نقش جنایتکارانه‌ سازمان‌های بزرگ استخباراتی

نقش جنایتکارانه‌ سازمان‌های بزرگ استخباراتی

سازمانهای استخباراتی بخشی از ساختار نظام امنیتی دولت بوده که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات داخل و خارج کشور، شرکت‌های اقتصادی، افراد و هرگونه اطلاعات دیگری که مورد درخواست دولت است را دارند. همانگونه که در یک کشور تمام نهادهای رسمی اقتصادی،‌ فرهنگی، سیاسی و غیره در خدمت نظام حاکم قرار دارند،‌ ماهیت سازمان‌های استخباراتی نیز توسط آن تعریف می‌گردد. هرگاه ریشه چنین سازمان‌هایی به دست دولت‌ها و رژیم‌های غیر مردمی، مستبد و استعمارگر می‌افتد و مورد کنترول و تمویل آنان قرار می‌گیرند، دست به هرگونه آدم‌کشی و وحشت می‌زنند تا نظام حاکم حفظ گردد.

معمولاً تعریفی که از سازمان‌های استخباراتی به خورد مردم داده می‌شود، «تامین امنیت مردم و کشور» است. اما در واقعیت این سازمان‌ها در خدمت طبقه حاکم و اقلیت معدود قرار دارند و برای حفظ منافع آنان فعالیت می‌کنند. به همین دلیل، این نوع نهادها در اکثر کشورها بدنام بوده و مورد تنفر اکثریت مردم قرار دارند.

اربابان قدرت در قالب کشورهای استعمارگر با ایجاد چنین دستگاه‌هایی، از قدرت خود حفاظت می‌کنند و از سوی دیگر با اجیر گرفتن تعدادی درنده‌خو بر کشورهای دیگر می‌تازند تا قدرت شان فزونی یابد. به نام مبارزه علیه تروریزم، حفظ امنیت، و صد نیرنگ دیگر ظاهر می‌شوند و در خفا تروریزم و وحشت را برای هموار ساختن راه استعماری شان، ایجاد و حمایت می‌کنند.

سرزمین ما نیز قربانی بیرحمانه‌ کشورهای استعمارگر و چنین سازمان‌های وحشت‌آفرین بوده است. بطور نمونه، به رسمیت شناختن معاهده گندمک توسط انگلیس؛ حمایت انگلیس از ملالنگ، بچه سقاو و روحانیون برای برانداختن شاه مترقی افغانستان؛ تجاوز شوروی بر افغانستان و آدم‌کشی مزدوران روسی که توسط سازمان‌های اگسا، کام و خاد یا چوبدستان کی.جی.بی صورت می‌گرفت؛ حمایت سی.آی.ای (امریکا)، آی.اس.آی (پاکستان) و واواک (ایران) از تنظیم‌ها برای چور و بربادی افغانستان؛ اشغال افغانستان توسط امریکا و ایجاد دولت پوشالی سرشار از مزدوران گلچین و رنگارنگ... و صدها مورد دیگر که نهادهای استخباراتی در آن نقش داشته اند.

در این مطلب به معرفی مختصر نقش جنایتکارانه‌ی تعدادی از سازمانهای استخباراتی کشورهایی می‌پردازم که آگاهی از آنها برای هموطنان ما مفید است.



سی.‌آی.‌ای (CIA - The Central Intelligence Agency):

CIA

در جریان جنگ جهانی دوم «دفتر خدمات استراتژیک» (OSS) به منظور هماهنگ‌کننده فعالیت‌های جاسوسی در پشت خطوط دشمن برای خدمت به نیروهای مسلح امریکا تشکیل گردید. سازمان سیا (سی‌.آی.ای) از همین دفتر متولد شد و با این نام فعال بود و در ابتدا بوسیله بنیاد راکفلر و کارنیجی با هدیه ٣٤ میلیون دالر طی سالهای ١٩٤٥ الی ١٩٤٨ سرمایه‌گذاری گردید.

