام گذاریم ومیتواند بیشتر نفرت بر انگیز باشد.برای کسانی که سیاستهایی تک قومی وقومگرایی را در کشور میخواهند پیاده کنند تبر شانرا دسته میدهد این نوع اعمال بی عاقبت وغیر انسانی.

Shafi Azamما شنیده بودیم که تاجک یکی از اقوام با تمدن با فرهنگ علم دوست و خیلی با معرفت اند. همواره در برخورد شیرین زبان و مهربان. اما امروز رهبری ایشان برای کسانی رسیده که لندغر های عصر اند. غرتگر، متجاوز. وقتی زن، مرد، پیر و جوان اطفال در مقابل ایشان می اید همه هراسان همچو گاو مست از ایشان راه خود را چپ میسازد. هیچ کسی باور مند نیست که به سر و یا مال ایشان ضرر نه رسد.
اقای پدرام!
این حرکات حرکات لندغری است. زوال یک قوم شریف و واگزاری اینده ایشان به گروه فاسق، فاجر و.... با این کار چهره قوم تاجک را مکدر میسازید. همه میبینند که قوم شریف تاجک حالا یک قومی داعشی شده که با اصلحه، کارد و برچه وارد شهر شده. خیلی متاسف هستم که خودت از این لندغری حمایت میکنی. شرم باد بر تو کور متعصب یک قوم را وحشی معرفی میداری. با این کار هیچ چیزی از دست تان نخواهد امد. این ک... گری تان را ما دیدیم که طالب با یک کیبل تا کولاب همه تان را دواند. خودت هم در اصفحان در قیلون خانه قصیده می سرایدی. این جوانک هایت هم امسال تا هودخیل کابل نه رفت. اینها دوباره در شهر کابل تاجیکان خود را ازار دادند. همان طفل را که زخمی و کشت همان هم تاجک بود نه ازبیک یا هزاره یا پشتون. خجالت بکش. کلیت سگ دیدو واری مردم به لندغری تشویق نساز. یکی خود را میشرماند یکی قوم را. خودت بیخی قوم شرم برامدی.

Hamed Qurbaniجناب پدرام! قصد توهین ندارم اما شرم است بر همه ما که محیط را مساعد رشد اشخاص کور ذهنی چون تو ساخته ایم. رهبری که تو باشی، وای بر رهروان ات. هر چه مینگرم بین تو و دهشت افکنان فرقی نمی بینم. اگر نفاق افگنی مجال ات داد سر به گریبان خویش ببر و بازنگری کن این مفکوره فاشیستی خود را. افغانستان نیازمند بزرگانی ست که ملت سازی کنند تا ما ار از این قهقرا نجات دهند نه نفاق افگنی. بخدا اگر سکوت اختیار کنی در خیر و صلاح این مملکت آواره خواهد بود.

Mohammad Saeydیک مشت ارازل وباش و ولگرد دیروز در شهر مزاحم و سردر برای همه شهریان محترم کابل بود پدرام جای تاسف است کی همه افغانها این راهپبمای را محکوم کرد ولی شما حمایت کنی از این ارازل و وباش
میدونم کی شما هم از ونها هستی

Samad Jawadiزمانه برعکس شده. شاعرها از اوباش‌گری و اوباشان حمایت می‌کنند، قوماندان‌ها زیر خیمه جمع می‌شوند و از فضایل آمر مسعود می‌گویند و وفاق ملی می‌خواهند. بلاهت یک قوم زمانی است که با سوادهای آن قوم موج‌سوار و هوچی‌گر شوند!

Emran Yarعکسهاي لوچک را لوچک نشر ميکند شما هم يک لوچک هستيد اقاى پدرام نه ميدانم کى درطفلى چقه بى عقلى کرده باشى خوب من ګيله نه دارم از شما وارى ادم هاى پست وبى وجدان چنين پوست را بايد کرد چراکى شما در مرض تعصب به عوج رسيده ييد واګر درچنين وقت مرګ به شما بيايد شايد کى خيلى نقصان کنيد حالا هم وخت است وتوبه بکن من حيس يک مسلمان براي تان توسعه ميکنم

Hedayatullah Safiلطيف جان در قدم نخست اين حرکت از ۱۶ سال بدينسو جريان دارد نه در نظام امروز، دوم اينکه اين عمل جوانان جز لندغرى ، اوباشى و لوچکى بيش نبود و نيست چون تصوير خود شاهد است ، سوم شما هم جز اين لندغرها، لوچک ها و اوباشها هستيد چون اين نوع عمل انها را ستايش ميکنيد و از شما جز اين توقع بيش هم نداريم ، و لعنت از همچو شخص که از شما حمايت ميکند چون شما حامى اوباشان هستيد.

