جوانا، دختری که برای رهایی مردمش بر زندگی شخصی پا گذاشت

جوانا، دختری که برای رهایی مردمش بر زندگی شخصی پا گذاشت

هرگاه حرفی از گروه وحشی داعش به میان آید، بیدرنگ رزم دختران آزاده کورد در برابر این جاهلان عصر حجری در ذهن تداعی می‌گردد. شهامت و خودگذری‌های زنان کورد و بخصوص کوبانی در برابر داعش، آنقدر تاثیرگذار است که باعث شده جوانان آگاه از نقاط مختلف جهان زندگی آرام و حتا تحصیلات خود را ترک گفته در کنار آنان برزمند. جوانا پالانی از دنمارک، یکی از این مبارزان است که در نوامبر ۲۰۱۴ به نیروهای مدافع خلق (YPG) در سوریه پیوست و شش ماه بعد با پیشمرگه‌های کورد در عراق ملحق شد. امروزه جوانا به قدری خار چشم داعش گردیده که بنا به گزارش‌ها چندی پیش داعش برای قتل او ۱ میلیون دالر جایزه تعیین نمود.

جوانا زن کورد ایرانی‌تبار در ۱۹۹۳ در یکی از کمپ‌های مهاجران در عراق متولد شد و کودکی بیش نبود که به دنمارک پناه برده تبعه آن کشور گردید. جوانا مصروف تحصیل در رشته سیاست و فلسفه در کوپنهاگن بود، اما بعداً تحصیل را ترک گفته به هدف مبارزه علیه داعش راهی سوریه گردید.

جوانا پالانی
جوانا پالانی در نوامبر ۲۰۱۴ به نیروهای مدافع خلق (YPG) در سوریه پیوست و شش ماه بعد با پیشمرگه‌های کورد در عراق ملحق شد.

او نمی‌خواست فقط جنایات داعش را در خبرها بخواند و منفعل باشد بلکه تصمیم گرفت عملاً درین مبارزه نقش فعال ادا کند. وی در مصاحبه‌ای با سایت «برودلی وایس» گفت:

«برایم خیلی دشوار است که خبر مرگ یک دختر ده ساله بخاطر خونریزی در اثر تجاوز را بخوانم، حتا برای فعلا که یک جنگنده‌ام!

به عنوان یک انسان و بخصوص یک دختر کورد، من نمی‌توانم این دختران خردسال و بردگان جنسی را نادیده بگیرم. من نمی‌توانم بگویم من اینجا در دنمارک راحتم پس بگذار هرچه آنان در حق این دختران در کردستان می‌کنند بکنند!»

به مجرد اینکه وارد عراق شد، آموزش نظامی دید و خود نیز به آموزش دختران دیگر پرداخت. او در مصاحبه‌ای کشتن تروریست‌های داعشی را خیلی ساده خواند. حضور مشتاقانه در خط مقدم جنگ، او را الگویی برای دختران سوری ساخت.

جوانا پالانی
در حال حاضر فقط ۳۶ تن از ۶۴ رزمنده‌ای که جوانا با آنان یکجا آموزش نظامی می‌دید، زنده اند. او می‌گوید از اینکه در کنار رفقایش نیست دلگیر است و می‌خواهد دوباره برگردد و با داعش بجنگد.

پس از یک سال رزمیدن در کنار نیروهای مدافع خلق و پیشمرگه‌های کورد، دوباره به دنمارک برگشت. در حال حاضر فقط ۳۶ تن از ۶۴ رزمنده‌ای که جوانا با آنان یکجا آموزش نظامی می‌دید، زنده اند. او می‌گوید از اینکه در کنار رفقایش نیست دلگیر است و می‌خواهد دوباره برگردد و با داعش بجنگد. جوانا طی مصاحبه‌ای گفت:

«اگر دستگیر و یا کشته می‌شدم، به دلیل کشته شدنم افتخار می‌کردم. اگر از عواقب رفتن به آنجا می‌ترسیدم، به آن فکر نمی‌کردم.»

درحالیکه جوانا مشتاق بود تا دوباره به رفقایش بپیوندد، دولت دنمارک محدودیت‌هایی بر جوانا وضع کرد. سه روز از برگشت جوانا نگذشته بود که تحت قانون جدید دنمارک که رفتن افراد به جنگ سوریه را ممنوع قرار می‌داد، با مجازات ۶ ماه زندان روبرو گردید. وکیل مدافع جوانا، اربیل کایا، در مصاحبه‌ای با روزنامه «گاردین» (۱۹ دسامبر ۲۰۱۶) پیگرد قانونی او از سوی پولیس دنمارک را شرم‌آور خواند:

«شرم‌آور است! ما اولین کشوری هستیم که فردی را بخاطر جنگیدن در عین سمتی که ائتلاف بین‌المللی می‌جنگد، مجازات می‌کنیم. مجازات او مکارانه است. چرا افرادی را مجازات نمی‌کنیم که برای داعش می‌جنگند؟...»

شجاعت و ازخودگذری جوانا پالانی باید سرمشق زندگی همه‌ی مردم ستم‌دیده جهان باشد. او با وجودیکه از عواقب رفتنش آگاه بود، اما زندگی شخصی را فدای جمع کرد زیرا خوشبختی‌اش را در نجات مردم نگونبخت می‌دید.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 24 نفر