سیا در سال ١٩٤٥ عملیاتی تحت عنوان گیره کاغذ (Operation Paperclip) را آغاز نمود که طی آن بیش از ٧٠٠ دانشمند نازی - که مرتکب جنایات گوناگونی شده بودند - را در سازمان سی.آی.ای و ان.اس.ای جابجا نمودند و آنان را در رده‌های بالای شغلی امریکا ارتقا دادند.

در سال ١٩٥٠، عملیات مرغ مقلد امریکایی (Operation Mockingbird) به هدف ایجاد رسانه‌ها و گزارشگران برای پیش‌برد تبلیغات سی‌.آی.ای به اجرا درآمد. اسناد تصدیق می‌کند که بیش از ٢٥ سازمان و ٤٠٠ خبرنگار عمال سی.آی.ای بودند که رسانه‌هایی چون ای.بی.سی (ABC)، ان.بی.سی (NBC)، سی.بی.ایس (CBS)، ای.پی (AP)، رویترز (Reuters)، تایم (Time)، نیوزویک (Newsweek) و غیره را نیز در بر می‌گیرند.

در سال ١٩٥٣، سی.آی.ای عملیات سری ایجکس (AJAX) را برای برانداختن دولت مصدق در ایران براه انداخت. در ١٩٥١ پارلمان ایران و صدراعظم داکتر محمد مصدق برای ملی سازی صنعت نفت رای دادند که این امر غول‌های نفت امریکا چون راکفلرها را ناراحت ساخت. به تاریخ ٤ اپریل ١٩٥٣ الین دالس (رئیس سازمان سیا) یک میلیون دالر را به حساب جنرال ایرانی فضل‌الله زاهدی منتقل نمود تا در راه انجام کودتا و سقوط دولت ملی مصدق به کار انداخته شود. بالاخره بین ١٥ و ١٩ اگست کودتای جنرال زاهدی صورت گرفت و امریکا به زودی نیم تولیدات نفتی ایران را قبضه کرد. این اولین عملیات موفق سیا برای برانداختن یک دولت خارجی بود.

در جریان جنگ شوروی در افغانستان، گروه‌های تنظیمی و باندهای مختلف تروریست، که بعد ها از آن «القاعده»، «طالبان»، «شبکه حقانی» و غیره متولد شد، از حمایت گسترده‌ی سی.آی.ای برخوردار بودند. احزاب بنیادگرا، بخصوص «حزب اسلامی» گلبدین و «جمعیت اسلامی» ربانی قسمت عمده کمک‌های امریکا را بدست می‌آوردند. فعلاً نیز امریکا برای پیشبرد راحت سیاست‌هایش در افغانستان، به مزدورگیری و تمویل غلامانش مشغول است. حمایت سازمان‌های استخباراتی از احزاب بنیادگرا را مقاله‌ی «مغازله بنیادگرایان اسلامی با امریکا و غرب» که به تاریخ ٧ قوس ١٣٩١ در سایت «همبستگی» نشر گردیده بود، بخوبی فاش می‌سازد.

سی‌.آی.ای کارنامه‌های خونین بیشماری دارد. بنابر گزارش «انجمن مخالفان مسئول» تخمین زده شده که تا سال ١٩٨٧ حدود شش میلیون نفر در سراسر جهان در نتیجه عملیات های مخفی سی.آی.ای کشته شده اند. در مقاله‌ای که به تاریخ ٢٨ دلو ١٣٩١ تحت عنوان «تاریخچه سازمان استخباراتی امریکا، سی.آی.ای» در سایت «همبستگی» نشر گردیده بود، تعدادی از این عملیات‌ها ذکر گردیده است.



آی.‌اس.‌آی (ISI - Inter-Services Intelligence):

ISI

پس از ضعف دو سازمان اطلاعاتی پاکستان (MI و IB) در اشتراک‌گزاری اطلاعات بین ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی در طول جنگ هند و پاکستان، تصمیم به ایجاد سازمان آی.اس.آی (سازمان اطلاعات نظامی پاکستان) در سال ١٩٤٨ گرفته شد. روبرت کاوتوم (Robert Cawthome) جنرال ارتش انگلیس بنیان‌گذار آی.اس.آی به شمار می‌رود. گمان می‌رود که در حال حاضر حدود ده هزار کارمند دارد، رئیس فعلی این سازمان رضوان اختر بوده و کلاً در ساختار رهبری آی.اس.آی ارتش پاکستان قرار دارد و در آن کشور قدرتی بالاتر از حکومت بشمار می‌رود.

