انعکاس رسانه‌ای تجمع حزب همبستگی در تقبیح حکم ناعادلانه‌ محکمه درمورد قاتلان فرخنده

عکس: دادخواهی برای فرخنده در کابل

منبع: بی‌بی‌سی فارسی، ۱۵ سرطان ۱۳۹۴

بی‌بی‌سی فارسی

روز دوشنبه ۱۵ سرطان (تیر)، ده‌ها نفر با شرکت در یک راهپیمایی اعتراضی در شهر کابل، به برگزاری غیرعلنی دادگاه تجدید نظر (استیناف) پرونده قتل فرخنده ملک‌زاده و همچنین تخفیف مجازات چهار متهم ردیف اول این پرونده اعتراض کردند.

در شب سال نو خورشیدی، مردان خشمگین در مرکز شهر کابل، فرخنده را با این ادعا که یک نسخه از قرآن را سوزانده، با مشت، لگد، چوب و سنگ کشتند و جسدش را آتش زدند.

دادگاه ابتدایی چهار نفر را در ارتباط با این پرونده به اعدام و هشت نفر دیگر را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد.

یازده افسر و مامور پلیس نیز به جرم غفلت در نجات فرخنده، به یک سال زندان محکوم شدند.

ولی در روزهای گذشته علی عبدالناصر مرید، قاضی دادگاه تجدید نظر کابل به بی‌بی‌سی گفت که این دادگاه حکم اعدام چهار متهم ردیف اول پرونده را لغو کرده و سه نفر از آنها را به بیست سال و فرد چهارم را که بر اساس اسناد ارائه شده، کمتر از هجده سال سن داشته، به ده سال حبس محکوم کرده است.

بعد از اعلام حکم دادگاه استیناف، نهادهای مدنی بارها رای دادگاه را غیر عادلانه خوانده و خواستار تجدید نظر در این حکم شدند.

اشتراک‌کنندگان تظاهرات امروز امروز که توسط حزب همبستگی افغانستان راه‌اندازی شده بود، در محل سوزانده شدن فرخنده سنگ بنای یادبودی نیز گذاشتند.



بازهم صدای عدالت خواهی برای محاکمه عاملین قتل فرخنده بلند شد

منبع: رادیو آزادی، ۱۵ سرطان ۱۳۹۴


اعضای حزب همبستگی افغانستان و برخی از فعالان جامعه مدنی فیصله محکمه استیناف در رابطه به محکومین قتل فرخنده را غیرعادلانه می دانند. ده ها عضو این دو نهاد روز دوشنبه درسرک شاه دوشمشیره کابل جای که فرخنده به قتل رسانیده شدبا سردادن شعارها به ضد حکومت تظاهرات کردند.


"قضیۀ قتل فرخنده، پروژه يی شده است"

منبع: آژانس خبری پژواک، ۱۵ سرطان ۱۳۹۴

پژواک

کابل (پژواک، ۱۵سرطان ٩٤): صدها مظاهره کننده درشهرکابل، فیصله محکمۀ استیناف را در ارتباط لغو حکم اعدام چهار تن از متهمان قضیه قتل فرخنده، غیرعادلانه خوانده و خواهان تجدید نظر در آن شدند.

فرخنده ٢٧ ساله، به تاريخ ٢٨حوت سال گذشته در مقابل مسجد شاه دوشمشيره، از سوى مردم لت و کوب وبه قتل رسيد و جسدش آتش زده شد.

افراد دخيل در اين قضيه مى گفتند که فرخنده قرآنکريم را آتش زده است؛ اما بعداً ثابت شد که فرخنده بى گناه بود.

درمجموع محکمۀ ابتدايى و علنى، ٤٩ تن متهم قضيه به شمول ١٩ تن از منسوبين پوليس در ماه ثور تدوير يافت و چهار تن، به اعدام و هشت تن، به ١٦ سال حبس محکوم گرديده و١٨ تن ديگر برى الذمه شناخته شدند.

اما به تازگى برخى گزارش ها حاکى است که محکمۀ استيناف، فيصلۀ مرگ چهار متهم را لغو نموده و هرکدام آنها را به بيست سال حبس محکوم کرده است.

صدها تن به شمول هواداران حزب همبستگی افغانستان، امروز در جاده فرخنده درمقابل زيارت شاه دو شمشیره، مظاهره نموده و حکم محکمه استيناف را تقبیح نمودند.

