انعکاس رسانه‌ای تجمع حزب همبستگی در تقبیح سیه‌روزهای ۸ و ۷ ثور

اعتراض کننده گان ۷ و ۸ ثور را روزهای سیاه در تاریخ افغانستان خواندند

منبع: رادیو آزادی، ۴ حمل ۱۳۹۴

تجمع اعتراضی حزب 
همبستگی در تقبیح سیه‌روزهای ۸ و ۷ ثور

صدها تن از اعضای حزب همبستگی افغانستان صبح روزجمعه درمقابل قصردارالامان شهرکابل، تجمع اعتراضی کردند.

اعضای حزب همبستگی افغانستان تاکید دارند که افغانها باید خود سرنوشت شان را رقم بزنند وعاملین کشتار افراد ملکی در چهار دهه گذشته را حداقل در ذهن های خود، محاکمه کنند.

صدها تن ازهواداران این حزب، صبح روز جمعه در اعتراض به پیامد های ناگوار هشت و هفت ثور در مقابل قصر دارالامان شهر کابل، تجمع کردند.

حفیظ راسخ عضو شورای رهبری حزب همبستگی افغانستان، هشت و هفت ثور را دو روز سیاه در تاریخ افغانستان خواند:

«امروز تمامی مردم ما بخاطر همین دو روز سیاه است که جان های خود را از دست می دهند و به بدبختی های مختلف روبرو استند، هفت ثور کودتای که به حمایت و پشتیبانی شوروی سابق انجام شد، هزاران انسان را به پولیگون دفن کردند و هزاران تن دیگر را از طیاره به دریا ها پرتاب کردند، این جنایت هنوز ادامه داشت که متأسفانه در هشتم ثور، جنایت کاران هشت ثور با استفاده از مقاومت و جهاد مردم به تیکه داری پرداختند، دست را با مزدوران روس یکجا کرده کابل را به حمام خون مبدل کردند.»

به باور آقای راسخ، یگانه راه محاکمه عاملین این گونه کشتار های عمدی مردم بی گناه در افغانستان، حفظ اتحاد و ایستاده گی مردم در مقابل ظلم و استبداد می باشد.

در تاریخ افغانستان از ۷ ثور ۱۳۵۷ هجری شمسی به عنوان ایجاد حکومت کمونستی به حمایت شوروی سابق و ۸ ثور ۱۳۷۱ پیروزی حکومت مجاهدین علیه حکومت داکتر نجیب الله، یاد آوری شده است.

شماری از مردم عام می گویند که همین دو روز سبب شد تا در چهار دهه گذشته حدود دو میلیون فرد بی گناه در نقاط مختلف افغانستان کشته شوند.

عزت الله یکی از قربانیان هشت ثور ۱۳۷۱ به رادیو آزادی گفت، در جنگ های داخلی، دارایی و جگر گوشه اش را از دست داده است:

«دوکانم را چور کردند و سپس به خانه ام دست اندازی صورت گرفت که یک تعداد شان در بالا حصار خود را گرفتند و تعداد دیگر شان در درمسال هندوها ( عبادت گاه) خود را جابجا کردند، پس از شنیدن سر و صدای مردمی و انفجار من و خانمم در بام خانه بالا شدیم که یک راکت به خانه ما اصابت کرد، خودم، خانم و طفلک هایم زیر خاک شدیم، سپس دیدم که یک دخترکم چره خورده و جابجای شهید شده، پای یکی دیگرش معیوب شده و خودم هم چندین چره خوردیم و همان وقت دست و پایم فلج شده بود.»

این داغ دیده از جنگ های داخلی در کشور تاکید دارد که مردم باید رهبری حکومت را به دست گیرند و سرنوشت شان را خود رقم بزنند.

در تجمع اعتراضی روز جمعه در تقبیح هشت و هفت ثور، نمایشی هم اجرا گردید که چگونگی شکل گیری و وضعیت حکومت ها در چهار دهه گذشته در افغانستان را منعکس ساخت.

گرچه همه ساله از هشتم ثور با راه اندازی محافل مختلفی از سوی حکومت و برخی نهادها به عنوان روز پیروزی مجاهدین در افغانستان تجلیل به عمل می آید، اما عدۀ از مردم عام این روز را نیز همانند هفتم ثور، عامل بدبختی افغان ها می خوانند.



علیه رویدادهای هفتم و هشتم ثور تظاهرات شد

منبع: پژواک، ۴ حمل ۱۳۹۴

تجمع اعتراضی حزب همبستگی در تقبیح سیه‌روزهای ۸ و ۷ ثور

کابل (پژواک، ۴ ثور ٩۴): صد‌ها تن از جمله شماری از زنان در یک گردهمایی اعتراضی در کابل، رویدادهای هفتم و هشتم ثور را روزهاى سیاه وداغ هاى ننگ تاریخ کشور خوانده و خواستار محاکمه عاملان جنایات در این دو رویداد شدند.

