امریکا بازهم رکورددار تجارت اسلحه

امریکا بازهم رکورددار تجارت اسلحه

دولت جنگ‌افروز امریکا در سال ٢٠١٥ با فروش ٤٧.٠٨٥ میلیارد دالر اسلحه، رکورد جدیدی را ثبت نمود. این درحالیست که هنوز ١٢٠ درخواست خرید اسلحه از سوی کشور‌های خلیج و عربی بررسی نشده است. جوزف ریکسی، رییس آژانس همکاری دفاعی امریکا گفت: «به دلیل فروش بی‌سابقه سلاح، سال ٢٠١٥ بزرگترین و مهمترین سال آژانس بوده است... در سال ٢٠١٥ درآمد فروش سلاح به ٤٧.٠٨٥ میلیارد دالر رسید. درحالی که در سال ٢٠١٤ تقریبا ٣٤.٢ میلیارد بود و در سال ٢٠١٣ از ٢٧ میلیارد دالر بالاتر نرفت».


اطلاعات در مورد سرمایه، درآمد، تعداد کارمندان و... یکی از بزرگترین شرکت‌های اسلحه‌سازی امریکا. (منبع: ویکی‌لیکس)

پس از به قدرت رسیدن اوباما و شعله‌ور شدن جنگ در اکثر کشورهای جهان، تجارت اسلحه نیز رونق گرفت. تجارت اسلحه عامل کشتار و قتل‌َعام‌های بیشمار در جهان می‌باشد. دولت امریکا بخاطر بازاریابی برای سلاح‌های مدهش، ایران را منحیث یک هیولا تبلیغ کرد و کشورهای عربی را هشدار داد که برای مقابله با ایران اتمی باید خود را تجهیز نمایند. بر اساس یک تحقیق، شرکت‌های بزرگ تولید اسلحه در ٥ سال نخست ریاست جمهوری اوباما به ارزش ١٦٩ میلیارد دالر اسلحه فروختند که این رقم در زمان هشت سال حکومت بوش ٣٠ میلیارد دالر بود. از جمله عربستان سعودی سال گذشته بزرگترین واردکننده اسلحه در جهان گردید. گزارش می‌نویسد که این رقم معادل تمام فروش اسلحه پس از جنگ دوم جهانی است.

بر اساس آمار «انستیتوت بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» به دلیل میلتاریزه شدن سیاست های جهانی، مصارف نظامی جهان که در ۲۰۰۱ به ۱۱۴۰ میلیارد دالر می‌رسید، در سال ۲۰۱۴ به ۱۷۷۶ میلیارد دالر ارتقا یافت، مبلغی که با آن می‌شد فقر را در سرتاسر جهان ریشه‌کن ساخت.

ایوان کونووالوف، مدیر مرکز بازار استراتژیک روسیه می‌نویسد:

امریکا: فرهنگ اسلحه
امریکا: فرهنگ اسلحه

«مجتمع‌های صنایع دفاعی برای ایالات‌متحده یکی از مهمترین بخش‌ها در اقتصاد و صنایع امریکا می‌باشد، بنابراین توسعه آن برای ایالات‌متحده بسیار مهم است. اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از جنگ‌ها فقط بخاطر منافع مجتمع‌های صنایع دفاعی ایالات‌متحده امریکا آغاز شده است. وقتی که فروش تسلیحات با رکود مواجه شود، بودجه نظامی کاهش یافته در نتیجه هزینه‌های مربوط به خرید اسلحه برای ارتش امریکا کمتر می‌شود. البته از طرف دیگر، صادرات تسلیحات امریکا، یکی از مهمترین ابزار در عرصه دیپلماسی است.»

ایگور شاتروف، قائم مقام موسسه ملی توسعه ایدیولوژی معاصر نیز تاکید می‌کند:

«امریکایی‌ها با کشورهایی که بین آنها شرایط پیچیده‌ای بوجود می‌آید، رفتاری انگل‌مآبانه داشته و به هر دو طرف اسلحه می‌فروشد. بدین ترتیب که اسلحه از نظر قانونی فقط به یک طرف مناقشه تحویل داده می‌شود. طرف دیگر از روش سوری، با استفاده از شرکت‌های خارجی، سلاح دریافت می‌کند. کشورهای حامی تروریزم اغلب از این طریق تسلیحات می‌خرند.»

«هر تفنگی که تولید می‌شود، هر ناوجنگی‌ای که به کار انداخته می‌شود، هر راکتی که فیر می‌شود،‌ در آخرین تحلیل دلالت بر دزدیدن از آنانی می‌کند که در گرسنگی چیزی برای خوردن ندارند و‌ در سردی لباسی برای پوشیدن. جهان برای مسلح‌شدن تنها پول را به مصرف نمی‌رساند بلکه عرق کارگرانش، استعداد دانشمندانش و امید‌های کودکانش را نیز صرف آن می‌کند.»
سخنرانی ایزونهاور، رئیس جمهور سابق امریکا، ۱۶ اپریل ۱۹۵۳

دولت امریکا که در دست چند سرمایه‌دار قرار دارد بخاطر فروش محصولات مرگ‌آفرین شان دست به هر جنایت می‌زنند. به وجودآوردن القاعده و طالبان و داعش و ده‌ها مکروب دیگر با افکار منحط بنیادگرایی از همین سیاست آب می‌خورد. این کشور تروریست‌پرور در چند سال اخیر در گوشه و کنار جهان آتش جنگ برافروخت تا به این شیوه حیات ننگینش را ادامه دهد. همین حالا سوریه، یمن، افغانستان، عراق، لیبیا، اکراین،‌ کامرون و چندین کشور دیگر افریقایی در آتش جنگ می‌سوزند.

تجارت اسلحه، از نظر سودآوری بزرگترین رقم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. امریکا که با بحران اقتصادی مواجه است، با راه اندازی جنگ و کشتار در هر نقطه دنیا می‌کوشد در کنار غارت منابع سایر کشورها، به تجارت اسلحه رونق داده ازین راه سود سرشار به دست آورد. ابرشرکت‌های تولید سلاح چون بوئینگ، لاکهید مارتین، ریتیون، جنرال داینامیکس، نورثروپ گرومن وغیره در دست قدرتمندترین سرمایه‌داران امریکا قرار دارند که سیاست را نیز در چنگ داشته استراتژی نظامی آن‌کشور را براساس منافع شان سمت و سو می‌دهند. این شرکت ها غیر از گرفتن قراردادهای بزرگ پنتاگون، به کشورهای دیگر نیز سلاح‌های مرگبار صادر می‌کنند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 368 نفر