سرنوشت نوریگا، درس عبرت به تمامی چاکران امریکا

Manuel Noriega

مانوئل نوریگا دیکتاتور نظامی پاناما از همکاران و دوستان صمیمی امریکا و سی.‌آی.‌ای بود که پس از اتمام تاریخ مصرفش به نام «دشمن مردم امریکا» دستگیر و محکوم به زندان شد. نوریگا از ۱۹۵۰ الی ۱۹۸۰ در پیرو به حیث جاسوس سی.‌آی.‌ای فعالیت کرد. در سال ۱۹۶۷ شامل «مکتب قاره امریکا» شد، در رشته جاسوسی تحصیل نمود و به مدت یک سال در همانجا کورس روانشناسی نیز خواند. در سال ۱۹۶۸ به دنبال کوتادی نظامی، نوریگا به صفت رییس سازمان جاسوسی آن کشور برگزیده شد و به مثابه استخدامی امریکا در جهت عملی شدن پروژه‌های این کشور کار می‌کرد. بالاخره در سال ۱۹۸۱ پس از ترور تروخیو در راس حکومت نصب گردید.

جنرال نوریگا پس از به قدرت رسیدن در پی نزدیکی بیشتر با امریکا، به نیروهای آن اجازه داد تا مراکز شنود در پاناما راه اندازی نمایند. پول و اسلحه به نیروی دست‌پخت امریکا به نام «کانترا» که در نیکاراگوئه علیه دولت دموکراتیک «ساندنیست»‌ها می‌جنگیدند از طریق این کشور انتقال می‌یافت. در آن روزها نوریگا مست قدرت بوده و تلاش می‌نمود تا کنترول خود را بر مناطق مختلف پاناما افزایش دهد که این کار وی با مخالفت شدید سنای امریکا روبرو گردید.

در سال ۱۹۸۸ یک کمیته سنا نوریگا را متهم نمود که بین سال‌های ۱۹۷۰ الی ۱۹۸۰ عامل اصلی ناکامی برنامه‌های امریکا در پاناما بوده است. این کمیته افزود: «واضح است که تمامی ارگان‌های دولتی امریکا که با نوریگا رابطه داشتند از فساد و قاچاق وی چشم‌پوشی می‌نمودند.» این اظهارات سنا، دولت را واداشت تا دست به کار شود و او را از قدرت برکنار کند. در دسامبر ۱۹۸۹ اداره بوش با ارسال نیرو و تعیین جایزه یک میلیون دالری برای دستگیری وی تلاش نمود. فقط طی ۵ روز، نوریگا را دستگیر و با تحقیر و توهین به امریکا انتقال دادند. جورج واکر بوش طی یک سخنرانی گفت:

«جنرال نوریگا برای ۳۵۰۰۰ شهروند امریکایی که در پاناما زندگی می‌کنند یک تهدید جدی است و به صفت یک رییس جمهور این وظیفه من است تا از زندگی شهروندان امریکا حفاظت کنم.»

Manuel Noriega is escorted onto a U.S air force aircraft by agents from the us
مانوئل نوریگا در سال ۱۹۸۹ طی عملیاتی که توسط نیروی دریایی امریکا طرح‌ریزی شده بود دستگیر گردید.

در سال ۱۹۹۲ یک محکمه در شهر میامی امریکا وی را به اتهامات متعدد از قبیل قاچاق موادمخدر و پول‌شویی محکوم به ۴۰ سال زندان کرد. در اپریل ۲۰۱۰، نوریگا بنابرخواست دولت فرانسه به آن کشور تسلیم داده شد که در ارتباط به اتهامات پول‌شویی مورد محاکمه قرار گرفته به هفت سال زندان محکوم شد. بالاخره در دسامبر ۲۰۱۱ وی به درخواست دولت پاناما به آن کشور تسلیم داده شده که به اتهام تخلف از حقوق بشر طی دوران فرمانروایی‌اش محاکمه گردد. وی تا کنون که ۸۱ سال سن دارد، در زندانی در پاناما نگهداری می‌شود.

