مبارزان ترکیه از ددمنشی‌ اردوغان سرفراز بدر خواهند آمد

مبارزان ترکیه از ددمنشی‌ اردوغان سرفراز بدر خواهند آمد

پس از کودتای نافرجام ترکیه و نقش هالیوودی اردوغان، حزب حاکم این کشور برای نزدیک‌شدن به رویای احیای امپراتور نیو‌عثمانی، شروع به زندانی و سرکوب مخالفان سیاسی خود نمود. در صدر ددمنشی‌ اردوغان و حزبش، سرکوب حزب پیشرو ترکیه موسوم به «حزب دموکراتیک خلق‌ها – ه‌دپ» که بیشتر نمایندگی از کورد‌ها و دیگر اقلیت‌های جنسیتی، دینی و قومی این کشور می‌کند، قرار دارد. البته قابل ذکر است که این نخستین حمله دولت اردوغان بر مبارزان کورد نیست و از چندین سال بدینسو، شهرهای کوردنشین ترکیه توسط این رژیم خون‌‌آشام به خاک و خون کشانیده شده‌اند.

در چند روز اخیر، رژیم قساوت‌پیشه اردوغان برای جلب بعضی از احزاب راستگرای فاشیست دیگر جهت کسب اکثریت ارا در تغییر نظام دولت از پارلمانی به ریاست‌جمهوری، به اتهام دروغین همکاری با تروریزم، رهبران مشترک «ه‌دپ» هریک صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسیکداغ، سباهت تونجل (رهبر مشترک افتخاری این حزب)، و ۹ عضو دیگر پارلمان مربوط به این حزب را دستگیر و محکوم به زندان نموده است.

«حزب دموکراتیک خلق‌ها – ه‌دپ»

اما، همانند گذشته مبارزان ترکیه در برابر این همه جنایات تضعیف نخواهند شد، چنانچه در پیام‌های ارسالی رهبران مشترک «حزب دموکراتیک خلق‌ها – ه‌د‌پ» که از طریق وکلای شان به بیرون فرستاده شده، می‌خوانیم:

«فیگن یوکسگداغ:علیرغم تمامی تلاش‌ها نتوانستند که امید و اراده ما را به تسلیم‌شدن بکشانند. ما به‌مثابه "ه‌د‌پ" در داخل و خارج [از باکور (کوردستان ترکیه)] تنها گزینه آزادی و دموکراسی هستیم؛ ارعاب آن‌ها نیز از همین موضوع است. نباید به هیچ‌وجه کسی ناامید شود؛ اعتراض‌ها هم‌چنان ادامه پیدا کنند. نباید از یاد برد که کینه و حملات آن‌ها از رعب آن‌ها نشأت می‌گیرد. شکی وجود ندارد که چنین شوق و هوشیاری‌ای [از طرف خلق] پیروز خواهد شد. با تقدیم درود و احترام.»

«صلاح‌الدین دمیرتاش: قبل از هر چیز به تمامی دوستان درود می‌فرستم و احترامات خود را تقدیم می‌دارم. در روزهایی که سرزمین مان به‌سوی تاریکی سوق داده می‌شود، بازداشت غیرقانونی ما تنها این تاریکی را افزون‌تر می‌سازد. ولی کسانی که در این تاریکی عنوان می‌دارند که باید تسلیم شد، نباید از یاد ببرند که حتا یک شمع نیز می‌تواند تاریکی را به روشنی بدل نماید. شرایطی که ما در آن قرار داریم بگذار از هر رنگی که می‌خواهند باشند؛ برای آینده آزاد خلق مان اگر لازم باشد نیز خواهیم سوخت. باید همه در صفوف مبارزات دموکراتیک جای گیرند. وضعیت روحی و جسمی من خوب است؛ دوست ‌تان دارم.»


