مداخلات غرب، سوریه را به مخروبه بدل کرد

وحشت و جنایت در سوریه

میزان ویرانی و جنایت در سوریه خاطره جنگ‌های تنظیمی کابل را در ذهن زنده می‌سازد. در ۱۵ مارچ ۲۰۱۱ مردم ستمکش سوریه با الهام از «بهار عربی» علیه نظام مستبد بشار اسد برخاستند و تا ماه اپریل سرتاسر سوریه را اعتراضات توده‌ای فرا گرفت. اما امریکا و سایر دولت‌های امپریالیستی به کمک قطر، عربستان سعودی و ترکیه با تقویت و تجهیز جنگجویان القاعده و دیگر سازمان‌های تروریست بنیادگرا، اعتراض‌های سوری‌ها را به جنگی داخلی هولناکی بدل کردند. از جانب دیگر، رژیم سفاک ایران و روسیه به کمک بشاراسد شتافتند و عملا این کشور به میدان رقابت‌های جهانی بدل گردیده که پیامد آن برای مردم نگون‌بخت سوریه جنگ، بی‌خانمانی، بربریت و قحطی وحشتناکی بوده است.

جنایت در سوریه
سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» درمورد جنگ سوریه در گزارشی تحت عنوان «به خاک یکسان کردن» در ۳۰ جنوری ۲۰۱۴ می‌نویسد که در مدت یک سال (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳) ساختمان‌های رهایشی با مساحت ۱۴۵ هکتار در دمشق کاملا منهدم شده‌اند. (عکس از سلویت ژورنال - مجله کارآگاه)

 

جنایت در سوریه
زنان و کودکان عمده‌ترین قربانیان هر جنگ می‌باشند. هایده، زنی از شمال سوریه است که در ۱۰ مارچ ۲۰۱۲ پس از اصابت راکتی به خانه‌اش، شوهر و دو کودکش را از دست داد و خودش زخمی شد. (عکس از رودریگو ابد برای آسوشیتد پرس)

 

جنایت در سوریه
براساس گزارش ملل متحد تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی الی سپتامبر ۲۰۱۳ به بیش از ۱۲۰۰۰۰ تن رسیده است.

 

جنایت در سوریه
در سپتامبر ۲۰۱۳، «کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین» گزارش داد که تعداد بی‌جاشدگان سوریه به شش‌و‌نیم میلیون می‌رسد که از آن جمله، دو میلیون تن به ترکیه، لبنان، اردن و عراق مهاجر شده‌اند. (عکس از مانو برابو برای آسوشیتد پرس)

 

جنایت در سوریه
شهر باستانی قلعه‌النعمان از عصر رومی‌ها در ولایت ادلب سوریه، در آتش بمباردمان دولت این کشور می‌سوزد. (عکس از جان کانتلی برای خبرگزاری فرانسه)

 

جنایت در سوریه
گفته می‌شود که در کنار جنگجویانی از کشورهای عربی و پاکستان، افغان‌ها نیز برای جنگ علیه دولت سوریه به وسیله دولت‌های غربی استخدام شده‌اند و در اردوگاه‌های نظامی در ترکیه، لبنان و قطر آموزش نظامی می‌بینند. در ضمن دولت ایران عده‌ای از افغان های مهاجر را استخدام و برای جنگ در کنار عساکر سوری و حزب‌اللهی به سوریه می‌فرستد. (عکس از پوک میدیا)

 

جنایت در سوریه
فرد غیرنظامی‌ای که توسط دولت سوریه به جرم مخالفت با دولت شکنجه شده است. (عکس از جیمز لالر دوگان)

 

جنایت در سوریه
گور دسته‌جمعی قربانیان سلاح‌های کیمیاوی در سوریه. جنایت در این کشور به حدی رسید که حتا از سلاح‌های کیمیاوی علیه افراد ملکی استفاده شد که منجر به کشته‌شدن حدود ۱۳۰۰ تن گردید. (عکس از «شبکه خبری شام»)

 

جنایت در سوریه
خرمن اجساد کودکان سوری در هر گوشه و کنار این کشور دیده می‌شود. (عکس از اسوشیتد پرس)

 

جنایت در سوریه
کوچه‌‌ی ویران شهر حمص در غرب سوریه. شهرهای سوریه را می‌توان به معنی واقعی، شهر ارواح نامید. (عکس از یازن حمصی برای رویترز)

 

جنایت در سوریه
جنگجویان القاعده، آنانی که توسط کشورهای غربی حمایت می‌گردند، همسان برادران طالبی شان در محضر عام سر می‌برند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 181 نفر