آنان که اکثرشان رازنان تشکيل ميدادند، شعارهايی: "خون فرخنده شهید وجدان هرافغان شرافتمند است؛ نگذاریم خاينان بروجدان ما پا گذارند"؛ "تا جنایتکاران خلع قدرت نشوند، هرروز فرخندۀ دیگری قربانی خواهد شد"؛ "برخیزیم برخیزیم مشت ما تفنگ ما است" را سر میدادند.

سیلی غفار سخنگوی حزب همبستگی افغانستان گفت که حکم محکمه استیناف، غیرعادلانه است؛ بخاطریکه محکمه به شکل سری برگزار شد.

وی افزود: "ما به پیگیری قضیه فرخنده هیچ باور نداریم؛ بخاطریکه جنایتکاران اصلی رها میشوند؛ اما افرادیکه واسطه ندارند محاکمه میشوند."

خانم غفار، از کسی نام نبرد وعلاوه نمود که قضیه فرخنده، پروژه يی شده است و یکتعداد افراد تلاش دارند که قتل فرخنده فراموش گردد.

ملالی جویاعضو پیشین ولسی جرگه، درجمع مظاهره کنندگان گفت که قتل فرخنده یک وحشت باور نکردنی است؛ بخاطریکه تصادفی نه بلکه یک عمل از قبل برنامه ریزی شده بود که در عقب آن، دستهای ناپاک جنایتکاران زن ستیز دخيل بوده است.

وی افزودکه افغانستان، هنوزهم جهنم سوزان براى زنان افغان بوده که يک نمونۀ آن قتل فرخنده بوده است.

جويا علاوه کرد: "دفاع ازفرخنده، دفاع از شرف و وجدان ملت و زنان ستمديده است وما تعهد مى سپاريم که تا آخرین قطره خون، از حق فرخنده شهید دفاع نماييم."

معترضين، با صدور قطعنامه اى هشداردادند که اگر صدای آنها شنیده نشود، دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

درقطعنامه آمده است: "هرچند محکمه ابتدایی چند تن را محکوم نمود؛ اما محکمۀ استیناف که زیر قیادت ارگ نشینان به صورت سری دایرگردید، مجازات چهار عامل اصلى را که به اعدام محکوم بودند، به ۲۰ سال حبس کاهش داده و مجازات سایر مجرمين را نیز سبک ساخته است."

در قطعنامه درج است: "فرخنده تنها به فامیلش تعلق نداشت وبه وجدان و ناموس هر افغان بدل شده است، ماهمصدا با مردم خود نمیگذاریم که ستمکاران، خون فرخنده را لگدمال کرده و این قضیه را همسان جنایات و خیانت هاى علنی شان مهر برائت بزنند."

شبکه زنان افغان نيز با ابراز نگرانی از فیصله محکمۀ استیناف درمورد لغو حکم اعدام چهار تن از متهمان قضیه قتل فرخنده، این فیصله را غیر عادلانه خوانده است.

اما رييس جمهور اشرف غنى، بر تحکيم عدالت تاکيد نموده، ميگويد که قضيۀ فرخنده تاکنون در محکمۀ استيناف تکميل نشده و بايد به آن بُعد ملى داده شود.

وى ديروز در ديدار با گروه دادخواهی حل عادلانه قضیه فرخنده گفت که بر اساس قانون، در فیصله های محاکم مداخله کرده نمی تواند؛ اما در دیدار با خانوادۀ فرخنده تعهد نموده که زمینۀ عدالت در این راستا تامین گردد.

همچنان عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رئیس جمهور ميگويد که در قضیه فرخنده، بعضی خلاهای موجود در محکمه ابتدایی که نبود وکيل مدافع شامل آن است، در محکمۀ استیناف رفع شده است.


ویدیوی «آژانس خبری پژواک» از مظاهره


صدها تن به کاهش مجازات عاملان قتل فرخنده اعتراض کردند

منبع: دويچه وله دری، ۱۵ سرطان ۱۳۹۴

دویچه وله دری

صدها تن از زنان و دختران در شهر کابل علیه تصمیم محکمه استیناف به لغو مجازات اعدام عاملان قتل فرخنده اعتراض کردند. محکمه استیناف جزای چهار تن از عاملان را که به اعدام محکوم شده بودند، به بیست سال حبس کاهش داده است.

