انعکاس رسانه‌ای راهپیمایی بازماندگان قتل‌عام شاه‌شهید

تجمع اعتراضی ساکنان شاه شهید کابل به خشونت کشیده شد

منبع: بی‌بی‌سی فارسی، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

بی‌بی‌سی فارسی

تجمع اعتراضی ده‌ها نفر از ساکنان منطقه شاه شهید در کابل، پایتخت افغانستان با تیراندازی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

این افراد ادعا می‌کنند که دولت افغانستان به وضعیت آسیب‌دیدگان انفجار خونین ماه پیش در این منطقه، بی‌توجهی کرده است.

در سحرگاه روز جمعه ۱۶ اسد (مرداد)، یک کامیون پر از مواد منفجره، در بازاری در منطقه شاه شهید کابل منفجر شد که جان ۱۵ نفر را گرفت وبیش از ۴۰۰ نفر را زخمی‌ کرد.

دولت افغانستان گفته بود که به حادثه‌دیدگان این منطقه کمک مالی داده خواهد شد، ولی مردم محل مدعی هستند که دولت آنان را فراموش کرده‌ است.

به گفته مردم محل در تیراندازی امروز نیروهای امنیتی، دو نفر از معترضان زخمی شده‌اند.

عمران یکی از معترضان به بی‌بی‌سی گفت که آنها از قبل به مقامات امنیتی افغان درباره این تجمع اعتراضی اطلاع داده و مجوز گرفته بودند.

شفیع الله، معترض دیگر نیز می‌گوید، وقتی آنان در محل تجمع کردند نیروهای ارتش و پلیس واکنش سریع به سوی معترضان تیراندازی کردند که دو نفر زخمی شدند.

در تجمع امروز معترضان شعارهایی نیز علیه دولت وحدت ملی افغانستان سر دادند.

به رغم تماس‎های مکرر بی‌بی‌سی با وزارت داخله (کشور) افغانستان و فرماندهی پلیس کابل، این دو نهاد حاضر به گفت‌وگو در رابطه با این رویداد نشدند.



بازهم آسیب دیده گان رویداد شاه شهید از حکومت خواستار جبران خساره شدند

منبع: رادیو آزادی، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

صدها تن از آسیب دیده گان رویداد اخیر شاه شهید شهر کابل با راه اندازی تظاهرات از حکومت خواستار جبران خساره شدند. این دومین بار است که آسیب دیدگان رویداد خونین اخیر شاه شهید شهر کابل بخاطر عدم کمک از سوی حکومت و توجه نکردن به آنان دست به تظاهرات میزنند.


ویدیوی «رادیو آزادی» از مظاهره


خانواده های قربانیان انفجار شاه شهید خواهان پرداخت غرامت اند

منبع: پژواک، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

پژواک

کابل (پژواک، ٢٢سنبله ١٣٩٤): ده ها تن از خانواده هاى قربانيان انفجار شاه شهيد، در اعتراض به اينکه دولت به خواست هاى شان رسيدگى نکرده؛ دست به تظاهرات زدند و با برافراشتن خيمۀ تحصن بر روى سرک، جريان ترافيک را درساحۀ سياه سنگ قطع نمودند.

دراين تظاهرات که ساعت ٩ صبح امروز درمنطقۀ سياسنگ شاه شهيد آغاز شد و در دقايق نخست به خشونت گراييد، يکتن از اعضاى خانواده قربانيان حادثۀ شاه شهيد، در اثر فير نيروهاى پوليس جراحت برداشت.

نيمه شب پنجشنبه گذشته، انفجار نيرومند، ساحۀ شاه شهيدشهر کابل را تکان داد که براساس آمار ارايه شده ازسوى نهادهاى امنيتى، دراين رويداد ۱۵ فرد ملکى کشته شدند و نزديک به ٥٠٠ تن ديگرجراحت برداشتند.

اين رويداد که ناشى ازانفجار مواد درداخل يک لارى بوده، بى پيشينه خوانده شده و بخشى از منطقه را ويران نموده و ميليون ها افغانى به مردم و دکانداران خساره وارد کرد.