سربازگیری و نفوذ آی.اس.آی توسط سید محمد احسان فرمانده استخبارات نیروی دریایی جنگ هند و پاکستان صورت گرفت و در اواخر ١٩٥٠، زمانی که ایوب خان رئیس جمهور پاکستان شد، نقش آی.اس.آی در نظارت از مخالفان سیاسی و حفظ حکومت نظامی پاکستان گسترش یافت. بعد از اینکه جنرال ضیاالحق ــ کسی که روابط نزدیک با امریکا و اسرائیل داشت و پدرخوانده تروریست های افغانستان و پاکستان به شمار می‌رفت ــ در سال ١٩٧٧ رئیس ارتش این کشور شد، آی.اس.آی را مسئول جمعاوری اطلاعات در مورد «حزب کمونیست پاکستان»، «حزب مردم پاکستان» و احزاب مختلف دیگر نمود.

در جنگ شوروی و افغانستان سال‌های ١٩٨٠، افسران آی.اس.آی توسط سی.آی.ای (امر یکا) برای هماهنگی جنگ در افغانستان علیه شوروی آموزش داده می‌شدند. آی.اس.آی به سرکردگی امریکا نقش مهمی در ایجاد و تمویل تنظیم‌های هفت‌گانه برای فراهم نمودن زمینه اشغال افغانستان توسط امریکا داشتند. ائتلاف تنظیم‌های هفت‌گانه در سال ١٣٦٤ در پشاور پاکستان صورت گرفت. احزابی که شامل آن می‌شدند، «جمعیت اسلامی افغانستان» به رهبری برهان‌الدین ربانی و احمدشاه مسعود، «حزب اسلامی - شاخه گلبدین» به رهبری گلبدین، «حزب اسلامی - شاخه مولوی خالص» به رهبری یونس خالص، «اتحاد اسلامی افغانستان» به رهبری رسول سیاف، «محاذ ملی اسلامی افغانستان» به رهبری پیر سیداحمد گیلانی، «جبهه ملی نجات افغانستان» به رهبری صبغت‌الله مجددی و «حرکت انقلاب اسلامی افغانستان» به رهبری محمدنبی محمدی بودند.

آی.اس.آی مداخلات و عملیات‌های گوناگونی در افغانستان، بوسنی، هند، لیبی، ایران، فرانسه، امریکا و نیز خود پاکستان داشته است. این مداخلات به دلیل پیمان مشترک سی‌.آی.ای (امریکا) و این سازمان، در افغانستان ریشه بیشتری داشته و فعلاً نیز احزاب بنیادگرا و گروه‌های تروریستی در افغانستان مورد حمایت آی.اس.آی قرار دارند. بطور نمونه می‌توان از موارد ذیل یاد کرد:

١٩٩٧-١٩٨٢: نقش آی.اس.آی در پیاده نمودن سیاست سازمان سیا در تمویل گروه‌های تنظیمی برای مقابله با شوروی در سال‌های ١٩٨٠؛ آموزش حدود ٨٣٠٠٠ «مجاهدین» افغان و گسیل آنان به افغانستان؛ قاچاق هیروئین به افغانستان به منظور معتاد نمودن سربازان شوروی در کاهش انگیزه آنان در جنگ؛ حمایت از گروه‌های تنظیمی از جمله حزب اسلامی گلبدین و جلال‌الدین حقانی. در ضمن هزاران جنگجوی عرب توسط آی.اس.آی در مناطق مرزی افغانستان مورد آموزش قرار گرفتند که تروریست های بزرگی چون اسامه بن لادن، عبدالله عزام و غیره از طریق همین حمایت‌ها توانستند سازمان «القاعده» را بنیانگذاری نمایند که جنایت و توحش آن امروز تمام جهان را فرا گرفته است.