محب الله فاروقپدرام!!!!!! تو منفعت جو میباشی. حالا میخواهی از حرکت خود سرانه وبیباکانه پنجشیریان پوک به نفع خود استفاده کنی . پدرام خایین!!!!! بدانکه چهره منافقت تو شناخته شده هیچ افغان یخن افغان دیگر را به اساس فرمایشات تو ابلیس نخوا هد گرفت.

Taher Yawariاین جوانان لاوبالی و کوچه گرد و بیکار و بی شخصیت و احمق و اله دست و مزدور ادم های مثل شما جز ازار و اذیت مردم چه دست اوردی داشتن که شما از انها حمایت میکنید با کدام منطق ؟

Sayed A Sayedyاگر تو اوباشي و لچكي و زورگوي و قلدري و بيبندباري را تا حركت مدني و داد خواهي فرق نميتواني واي بحالت. دروازه هاي سواد آموزي برويت باز اند. اول فرق بين عدالت خواهي و اوباشي را بياموز باز پرپره بنويس.

Farid Deljoپدرام فکر می‌کنم در نظر دارد یک حزبی از لمپن‌ها و اراذل بسازد و با این پست میخواهد حمایت تمام باغیان را جلب کند. خودت که گذشته بیشرفی و «خوشخانه‌ای» داری، به حق که همین لچک‌ها راهیان تو هستند.

Mohammad Reza بنگر لندغر ها ره بنگر اوباشان ره
بنگر پدرام احمق را که تشویق می کند لندغریزم را
بدان رسم مردی را که نبود رسم مردی لندغری
بدان فرق عزا و شادی ره
پدرام شما نماینده هیچ قومی نیستی فقط نماینده لندغریزم هستی وبه گور خواهی برد ای خیال را
روزی رسد که مردم دهن امثال تو ره میده کنن و روانه جهنم کنند.

Abdulwali Bigzadپدرام برت متاسفم که یک داکتر بی سواد هستی حرکت جوانان که در خیابان های شهر کابل وحشت و دهشت را سالانه به بار می‌آورد یک حرکت بسیار بیجا و لوچکانه هست

Ahmad Ashnaخیلی همرای تان خوب معلوم میشه هرسال تکرار کنند فیر کنند مردم تیرباران کنند این است نهایت جوانی و شهامت بالای پیر جوان بی دفاع فیر کنند لذت ببرند همی است غیرت و نشان دادن قدرت سال آینده هم تکرار کنند خیلی مردم دوست داشتنی میشوید

Masi Khesraw Ghani Zadaقلمت بشكند كه چه زيبا اين تحوش، پرخاشگري و اعمال مغاير مدنيت و اوج جهالت را توجيه نمودي، بدون شك كه يك انسان پست، وطن فروش و جاسوس استي. نادر ندرت از تواحمقتر دگه از خودت لاید متولد شود با طرز فکر احمقانه ات

Khaled Joyaپدرام! شخص کثیفتری، بدفترتتری، خاینتری د مضرتری نسبت به تو به یک جامعه، دیګر پیدا نخواد شد...

Dratiqullah Jamalفكر نمي كردم اينقدر احمق باشي. مردم با فير هاي هواي زخمي و كشته شدن ولي تو احمق اين را همايش روي جلده ميگوي. نوكر ايران

Asif Ramakiتابه حال فکر می کردم که یک دانشمند در کشور دارم اما با این فکر و اندیشه که داری درک نمودم که شما پدرام هم از جمله جاهلان قرن هستی

Qurban Danishحرکت های دیروز، تصویر روشن از وحشت و دهشت بود.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 749 نفر