تظاهرات روز دو شنبه از پیش زیارت شاه دوشمشیره کابل آغاز شد و معترضان تا پل باغ عمومی در مرکز شهر راه‌پیمایی کردند. آن‌ها با سردادن شعارهایی دولت را به بی‌تفاوتی در قبال حقوق بشری زنان متهم کردند و خواهان تامین عدالت در قضیه فرخنده شدند.

در همین حال رئیس جمهور غنی گفته است که فیصله محاکم در مورد فرخنده تکمیل نیست. در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست جمهوری به نشر رسیده آمده است: «قضیه قتل فرخنده در محکمه استیناف تکمیل نشده است و از صد صفحه که نوشتن آن در ارتباط این قضیه ضرور است، تا اکنون ۷۰ صفحه نوشته شده است.»

رئیس جمهور از جامعه مدنی خواست که در کار تحقیق قضیه فرخنده حوصله داشته باشد تا عدالت به محکمه صحرایی تبدیل نگردد و تفکیک میان عدالت طالبانی و حکم قانون اساسی به وجود آید.

تظاهرکنندگان گفتند که یکی از عاملان اصلی این قتل برائت داده شده و هنوز سه تن از افرادی که در قتل فرخنده دست داشته اند، بازداشت نشده‌اند. فرخنده یک روز پیش از نوروز امسال زمانی زجرکش شد که تعویذنویسان شاه دوشمشیره او را به قرآن‌سوزی متهم کردند.

سیلی غفار سخنگوی حزب همبستگی ملی در این تظاهرات گفت: «محکمه استیناف در زیر ریش ارگ نشینان چهار قساوت پیشه درجه اول را که محکوم به اعدام بودند، به بیست سال حبس محکوم کرد. و مجازات مجرمین دیگر را کم کرد و تعداد زیاد آن‌ها را رها نمود.»

نگرانی اصلی این است که عاملان اصلی قتل فرخنده به دلیل حمایت‌ها و واسطه‌هایی که دارند رها خواهند شد ولی متهمان درجه دوم که حمایت کسی را ندارند، مجازات خواهند شد.

خانم غفار گفت: «مانند قضیه پغمان و ده‌ها قضیه دیگر عاملان اصلی رها می‌شوند و چند نفر درجه دو و درجه سه که بی‌زور و بی‌واسطه هستند، محاکمه می‌شوند که در قضیه فرخنده همین گونه شد.»

در همین حال خانواده فرخنده نیز با فیصله محکمه استیناف مخالفت کرده و گفته است که محاکم ابتدایی و استیناف عدالت را تامین نکرده‌اند. برادر فرخنده گفته است به دلیل کاهش جزای قاتلان فرخنده، تهدیدها علیه این خانواده بیشتر شده است.

زنان و دخترانی که در این گردهمایی شرکت کرده بودند، تاکید کردند نسبت به آینده نگرانند زیرا به گفته آنها عاملان قتل فرخنده که در روز روشن و به صورت آشکار این دختر را کشتند و جسدش را آتش زدند، از بند رها می‌شوند.

شریفه یکی از اشتراک کنندگان این تظاهرات گفت علیه تمامی متهمان شواهد کافی وجود دارد ولی محکمه آن‌ها را جزا نمی‌دهد. او افزود نگران زنانی است که در روستاها همه روزه مورد خشونت قرار می‌گیرند و هیچ کسی به داد آن‌ها نمی رسد: «ما آمده ایم تا دادخواهی کنیم. نمی مانیم صدای فرخنده خاموش شود. ما امیدواریم با این جمع از زنان آزادی‌خواه وطن مبارزه کنیم تا فرخنده‌های دیگر پرپر نشوند و زنان دیگری مورد خشونت قرار نگیرند.»

اشتراک کنندگان این تظاهرات گفتند دست از مبارزات مسالمت‌آمیز بر نمی‌دارند و تا زمانی که عدالت در مورد فرخنده برگزار نشود، به راهپیمایی‌ها و تظاهرات شان ادامه خواهند داد.

تظاهر کنندگان سنگ تهداب یک منار را نیز در جایی گذاشتند که فرخنده در آن آتش زده شده بود. آن‌ها گفتند که این منار را در آینده بنا خواهند کرد تا بی‌عدالتی در مورد یک زن فراموش نشود.



اعتراض در کابل به حکم دادگاه استنیاف قتل فرخنده

منبع: خبرگزاری بخدی، ۱۵ سرطان ۱۳۹۴

بخدی

ده ها نفر در نزدیک زیارت شاه دو شمشیره کابل، محل قتل فرخنده گردهم آمده و به حکم دادگاه استیناف در مورد پرونده قتل فرخنده اعتراض کردند.