١٩٩٤: حمایت از حدود ٨٠٠٠٠ (هشتاد هزار) تا ١٠٠٠٠٠ (صد هزار) جنگجوی پاکستانی در کنار طالبان بین سالهای ١٩٩٩ – ١٩٩٤.

٢٠٠٧: حمله تروریستی بر سرکنسولگری هند در جلال‌آباد.

٢٠١٠: کمک مالی و آموزش به طالبان در مقیاس بسیار بزرگتر از گذشته؛ حضور افراد آی.اس.آی در جلسات شورای عالی طالبان و شورای کویته.

....

در کنار حمایت از طالبان، آی.اس.آی به سرکردگی امریکا نقش بزرگی در ایجاد و تمویل گروه‌های گوناگون تروریستی چون القاعده، شبکه حقانی، «حزب مجاهدین کشمیر»، «سپاه صحابه»، «گروه البدر» که مرتکب قتل‌عام‌های بسیاری در بنگلادیش شد، «حرکت المجاهدین» و غیره داشته است.



کی.جی.بی (KGB - Committee for State Security of the Soviet Union):

KGB

کی.جی.بی (کمیته امنیت ملی) بعد از مرگ استالین در سال ١٩٥٤ تشکیل گردید و در ١٩٩١ همزمان با فروپاشی شوروی منحل شد. پس از آن دو سازمان دیگر به نام‌های اف.اس.بی (Federal Security Service - FSB) یا «خدمات امنیتی فدرال روسیه» و اس.وی.آر (SVR - Foreign Intelligence Service) یا «سازمان استخباراتی خارجی روسیه» ایجاد گردید. این سازمان‌ها جاگزین کی.جی.بی خوانده می‌شوند. برخی از منتقدان به این باور اند که کی.جی.بی فقط نامش تغییر نموده و به فعالیت‌هایش در قالب این سازمان‌ها ادامه می‌دهد. رئیس جمهور روسیه (ولادمیر پوتین) نیز یکی از ماموران سابقه کی.جی.بی بود. در سال ١٩٨٣ از سوی مجله تایم، این سازمان بعنوان قویترین سازمان جمع‌آوری اطلاعات در جهان شناخته شد.

مداخلات کی.جی.بی در افغانستان پس از کودتای ٧ ثور ١٣٥٧ (٢٧ اپریل ١٩٧٨) گسترش یافت. پیش از آن نیز به دلیل تیرگی روابط داوود خان با روسیه، «حزب دموکراتیک خلق افغانستان» مورد حمایت روسیه قرار داشت و کی.جی.بی به گونه‌ای در افغانستان دخیل بود. از کودتای هفت ثور تا خروج شوروی، حکامی که بر اریکه قدرت تکیه زده بودند، به ترتیب نورمحمد تره‌کی، حفیظ الله امین، ببرک کارمل و نجیب همه سرسپردگان روس بودند و در این مدت از همکاری گسترده‌ی سازمان کی.جی.بی و مشاوران روسی برخوردار بودند.

در اپریل ١٩٧٨، کی.جی.بی سازمان «خاد» (خدمات اطلاعات دولتی) را بعنوان استخبارات امنیتی افغانستان تشکیل داد. ابتدا خاد به نام‌های «اگسا» (د افغانستان دگټو ساتندونکی اداره) و «کام» (کارگری استخباراتی موسسه) یاد می‌شد. خاد به سرکردگی مزدوران روسی مرتکب جنایات هولناکی در افغانستان شد. قتل، شکنجه، ترور و گورهای دسته‌جمعی از کارنامه‌های خونین این نماینده‌ی تربیت یافته‌ی کی.جی.بی بود که افشای «لیست مرگ» سربه نیست شدن حدود پنج‌هزار هموطن ما در پولیگون های پلچرخی ماهیت درنده‌خویی این سازمان را برملا می‌سازد.

واسیلی متروخین آرشیف‌دار ارشد سازمان کی.جی.بی پس از فروپاشی شوروی موفق به نشر اسنادی که در دست داشت شد و از جنایات کی.جی.بی و غلامان افغانش پرده برداشت. او این اسناد را در رساله‌ای به نشر رساند که توسط داکتر حمید سیماب به نام «کی.جی.بی در افغانستان» به دری نیز برگردانده شده است.