پیام همبستگی «حزب همبستگی افغانستان» به «حزب دموکراتیک خلق‌ها»

متن ترجمه‌شده این ویدیو به دری برای کسانی که اینترنت کم‌سرعت دارند و ویدیو را دیده نمی‌توانند:

در هنگام جنگ جهانی دوم، مارتین نیمولر در اعتراض به فاشیزم هیتلر این شعر را سرود:

اول سراغ کمونیست‌ها آمدند،
سکوت کردم چون کمونیست نبودم.
بعد سراغ سوسیالیست‌ها آمدند،
سکوت کردم زیرا سوسیالیست نبودم.
بعد سراغ یهودی‌ها آمدند،
سکوت کردم چون یهودی نبودم.
سراغ خودم که آمدند،
دیگر کسی نبود تا به اعتراض برآید.

امروز، دولت فاشیست «حزب عدالت و توسعه» تحت رهبری هیتلر نو، موسوم به اردوغان، در اتحاد با احزاب دیگر فاشیست و ناسیونالیست راستگرای ترکیه، عین جنایات را برضد «حزب دموکراتیک خلق‌ها – ه‌دپ» روا می‌دارد.

«حزب دموکراتیک خلق‌ها – ه‌دپ» و تشکل‌های دیگر پیشرو مخفی ترکیه علیه هژمونی امپریالیزم و ایادی مرتجع داخلی دینی و غیردینی‌اش در ستیز اند. شما از معدود احزاب جهان هستید که به معنای واقعی نمایندگی از اقلیت‌های جنسیتی، دینی و قومی می‌کنید.

در نخست، «حزب عدالت و توسعه» تلاش ورزید در جریان انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ ترکیه حتا با انفجار و انتحار شما را وادار به ترس نموده و منکوب کند، اما حضور رای‌دهندگان زخمی بنداژپیچ، سیلی محکمی بر روی اردوغان بود.

هرچند، اغلب خبر جنایات دیکتاتوران از نوع اردوغان در رسانه‌های مربوط ابرشرکت‌ها راه نمی‌یابد، ولی این بار اکثر چینل‌های خبری درمورد اعمال وحشیانه «حزب عدالت و توسعه» گزارش دادند: بازداشت شاروال‌های مشترک دیاربکر، سباهت تونجل، فیگن یوکسیکداغ، صلاح‌الدین دمیرتاش و ۹ عضو دیگر «ه‌دپ». این بیانگر امری است که مبارزه شما چنان تاثیرگذار و گسترده است که حتا دشمن دیگر از آن چشم‌پوشی کرده نمی‌تواند. و در عین حال، ترس حزب حاکم را نیز نشان می‌دهد.

نکته‌ امیدوارکننده و ضربه عظیم به دشمن، لبخند هر عضو «ه‌دپ» در هنگام بازداشت است که پیشاپیش حکایت از پیروزی در برابر عدو می‌کند. آنان ما را به یاد انقلابیون متعددی می‌اندازند که قبل از اعدام، ریسمان دار را بوسه زدند.

رفقا، این رسم ماست که سرفراز جان باخته و زانو نزنیم!

«حزب همبستگی افغانستان» در نظر داشت تا گردهمایی اعتراضی‌ای را در مقابل سفارت ترکیه در کابل ترتیب دهد، اما دولت افغانستان که مانند برادر کوچک دولت فاشیست ترکیه عمل می‌کند، اعتراضات را در نواحی مشخص شهر کابل محدود نموده است. بنابر این، نتوانستیم انزجار مان را از یک دولت فاشیست ابراز نماییم.

ما به تمامی نیروها و افراد آزادیخواه و مترقی جهان ندا سر می‌دهیم تا دست همکاری به مبارزه کوردستان و ترکیه داده و خواهان آزادی فوری تمام افراد بازداشت‌شده شوند.

ما در مبارزه خستگی‌ناپذیر و حماسی مردم بزرگ کورد علیه ستم و فاشیزم رژیم ترکیه، همراه هستیم. پیکار شما برای عدالت، پیکار مردم افغانستان است و در این شرایط دشوار دوشادوش شما می‌ایستیم.

حزب همبستگی افغانستان
۱۸ عقرب ۱۳۹۵ – ۸ نوامبر ۲۰۱۶
سیلی غفار
سیلی غفار: ما در مبارزه خستگی‌ناپذیر و حماسی مردم بزرگ کورد علیه ستم و فاشیزم رژیم ترکیه، همراه هستیم.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 74 نفر