حاجى ظاهر که دو پسرش را به نامهاى مسعود وعبدالله دراين حادثه از دست داده و پسر ديگرش، امروز از ناحيه پاى مصدوم گرديد؛ درحاليکه از خشم ميلرزيد گفت: "٣٦ روز از انداختن بم بالاى مردم شاه شهيد گذشت؛ اما کسى به داد ما نرسيده است."

وى افزود: "دولت درروز هاى اول براى ما وعده داد که خانه هاى ما را دوباره آباد ميکند، مريض هاى ما رايگان تداوى مى شود؛ اما اضافه ازيکماه گذشت و کسى از ما نپرسيد که کجا زندگى ميکنين و چه ميخورين؟"

وى با چشمهاى اشکبار ودل خونين، صدا ميزد که خود را فدا ميکند و انتقام قربانيان، زخمى ها و دکانداران و مردم محله خود را از مرتکبين اين عمل ميگيرد .

فروزان که درحادثه شاۀ شهيد، از ناحيه پاى خود جراحت برداشته وامروز درجمع ده ها تن مظاهره چيان قرار داشت، به پژواک گفت: "حقيقت قتل عام مردم شاه شهيد بايد معلوم گردد، نقليه سياسنگ بايد از اينجا انتقال داده شود؛ ورنه ما نقليه را چپه ميکنيم."

اين خانم درحاليکه اشک ميريخت و از احساسات زياد ميلرزيد گفت که در حادثه شاه شهيد، ٥ عضوخانواده اش (شوهر و اولادهايش) زخمى شده اند.

وى با اظهارنگرانى افزود که اولادهايش، به دليل جراحت دراين حادثه از درس و تحصيل ماندند و بخاطرويرانى خانه شان؛ دريکماهى که گذشت، خانه به خانه در به درميگردند.

فروزان از دولت خواست که براى متضررين حادثۀ شاه شهيد، تا رسيدن فصل سرما يک سرپناه توزيع گردد.

شمارى از تظاهرکننده ها که ساعت ٣ بعد ازظهر با پژواک صحبت ميکردند، گفتند درصورتيکه حکومت به خواست هاى شان پاسخ ندهد، اين حرکت مدنى آنها ادامه خواهد يافت.

سيلى "غفار" سخنگوى حزب همبستگى که بخاطراعلام حمايت حزبش، ازخانواده هاى قربانيان حادثه شاه شهيد، امروز درجمع تظاهرکننده ها پيوسته بود، ازهمه مردم کشور خواست تا حمايت شانرا ازخواست هاى برحق اين متضررين اعلام نمايند .

وى نيز از حکومت انتقاد کرد و افزود که با متضررين حادثۀ شاه شهيد، وعده هاى زياد صورت گرفت؛ اما هيچ يک عملى نشده است .

سيلى غفار، درحاليکه خواستار شناسايى ومجازات عاملين حادثۀ شاه شهيد گرديد، افزود: "حادثه شاه شهيد حادثۀ مرموز است، بايد حقيقت آن دريافت شود."

در اين گردهمايى اعتراض آميز؛ قطعنامه اى نيز به خوانش گرفته شد و درآن، ازحکومت خواسته شده تاحقيقت قتل عام مرموزمردم شاه شهيد، هرچه زود ترروشن گرديده وعاملان آن، در يک محاکمه بى طرف مجازات گردند.

همچنان در اين قطعنامه آمده است که دولت، بايد هرچه زودتر براى خانواده هاى قربانيان حادثۀ شاه شهيد، غرامت مالى پرداخت نموده و براى آنها سرپناه فراهم کند.



مجروح شدن سه مظاهره کننده در شاه شهید کابل

منبع: آشنا، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

آشنا

این تظاهرات از سوی بازماندگان قربانیان حادثه شاه شهید شهر کابل به دلیل عدم کمک به آنها از سوی حکومت برگذار شده بود.