واواک یا واجا (وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران):

CIA

«واواک» (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) در سال ١٣٦٣ توسط رژیم آخندی ایران بنیانگذاری شد و جای سازمان بدنام «ساواک» دوران شاه را گرفت. ریاست این سازمان را در سال ١٣٨٨ محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسبق ایران بر عهده داشت. از ١٣٩٢ تا کنون سید محمود علوی ریاست آن را بر عهده دارد. اعضای این سازمان را در رسانه‌های رژیمی بصورت مسخره به نام «سربازان گمنام امام زمان» می‌شناسند.

بعد از آنکه رژیم آخندی روی کار شد، ایران را به زندان بزرگی از فعالان سیاسی و مبارزان مترقی مبدل نمود. هنوز هم کسانی که مخالف رژیم مستبد «ولایت فقیه» اند زیر شکنجه‌های واواک قرار دارند. تعداد زیادی از روشنفکران و فعالان سیاسی توسط این دستگاه خون‌آشام فاشیستی به قتل رسیده و یا اعدام شده اند.

در زمان سگ‌جنگی‌های تنظیمی در افغانستان، تنظیم‌های هشتگانه‌ی «ائتلاف تهرانی» از حمایت گسترده دستگاه‌های استخباراتی و نظامی ایران برخوردار بودند که بعدا در «حزب وحدت اسلامی» مدغم شدند. در طول این مدت واواک به حیث رابط آخندهای ایران با این تنظیم‌ها همکاری می‌نمود.

اسناد سفارت امریکا در کابل که توسط سایت افشاگر «ویکی لیکس» فاش شدند می‌رسانند که «واواک» در پارلمان، رسانه‌ها و حتی ارگ ریاست جمهوری دست باز داشته جواسیسش را جابجا نموده است. این سازمان زیر نام کار فرهنگی و دینی، شبکه وسیع از مزدورانش را در افغانستان حمایت و تمویل کرده برای افشاندن بذر تروریزم آخندی در کشور ما تلاش دارد.



موساد (MOSSAD - The Institute for Intelligence and Special Operations):

CIA

سازمان اطلاعات و وظایف ویژه اسرائیل (موساد) در ١٣ دسامبر ١٩٤٩ تاسیس شد. از جنوری ٢٠١١ تا اکنون ریاست آن را تامیر پاردو بر عهده دارد. بیشتر عملیات‌های خود را بر کشورهای عربی متمرکز ساخته و فعلاً نیز مامورانش در کشورهایی که سابقه کمونیستی داشته اند، فعال است. تعداد کارکنان این سازمان ١٢٠٠ نفر تخمین زده شده و مقر آن در شهر تل آویو «پایتخت تجاری اسرائیل» موقعیت دارد.

این سازمان در سال ١٩٨٢ با همکاری سی.آی.ای و آی.‌اس.‌آی، سلاح‌های ساخت روسی و سلاح های بدست آمده در طول حمله اسرائیل بر لبنان را به پاکستان و سپس به افغانستان انتقال می‌داد.

بنابر گزارشی که در سایت رسمی ارتش اسرائیل در ماه فبروری ٢٠١٤ منتشر گردیده است، همکاری نزدیکی که موساد با کشورهای اسلامی در مسائل «امنیتی»، «استخباراتی» و «نظامی» دارد، شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، آذربایجان و افغانستان می‌شود. اما اینکه چگونه پول شیخ‌های عرب را برای ایجاد و تمویل تروریزم در کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان و عراق سرازیر می‌کند، همیشه زیر روپوش همکاری «امنیتی»، «نظامی» و غیره باقی می‌ماند.

موساد یکی از خطرناکترین سازمان های جاسوسی بوده و مداخلات گسترده‌ای در اکثر کشورهای جهان دارد. بطور نمونه می‌توان از موارد ذیل یاد نمود:

ایران: قبل از انقلاب ایران، سازمان ساواک تحت هدایت سی.آی.ای و موساد در سال ١٩٥٧ ایجاد گردید. ماموران سازمان ساواک توسط موساد آموزش می‌دیدند و تعدادی از عملیات‌ها را نیز با آن مشترک انجام می‌داد.

