ارزش یک افغان برای نیروهای امریکایی چقدر است؟

فرد زخمی در اثر حملات هوایی امریکا بر بالابلوک فراه

یک مصوبه سال ۱۹۴۲ امریکا تحت عنوان «مطالبه غرامت توسط شهروندان خارجی»، نیروهای امریکایی مستقر در خارج از مرزهایش را دربرابر مرگ و ویرانی‌ای که ناشی از عملیات‌‌های مستقیم نظامی نباشد، به دادن غرامت مکلف می‌سازد. نظامیان امریکا به موارد اندکی از جنایات شان تحت عنوان «پول تسلیت» غرامت پرداخت می‌کنند. البته قابل ذکر است که آنان برای کشته‌شدن غیرنظامیان در اثر بمباردمان‌ها و عملیات‌های جنگی‌ شان هیچ‌گونه مسوولیتی را نپذیرفته، از معافیت تمام برخوردارند. به همین دلیل، به ده‌ها مورد قتل‌عام‌های ناشی از پرتاب بمب‌های مدهش بر قریه‌جات کشور ما فقط به «ساری»‌گفتن اکتفا نمودند.

نشریه «انترسپت» بر اساس قانون «آزادی معلومات»، لیست کاملی از پرداخت‌های نظامیان امریکایی در افغانستان را درخواست نموده اما فقط به قسمتی از آن دست یافته‌است. «انترسپت» به تاریخ ۲۷ فبروری ۲۰۱۵ لیست را در سایتش گذاشته، آن را به بررسی گرفته‌است.

مقاله این نشریه با جملات ذیل آغاز گردیده‌است:

«ارزش یک انسان چقدر است؟ یک دهه جنگ افغانستان میراث مرگ و ویرانی را برای مردم افغانستان به ارمغان آورده که معمولا به دست نیروهای امریکایی انجام می‌گیرند.»

ارتش امریکا به این نشریه اعتراف کرده که پرداخت این پول نظم خاصی نداشته، بنا لیست‌های شان «پراکنده و نامکمل» بوده فقط تاریخ و ولایت حادثه ذکر گردیده جزییات آن ثبت نگردیده‌اند.

آنچه در سایت نشریه انتشار یافته، نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ ارتش امریکا در افغانستان ۹۵۳ مورد «پرداخت تسلیتی» انجام داده‌است که پول مجموعی آن بر ۲.۷ میلیون دالر بالغ می‌گردد. در این لیست موارد زیاد حوادث ترافیکی شامل اند. بزرگ‌ترین وجه پرداخت‌شده در سال ۲۰۱۲ بابت «مرگ یک مادر و شش کودک»، هفتاد هزار دالر امریکایی بوده‌است. بزرگترین مبلغ بابت یک قتل در سال ۲۰۱۱ بود که به‌خاطر کشته‌شدن پدر «یک شهروند محلی» بیش‌ از ۱۵۰۰۰ دالر به خانواده‌اش داده شده‌است. به بعضی از خانواده‌ها به‌خاطر کشته‌شدن یکی از وابستگان ‌شان، فقط ۱۰۰ دالر داده شده‌است. در این میان به صدها واقعه‌ای نیز برمی‌خوریم که درخواست غرامت آنان رد شده‌است.

آنچه در این لیست دردناک است، ارزش زندگی یک افغان از نظر امریکایی‌هاست که در بهترین حالت در بدل آن ۲۵۰۰ دالر پرداخت کرده‌اند. البته در این لیست حوادث فراوانی درج اند که دربرابر «کشته‌شدن اشتباهی» زنان و کودکان توسط سربازان امریکایی، فقط چند صد دالر غرامت پرداخته‌اند. مثلا به موارد ذیل توجه کنید:

قندهار: ۲۳۸ دالر برای خویشاوند پسری که به دست نیروهای امریکا/ائتلاف کشته شد؛
هلمند: ۱۵۰۵ دالر برای کشته‌شدن خانم یک شهروند محلی در نتیجه عملیات امریکا/ایتلاف؛
هلمند: ۱۳۷۹ دالر پرداخت تسلیتی برای یک شهروند محلی که در نتیجه عملیات امریکا/ایتلاف یک پسرش کشته و دو تن دیگر زخمی شدند؛
ارزگان: پرداخت ۱۰۰۰۰ دالر برای خویشاوند چهار شهروند محلی که در اثر عملیات امریکا/ایتلاف کشته شدند؛
کندهار: ۲۹۵ دالر برای یک شهروند محلی برای مرگ/جراحت در اثر عملیات امریکا/ایتلاف؛
کندهار: ۵۱۹ دالر برای مرگ پدر یک شهروند محلی در اثر عملیات امریکا/ایتلاف؛
کندهار: ۱۰۹۸ دالر برای کشته شدن عضو فامیل در اثر عملیات امریکا/ایتلاف؛
پکتیکا: ۳۸۱ دالر برای یک شهروند محلی به‌خاطر کشته‌شدن پسرش در اثر عملیات امریکا/ایتلاف؛
لوگر: ۳۰۸۵ دالر به یک شهروند محلی به‌خاطر کشته‌شدن دو زن در اثر عملیات امریکا/ایتلاف؛
کندهار: ۱۰۸ دالر پرداخت به یک شهروند محلی به‌خاطر کشته‌شدن پدرش در اثر عملیات امریکا/ایتلاف؛
کندهار: ۷۲۴ دالر به‌خاطر کشته‌شدن یک عضو فامیل در اثر عملیات امریکا/ایتلاف؛
کندهار: ۵۰۲ دالر پرداخت به یک شهروند محلی به‌خاطر کشته/زخمی‌شدن اقاربش در اثر عملیات امریکا/ایتلاف.

بی‌ارزش‌بودن خون یک افغان برای نیروهای اشغالگر را با ارزش زندگی یک امریکایی با یک مثال مقایسه می‌کنیم که به میزان بی‌شرمی پنتاگون پی ببریم که قیمت حیات هموطنان ما برایش از حیات یک گوسفند نیز کمتر است:

در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ یک طیاره مسافربری امریکا در فضای اسکاتلند منفجر شده، منجر به کشته‌شدن حدود ۲۷۰ تن گردید که اکثریت سرنشینانش تبعه امریکا بودند. امریکا، لیبی را عامل بمب‌گذاری خوانده تعزیرات شدید اقتصادی را از طریق ملل متحد به آن کشور وارد کرده، دولت قذافی را تحت فشارهای شدید قرار داد. بالاخره در می ۲۰۰۲، دولت لیبی مجبور شد که در ازای هر کشته حادثه، ده میلیون دالر امریکایی به خانواده‌های شان بپردازد.

کودکان قربانی حملات هوایی امریکا
۷ اپریل ۲۰۱۳: ۱۰ کودک و ۲ زن در اثر حملات هوایی امریکا بر کنر به قتل رسیدند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 520 نفر