تمجید از ادوارد اسنودن با نصب مجسمه‌اش در نیویارک

مجسمه ادوارد اسنودن

درحالی‌که دولت امریکا ادوارد اسنودن را خاین شمرده، در پی دستگیری و محاکمه اوست، اما مدافعان آزادی و عدالت در سراسر جهان او را قهرمانی می‌شناسند که با قبول بزرگترین ریسک، مردم دنیا را از تعرض وسیع و بی‌سرحد دولت امریکا بر حریم خصوصی شان مطلع ساخت. به همین دلیل به تاریخ ۶ اپریل ۲۰۱۵ گروهی از هنرمندان ناشناس امریکایی یک مجسمه بزرگ برنجی اسنودن را غافلگیرانه و به‌صورت غیرقانونی در گوشه‌ای از پارک فورت گرین بروکلین شهر نیویارک بر بالای ستون کانکریتی نصب کردند تا از وی بزرگداشت به عمل آورند. اما مسوولان پارک به زودی ابتدا مجسمه را از دید بازدیدکنندگان پوشانیدند و روز بعد طبق هدایت مقامات کاملا برداشته شد. پولیس نیویارک گفته‌است که روی این قضیه تحقیق خواهد کرد.

مجسمه پوشانیده‌شده ادوارد اسنودن
مجسمه پوشانیده‌شده ادوارد اسنودن

این هنرمندان با نشر اعلامیه‌ای در اینترنت اعلام نمودند که دلیل کار شان برجسته‌ساختن قربانی‌های کسانی است که علیه مستبدین عصر مدرن مبارزه می‌کنند.

ادوارد اسنودن به عنوان قراردادی برای آژانس امنیت ملی امریکا (این.اس.ای) کار می‌کرد که در این جریان به اطلاعات حساس درمورد میزان دخالت نهادهای استخباراتی امریکا بر مکالمات تمام جهان دسترسی داشت. وی در جون ۲۰۱۳ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای از برنامه‌های فوق سری این سازمان را درمورد برنامه وسیع و جهانی تجسس و شنود آن فاش نموده، غوغای بزرگی برپا کرد. اسنودن با این کار جهانیان را آگاه ساخت که فعالیت‌ها و ارتباطات اینترنتی و تلفنی آنان در معرض خطر بوده سازمان‌های جاسوسی امریکا با زیرپا‌گذاشتن تمامی موازین اخلاقی و بین‌المللی به‌صورت مخفیانه حریم خصوصی هرکسی را مورد تعرض قرار می‌دهند. از جمله اسناد فاش‌شده وی نشان داد که ان.اس.ای تقریبا تمامی تماس‌های تلفنی شبکه‌های مخابراتی افغانستان را شنود و ثبت می‌کند.

پوستر فلم شهروند چهار
پوستر مستند «سیتیزن‌فور - شهروند چهار» ساخت لاورا پوتریاس درمورد جریان افشاگری‌های ادوارد اسنودن
این فلم را از طریق شبکه تورنت از اینجا دونلود کنید.

اسنودن بعد از این کار مجبور شد که از امریکا فرار نموده، در روسیه پناهنده شود. دولت امریکا او را خاین ملی خوانده در پی دستگیری و محاکمه اوست، اما برای تمامی مدافعان آزادی و عدالت در سراسر جهان و اکثریت مردم امریکا او یک قهرمان به‌شمار می‌رود که با خطر انداختن جانش، بحث تازه‌ای را درباره امنیت سایبری و دستبرد دولت امریکا بر آزادی‌های فردی مردم سراسر جهان دامن زد. افشاگری‌های اسنودن پرده از رازهای پوشیده «حکومت جاسوسی قرن ٢١» برداشت که حتا بسیاری دولت‌های اروپایی از آن بی‌خبر بودند.

اسنودن بدون شک به‌عنوان قهرمان واقعی ۹۹ فیصد مردم امریکاست که از ستم و پلیدی یک فیصد میلیادر حاکم به جان رسیده‌اند. مبارزه و ایستادگی این اکثریت است که دولت قادر نشد در برابر اسنودن دست به عمل جدی بزند.

اسنودن در مصاحبه‌ای با روزنامه «گاردین» دلیل خودگذری‌اش را این چنین شرح داد:

«یگانه انگیزه من این بود که مردم را به این امر آگاه سازم که چه چیزی به نام آنان و چه چیزی علیه آنان صورت می‌گیرد.... من نمی‌خواهم در جامعه‌ای به‌سر برم که چنین چیزهایی در آن رخ می‌دهند... من نمی‌خواهم در جهانی زندگی کنم که در آن هرآنچه می‌گویم و انجام می‌دهم ضبط می‌شود... می‌خواهم همه‌چیز را قربانی دهم چون وجدانم اجازه نمی‌دهد که دولت امریکا حریم خصوصی همه‌کس، آزادی اینترنت و حقوق ابتدایی مردم سراسر جهان را با ماشین عظیم تجسسی‌اش که به‌صورت مخفی راه افتیده‌است، نابود سازد.»

اسنودن با شهامتش بزرگترین رسوایی اطلاعاتی را برای دولت امریکا به بار آورد و چهره قبلا مخدوش این دولت تجاوزگر را در برابر چشمان جهانیان با تمامی گندیدگی‌اش به نمایش گذاشت. اسنودن نشان داد که دولت امریکا که در حرف از آزادی و دموکراسی سخن می‌زند، عملا خود منبع اصلی حمله بر آزادی و دموکراسی است و حتا سران کشورهای غربی و ملل متحد نیز از دست‌اندازی آن درامان نبوده‌اند.

مجسمه ادوارد اسنودن

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 107 نفر