مظاهره کنندگان می گفتند که با وجودیکه وعده های زیادی از سوی مقامهای حکومت برای کمک به آنها داده شده بوداما تا حال هیچ کمکی به آنها نشده است.

اما بعد از لحظاتی این مظاهره به خشونت کشانیده شد و مظاهره کنندگان گفتند که سربازان اردوی ملی برای برهم زدن این تظاهرات نخست مردم را با مشت ولکد کوبیدند وبعد هم به آنها فیر کردند که درنتیجه آن سه تن از مظاهره کننده ها که آسیب دیدگان حادثه شاه شهید میباشند، زخمی شدند.

مظاهره کنندگان می گویند با وجودیکه مجوز رسمی نیز برای به راه انداختن این تظاهرات نیز از پولیس گرفته بودند اما نیروهای پولیس درمحل از خشونت سربازان اردوی ملی جلوگیری نکردند.

سید گل آقا نورانی معاون امنیتی قوماندانی امنیه کابل میگوید که شش تن سرباز اردوی ملی درپیوند به این رویداد بازداشت شده اند.

او میگوید که ممکن در اثر ایجاد سو تفاهم، سربازان اردوی ملی بر مظاهره کنندگان حمله نموده اند.

در این مظاهرات زنان نیز اشتراک نموده بودند وبا بلند کردن صدای دادخواهی خواهان حقوق شان که دراثر حمله شاه شهید متضرر شده اند،از حکومت گردیدند.

مظاهره کنندگان هشدار دادند تا زمانیکه به خواستهای شان رسیدگی صورت نگیرد وحکومت عاملان رویداد شاه شهید را به کیفر شان نرساند،دست از تظاهرات نخواهند کشید.

دررویداد شاه شهید که به تاریخ ۱۶اسد حوالی ساعت یک شب صورت گرفته ویک حمله کننده انتحاری سوار به یک موتر لاری ،موتر مملو از مواد انفجاری اش را در نزدیک یک مرکز نظامی اردوی ملی منفجر نمود، ۱۵فردملکی کشته وبیشتر از ۴۰۰ تن مجروح گردیدند.

درنتیجه آن رویداد میلیون ها دالر خسارات مالی به باشندگان آن منطقه وارد گردیده است ودهها منزل کاملا از بین رفته است وده ها منزلی دیگر هم تخریب گردیده است.



اعتراض باشنده گان شاه شهید به عدم توجه دولت به وضعیت آنان به خشونت کشیده شد

منبع: طلوع نیوز، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

طلوع نیوز

خانواده های قربانیان رویداد شاه شهید کابل در اعتراض به بی پروایی حکومت به وضعیت شان امروز تظاهرات کردند که این تظاهرات به خشونت کشانده شد و یک تن در این رویداد زخم برداشت.

معترضان که جاده شاه شهید کابل را برای رفت و آمد بسته کرده بودند از حکومت خواستند که وعده هایش را عملی سازد.

آنان ادعا دارند که حکومت در رابطه با آنان بی پروایی کرده و هیچ کمکی به آنان نرسیده است.

تظاهرکننده گان هشدار میدهند که اگر به خواست های آنان رسیده گی نشود. دست به تظاهرات گسترده ای خواهند زد.

شاه شهید؛ آسیب دیده گان رویداد شاه شهید هنگامی که صبح روز یکشنبه میخواستند در جادۀ شاه شهید کابل خیمه های اعتراض برپا کنند با ممانعت نیروهای امنیتی روبرو شدند. سپس معترضان خشمگین شدند؛ نیروهای امنیتی هم به معترضان شلیک کرد که در این رویداد یک تن از معترضان زخم برداشت.

یکی از معترضان گفت: "ما یک هفته پیش حوزه و وزارت داخله را خبر کردیم؛ اما امروز که ما خیمه زدیم امنیت ما را نگرفتند و بر ما شلیک کردند و برادرم را زخمی کردند".

