بیانیه سیلی غفار در کنگره پنجم احزاب چپ اروپا

بیانیه سیلی غفار در کنگره پنجم احزاب چپ اروپا

سیلی غفار، سخنگوی «حزب همبستگی افغانستان» به دعوت مجمع احزاب مترقی اروپا در پنجمین کنگره این نهاد که از ۱۶ الی ۱۸ دسامبر ۲۰۱۶ در شهر برلین برگزار شده بود، شرکت ورزید. این مجمع شامل ۲۶ حزب پیشرو و دموکراتیک و ۶ حزب ناظراز سراسر اروپاست. در این کنگره ۲۲۰ تن به نمایندگی از این احزاب شرکت داشتند و ۱۱۸ تن از جانب احزاب دموکراتیک ۴۰ کشور دیگر به حیث مهمان حضور بهم رسانیده بودند. شعار اصلی آن «ایجاد اتحاد» میان این احزاب بود. در این کنگره همه در مورد نظامی‌گری در حال رشد در اروپا و سیاست‌های نگران‌کننده اتحادیه اروپا صحبت نمودند. این کنگره با اکثریت آراء آقای گریگور گیسی از حزب چپ آلمان را بحیث رئیس این مجمع برای سه سال انتخاب نمود. وی در سخنانش تشدید فقر در جهان، موجودیت بهشت‌های مالیاتی، سیاست‌های نیولیبرالی و استیلاگرانه اتحادیه اروپا، بحران محیط زیست و مسایل مربوط به مهاجرت را منحیث تهدیدهایی برشمرد که باید علیه آنها به مبارزه برخاست. در ضمن کنگره پلان سه‌ساله کار این مجمع را تصویب کرد.

در حاشیه کنگره، خانم سیلی دیدارهایی با نمایندگان احزاب مختلف و بخصوص از دنمارک، فنلند، فرانسه، اسپانیا، یونان، هالند، ایرلند، اتریش، کیوبا، کلمبیا و غیره داشت که اکثر آنان به همکاری و کار مشترک با حزب همبستگی علاقمندی نشان داده خواهان رابطه نزدیکتر در آینده شدند.

سخنرانی سیلی غفار در این کنگره مورد استقبال گرم قرار گرفت که ترجمه آنرا درینجا درج می‌کنیم:



رفقا و دوستان عزیز!

افتخار دارم که در پنجمین کنگره احزاب چپ اروپا حضور دارم و مراتب امتنان خود را ابراز می‌دارم از اینکه به اینجا دعوت شدم تا از مردم رنجدیده‌ی کشوری که افغانستان نام دارد نمایندگی کنم، کشوری که در آتش جنگ سیطره‌طلبی امپریالیست‌ها و نوکران بنیادگرا و غیربنیادگرای داخلی شان می‌سوزد.

از جانب «حزب همبستگی افغانستان»، برگزاری پنجمین کنگره احزاب چپ اروپا ر ا به همه اعضای آن تهنیت گفته انتخاب آقای گیسی را منحیث رییس جدید این نهاد تبریک می‌گویم. در دورانی که دولت‌های سرمایه‌داری و امپریالیستی مرتکب شدیدترین جرایم علیه شهروندان خود و مردم بلاکشیده‌ی جهان می‌شوند، نیاز اساسی به این وجود دارد که احزاب مترقی قدمی به پیش گذاشته، نقش تاریخی خویش را ایفا کنند و مشعلی باشند برای امید و تغییر واقعی.

بیانیه سیلی غفار در کنگره پنجم احزاب چپ اروپا
سیلی غفار: رفقا! هرجا که ستم است، مقاومت هم است. به همین جهت نیاز جدی به حزبی وجود داشت که مردم را برای مبارزه به خاطر آزادی، دموکرسی و عدالت اجتماعی بسیج نماید.

در ثور ۱۳۵۷ اتحاد شوروی سوسیال-امپریالیست، رژیم دست‌نشانده خویش را در افغانستان نصب نمود. در دسامبر ۱۹۷۹، قوای نظامی آن کشور تحت نام انترناسیونالیزم، افغانستان را اشغال کرد. ولی رژیم پوشالی از نخستین روزها، به دستگیری، تحت فشار قرار دادن، شکنجه و کشتار همه کسانی پرداخت که به اشغال نه گفتند. ایالات متحده از این وضع به‌حیث فرصت مناسب برای تبدیل افغانستان به ویتنام اتحاد شوروی استفاده نموده و به همین هدف نیروهای بنیادگرای مذهبی افغانستان را از طریق عربستان سعودی و پاکستان تمویل نمود. به همین جهت می‌گوییم که اگر بنیادگرایانی چون گلبدین، ربانی، سیاف وغیره نمی‌بودند، امروز برای امریکا ممکن نبود که طالبان، القاعده، داعش، بوکوحرام و جبهه النصره را ایجاد کند.

