با راندن اشغالگران و مزدوران بنیادگرا و غیربنیادگرایش از استقلال وطن پاسبانی کنیم!

با راندن اشغالگران و مزدوران بنیادگرا و غیربنیادگرایش از استقلال وطن پاسبانی کنیم!

لبخند کودکانت
از میان ویرانی
و شکنجه
از میان دیوارهای پوشیده از خون
از میان لرزش‌های مرگ و زندگی
پدیدار خواهد شد
ای سرزمین عظیم
ای زخم عمیق و عشق تنها

فدوی طوغان – شاعر فلسطینی


امروز یکبار دیگر در حالی به پیشواز سالروز استرداد استقلال کشور می‌رویم که مادروطن زخمی ما در کنار سلطه جانیان بنیادگرا و غیربنیادگرا از سایه شوم اشغال امریکا و متحدان خونریزش رنج می‌برد. وطنی که هرروز دلبندان بی‌دفاعش را دسته دسته در انتحار و انفجار، حملات هوایی طیاره‌های بی‌سرنشین، جنگ و قتل‌عام از دست می‌دهد؛ زنان و کودکانش قربانی تجاوز جنسی و ده‌ها بهیمیت دیگر می‌گردند؛ اکثریت مطلق باشندگانش در فقر جانکاه به‌سر می‌برند و در اغلب مناطق از نیازهای ابتدایی آموزش و صحت محروم اند؛ شهروندانش در جمع بزرگ‌ترین مردم دربدر جهان قرار دارند؛ اقلیت‌های قومی و مذهبی‌اش در خون غوطه‌ور اند؛ و ده‌ها جفای دیگر. اما عاملان این همه مرارت‌ها بر کرسی‌های دولتی ‌خرامیده‌اند.

شاه امان‌الله خان به کمک یاران مشروطه‌خواهش و همت بالای ملت افغانستان در برابر امپراتوری‌ای ایستاد که آفتاب در مجموع مستعمراتش غروب نمی‌کرد. جنبش مشروطه کشور صد سال قبل، اهداف پیشروی را علم کردند که حتا امروز هم باید برای تحقق آن رزمید. آنان از یک سو با دستان خالی به مصاف اشغالگران انگلیس قدم گذاشته و استقلال از دست رفته کشور را با جانفشانی و خون خویش دوباره کمایی کردند و از سوی دیگر به جنگ با ارتجاع داخلی رفتند. افغانستانی را که هنوز در آن برده‌داری حکمفرما بود، به شاهراه ترقی و پیشرفت رهسپار نموده و در کم ترین وقت و با امکانات اندک مالی، کشور ما در عرصه صنعت، زراعت، آموزش، صحت و سایر زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی چنان گام‌های عظیمی به جلو نهاد که حتا امروز با وجود حکمروایی دولت‌های مرتجع واپسین از رفاه پروژه‌های آن دور مستفید می‌گردیم.

ولی اکنون رییس‌جمهور دست‌نشانده‌ای موسوم به اشرف غنی که جاده‌صاف‌کن سیاست‌های مستعمراتی و نئولیبرالیستی امریکا در کشور بوده و بوی گند دولت دوسره‌ و فاسدش از هر سو بالاست، خود را با شاه مترقی‌ای چون امان‌الله خان مقایسه می‌کند که تحت رهبری‌اش مردمان افغانستان استقلال سیاسی و اقتصادی خود را به دست آوردند. غنی‌ای که با نواده‌های همفکر ملای لنگ و حبیب‌الله کلکانی همچو سران تنظیمی، طالب و داعش هم‌کاسه‌ است، هیچ حقی ندارد که نامی از این شاه سیکولار بگیرد، چه بسا که خود را با او مقایسه کند.

«حزب همبستگی افغانستان» که خود را میراث‌دار امروزین اهداف والا‌ی شاه امان‌الله خان و یاران مشروطه‌خواهش می‌داند، بدین باور است که بایست به‌مثل سرور واصف و همرزمانش بی‌درنگ به پذیرایی شکنجه و اعدام رفت تا خون ما جنبش آزادیخواه کشور را بارور کند. خونی را که از زنده‌یاد سیدکمال، محمد عظیم‌ خان منشی‌زاده، محمد ولی خان دروازی، غلام نبی خان چرخی، عبدالرحمان لودین و ده‌ها انسان آزاداندیش دیگر دور مشروطیت به ارث برده‌ایم را باید با مبارزه نترس و پیگیر به نسل‌های آتی هدیه نمود.

حزب همبستگی افغانستان
۲۸ اسد ۱۳۹۶

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 637 نفر