لانه‌های جاسوسی رژیم فاشیستی اردوغان زیر نام مکاتب در افغانستان

لانه‌های جاسوسی رژیم فاشیستی اردوغان زیر نام مکاتب در افغانستان

بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه، رجب طیب اردوغان، فاشیست مذهبی این کشور مکاتب افغان-ترک مربوط فتح‌الله گولن را خطری علیه منافع ارتجاعی‌اش در افغانستان تشخیص داده کوشید اختیار آنها را به دست گیرد که بالاخره در نتیجه فشار بر حکومت ع و غ، حکومت بنیادگرای اردوغان کنترول این مکاتب را در چنگ گرفته مدیریتش را به «اخلاصی‌ها» سپرد.

اخلاصی‌ها یک گروه بنیادگرا در خدمت اردوغان است که نخستین بار بر پایه نظریات ارتجاعی سعید نورسی شکل گرفت و از چهاردهه به این‌ سو در کشورهای عمدتا فقیر مانند سومالیا، سودان، چاد، فلسطین و... فعالیت داشته و در کنار ترویج ایدئولوژی جاهلانه نورسی، با پوشش دین و ایجاد مکاتب و مدارس و لیلیه‌ها و توزیع ملیون‌ها جلد کتاب‌های دینی و «خیرات» به فقرا، در راستای عملی کردن سیاست‌های ارتجاعی و مداخله‌گرانه رژیم سرکوبگر ترکیه قرار دارد و در سال‌های اخیر به شکل خطرناکی در افغانستان نیز ریشه دوانیده است.

اخلاصی‌ها انجمن خیریه‌ا‌ی به نام «Ihlas Vakfi» دارند که زیر نام «نهاد امدادرسان» به مثابه مراکز جمع‌آوری اطلاعات برای حکومت اخوانی اردوغان و جذب عناصر خاین، جنگ ضد طرفداران گولن را نیز به پیش می‌برد.

با تغییر اساتید، رهبری و نام مکاتب «افغان-ترک» به «معارف افغان-ترک» نه تنها در ماهیت متعفن این مکاتب و نقش ارتجاعی شان تغییری نیامد بلکه خطرناک‌تر از پیش مثل پوهنتون‌های امریکایی به لانه جاسوسی رژیم اخوانی ترکیه مبدل گردید تا برای حکومت سرکوبگر اردوغان کادرهایی تربیت نماید.

در کنار ده‌ها نهاد و کورس و مکتب و لیلیه‌ تحت حمایه رژیم اردوغان در افغانستان، «موسسه تعلیمی و تربیوی فلاح» و لیلیه «وقف‌الخیرات» دو نهاد زیر رهبری اخلاصی‌ها است که از سوی سفارت ترکیه در کابل حمایه شده و در تربیه افراد جاهل و ضدترقی نقش همسان مدارس دینی پاکستان و قم ایران را ایفا می‌دارند.

گفته می‌شود اخلاصی‌ها دومین چاپخانه بزرگ ترکیه را در اختیار دارند که با حمایه دولت بنیادگرای اردوغان سالانه ملیون‌ها جلد کتاب‌های با محتوای ارتجاعی را چاپ و در کشورهای مختلف بین فقرا توزیع و پخش می‌کنند.
گفته می‌شود اخلاصی‌ها دومین چاپخانه بزرگ ترکیه را در اختیار دارند که با حمایه دولت بنیادگرای اردوغان سالانه ملیون‌ها جلد کتاب‌های با محتوای ارتجاعی را چاپ و در کشورهای مختلف بین فقرا توزیع و پخش می‌کنند.

موسسه فلاح در ولایات پنجشیر، هرات، جلال‌آباد، تخار، بلخ، پروان و کابل در بخش‌های ایجاد مکاتب و مدارس و لیلیه‌ها فعال است. این موسسه از صنوف هفت و هشت شاگرد جذب کرده و دارای لیلیه‌های مجهز است. این مراکز فقط نامش مکتب بوده ولی در آن عمدتا مضامین دینی تدریس شده و از صنف دهم به بعد شاگردان مستعد را به بورسیه‌های «امام خطیب» ترکیه می‌فرستند تا در آینده به سمپات‌ها، مدافعان و مجری‌های قوی سیاست‌های پلید اردوغان در افغانستان تبدیل شوند. در راس این مکاتب افراد ترک اردوغانیست قرار داشته و بعد از هر سه سال تبدیل می‌شوند. دختران را (که اکثریت اساتید شان را زنان ترک تشکیل می‌دهند) بعد از یک سال برای ادامه تحصیل به ترکیه می‌فرستند که تمام مصارف آن از سوی این موسسه پرداخت می‌گردد. شاگردان بخش مدارس دینی آن بعد از اتمام دوره آموزش‌ دوساله، به ترکیه فرستاده شده و با پایان مکتب و پوهنتون از طریق سفارت ترکیه در ادارات دولتی یا سایر نهادهای بدنام نصب می‌شوند.

اردوغان جلاد نیز مانند گولن بنیادگرا با خریدن افراد خاین و مرتجع چون دین محمد جرات‌ها می‌کوشد به تعداد بردگان افغانش بیافزاید.