دادگاه استیناف کابل حدود شش روز پیش، حکم جزایی چهار متهم به اعدام قتل فرخنده را به حبس تقلیل داد.

علی عبدالناصر مرید، قاضی دادگاه استیناف گفته که این دادگاه حکم سه تن از متهمان به قتل پرونده فرخنده را هر یک به بیست سال حبس و یک متهم دیگر را به ده سال حبس تغییر داده است.

پیش از این، دادگاه رسیدگی به پرونده قتل فرخنده به تاریخ 16 ثور چهار تن را در قتل این خانم مجرم شناخت و حکم به اعدام انها داد.

معترضان امروز در کابل در محل قتل فرخنده گردهم آمده و گفتند که حکم دادگاه استیناف برای آنها قابل قبول نیست، این اعتراض از سوی حزب همبستگی ملی راه اندازی شده بود و در آن شماری از فعالان جامعه مدنی نیز شرکت کردند.

سیلی غفار، سخنگوی این حزب گفت که از فیصله دادگاه استیناف در رابطه به تقلیل یافتن جزایی عاملان قتل فرخنده، تکان خورده است.

خانم غفار می گوید که انها نخواهند گذاشت تا خون این خانم پایمال شوند و یا عاملان قتل، از جرم شان تبرئه شوند.

او تصمیم دادگاه استیناف را معامله ای پشت پرده خواند و خاطر نشان کرد که این تصمیم زن ستیزانه است.

عدالناصر مرید، قاضی دادگاه استیناف کابل گفته که او جزایی عاملان قتل را تقلیل نداده است بلکه به گفته او، برداشت هر قاضی از ماده جزایی پیشبینی شده در قانون فرق می کند.

مرید می گوید که ماده ۳۶۹ قانون جزا برای مرتکب قتل عمد، حبس دوام یا اعدام را پیشبینی کرده است.

به گفته مرید، فیصله نهایی در مورد این پرونده در مرحله تمیز و از سوی دادگاه عالی گرفته خواهد شد.

معترضان در کابل اما می گویند که بیم ان می رود که دادگاه عالی در مرحله تمیز، بیشتر از این حکم را تقلیل دهند و حتی ممکن بسیاری از عاملان قتل از حکم تبرئه شوند.

در روزهای پایانی سال گذشته، مردان خشمگین به فرخنده ۲۷ ساله به اتهام آتش زدن قرآن حمله کردند و او را کشتند.

این مردان سپس جسد این خانم را به دریای کابل انداختند و در انجا آتش زدند.

این حادثه با واکنش تند در افغانستان و خارج از کشور مواجه شد، فعالان جامعه مدنی در آنزمان در محل قتل نهال غرص کردند.

معترضان امروز سنگ بنای یاد بود در محل قتل فرخنده را گذاشتند و اعلام کردند که در این محل مناری به یاد این خانم بنا خواهند کرد.



مظاهره‌كنندگان: حكم محكمه استيناف قتل فرخنده خلاف قانون است

منبع: کلید گروپ، ۱۵ سرطان ۱۳۹۴

کلید گروپ

ده‌‌ها تن از اعضاي حزب همبستگي افغانستان در جاده شاه دوشمشيره- جايي كه ۲۸ حوت سال ۹۳ فرخنده را ده‌ها مرد خشمگین به قتل رسانده و سپس جسدش را سوزانده بودند- تجمع نموده، حكم محكمه استيناف كابل را در پيوند به متهمان قتل فرخنده خلاف قانون و ناعادلانه خواندند.

سيلی غفار، سخنگوي حزب همبستگي افغانستان كه در راه پيمايي امروز در جاده شاه دوشمشيره صحبت مي‌کرد، ياد آور شد كه حكومت وحدت ملي از آغاز اراده واقعي براي به محاكمه كشيدن عاملان قتل فرخنده نداشت.

خانم غفار افزود: حكومت به خاطر مهار و اغفال اذهان عامه، در محكمه ابتداييه چهار تن را محكوم به اعدام و شماري را نيز محكوم به چند سال حبس نمود، اما اكنون محكمه استيناف حكم اعدام را از متهمين برداشته و در صورت عدم دادخواهي، محكمه تميز همه را برائت خواهد داد.

