گروه خونخوار «بوکو حرام»، دست‌پرورده امریکا جهت غارت افریقا

گروه خونخوار «بوکو حرام»، دست‌پرورده امریکا جهت غارت افریقا

وقتی درمورد تاریخچه گروه‌های تروریستی اسلامی بخصوص طی پنجاه سال گذشته تحقیق نمایید، بلااستثنا زنجیر غلامی امریکا و نهادهای استخباراتی آن را به گردن این باندهای جنایتکار می‌توان یافت. این تنها جهادی و طالب نیست که منحیث چوچه‌های ساخته و پرداخته سی‌آی‌ای زندگی مردم ما را شکنجه‌بار ساخته‌اند، در اکثرکشورهای اسلامی می‌توان از این گونه گروه‌های وحشی یافت که در ظاهر شعار ضدامریکایی نیز می‌دهند. «بوکوحرام» در نایجریا یکی از این‌هاست.

«بوکو حرام» به معنای «تحصیل غربی حرام»، گروه دهشت‌افکن اسلامی است که در ۲۰۰۲ توسط محمد یوسف بنیان‌گذاری شد و پس از مرگ او در ۲۰۰۹ رهبری این گروه را ابوبکر شیکاو به عهده گرفت. مرکز این گروه در شمال نایجریا است ولی در کشورهای نایجیر، چاد و کامرون هم فعالیت دارد. هدف از ایجاد بوکوحرام تفرقه‌انداختن بین باشندگان مسلمان و مسیحی نایجریا و از این طریق تجزیه این کشور بزرگ و ثروتمند افریقایی بود.

تاریخ ایجاد سازمان‌های تروریستی و بنیادگرا در نایجریا به دوران استعمار انگلیس در قاره افریقا برمی‌گردد. دولت انگلیس یک روحانی تندرو به نام «محمد مروه» را استخدام نمود که به اختلاف میان مسلمانان و مسیحان دامن زند، او جوانان را تشویق می‌نمود که سربازان نایجریایی را بکشند. ولی بر اساس گزارش نشریه «تریبون» بوکوحرام مشترکا توسط عربستان سعودی و انگلستان و امریکا تاسیس شده است. گزارش می‌افزاید:

«صندوق المنتدی که يک سازمان خيريه بريتانيايی است و برای کشورهای جهان سوم غذا و امکانات آموزشی فراهم می‌آورد، در حقيقت نقش عمده‌ای در رواج سلفی‌گری در نايجريا داشته است. المنتدی به روحانيون نايجريا‌یی پول می‌دهد تا در پوهنتون‌های سعودی تحصيل کنند همچنين در نايجريا شبکه‌ای از مدارس و مساجد مروج سلفی‌گری تاسيس کرده است. در پاکستان هم مدارس مشابهی توسط سی‌آی‌ای تاسيس شد. اين مدارس را عربستان سعودی و چند شبکه خيريه حمايت مالی می‌کردند.»

دختران اختطاف‌شده توسط گروه بوکوحرام که به فرمان دولت امریکا صورت گرفته بود.
دختران اختطاف‌شده توسط گروه بوکوحرام که به فرمان دولت امریکا صورت گرفته بود.

در ابتدا این گروه با امکانات ناچیزی فقط به تبلیغ علیه مسیحی‌ها و فساد دولت نایجریا پرداخت ولی با به دست آوردن اسلحه و امکانات و کسب آموزش از سی‌آی‌ای، دست به حملات تروریستی پیچیده و انتحاری زد. «ایتلاف سبز و سفید» (منظور از سبز و سفید بیرق نایجریا است. م) در گزارشی می‌نویسد:

«سازمان سی‌آی‌ای مدت‌هاست که در امتداد مرزهای کم‌حفاظ چاد، نایجیر و کامرون کمپ‌های تعلیماتی و تربیتی متعددی ایجاد کرده است و در آنجا با استفاده از نام الله جوانان بی‌بضاعت و نادان و گمراه را تبدیل به شورشیانی نموده، آموزش می‌دهد تا در نایجریای کافر یک نظام اسلامی به وجود آورند.

افسران سی‌أی‌ای در این پروژه با هوشیاری می‌کوشند مخفیانه عمل نمایند و کارهای روزمره را در کمپ‌ها در دست مراقبینی از اهالی خاورمیانه نهاده‌اند که درست برای همین کار بسیج گشته‌اند. آن‌ها پس از دیدن ماه‌ها آموزشی آمیخته با تبلیغات و مغزشویی، مجهر به تسلیحات و تاکتیک‌‌های بقا زندگی، مراقبت و رد گم کردن در انتظار می‌مانند تا زمانی که وارد عملیات گردند.

مرحله بعدی آن‌ها این است که با هدف آتی آشنا گردند که به دقت در سفارت [امریکا] برنامه‌ریزی شده است. اگر ساختمانی هدف عملیات باشد، تسلیحات و وسایل فنی در خانه‌های مطمینی آماده و در انتظار آن‌ها است.»

سایت «ویکی‌لیکس» با پخش اسنادی فاش نمود که شرکت جاسوسی اس‌اس۸ بدافزاری را ساخت که به سادگی می‌توانست به کمپیوترها و مبایل‌های آیفون، اندراید، بلک‌بیری و امثال‌ این‌ها نفوذ کند. این ویروس در نایجریا تمامی اطلاعات شخصی و شماره‌های تماس و حساب‌های بانکی سیاستمداران و پولیس را دزدید و در اختیار گروه بوکوحرام قرار داد و آنان در انجام حملات علیه دولت از این معلومات استفاده کردند.