توزیع گوشت توسط اخلاصی‌ها در مناطق فقیرنشین ولایات زون شمال افغانستان.
توزیع گوشت توسط اخلاصی‌ها در مناطق فقیرنشین ولایات زون شمال افغانستان.

در نوار ویدیویی که در آن فعالیت‌های موسسه فلاح تبلیغ شده، دین محمد جرات را حین افتتاح شاخه پنجشیر این مکاتب می‌بینیم. میهن‌فروشان بنیادگرا بخاطر کسب دالر و چوکی حاضر اند به هر نجاست‌خوری متوسل گشته و به پاپی‌گک‌های رام رژیم‌های فاشیست تبدیل شوند.

وقف‌الخیرات یکی از لانه‌های جاسوسی دیگر اردوغان است که فعلا در دو ولایت کابل و جوزجان فعال بوده و تحت رهبری «بنیاد معارف ترکیه» مصروف ترویج جهالت بنیادگرایی است و با «تیکا» (نهاد توسعه و همکاری جهان ترک) نیز روابط خوبی دارد. لیلیه وقف‌الخیرات در ساختمان دو منزله با کرایه ماهوار ۱۶۰۰ دالر، در کارته سخی کابل موقعیت دارد. در این لیلیه ۱۵ محصل و متعلم بودوباش داشته و در بدل سهولت‌های فراوان از هر محصل ماهانه فقط دو هزار افغانی می‌گیرد. در راس این لیلیه یک ترک بنیادگرا قرار دارد و هر شب به مدت دو ساعت به محصلان آثار نورسی را تدریس می‌کند. قیودات آن مانند قوانین خشک لیلیه «عنایه» مربوط گولن بسیار سخت بوده و شنیدن موسیقی و بحث‌های سیاسی جدا ممنوع است. توزیع صدها هزار جلد کتاب‌های دینی در مدارس مختلف کابل و ولایات از برنامه‌های دیگر این لیلیه است. شاخه‌های مختلف این لیلیه به شکل زنجیره‌ای در سودان، سوریه، فلسطین، پاکستان و سایر ممالک افریقایی نیز فعال است.

تزریق خرافات و ارتجاع بنیادگرایی در مغز اطفال و نوجوانان در کشورهای فقیر اسلامی با پوشش توزیع کتاب‌های دینی، جز اهداف عمده‌ی اخلاصی‌ها را می‌سازد تا با تربیه لشکری از جاهلان متعصب آنان را در خدمت سیاست‌های توسعه‌طلبانه و مداخله‌گرانه اردوغان فاشیست در منطقه قرار دهند.
تزریق خرافات و ارتجاع بنیادگرایی در مغز اطفال و نوجوانان در کشورهای فقیر اسلامی با پوشش توزیع کتاب‌های دینی، جز اهداف عمده‌ی اخلاصی‌ها را می‌سازد تا با تربیه لشکری از جاهلان متعصب آنان را در خدمت سیاست‌های توسعه‌طلبانه و مداخله‌گرانه اردوغان فاشیست در منطقه قرار دهند.

وقف‌الخیرات هر سال برنامه ۱۵ روزه‌‌ی تدریس کتاب‌های سعید نورسی را در کابل راه‌اندازی می‌کند که روزانه به مدت ۱۰ ساعت ادامه یافته و اشتراک‌کنندگان آن را عمدتا محصلان زبان و ادبیات ترکی پوهنتون کابل تشکیل می‌‌دهد.

جدا از وقف‌الخیرات لیلیه دیگری در منطقه سیلوی کابل فعال است که «درس‌خانه» یاد شده و توسط یک ترک اداره می‌شود. شرایط پذیرش آن به مراتب مشکل‌تر از وقف‌الخیرات است. در این لیلیه ۱۰ محصل زندگی می‌کنند که تحت قوانین خشک بنیادگرایانه افراد شدیدا متعصب و ضد زن و ارزش‌های سکولار و دموکراسی بار آمده‌اند.

دست باز دولت‌های ارتجاعی پاکستان، ایران، عربستان، ترکیه و... برای نوکرپروری در افغانستان در همسویی با سیاست اشغالگران امریکایی و ناتو و غلامان ارگ‌نشین شان است که می‌کوشند افغانستان را عمیق‌تر به سوی گودال بنیادگرایی و توحش و جهالت سوق دهند، چون به تجربه دریافته‌اند که گروه‌های بنیادگرا بهترین متحدان غرب بوده و با شعارهای به ظاهر ضدغربی، جاده‌صاف‌کنان امپریالیزم گشته و دشمنی خونی با دموکراسی و عدالت و نیروهای آزادیخواه و انقلابی دارند.

تا وقتی اشغالگران و نوکران بنیادگرا و غیر بنیادگرای آن مقدرات مردم را در چنگ داشته باشند از مداخلات دولت‌های ارتجاعی و ویروس بنیادگرایی نه تنها رها نخواهیم شد بلکه با طولانی شدن حضور متجاوزان خارجی و عمر رژیم دست‌نشانده شان، افغانستان بدتر از امروز در گرداب تباهی و جنگ و بربریت بنیادگرایی فرو خواهد رفت.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 121 نفر