در حالي كه گفته مي‌شود رييس جمهور حكم محكمه استيناف را سياسي خوانده و هدايت به دقت بيشتر در اين مورد داده است، شماري از دادخواهان قتل فرخنده، حكومت وحدت ملي را متهم به زن ستيزي و نداشتن اراده براي تامين عدالت نمودند.

ملالي جويا، يكتن از فعالان حقوق زن و عضو سابق ولسي جرگه مي‌گويد: كساني كه از كنار قتل فرخنده خاموشانه مي‌گذرند، انتظار داشته باشند كه روزي يكتن از اعضاي خانواده‌شان به سرنوشت فرخنده مواجه خواهد شد.

شامگاه ۲۸ حوت سال ۱۳۹۳، فرخنده در جاده شاه دوشمشيره به اتهام سوختاندن قرآنکریم به گونه فجیع به قتل رسيد، اتهامي كه با گذشت چند روز محدود نادرست برآمد و خيمه‌هاي دادخواهي، تظاهرات مدني و واكنش هاي داخلي و بيروني را براي مجازات عاملان اين قتل در پي داشت.



تظاهرات در پیوند به لغو حکم اعدام چهار تن از متهمان قتل فرخنده

منبع: خبرگزاری مرکزی، ۱۵ سرطان ۱۳۹۴

خبرگزاری مرکزی

صدها فعال مدنی و باشنده کابل با راه‌اندازی تظاهرات در مقابل مسجد شاه دوشمشیره، کاهش مجازات چهار تن از متهمان پرونده قتل فرخنده از اعدام به حبس را غیر عادلانه خوانده و خواهان تجدید نظر در آن شدند.

آنان گفتند، این حکم دادگاه استیناف کابل در یک نشست سری صورت گرفته است.

سیلی غفار، از اشتراک کنندگان این تظاهرات گفت، تلاش‌های پشت پرده وجود دارد تا جنایتکاران اصلی در قضیه فرخنده رها و تنها افراد بی واسطه محاکمه شوند.

به گفته او، قضیه قتل فرخنده سیاسی شده است.

کاهش مجازات چهار تن از متهمان قتل فرخنده از اعدام به ۲۰ سال حبس، در چند روز گذشته انتقادهای زیادی نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته است.

همچنان معترضان امروز تأکید کردند که تا آخرین لحظه زندگی از حق فرخنده دفاع خواهند کرد.

به گفته آنان، محکمه استیناف زیر قیادت ارگ نشینان سری دایر شده و مجازات چهار عامل اصلى قتل فرخنده را از اعدام به ۲۰ سال حبس کاهش داده شده است.

همچنان در قطعنامه معترضان آمده است، مجازات سایر مجرمان نیز از سوی محکمه استیناف کابل کاهش داده شده است.

اما محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور دو روز پیش گفت: «قضیه قتل فرخنده در محکمه استیناف تکمیل نشده و از صد صفحه که نوشتن آن در ارتباط این قضیه ضرور می‌باشد، ۷۰ صفحه نوشته شده است».

فرخنده دختر ۲۷ ساله حدود چهار ماه پیش به اتهام دورغین سوزاندن نسخه‌های قرآن به تحریک یک ملای تعویذ نویس از سوی مردان خشگمین در مقابل مسجد شاه دوشمشیره کابل به شکل فجیع به قتل رسید.

در محکمه ابتدايى کابل، از مجموع ٤٩ تن متهم قضيه به شمول ١٩ تن از منسوبان پوليس، چهار تن به اعدام و هشت تن به ١٦ سال حبس محکوم شدند.

در این محکمه ١٨ تن ديگر بیگناه شناخته شدند.



لغو اعدام قاتلان فرخنده اعتراضات مردمی را برانگیخت

منبع: خبرگزاری فارس، ۱۵ سرطان ۱۳۹۴

خبرگزاری فارس

ده‌‌ها نفر از اعضای حزب همبستگی افغانستان با تجمع در محل قتل فرخنده به حکم دادگاه استیناف درخصوص متهمان این پرونده اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «کلید»، ده‌‌ها نفر از اعضای حزب همبستگی افغانستان در خیابان «شاه دوشمشیره» جایی که در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۹۳ ده‌ها مرد خشمگین فرخنده را به قتل رسانده و سپس جسدش را سوزانده بودند تجمع نموده و حکم دادگاه استیناف کابل در ارتباط با متهمان قتل فرخنده را خلاف قانون و ناعادلانه خواندند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 611 نفر