ترس ستم‌پیشگان حاکم از شبکه‌های اجتماعی

ترس ستم‌پیشگان حاکم از شبکه‌های اجتماعی

امروز رسانه‌های اجتماعی بخصوص فیسبوک به پدیده‌ی مهم در زندگی مردم افغانستان و به ویژه نسل جوان مبدل گردیده است. بسا مسایلی که دولت از درز آن درمیان مردم عام جلوگیری می‌کند، به آسانی از طریق رسانه‌های اجتماعی بین شهروندان کشور راه یافته بر افکار آنان تاثیر می‌گذارد. یکی از مشخصه‌های بارز دولت‌های دست‌نشانده و ضدملی این است که شهروندانش را از تجمع و ارتباط با یکدیگر دور نگه‌دارد، زیرا گردهمایی آنان سبب آگاهی و متشکل‌شدن شان شده و روزی می‌رسد که سرنوشت شان را از چنگال دولتمندان جنایت‌پیشه به دستان نیرومند خویش گیرند.

تاریخ به ما می‌آموزد دولتی که بخواهد جلو حرکت‌های صلح‌آمیز و قانونی مردم را بگیرد، عملا راه را برای حرکت های جدی‌تر عملی و واژگون‌کننده برای ستم‌دیدگان مهیا می‌سازد.

در سال ۱۳۹۴ شاهد جنبش‌های مردم ما در اعتراض به وحشت علیه فرخنده و تبسم بودیم که بیشتر از طریق فیسبوک معترضان بسیج شده بودند. از جانب دیگر، کاربران فیسبوک همیشه با گذاشتن پست‌هایی انزجار شان را از جانیان و فاسدان برسراقتدار ابراز نموده درددل شان را بیرون می‌دهند. صفحات رسمی ارگ و مقامات و جنایتکاران، همیشه صحنه محاکمه خود شان بوده و مردم با پست پیام‌هایی در ضدیت با آنان باعث رسوایی شان می‌شوند.

رژیم پوشالی افغانستان با تجربه‌ی سقوط دیکتاتوری‌های عرب در صدد است تا شبکه فیسبوک را به بهانه‌های مختلف برای کاربران عصیانگر محدود سازد. اگر از یک سو، جارچیان مزدبگیر رژیم، اصول مندرس شان را زیر نام «اصول اخلاقی فیسبوک‌نویسی» می‌کوشند در مغز ملت پیچکاری کنند، اما جایی را نگرفته بنا دولت مستقیما دست به کار شده راه‌هایی را جستجو می‌کند که صدای معترضان را خفه سازد.

در ۵ دلو ۱۳۹۴، «رادیو آزادی» به نقل از مقامات «وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی» گزارش داد که «در چند ماه اخیر ترور و توهین شخصیت‌ها، نوشتن بر خلاف منافع ملی و ایجاد حساسیت‌ها در صفحات فیسبوک افزایش یافته است.» و در ادامه می‌نویسد: «آقای صمیم می‌گوید، حکومت افغانستان در تلاش امضای تفاهمنامه‌ها با کمپنی‌های فیسبوک، گوگل و یوتیوب است، تا این مشکل حل گردد.»

افزون بر آن، یاسین صمیم سخنگوی این وزارت در گزارش «طلوع نیوز» به تاریخ ۹ دلو ۱۳۹۴ گفت:

«براساس همین قانون ما تفاهمنامه‌ای را با بعضی شرکت‌های معتبر بین‌المللی مثل فیسبوک، گوگل و همچنان سایر شبکه‌های اجتماعی امضا می‌کنیم که یک سهولتی برای ما فراهم شود که بتوانیم به آی‌پی‌های اصلی و مرکزی آن‌ها دسترسی پیدا بکنیم که در صورت وقوع همچون مشکلاتی که در شبکه‌های مجازی افغانستان پیش می‌آید، ما بتوانیم به زودترین فرصت جلو فعالیت همچون سایت‌های مبتذل و به‌اصطلاح مخرب را بگیریم.»

چنانچه در جریان خیزش‌های مصر و تونس، تجمع‌های اعتراضی پارک گیزی ترکیه و جنبش جوانان معترض در ایران دیدیم که سردمداران فاشیست این کشورها برای نجات شان دست و پا زده و به بستن شبکه‌های اجتماعی اقدام نمودند و حتا شبکه‌های موبایل را غیرفعال ساختند، ولی هیچ‌کدام نتوانست جلو مردم را بگیرد. امروز هم اگر دولتمندان افغانستان به وصیت ربانی عمل کرده و جلو «جوانان فیسبوکی» را بگیرند، سودی به حال ابتر و تماشایی شان نخواهد داشت. ده‌ها شیوه‌‌ پیشرفته و نرم‌افزار‌هایی وجود دارند که باوجود قیدوبند بر شبکه‌های اجتماعی، کاربران می‌توانند دیوار هرگونه سانسور را عبور نموده به افشاگری بپردازند. تاریخ به ما می‌آموزد دولتی که بخواهد جلو حرکت‌های صلح‌آمیز و قانونی مردم را بگیرد، عملا راه را برای حرکت‌های جدی‌تر عملی و واژگون‌کننده برای ستم‌دیدگان مهیا می‌سازد.

هموطنان ما می‌توانند با دونلود رایگان و استفاده از نرم‌افزار های ذیل در کمپیوتر و موبایل‌های هوشمند، سانسور اینترنتی را دور زده بصورت ناشناس و امن به تمامی سایتها و شبکه‌های اجتماعی دسترسی یابند:


نرم‌افزارهای ضد سانسور اینترنتی

فلتر شکن
TorProject - Psiphon - ZenMate

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 616 نفر