یکی دیگر از این افراد افزود: "دولت فاسد است، به ما رسیده گی نکرده ما خانه نداریم، آنان باید خانه هایمان را بازسازی کنند".

مادرانی که در این رویداد عزیزانشان را از دست داده اند میگویند که در این خیمه های اعتراض انقدر انتظار خواهند کشید که حکومت به دادشان برسد.

یکی از این مادران به طلوع نیوز گفت: "دو بچه ام شهید شدند و حالی یکی دیگرش را زخمی کردند و به پایش مرمی زدند".

یکی دیگر از معترضان افزود: "ما خانه نداریم؛ در خانه خویش و قوما هستیم تا چه وقت آنجا باشیم یک سرپناه می خواهیم".

یکی دیگر از ساکنان منطقه شاه شهید می گوید: "در یکی از مسافرخانه ها بیش از دوازده تن بودند؛ اما مرده هایشان هم نیست، دولت شمار تلفات را کم میگوید."

معترضان میگویند تا هنگامی که به زخمیان این رویداد توجه نگردد و نیز برای خانواده های قربانیان این رویداد غرامت پرداخت نشود و برای انان سرپناه داده نشود؛ آنان به اعتراض شان ادامه می دهند.

در حدود یک ماه پیش انفجاری در منطقه شاه شهید کابل رخ داد، در این رویداد در حدود پنجصد تن کشته و زخمی شدند.



دستکم دو نفر در جریان تظاهرات باشندگان شاه شهید کابل زخمی شدند

منبع: خبرگزاری بخدی، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

خبرگزاری بخدی

تظاهرات باشندگان شاه شهید کابل به خشونت کشید شد و بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی دستکم دو نفر زخمی شده اند.

ده ها نفر از باشندگان شاه شهید در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت آسییب دیدگان انفجار خونین در این منطقه امروز تظاهرات کردند.

معترضان می گویند که آنها برای راه اندازی این تظاهرات مجوز داشتند و از قبل مقامات امنیتی را اطلاع داده بودند.

فریدون وحیدی، رییس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل اما تیراندازی ماموران پولیس در جریان تظاهرات را رد کرد.

آقای وحیدی به خبرگزاری بخدی گفت: "پولیس در ساحه برای امنیت مردم حضور داشتند، آنها حق این را ندارند علیه کسانیکه اعتراض مدنی و صلح آمیز می کنند، از اسلحه استفاده کنند."

عبیدالله کریمی، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل نیز می گوید، تیراندازی از سوی نیروهای اردوی ملی که برای تامین امنیت منطقه مستقر بودند، صورت گرفته است.

آقای کریمی به خبرگزاری بخدی گفت: "من کاملا رد می کنم این موضوع را که پولیس مداخله کرده باشد و به تیراندازی متوسل شده باشند، اما چند فیر هوایی در منطقه از طرف نیروهای اردوی ملی صورت گرفته است."

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه به خبرگزاری بخدی گفت که از تظاهرات امروز هیچ زخمی به بیمارستان منتقل نشده و به گفته او اگر کسی زخمی شده باشد، ممکن جراحت سطحی بوده است.

برافراشتن خیمه تحصن

نیمه شب جمعه ۱۶ اسد، یک کامیون پر از مواد منفجره، در منطقه شاه شهید کابل منفجر شد که در این انفجار دستکم ۱۵ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر از ساکنان محل زخمی شدند.

این نیرومندترین انفجار در کابل پس از سال ۲۰۰۹ خوانده شده و محمد اشرف غنی، رییس جمهوری از محل حادثه دیدار کرد و گفت که باید به آسیب دیدگان کمک و رسیدگی شود.

مقامات گفته بودند، خسارت دکان ها و خانه های که در این انفجار آسیب دیده است را دولت می پردازد.

اما تظاهرکنندگان امروز گفتند که دولت آنها را فراموش کرده و به گفته آنها در حالیکه حدود دو ماه از رویداد می گذرد، کسی به سراغ آنها نیامده است.