این تنها نوریگا نیست که پس از ختم تاریخ مصرفش به این سرنوشت دچار می‌گردد بلکه تعداد زیادی از نوکران امریکا که در مقطع معینی از دل و جان به این کشور جنایت‌پرور خدمت نموده و منافع ملی را فدای اهداف شوم آن نموده اما سپس مثل این جنرال خون‌خوار به کاغذ بیکاره مبدل شده‌اند. اکثر اینان توسط دولت توطئه‌گر امریکا به اشکال مختلف به دور انداخته می‌شوند که در ذیل چند تن آنان را مختصراً معرفی می‌کنم:

Muhammad Zia Ul Haq, Ronald Reagan and William Clark (1982)
جنرال ضیاالحق: دیکتاتور بنیادگرا که بنابر روابط تنگاتنگش با امریکا و اسرائیل و غرب، پدرخوانده تروریست‌های پاکستان و افغان به شمار می‌رفت. ولی پس از تیرگی این مناسبات و تشویق یک گروپ به آتش کشانیدن سفارت امریکا در اسلام‌آباد، امریکا در صدد نابودی وی شد. جان کولمن در کتاب «کمیته ۳۰۰» چنین می‌نویسد:
«چند سال بعد، به علت مداخله در بالا گرفتن جنگ در افغانستان، ضیاالحق جان خویش را از دست داد. هواپیمای سی-۱۳۰ هرکولس وی کوتاه زمانی پس از بلند شدن به وسیله ای‌ان‌اف (ارتعاشات فوق صوت الکترونیکی) مورد اصابت قرار گرفته و پس از چند بار معلق خوردن، سرنگون گردید.»
Saddam Hussein
صدام حسین: از دوستان و همکاران صمیمی امریکا که در جنگ ایران-عراق پول و امکانات و نقشه‌های جنگ را از نظامیان آن کشور بدست می‌آورد. اسناد و شواهد فراوان وجود دارد که ‌سلاح‌های بیولوژیکی و کیمیاوی که در حلبچه علیه کوردها استفاده شد نیز از سوی نیروهای امریکایی به دولت صدام داده شده بود. ولی زمانیکه دولت امریکا دید دیگر این دیکتاتور قادر به حفظ منافع‌اش نیست، در مدت کوتاهی وی را نابود کرد.
Muammar Gaddafi
معمر قذافی: از همدستان و نزدیکان امریکا و سایر کشورهای غربی که در پرورش تروریستان با آنان همکاری نمود. این نوکر امریکا نیز پس از اتمام تاریخش به شکل فجیعانه توسط دست‌پروردگان درنده آن با ضرب چاقو و سنگ کشته شد.
Gulbuddin and 
Richard kerr of CIA
گلبدین: از بنیادگرایان مذهبی و دست‌پروردگان امریکا و آی‌اس‌آی که در ترور روشنفکران و دگراندیشان در پاکستان و افغانستان نقش عمده داشت. او به دستور سران کاخ سفید و آی‌اس‌آی دهها شخصیت وطنپرست و آزادیخواه کشور ما را نابود کرد. در جریان جنگ سرد، او از نازدانه‌ترین نوکران سی‌آی‌ای به شمار ‌رفته و بیش از شش صد میلیون دالر از کمک‌هایش را به او می‌پرداخت. ولی امروز این جنایتکار به ظاهر مشمول لیست سیاه امریکا بوده و در تلاش از بین بردنش است.

اسامه بن‌لادن، محمد رضا شاه و ده‌ها تن دیگر از نوکران و سرسپردگان امریکا به ترتیب به عین سرنوشت دچار شده‌اند. اینانی که امروز وجدان و ناموس شان را در بدل چند دالر می‌فروشند و به جاسوسی امریکا افتخار می‌کنند، دیر یا زود پس از انجام ماموریت، بسان هم‌مسلکان شان توسط ارباب سر به نیست گردیده و با شرمساری و ذلت به زباله‌دان تاریخ خواهند رفت.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 144 نفر