وقتی وجدان بیدار بود، دست خالی بر هر ماشین جنگی برتری دارد

وقتی وجدان بیدار بود، دست خالی بر هر ماشین جنگی برتری دارد

جنگ یک پدیده منحوس و ضدبشری است، اما در جامعه‌ای که بر اساس تضادهای شدید اجتماعی استوار بوده زورمداری و تجاوز و ستم درآن حکمرفرماست، ستم‌دیدگان در مقاطعی انتخابی جز برداشتن سلاح و دفاع از حیثیت و آزادی و استقلال شان ندارند. مقاومت حماسی زنان و مردان کورد در برابر داعش و دولت فاشیستی ترکیه از نمونه‌های درخشان اینچنین جنگ مسلحانه عادلانه برای آزادی و برابریست.

زاگراس

در شهر کوبانی که استقامت مردمش در برابر داعش جهان را به تحسین واداشت، جوانی از منطقه کانی کوردان کارگاه اسلحه‌سازی راه‌اندازی کرده با ابتکار و استعداد خارق‌العاده سلاح‌های جدیدی می‌سازد که مبارزان کورد از آن در برابر داعش کار می‌گیرند.

نیاز جنگجویان کورد به سلاح، آنان را واداشته که با خلاقیت دست به ابداع جنگ‌ابزار زده بخشی از نیازهای شانرا تامین کنند. جوانان «واحدهای مدافع خلق» یا YPG اخیرا موفق به ساخت سلاحی شده اند که آنرا «زاگراس» نام گذاشته اند. این اسلحه که می‌تواند دشمن را در فاصله‌های دور هدف قرار دهد، توان عبور از زره را دارد که به صورت تک‌تیر وسیعا در جنگ‌ها علیه داعش مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنان در ضمن موشکی به اسم «شیار» ساخته اند که برد ۱۸۰ کیلومتر داشته با آن داعشیان را می‌کوبند.

ریحانه از نشان‌زن های ماهر کوبانی است
ریحانه از نشان‌زن های ماهر کوبانی است که گفته می‌شود بیش از صد داعشی را به زباله‌دان تاریخ فرستاده است. حامیان داعش تصاویر دستکاری‌شده او را پخش کرده اعلان کردند که او را به قتل رسانیده اند که باعث سوگواری جمع وسیع هوادارانش در صفحات اجتماعی شد. اما خوشبختانه رزمندگان کورد با انتشار تازه‌ترین تصویر وی (راست) این خبر را تکذیب کردند.
زاگراس

پارتیزان های کورد دارای نشان‌زن های ماهری اند که بخصوص چندتن از زنان درین زمینه شهرت یافتند. بطور مثال دختری به نام رزا اچوی آنچنان با نشان‌زنی های دقیق دولت ترکیه را وحشت‌زده ساخت که برای دستگیری او تبلیغات و تلاش‌های جدی را راه انداخته اند.

درحالیکه جنگجویان کورد از سوی داعش و دولت ترکیه آماج حملات شدید قرار دارند، زنان کورد نقش برازنده‌ای در نبرد دارند. نسرین عبدالله از قومندان‌های «واحدهای مدافع زنان» یا YPJ در واکنش بر حملات اخیر دولت اردوغان بر کوردها گفت:

زاگراس

«ما ناچاریم که از مردم‌مان دفاع کنیم. اگر نیروهای خارجی از این حملات جلوگیری نکنند، ما تمامی تجهیزاتی را که در اختیار داریم برای نجات مردم و تقویت سیستم‌مان به کار خواهیم گرفت. مردم ما خیلی وقت ها هدف قتل‌عام و حتی نسل‌کشی قرار گرفته اند. در حال حاضر این کاری است که از طرف دولت ترکیه انجام می‌شود. متاسفانه، هیچ دولتی موضعی آشکار نگرفته است و آنچه را که در قبال کردها انجام می‌شود محکوم نکرده است... ما نمی‌توانیم تسلیم خواسته‌های کشورهای خارجی شویم. ما وظیفه داریم که از مردم خودمان دفاع کنیم.»

ملتی که آگاهانه و باشهامت برای کسب استقلال و آزادی برخیزد، می‌تواند با دست خالی و ابتکارات باورنکردنی قوی‌ترین دشمنش را منکوب کند. اما این مبارزه زمانی برای مردم سودمند و رهایی‌بخش خواهد بود که رهبری را یک تشکل پیشرو انقلابی که بر مردمش متکی‌است بر دوش داشته باشد. اگر رهبری جنبش به دست نیروهای مرتجع و معامله‌گر افتاد، مثل جنگ مقاومت ضدروسی در کشورما، جانفشانی و قربانی‌های مردم به هدر رفته روزگار تیره‌تری را به بار خواهد آورد.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 687 نفر