انعکاس رسانه‌ای تجمع حزب همبستگی در محکومیت سنگسار رخشانه

سنگسارکردن رخشانه طى تظاهراتى درکابل وغور تقبيح شد

منبع: پژواک، ۱۵ عقرب ۱۳۹۴

پژواک

امروز کابل وغور شاهد تظاهرات و نشست اعتراضى درپيوند به سنگسار اين خانم بود.

بیش از يکصد تن از هواداران "حزب همبستگی افغانستان" که شمار زیاد شان را زنان تشکیل میدادبا مظاهره درشهر کابل، سنگسار کردن رخشانه را به شدت تقبيح نمودند.

سیلی غفار سخنگوی این حزب، سنگسار رخشانه، را یک عمل وحشیانه و جنایتکارانه خوانده گفت که وی محکمه صحرایی شده و بدون کدام ثبوت در محضر عام سنگسار گرديده است.

وی،افزود: "افغانستان به یک جهنم سوزان برای زنان مبدل شده؛ اما پس از این زنان افغان خاموش ننشسته و در مقابل چنین جنایات مبارزه خواهند کرد."

خانم غفاربر حکومت انتقاد کرد وگفت که اگر قاتلان فرخنده، عاملان گروهی پغمان وعاملان ده ها قضیه دیگر مورد پیگرد قانونی قرار می گرفت، هیچگاهی چنین جنایات در برابررخشانه صورت نميگرفت.

...



اعتراض فعالان مدنی در کابل به سنگسار یک دختر در غور

منبع: بی‌بی‌سی‌ فارسی، ۱۵ عقرب ۱۳۹۴

بی‌بی‌سی‌ فارسی

ده‌ها نفر از فعالان مدنی افغان در کابل، روز جمعه ۱۵ عقرب (آبان)، در واکنش به سنگسار یک دختر جوان در ولایت غور در مرکز افغانستان، دست به راهپیمایی و تجمع اعتراض‌آمیز زدند.

مقام‌های محلی در ولایت غور ده روز پیش، از سنگسار این دختر که رخشانه نام داشت، به دست مخالفان مسلح دولت افغانستان خبر دادند.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور به بی‌بی‌سی گفت که این دختر در یک دادگاه صحرایی در ۴۵ کیلومتری شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت، به اتهام "زنا" به سنگسار محکوم شده بود. به گفته آقای خطیبی محل برگزاری این دادگاه و اجرای حکم در کنترل شورشیان مسلح مخالف دولت افغانستان است.

یک هفته پس از تایید این خبر از سوی مقام‌های محلی، رادیو اروپای آزاد، ویدئویی را از جریان اجرای حکم سنگسار رخشانه منتشر کرد.

شرکت‌کنندگان دو تجمعی که امروز در کابل برگزار شد با انتقاد از دولت مرکزی و مقام‌های محلی ولایت غور، خواستار برخورد جدی با عاملان این قضیه و تحقیق در مورد عملکرد مسئولان و مقام‌های امنیتی ولایت غور شدند.

این شرکت‌کنندگان شعارهایی علیه خشونت و افراط‌گرایی سر دادند.

...



اعتراض به سنگسار دختر افغان توسط طالبان

منبع: دویچه وله فارسی، ۱۵ عقرب ۱۳۹۴

دویچه وله فارسی

جمعی از شهروندان افغان در کابل در اعتراض به سنگسار بیرحمانه رخشانه دختر ۱۹ ساله‌ای که در روزهای اخیر به "اتهام زنا" سنگسار شد، تظاهراتی اعتراض‌آمیز برگزار کردند.

در روزهای اخیر ویدئویی از مراسم سنگسار رخشانه در ولایت غور افغانستان به دست مردان عمامه‌دار در اینترنت منتشر شد. در این ویدئو دختر افغان تا گردن در زمین مدفون شده و مردانی دور او ایستاده و به سمت دختر جوان سنگ پرتاب می‌کنند. صدای ضجه‌های این دختر جوان تا پای مرگ بارها در این ویدئو شنیده می‌شود.

این سنگسار در منطقه‌ی غلمین در ولایت غور افغانستان و در ۴۰ کیلومتری فیروزکوه، مرکز این ولایت رخ داد.

...



تظاهرات در کابل و غور در اعتراض به سنگسار کردن رخشانه

منبع: خبرگزاری بخدی، ۱۵ عقرب ۱۳۹۴

خبرگزاری بخدی

شهرهای کابل و فیروزکوه مرکز ولایت غور امروز شاهد راه اندازی تظاهرات و نشست های اعتراضی به سنگسار کردن رخشانه دختر جوان ۱۹ ساله در ولایت غور بود.

ده ها تن در کابل در یک تظاهرات شرکت کردند و سنگسار کردن این دختر خانم جوان را به شدت محکوم کردند.

این تظاهرات اعتراضی از سوی حزب همسبتگی افغانستان راه اندازی شده بود و معترضان شعارهای در محکوم کردن سنگسار کردن رخشانه حمل می کردند.

معترضان عاملان این سنگسار را تاجران دین خواندند و از مردم افغانستان خواسته شده تا دست این جنایتکاران را از سرنوشت شان کوتاه کنند.

سیلی غفار، سخنگوی حزب همستگی افغانستان مدعی است که این خانم بدون اینکه جرم و اتهامش ثابت شود، از سوی جنایتکاران سنگسار شده است.

خانم غفار می گوید کسانیکه از دین بی خبر هستند، افغانستان را برای زنان به جهنم تبدیل کرده اند، او از زنان کشور خواست که در برابر این جنایتکاران نباید خاموش باشند.

سیلی غفار می گوید که بی تفاوتی و کم کاری حکومت باعث شده است که عاملان خشونت علیه زنان هر روز دست به جنایت گسترده تر علیه زنان بزنند، بدون اینکه ترسی از قانون داشته باشند.

به گفته او، اگر عاملان خشونت علیه زنان و کسانیکه به شکل گروهی بر زنان تجاوز کردند و محاکم صحرایی برگزار می کنند، به جزای اعمال شان می رسیدند امروز وضعیت فرق می کرد.

...

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 732 نفر