پنجمین رهبر جماعت اسلامی بنگلادیش حلق‌آویز شد

پنجمین رهبر جماعت اسلامی بنگلادیش اعدام شد

میرقاسم علی ۶۳ساله، از رهبران جماعت اسلامی بنگلادیش که متهم به جنایت جنگی در جنگ سال ۱۹۷۱ در آن کشور بود به تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۶ به دار آویخته شد. او از جانب کمسیون بررسی جنایات جنگی محکوم شناخته شده بود. میرقاسم از حامیان مالی جماعت اسلامی بود که با پشتیبانی پاکستان در جنگی که منجر به جدایی بنگلادیش شد به جنایت و ستمگری متهم بود.

قاسم علی در این جنگ منحیث یکی از فرماندهان در شهر ساحلی چتاگانگ نقش مهمی داشت. بعد از جنگ او با پول‌ هنگفتی که در چنگ داشت مشغول خرید و فروش زمین و خانه گردید و حتی چینل تلویزیونی و رسانه‌هایی را راه‌اندازی کرده بود.

جنایات جماعت اسلامی در بنگلادیش
گوشه‌ای از جنایات مشترک جماعت اسلامی و نیروهای پاکستانی در جریان جنگ ١٩٧١ در بنگلادیش.
تصویر از genocidebangladesh.org

بنابر آمار دولت بنگلادیش، بیش از سه میلیون تن در این جنگ بصورت فجیع به قتل رسیدند و به حدود دوصدهزار زن بنگلادیشی تجاوز صورت گرفت که رهبران جماعت اسلامی عامل عمده آن بودند.

در سال ٢٠١٠، شیخ حسینه صدراعظم بنگلادیش جهت رسیدگی به جنایات جنگی در جریان «جنگ آزادی‌بخش بنگلادیش» محکمه ویژه‌‌ای را دایر نمود که چند تن از اعضای برجسته جماعت اسلامی و حزب ملی‌گرای بنگلادیش (بی.این.پی) که در تحت حمایت ارتش پاکستان علیه آزادی بنگلادیش موضع گرفته دست به کشتار زده بودند، مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

قبلا مطیع‌الرحمن نظامی، عبدالقادر ملا، مولانا غلام‌اعظم و چند رهبر دیگر محکوم به اعدام شده بودند. دولت پاکستان که از حامیان جماعت اسلامی بشمار می‌رود، همیشه علیه اعدام دست‌پرورده‌هایش اعتراض نموده است.

با آنکه جماعت اسلامی طی سالیان گذشته علیه این محکمه دست به تظاهرات خشونتبار زده، اما دولت از خواست افکار عامه مبنی بر مجازات جنایتکاران عقب‌نشینی نکرد.

محاکمه و محکومیت جانیان بنیادگرای نوکر پاکستان در بنگلادیش درسی برای مردم افغانستان است که با تلاش های پیگیر می‌توانند آدمکشان و خاینان افغان را نیز با گذشت چند دهه به پنجه قانون سپرده به خاطر خیانت و جنایت و فساد شان مورد مجازات قرار دهند. هرچند این جانیان افغان امروز در قدرت اند و توسط امریکا و ارتجاع منطقه مورد حمایت قرار دارند، اما هیچ ستمگر تاریخ نتوانسته تا آخر در پناه بادار بیرونی و دالر و تفنگ و قدرت برای همیشه از تیغ عدالت فرار نماید.

رهبران جماعت اسلامی
رهبران سابق و کنونی جماعت اسلامی بنگلادیش هریک غلام اعظم، مولانا مطیع الرحمن نظامی، مولانا دلاور حسین سعیدی، مولانا عباس سبحان، علی احسان، مجاهد، قمرالزمان، عبدالقادر ملا، اظهرالاسلام و میرقاسم علی که همه بعد از چهل سال به خاطر جنایات و پلیدی‌های شان در محکمه متهم شدند.

جنایات جهادیان و طالبان
روزی خواهد رسید که رهبران بنیادگرای افغانستان نیز به خاطر این وحشت و بربریت شان محاکمه شده به جزای اعمال شان برسند.


مطالب مرتبط:
رهبر جماعت اسلامی بنگله‌دیش به جرم جنایت جنگی اعدام شد
رهبر جماعت اسلامی بنگلادیش محکوم به اعدام شد
شیوه های وحشت بنیادگرایان در همه جا یکسان است

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 169 نفر