قتل سرشناس‌ترین فعال مدنی در هندوراس تحت سلطه امریکا

برتا ایزابل کاسرس

برتا ایزابل کاسرس (Berta Isabel Cáceres) از سرشناس‌ترین فعالان مدنی و سیاسی هندوراس و برنده جایزه مشهور «انسان طلایی محیط زیست» در ۳ مارچ ۲۰۱۶ شب‌هنگام در خانه‌اش با ضرب گلوله به قتل رسید.

این زن ۴۳ ساله از دورانی که محصل جوانی بود «شورای سازمان‌های مردمی و بومی هندوراس» را بنیان گذاشت و تا هنگام مرگ از سرسخت‌ترین مبارزان برای حقوق سرخ‌پوستان و زنان بود. او با اعمار سدها در مناطق رهایشی اهالی بومی و تصاحب معادن توسط شرکت‌های خارجی به مخالفت برخاسته و ضمنا از منتقدان جدی دیکتاتوری و ایجاد پایگاه‌‌های نظامی امریکا در کشورش به شمار می‌رفت. از ۲۰۱۳ بدینسو وی با حمایت وسیع مردمی کارزاری را راه انداخته بود تا مانع ایجاد بندهایی در منطقه لنکا گردد که فقط سود شرکت‌های عظیم فراملیتی را تامین می‌کند.

از آوان کودتای نظامی سال ۲۰۰۹ با همدستی مستقیم امریکا در هندوراس که رژیم دیکتاتور خوان اورلاندو هیرناندز روی‌کار آمد، هزاران فعال و معترض همواره تحت فشار و سرکوب بسر می‌برند اما مشخصا برتا به خاطر آخرین تلاش‌هایش جدا و بار بار به مرگ تهدید شده بود. اکنون نه تنها ارتش و پولیس هندوراس تحت نظارت امریکا قرار دارند بلکه در تمامی برنامه‌های اقتصادی و انکشافی نیز سود دولت‌های امپریالیستی معیار تصمیم‌گیری است.

برتا کاسرس در سال ۲۰۱۵ حین دریافت جایزه «مرد طلایی محیط زیست» گفت:

«بگذارید بیدار شویم! بگذارید بیدار شویم، بشریت! ما از زمان عقب مانده‌ایم. ما باید وجدان خود را رها از کاپیتالیزم درنده‌خو، نژادپرستی و پدرسالاری‌ای تکان دهیم که فقط نابودی ما را یقینی می‌سازد.»

برتا ایزابل کاسرس

برتا کاسرس طی راهپیمایی‌ای در مصاحبه زنده با سایت upsidedownworld.org (۲۸ سپتامبر ۲۰۰۹) اظهار داشته بود که جنبش‌های مردمی هندوراس ضربات سختی را از آنچه دیکتاتوری و نقض جنایتکارانه و سرکوبگرانه حقوق بشر می‌نامند، متحمل شده‌اند:

«این همه با نظامی‌گری در منطقه تقویت یافته‌اند. جایی که خبرنگاران اختطاف شده‌اند، آمار قتل زنان با کودتا ۶۰ برابر افزایش یافته است، حالت اضطرار و منع عبور و مرور اعلام شده است، جایی که جوخه‌های مرگ را جنرال تربیت یافته "مکتب قاره امریکا" و جاسوس سی‌آی‌ای از سر گرفته است و... ما شاهدیم که سران کودتا توسط تروریستان جهانی نظیر اوتو ریچ (معاون پیشین وزیر خارجه امریکا و حامی کودتای ۲۰۰۲ ونزویلا) و مافیای ضدانقلابی حمایت می‌شوند.

پوستری که توسط حامیان برتا کاسرس برای یادبود از او پخش شده که روی آن نوشته اند «مردم لنکا مقاومت می‌کنند / بخاطر آب و زمین ما.»
پوستری که توسط حامیان برتا کاسرس برای یادبود از او پخش شده که روی آن نوشته اند «مردم لنکا مقاومت می‌کنند / بخاطر آب و زمین ما.»

ما به تمامی نیروهای اجتماعی این قاره ندا سر می‌دهیم که به یکپارچگی نیاز داریم تا استراتژی‌های مشترک میان جنبش‌های اجتماعی و دولت‌های چپ ایجاد نماییم.... ما باید آشکار سازیم که این کودتا آغاز حملات مستقیم و در حمایت کامل امریکا می‌باشد....

جنبش ما شعاری دارد که در قلب مان رسوخ کرده است: آنان از ما در هراس اند زیرا ما بی‌باکیم.»

فردای قتل برتا هزاران محصل به خیابان‌ها ریخته و سیاست‌های دولت، عدم امنیت فعالان مدنی و حقوق بشری و کشته شدن رهبران محبوب و سرشناسی چون برتا کاسرس را محکوم نمودند که این اعتراضات نیز به خشونت و زد و خورد با پولیس انجامید.

قتل برتا در سطح جهان خشم فعالان سیاسی و نهادهای عدالتخواه را برانگیخت. ده‌ها شخصیت و سازمان جهانی، دولت هندوراس و نیروهای امریکایی حامی آنرا عامل قتل برتا قلمداد نموده و خواهان تحقیقات مستقل در زمینه اند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 644 نفر