نیم‌میلیون تن خواهان بررسی مستقل جنایت جنگی امریکا در قندوز شدند

یکتن از مجروحان جنگ قندوز در اتاق عملیات تحت جراحی قرار داشت که با بمبارد امریکا جان داد.یکتن از مجروحان جنگ قندوز در اتاق عملیات تحت جراحی قرار داشت که با بمبارد امریکا جان داد.

بیش از نیم میلیون تن از سراسر جهان پای یک درخواست اینترنتی امضا کرده اند که در آن از ملل متحد و کاخ سفید خواسته شده است که در مورد جنایت جنگی نیروهای امریکایی در قندوز به انجام بررسی مستقلی موافقت کنند.

طبق آخرین آمار، ۴۲ تن در بمباردمان شفاخانه «داکتران بدون سرحد» به تاریخ ۱۱ میزان ۱۳۹۴ در قندوز کشته شدند. ۱۳ کارمند صحی مشمول کشته‌شدگان اند. طیاره‌های امریکایی بر این شفاخانه نیم ساعت کامل بمب ریختند و آنانی را که از ساحه فرار می‌کردند هدف‌گیری نموده با فیر ماشیندار به قتل رسانیدند.


هرچند امریکا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و باراک اوباما رسما از آن عذرخواهی کرد، اما نتیجه تحقیقات مشترک ناتو و نیروهای امریکایی مورد قبول «داکتران بدون سرحد» قرار نگرفته است و آنان خواهان بررسی مستقل این جنایت اند. این نهاد می‌گوید که هرگونه بررسی از جانب امریکا و ناتو و دولت افغانستان که در این قضیه دخیل اند برای آنان اعتبار ندارد.


«داکتران بدون سرحد» حمله به شفاخانه‌اش را بر اساس میثاق جینوا یک جنایت جنگی خوانده خواهان بررسی مستقل و بین‌المللی آن است که عوامل آن در یک محاکمه جهانی مورد پیگرد قرار گیرند تا در آینده از اینچنین فجایع جلوگیری صورت گیرد.

۷ اکتوبر ۲۰۱۵، مقابل کاخ سفید: تظاهرات در اعتراض به مداخلات نظامی امریکا در افغانستان و حمله هوایی اخیر امریکا بر شفاخانه «داکتران بدون سرحد» در ولایت کندز
۷ اکتوبر ۲۰۱۵، مقابل کاخ سفید: تظاهرات در اعتراض به مداخلات نظامی امریکا در افغانستان و حمله هوایی اخیر امریکا بر شفاخانه «داکتران بدون سرحد» در ولایت کندز

این نخستین حادثه نیست که نیروهای امریکایی با مصونیت تمام غیرنظامیان افغان را قتل‌عام می‌کنند. این جنایات بار بار تکرار شده اند و هیچگاهی مورد بررسی بی‌طرفانه و محاکمه عاملانش قرار نگرفته است. فقط چند نمونه از کشتارهای امریکا و ناتو را در ذیل ذکر می‌کنم که اگر مورد بازخواست جدی قرار می‌گرفتند، موج کشتار امریکاییان در کشور ما به این صورت موحش ادامه نمی‌یافت:

در ۶ جولای ۲۰۰۸، نیروهای امریکایی یک مراسم عروسی را در قریه ده‌بالا ننگرهار مورد بمباردمان قرار دادند که ۲۷ تن که اکثر شان زنان و کودکان بودند به قتل رسیدند. در ۳ نوامبر همین سال مراسم عروسی دیگری در قندهار مورد حمله قرار گرفت که منجر به کشته‌شدن ۳۷ تن شد.

به تاریخ ۲۲ اگست ۲۰۰۸، قریه عزیزآباد هرات توسط طیاره‌های جنگی امریکا به خاک و خون کشیده شده ۹۲ هموطن بیگناه ما قتل‌عام شدند.

در ۴ می ۲۰۰۹، قریه گرنی در فراه بمباردمان شد که ۱۴۷ تن در آن کشته شدند که همه زنان و کودکان و سالمندانی بودند که از درگیری میان طالبان و سربازان اردوی ملی به مکانی پناه برده بودند.

در ۲۳ جون ۲۰۱۰ قریه سروان ننگرهار بمبارد شد که بیش از ۵۰ زن و کودک به شهادت رسیدند.

در ۴ سپتامبر ۲۰۰۹ هدف‌گیری چند تانکر تیل توسط طیاره‌های شکاری امریکا در ولسوالی چهاردره قندوز سبب شهادت ۱۷۹ تن از مردم عام شد که در اطراف این تانکر‌ها تجمع کرده بودند.

در ۱۰ فبروری ۲۰۱۱ بمبارد هیلی‌کوپترهای امریکایی در قریه غازی‌آباد کنر، باعث کشته شدن ۶۴ تن، که اکثر شان جوانان و اطفال بودند گردید.

مسئولیت این خونهای معصوم به دوش همان میهن‌فروشانی است که با امضای پیمان ننگین با امریکا، به نیروهای وحشی این کشور مصونیت قضایی اعطا کردند.



مطالب مرتبط:
تحقیر و آسیب در افغانستان:‌ جنگ غیرقانع‌کننده‌ امریکا علیه تروریزم
جنایت جنگی امریکا در کندز علیه غیرنظامیان
کندز در آتش بی‌دادگری طالبان جانی و حکومت وحشت ملی می‌سوزد
گزارش‌ «عفو بین‌الملل»‌ از درنده‌خویی‌ طالبان در کندز

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 613 نفر