دلیل دیگر ایجاد گروه بوکو حرام، جلوگیری از نفوذ چین در افریقا بود. چین با برنامه‌های اقتصادی و طرح «یک راه و یک کمربند» افریقا را از لحاظ اقتصادی در کنترول خود گرفته و امریکا به شدت تلاش دارد با ایجاد گروه‌های تروریست اسلامی این قاره را ناامن سازد تا مانع پیشرفت برنامه‌های آن کشور گردد. به همین دلیل اسلحه و مهماتی را که در لیبیا به القاعده فراهم کرده بود، به بوکو حرام تحویل داد.

سایت «د دیفیندرز» به نقل از «ویکی‌لیکس» می‌نویسد:

«نایجریا در دهه ۷۰ و ۸۰ به کشورهای جنوب افریقا کمک نموده بود که به استقلال خود دست‌‌ یابند به همین دلیل امریکا در مقابل سازمان "گروه دیده‌بان مجمع اقتصادی کشورهای غرب" سازمان "ابتکار واکنش در قبال بحران افریقا" (ACRI) را تاسیس کرد و از گروه‌ها و فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه در نایجریا حمایت نمود.»

گروه بوکو حرام از ایجاد خود تا سال ۲۰۲۲ حملات بی‌شمار انتحاری و انفجاری و قتل‌عام‌های فراوان را در نایجریا و چاد و کامرون انجام داده که مشهورترین آن ربودن ۲۷۶ دختر مسیحی از یک مکتب بود. براساس گزارش «گلوبل ریسرچ» (۱۴ فبروری ۲۰۱۵) طرح ربودن این دختران از سوی سفارت امریکا به بوکوحرام داده شده بود و امریکا می‌خواست از این طریق نایجریا را بی‌ثبات و تجزیه نماید و به اهداف ذیل دست یابد:

اجساد قربانیان قتل‌عام توسط بوکوحرام
اجساد قربانیان قتل‌عام غیرنظامیان در نایجیریا توسط بوکوحرام در ۲۹ نومبر ۲۰۲۰

«۱- پاکستانی‌کردن نایجریا: با توجه به آفت بوکوحرام به عنوان یک واقعیت موجود، در ماه‌‌های آینده موج بم‌گذاری‌ها و حملات به ساختمان‌های عمومی افزایش خواهد یافت. هدف از این تشدید تنش و سوء‌ظن متقابل میان پیروان دو مذهب در نایجریا و منجر به خشونت فرقه‌ای است.

۲- بین‌المللی کردن بحران: از سوی دیگر ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد خواستار توقف خشونت خواهند شد. برای اثربخشی، زیر پای رسانه‌های بین‌المللی درباره بحران نایجریا و پوشش بم‌گذاری فرشی سرخ هموار خواهد شد و با کارشناسان به‌اصطلاح درباره همه پیامدها بحث خواهند کرد و تلاش خواهند کرد این تصور را ایجاد کنند که تنها مداخله خارجی خیرخواهانه می‌تواند بحران را حل کند.

۳- فرستادن نیرو تحت فرمان سازمان ملل: ابتدا پیشنهادهایی برای یک نیروی حافظ صلح بین‌المللی برای مداخله و جدا کردن گروه‌های متخاصم... ارایه خواهد شد. البته در پشت پرده، ایالات متحده به‌طور مخفیانه تصمیم می‌گیرد که کدام مناطق نایجریا را اشغال کنند و به‌عنوان منافع اقتصادی حفظ کند.»

به دنبال ربوده‌شدن دختران، امریکا یک گروه از نظامیان که شامل افراد سی‌آی‌ای نیز بود و طیاره‌های بی‌سرنشین به نایجریا فرستاد. با رفتن این نظامیان حملات بوکو حرام در نایجریا، نایجیر، چاد و کینیا افزایش بی‌سابقه یافت و دست به قتل‌عام وسیع زد. نظامیان امریکایی نیز جهت تشدید تضاد و دامن‌زدن به نفاق قومی به تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۱۷ کمپ بی‌جاشدگان داخلی را بمباران کرد که در نتیجه ۱۶۰ تن کشته شدند. در همین حال سخنگوی وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که معلومات به دست آمده درمورد دختران ربوده شده را با دولت نایجریا در میان نخواهد نگذاشت. رابرت جودیک، سفیر امریکا در کینیا از پنتاگون خواست که نیروی بیشتر به آن کشور بفرستد تا از «منافع امریکا» در کینیا محافظت نمایند.

از دیر زمان امریکا به اشکال گوناگون می‌خواهد قاره افریقا را ناامن و منابع طبیعی آن را غارت نماید. ایجاد بوکو حرام، تشدید اختلافات و تجریه سودان، کودتا در بورکینا فاسو و حمایت از دیکتاتوری به نام «بلیس کومپاوغی» (Blaise Compaoré) و... همه این بخاطری بود که فاصله میان دولت و مردم کشورهای افریقایی را بیشتر و زمینه تجزیه و چپاول آن را مهیا سازد. گرچه در سال ۲۰۲۲ با کشته‌شدن ابوبکر شکاو و اختلافات میان سایر رهبران بوکو حرام به گروه‌ها و سازمان‌های مختلف تروریستی تجزیه شد ولی امریکا آرام ننشسته و تا کنون از افراد و گروه‌‌های شبه‌نظامی در افریقا حمایت می‌کند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 68 نفر