معترضان شعارهای علیه دولت وحدت ملی سر می دادند و برای رسیدگی به خواسته های شان خیمه تحصن برافراشتند.

تظاهرات امروز جریان ترافیک در منطقه سیاه سنگ کابل را مختل کرده بود و برای چندین ساعت این منطقه به روی ترافیک مسدود بود.

معترضان خواهان برداشتن پایگاه ها و ادارات نظامی از محل زندگی شان شدند و هشدار دادند که اگر دولت این کار را نکند، آنها برای برداشتن این ادارات به خشونت متوسل خواهند شد.

پرداخت غرامت و فراهم کردن سرپناه

معترضان قطعنامه ای منتشر کردند و از دولت خواستند تا به آسیب دیدگان این انفجار خونین، غرامت پرداخت کند.

در بخشی از قطعنامه آمده است که با توجه به رسیدن فصل زمستان، دولت باید برای آسیب دیدگان سرپناه فراهم کند.

سيلى غفار، سخنگوی حزب همبستگى، از دولت انتقاد کرد که از حادثه شاه شهید استفاده ابزاری کرده و با تبلیغات گسترده مقامات در رسانه ها برای کمک رسانی اما به گفته او هیچ کمکی تا کنون به آسیب دیدگان نشده است.

خانم غفار در جمع معترضان گفت، همواره مردم قربانی سیاست های حکومت ها بوده اند او همزمان حادثه شاه شهید را مرموز خواند و تاکید کرد که سازمان های بی طرف باید در این باره تحقیق کنند.



تظاهرات در کابل علیه حملات اشغالگران و انفجار در منطقه شاه شهید

منبع: سنی نیوز، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

سنی نیوز

به گزارش خبرگزاری پژواک، مردم شهر کابل در واکنش به حملۀ که شب جمعه در منطقه شاه شهيد کابل به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن 15 تن و زخمی شدن بیش از 450 نفر شد دست به تظاهرات زدند و خیابان شاه شهید به کارته نو را براى دو ساعت مسدود کرده و مدعى بودند که انفجار شب جمعه در اين منطقه، در اثر حملۀ هوايى صورت گرفته است.

اين در حالى است که مقامات امنيتى می گویند این انفجار بر اثر کامیون بمب گذاری شده بوده است. ويديويى که در مورد اين رويداد در برخى رسانه ها به نشر رسيده که از شبکۀ سى سى تى وى چين به دست آورده اند، هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است، نشان ميدهد که يک کامیون باربرى منفجر می شود.

به اساس گزارش ها، در انفجار شاه شهيد، حد اقل ١٥ غیر نظامی کشته شده و بيش از ٥٠٠ تن زخمی شده اند. در اين حمله صدها خانه ويران و خسارات فراوانی به خانه ها و مغازه های رسیده و یک بازار کاملا ویران شده است.

روز دوشنبه بیش از دو صد تن از اهالی چهار اطراف اين منطقه که ده تن از زخمى هاى اين رويداد نيز در بين آنها ديده ميشد، در منطقه سرک سوم شاه شهيد، از ساعت ٩ تا ١١ قبل از ظهر تجمع کرده و خیابان عمومى کارته نو را مسدود کردند.

محمدظاهر يکتن از تظاهرات کنندگان که به نمايندگى از ديگران صحبت ميکرد، گفت که انفجار شب جمعه در شاه شهيد، ناشى از خودروی بمب گذاری شده نبود، بلکه بمب هواپیما بود که توسط نيروهاى خارجى مستقر در افغانستان استعمال شده است.

به گفتۀ وى، زمانيکه نيروهاى خارجى ميخواهند در کدام منطقه ای حمله کنند، نخست سیستم های ارتباطی و تلفن همراه آن منطقه را قطع ميکنند؛ در منطقه شاه شهيد نيز تلفن های همراه قبل از حمله براى مدت کوتاه قطع شده بود.

وى تقاضا کرد که هيئت تعيين شدۀ رييس جمهور، بايد اين رويداد را با دقت بررسى نمايد تا عامل اصلى انفجار شناسايى گردد.