بیانیه سیلی غفار در کنگره پنجم احزاب چپ اروپا
سخنرانی سیلی غفار در این کنگره مورد استقبال گرم قرار گرفت.

بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر بسیاری از قدرت‌های جهان تحت رهبری امریکا و دول عضو ناتو افغانستان را تحت نام‌های «صدور دموکراسی»، «رهایی زنان» و «جنگ علیه دهشت‌افگنی» اشغال نمودند. اما با وصف این که در حدود سیصدهزار تن در افغانستان کشته شدند، ده‌ها میلیارد دالر به این کشور سرازیر شد تا جیب مافیا و جنگسالاران را پُر کند، امروز آن‌ها مسئول بحران پناهندگی در اروپا بوده، افغانستان را به مرکز تروریزم بین‌المللی و مواد مخدر تبدیل نموده و از طریق این کشور بی‌ثباتی به روسیه و چین صادر می‌کنند تا رقیب خود را فلج سازند. اکنون حکومت پوشالی افغانستان راه را برای عملی‌ساختن سیاست‌ّ‌های نیولیبرالی کشورهای امپریالیستی هموار می‌سازد.

بیانیه سیلی غفار در کنگره پنجم احزاب چپ اروپا
در این کنگره ۲۲۰ تن به نمایندگی از این احزاب شرکت داشتند و ۱۱۸ تن از جانب احزاب دموکراتیک ۴۰ کشور دیگر به حیث مهمان حضور بهم رسانیده بودند.

رفقا! هرجا که ستم است، مقاومت هم است. به همین جهت نیاز جدی به حزبی وجود داشت که مردم را برای مبارزه به خاطر آزادی، دموکرسی و عدالت اجتماعی بسیج نماید.

از احزاب عضو چپ اروپایی (EL) خواهشمندیم که صدای ما را رساتر سازید. این کار را می‌توانید با ابراز همبستگی تان با «حزب همبستگی افغانستان» و سایر نیروهای مترقی، از طریق بلند کردن صدای تان در پارلمان کشورهای خود تان، پارلمان اروپا و سایر پلاتفرم‌های بین‌المللی علیه امریکا و برنامه‌های استعماری غرب، انجام دهید. شما همچنان می‌توانید اعتراضیه‌های تحریری تان را از طریق سفارت کشور تان به حکومت افغانستان بفرستید، بر حکومت کشور تان فشار بیاورید که قوای نظامی شان را از افغانستان خارج سازند و به حمایت مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های ارتجاعی بنیادگرا و غیر بنیادگرا چون جنگسالاران ایتلاف شمال، طالبان، گلبدین و داعش پایان بخشند. «حزب همبستگی افغانستان»‌ نیاز به پشتیبانی شما جهت مبارزه برضد هژمونی امپریالیزم در افغانستان دارد.

بیانیه سیلی غفار در کنگره پنجم احزاب چپ اروپا
در حاشیه کنگره، خانم سیلی دیدارهایی با نمایندگان احزاب مختلف و بخصوص از دنمارک، فنلند، فرانسه، اسپانیا، یونان، هالند، ایرلند، اتریش، کیوبا، کلمبیا و غیره داشت که اکثر آنان به همکاری و کار مشترک با حزب همبستگی علاقمندی نشان داده خواهان رابطه نزدیکتر در آینده شدند.

ما اعتقاد راسخ داریم تا زمانی که ستم و استثمار در روی زمین موجود باشد، رهایی واقعی توده‌ها ممکن نخواهد بود. بیایید همه‌ی ما از ته دل سوگند یاد کنیم که نگذاریم درفش پُرطنین احزاب مترقی که با خون بهترین رفقا و همرزمان ما سرخ شده است، تا رسیدن به پیروزی نهایی از شانه‌های ما بیفتد.

مرده‌باد امپریالیزم و نوکران مرتجع داخلی شان!

حقیقت با ماست، ما پیروز می‌شویم!

بیایید برای یک جهان آزاد و مبتنی بر عدالت متحد شویم!

برلین - آلمان
۱۸ دسامبر ۲۰۱۶
ترجمه و پخش: هواخواهان حزب همبستگى افغانستان در اروپا

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 717 نفر