روز هفتم ثور سال ۱۳۵۷، اعضای گروه های چپ وابسته به اتحاد شوروی سابق در یک کودتای خونین، دولت محمد داودخان را سرنگون کردند و با اقدامات خشونت بار زمینه ساز جنگ داخلی شدند.

سرانجام گروهای جهادی بعد از ۱۴ سال جنگ با رژیم مورد حمایت اتحاد شوروی سابق، در هشتم ثور ۱۳۷۱ موفق شدند حکومت به رهبری نجیب الله را سرنگون سازند.

این گروه‌ها سپس با یک دیگر درگیر شدند که طی آن هزاران تن قربانی، معلول و بی‌خانمان شدند و ویرانی‌ها کشور گسترده ‌تر شد.

در همین راستا و به مناسبت فرا رسیدن این دو روز صد‌ها تن امروز جمعه در مقابل قصر دارالامان کابل که در جریان درگیری‌های مجاهدین تخریب شد، گرد هم آمدند و علیه عاملان این دو رویداد تاریخی شعار دادند.

معترضان با حمل عکس‌های چلیپا کشیده شده شماری از عاملان این جنگ‌ها، حکومت کنونی را متهم می‌کردند که با خود داری از محاکمه این افراد، عدالت را قربانی کرده است.

«رهبران خلق و پرچم محاکمه شوند، مرگ به عبدالله، مرگ به سیاف، مرگ به گلبدین حکمتیار، مرگ به دوستم، مرگ به قانونی، مرگ به محقق، مرگ به عطا، مرگ به خلیلی و جنایتکاران جنگی محاکمه شوند.» از شعارهای عمده‌ ای بود که این افراد سر می‌دادند.

در این گردهمایى که ازسوى حزب همبستگى افغانستان راه اندازى شده بود، بر ضد گروه داعش، طالبان و کشورهاى چون پاکستان، ایران، امریکا، عربستان، ترکیه، قطر و بعضى کشورهاى نیز بخاطر آنچه دخالت این کشورها در امور افغانستان خوانده می شد، شعار داده شد.

حفیظ الله راسخ مسوول راه اندازی این تظاهرات و عضو حزب همبستگی افغانستان به پژواک گفت که هفتم و هشتم ثور روزهاى سیاه و فاجعه آفرینی هستند که جنایات صورت گرفته در این روز‌ها هرگز از سوی مردم فراموش نخواهند شد.

وی گفت: «فاجعه آفرینان هر دو روز زنجیرغلامى بیگانگان را به گردن داشته، طبق سیاست آنان افغانستان را به پرتگاه نابودى کشانیدند که ابر تیرۀ این دو روز هنوزهم بر آسمان غم بار کشور پرسه مى زند».

شهلا یکتن دیگر از اشتراک کننده گان این گردهمایی گفت که رهبران جهادى که امروز نیز سر قدرت هستند، نمایندۀ مردم نیستند، بلکه به گفته وی، این رهبران کسانى هستند که مردم افغانستان را به حالت فلاکت بار کنونی رساندند.

به باور وی، معافیت قاتلان ملت از محاکمه و انتصاب آنان در قدرت علت ادامۀ فاجعۀ جارى در کشور است و تا زمانی که این افراد محاکمه و دستشان از قدرت کوتاه نشود، افغانستان هر روز با فاجعه مواجه خواهد بود.



معترضان: عاملان رویدادهای هفت و هشت ثور محاكمه شوند

منبع: کلید گروپ، ۴ حمل ۱۳۹۴

تجمع اعتراضی حزب همبستگی در تقبیح سیه‌روزهای ۸ و ۷ ثور

شماری از هواداران حزب همبستگی با راه اندازی تظاهراتی در کابل، عاملان رویدادهای هفت و هشت ثور را محکوم کردند و رهبران احزاب کمونیستی، مجاهدین و طالبان را عاملان بربادی افغانستان خواندند. این تظاهرات به روز جمعه در برابر قصر دارالامان شهر کابل محلی که بیشترین صدمه را در زمان جنگ های داخلی دیده و هنوزهم نشانه های از ویرانی های جنگ در آن دیده می شود، برگزار شد. در هفتم ثور سال ۱۳۵۷ خورشیدی حزب دموکراتیک خلق افغانستان در یک کودتا قدرت را به دست گرفت و در هشتم ثور سال ۱۳۷۱ مجاهدین وارد کابل شدند که به سالروز پیروزی مجاهدین مسما است. معترضان که تعداد شان به صدها تن می رسید با حمل تصاویر شخصیت های جهادی در کشور، آن ها را به قتل افراد ملکی در سه دهه ی گذشته متهم کردند. مظاهره کننده ها بر علیه رهبران جهادي و مداخلات پاکستان و ایران در امور افغانستان که به گفته آن ها در ویرانی کابل دست داشتند؛ شعار سر دادند. در شعارهایی که توسط تظاهرات کنندگان حمل می شد بر محاکمه عاملان کشتار افغان ها و بربادی افغانستان تاکید شده بود. این تظاهرکنندگان خواستار تامین دموکراسی و تطبیق عدالت اجتماعی شدند.