به گفتۀ وى، دولت ميخواست که به هر يک از کشته شدگان اين رويداد، صد هزار افغانى و به زخمى ها ٥٠ هزار افغانى بدهد؛ اما کسى نگرفته؛ "چرا که نمى خواهند خون شهداى خود را بفروشند."

معترضان، همچنان چند پارچۀ آهن را نيز با خود حمل کرده و مى گفتند که پارچه هاى مذکور، از بقاياى بمب استعمال شده در منطقه ميباشد.

گفتنی است طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته اند.

نقيب الله يکى از اشتراک کنندۀ ديگر در تظاهرات نيز اظهارات مشابه با ظاهر داشت. به گفتۀ وى، برخى از مقامات امنيتى پيشين حکومت گفته اند که از پلان اين حمله خبر داشته اند و هدف آن، قصر رياست جمهورى بوده است.

به گفتۀ نقيب الله، اگر مقامات دولتى در مورد اين حمله معلومات داشته اند، پس چرا از آن جلوگيرى نکردند؟

معترضان، در پايان فيصله نمودند که اگر حکومت تحقيقات عميق در مورد اين رويداد انجام ندهد، آنها به تحرکات مدنى خود ادامه خواهند داد.

نيروهاى خارجى مستقر در افغانستان، تاکنون در مورد اظهارات معترضان چيزى نگفته اند.



در تظاهرات شاه شهید کابل سه نفر زخمی شدند

منبع: خبرگزاری رها، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

خبرگزاری رها

ده ها تن از باشندگان منطقه شاه شهید شهر کابل به دلیل بی توجهی مقام های دولتی دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات به خشونت کشید.

بر اثر این خشونت سه تن از باشندگان محل که از آسیب دیدگان رویداد شاه شهید بودند، زخمی شدند.

تظاهر کنندگان می گویند که سربازان ارتش برای بهم زدن تظاهرات اول مردم را با مشت و لگد زدند و بعد به سوی آنان شلیک کردند که سه نفر زخمی شده است.

آنان اظهار می کنند که برای راه اندازی تظاهرات از پولیس کابل جواز گرفته بودند ولی نیروهای پولیس از خشونت سربازان ارتش جلوگیری نکردند.

در پیوند به این خشونت شش سرباز ارتش ملی بازداشت شده است.

مقام های پولیس کابل گفته اند که ممکن این خشونت بر اثر ایجاد یک سوء تفاهم، سربازان ارتش بر تظاهر کنندگان حمله کرده باشند.

تظاهر کنندگان هشدار دادند تا زمانیکه به خواستهای شان رسیدگی نشود وحکومت عاملان رویداد شاه شهید را به کیفر شان نرساند، دست از تظاهرات نخواهند کشید.

رویداد شاه شهید در تاریخ ۱۶ اسد حوالی ساعت یک شب صورت گرفت.

در این رویداد یک حمله کننده انتحاری یک موتر/خودرو باری مملو از مواد انفجاری اش را در نزدیک یک مرکز نظامی اردوی ملی منفجر کرد که ۱۵ فرد ملکی کشته و بیشتر از ۴۰۰ تن دیگر مجروح شدند.



حکومت، قربانیان رویداد خونین شاه شهید را فراموش کرده است

منبع: کابل نیوز، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

کابل نیوز

از حادثه خونین شاه شهید یک ماه سپری می شود، اما تا هنوز با آنان کمک صورت نگرفته است تا حد اقل بتوانند برای خود سرپناه ایجاد کنند.

اینجا، آسیب دیده گان رویداد شاه شهید دست به تظاهرات مسالمت آمیز زده اند و بر حکومت اتهام وارد میکنند که تعهدات خود را با آنان عملی نکرده و بیشتر آنان، در حالت بسیار بدی بسر می برند.

این پدری است که در رویداد شاه شهید، دو پسر خود را از دست داده و اکنون خواهان محاکمۀ عاملان این رویداد است.