ادعاها بر این وجود دارد که موساد در انفجاری که در پایگاه نظامی سپاه پاسداران به تاریخ ١٢ اکتوبر ٢٠١٠ صورت گرفت دست داشت که ١٨ کشته و ١٠ زخمی برجا گذاشت. هدف این عملیات کشتن «حسن تهرانی مقدم» فرمانده برنامه موشکی سپاه پاسداران ایران بوده است.

پاکستان: در یک مقاله خبری سال ٢٠٠٣، ذکر شده که پرویز مشرف، رئیس جمهور وقت پاکستان در صدد ایجاد رابطه مخفی بین سازمان استخباراتی آی.اس.آی و موساد شده است.

کوریای شمالی: موساد به دست داشتن در انفجاری که به تاریخ ٢٢ اپریل ٢٠٠٤ در شهر ریونگچون (Ryongchon) کوریای شمالی صورت گرفت متهم است. در این حادثه بیشتر از سه هزار نفر کشته و زخمی شدند که شامل دانشمندان هسته‌ای سوریه که روی برنامه های هسته‌ای سوریه و ایران کار می‌کردند نیز می‌شود.

تونس: موساد متهم به قتل خلیل الوزیر یکی از بنیانگذاران «جنبش ملی آزادی‌بخش فلسطین» در سال ١٩٨٨ و صلاح مصباح خلف یکی از سران «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» در تونس است.

آرژانتین: در سال ١٩٦٠، موساد یکی از رهبران نازی بنام «آدولف آیشمن» را که زیر نام «ریکاردو کلمت» در آرژانتین زندگی میکرد، اختطاف و به یک مخفیگاه انتقال می‌دهد و بعداً او را به قتل می‌رساند.

...

به همین ترتیب موساد در امریکا، روسیه، آلمان، سوریه، اوکراین، اروگوئه، فرانسه، بوسنی، بلجیم، یونان، آیرلند، ایتالیا، ناروی،‌ انگلستان، مصر، عراق، لبنان، عربستان، افریقای جنوبی، سودان، نیوزلند و دیگر کشورها، در موارد مختلفی دست به ترور و یا عملیات‌های استخباراتی زده است.



ام.آی.۶ (MI٦ - Military Intelligence, Section ٦):

CIA

سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (ام.آی.٦) در سال ۱۹۰۹ تاسیس شد و معمولاً به نام (خدمات استخباراتی نظامی، بخش ٦) شناخته شده است. در حال حاضر ریاست آن را الکس یانگر (Alex Younger) به عهده دارد. دارای ٣٢٠٠ کارمند بوده و بودجه سالانه آن حدود دو عشاریه سه میلیارد پوند است. ام.آی.٦ از قدیمی‌ترین سازمانهای استخباراتی جهان به شمار می‌رود.

از جمله مهمترین‌ عملیاتهای این سازمان، سرنگونی دولت محمد مصدق در ایران بود که در همکاری با سازمان سی‌.آی.ای در سال ١٩٥٣ صورت گرفت.

جیمز کاسبولت (James Casbolt) کارمند سابق ام.آی.٦ از دست داشتن این سازمان در تجارت مواد مخدر پرده برمی‌دارد. او پایگاه‌های نظامی زیرزمینی امریکا را که توسط سازمان ان.ایس.ای (NSA) کنترول میشود نیز فاش می‌سازد. در این رابطه مقاله‌ای به تاریخ ٧ حوت ١٣٩٢ تحت عنوان «ام.آی.شش و سی.آی.ای، اربابان تجارت مواد مخدر» در سایت «همبستگی» نشر گردیده است.

ام.آی.٦ نیز همسان سی.آی.ای و موساد در ایجاد و تمویل تروریزم نقش گسترده‌ای دارد. ادوادر اسنودن کارمند سابق سی.آی.ای فاش می‌سازد که داعش (دولت اسلام عراق و شام) ساخته‌ی امریکا، انگلیس و اسرائیل است و ابوبکر البغدادی حدود یک سال نزد موساد آموزش نظامی دیده است.



مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 519 نفر