بعد از سقوط حکومت نجيب الله، در جنگ هاى داخلى بين برخى گروهاى مجاهدين قسمت هاى زياد کشور، به ويرانه مبدل شد و شمار زيادى از شهريان کشور نیز به قتل رسيدند.



معترضان در کابل: عاملان کشتار مردم در چهار دهه گذشته محاکمه شوند

منبع: خبرگزاری بخدی، ۴ حمل ۱۳۹۴

تجمع اعتراضی حزب همبستگی در تقبیح سیه‌روزهای ۸ و ۷ ثور

معترضان می گویند که جامعه جهانی باید زمینه به دادگاه کشاندن کسانی را فراهم کند که به گفته آنها در رژیم های گذشته از حکومت های کمونیستی گرفته تا مجاهدین، طالبان و ناقضان حقوق بشر در دهه دموکراسی در کشتار مردم دست داشتند.

حزب همبستگی افغانستان که این گردهمایی را در قصر دارالامان راه اندازی کرده بود می گوید که مناسب های هفت و هشت ثور دو روز سیاه در تاریخ افغانستان است.

در روز هفت ثور سال ۱۳۵۷ احزاب کمونیستی به کمک اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان به پیروزی رسیدند و در هشت ثور ۱۳۷۱ مجاهدین با سرنگون کردن حکومت داکتر نجیب الله، قدرت سیاسی را در افغانستان به دست گرفتند.

حفیظ راسخ از اعضای شورای رهبری حزب همبستگی افغانستان می گوید، سران حکومت ها کمونیستی، رژیم طالبان و مجاهدین عامل ویرانی و بدبختی مردم افغانستان هستند و آنها باید به محاکمه کشانده شوند.

آقای راسخ گفت: "حکومتی که با حمایت شوری سابق در کودتای هفت ثور روی کار آمد هزاران انسان را به پولیگون دفن کردند و در هشتم ثور، جنایت کاران با استفاده از مقاومت و جهاد مردم به قدرت تکیه زدند، مسبب جنگ داخلی شدند و کابل را به خاک و خون کشاندند."

نهادهای دفاع از حقوق بشر، بارها در کابل با راه اندازی تظاهرات خواستار تامین عدالت و محاکمه افرادی شده اند که ناقضان حقوق بشر خوانده می شوند.

نهادهای دفاع از حقوق بشر، بارها در کابل با راه اندازی تظاهرات خواستار تامین عدالت و محاکمه افرادی شده اند که ناقضان حقوق بشر خوانده می شوند. اما کمتر به این درخواستها از سوی مراجع رسمی توجه شده است. معترضان امروز در کابل گفتند در حالیکه مردم افغانستان عاملان خشونت و کشتار دسته جمعی را می شناسند اما هنوز عدالت در حق انها اجرا نشده است. آنها هشدار داند که بی توجهی جامعه جهانی و سازمان های مدافع از حقوق بشر برای محاکمه کشاندن این افراد سبب می شود که مردم نسبت به حکومتداری خوب و تامین عدالت دچار تردید شوند.

یکتن از معترضان در گردهمایی امروز گفت که در جنگ داخلی کابل یک دخترش کشته شد و یک عضو دیگر خانواده اش پایش را از دست داد. او می گوید که مجاهدین خانه و تمامی دارایی اش را چور و چپاول کردند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بارها اعلام کرده است که برای رسیدگی به جنایت های گذشته، عدالت انتقالی را با همکاری حکومت اجرا خواهد کرد. مسولان این کمیسیون می گویند که درآینده برای نهادینه شدن حقوق بشر کارهای اساسی انجام خواهند داد.

برنامه عدالت انتقالی در دور اول ریاست جمهوری حامدکرزی روی دست گرفته شد و کمیسیون مستقل حقوق بشر موارد نقض حقوق بشر در سه دهه گذشته را مستندسازی کرد. این کمیسیون قبل از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی اعلام کرده بود که عدالت انتقالی را در حکومت جدید بیشتر پیگیری می کند.

حفیظ راسخ از اعضای شورای رهبری حزب همبستگی افغانستان اما می گوید که یگانه راه به محکمه کشاندن ناقضان حقوق بشر و کشتار دسته جمعی، حفظ اتحاد و ایستاده گی مردم در مقابل ظلم و استبداد است.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 327 نفر