تظاهر کننده گان میگویند، حکومت میخواهد، تا حقیقت اصلی این رویداد را پنهان کند و اجازه ندهد تا مردم حقیقت این رویداد را بدانند.

در حالیکه حکومت با آسیب دیده گان این رویداد هیچگونه کمکی نکرده هنگام خواستن حق خود با برخورد نامناسب پولیس نیز مواجه شده اند.

تظاهر کننده گان میگویند که در رابطه به تظاهرات امروز به قوماندانی امنیه خبر داده بودند اما نه تنها اینکه نیروهای امنیتی با آنان کمک نکرده بلکه پولیس بر آنان حمله مسلحانه نیز کرده که در نتیجۀ آن، یک تن زخم برداشته است.

در رابطه به چگونگی رویداد شاه شهید، سوالهای جدی وجود دارد که تا هنوز حکومت به این پرسشها، پاسخ قانع کننده ارائه نکرده است.



اعتراض باشنده گان شاه شهید به عدم توجه دولت به وضعیت آنان به خشونت کشیده شد

منبع: افغان ایرکا، ۲۲ سنبله ۱۳۹۴

افغان ایرکا

خانواده های قربانیان رویداد شاه شهید کابل در اعتراض به بی پروایی حکومت به وضعیت شان امروز تظاهرات کردند که این تظاهرات به خشونت کشانده شد و یک تن در این رویداد زخم برداشت.

معترضان که جاده شاه شهید کابل را برای رفت و آمد بسته کرده بودند از حکومت خواستند که وعده هایش را عملی سازد.

آنان ادعا دارند که حکومت در رابطه با آنان بی پروایی کرده و هیچ کمکی به آنان نرسیده است.

تظاهرکننده گان هشدار میدهند که اگر به خواست های آنان رسیده گی نشود. دست به تظاهرات گسترده ای خواهند زد.

شاه شهید؛ آسیب دیده گان رویداد شاه شهید هنگامی که صبح روز یکشنبه میخواستند در جادۀ شاه شهید کابل خیمه های اعتراض برپا کنند با ممانعت نیروهای امنیتی روبرو شدند. سپس معترضان خشمگین شدند؛ نیروهای امنیتی هم به معترضان شلیک کرد که در این رویداد یک تن از معترضان زخم برداشت.

یکی از معترضان گفت: "ما یک هفته پیش حوزه و وزارت داخله را خبر کردیم؛ اما امروز که ما خیمه زدیم امنیت ما را نگرفتند و بر ما شلیک کردند و برادرم را زخمی کردند".

یکی دیگر از این افراد افزود: "دولت فاسد است، به ما رسیده گی نکرده ما خانه نداریم، آنان باید خانه هایمان را بازسازی کنند".

مادرانی که در این رویداد عزیزانشان را از دست داده اند میگویند که در این خیمه های اعتراض انقدر انتظار خواهند کشید که حکومت به دادشان برسد.

یکی از این مادران به طلوع نیوز گفت: "دو بچه ام شهید شدند و حالی یکی دیگرش را زخمی کردند و به پایش مرمی زدند".

یکی دیگر از معترضان افزود: "ما خانه نداریم؛ در خانه خویش و قوما هستیم تا چه وقت آنجا باشیم یک سرپناه می خواهیم".

یکی دیگر از ساکنان منطقه شاه شهید می گوید: "در یکی از مسافرخانه ها بیش از دوازده تن بودند؛ اما مرده هایشان هم نیست، دولت شمار تلفات را کم میگوید."

معترضان میگویند تا هنگامی که به زخمیان این رویداد توجه نگردد و نیز برای خانواده های قربانیان این رویداد غرامت پرداخت نشود و برای انان سرپناه داده نشود؛ آنان به اعتراض شان ادامه می دهند.

در حدود یک ماه پیش انفجاری در منطقه شاه شهید کابل رخ داد، در این رویداد در حدود پنجصد تن کشته و زخمی شدند.



مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 408 نفر