شرکت نماینده حزب همبستگی در برنامه‌های ضد جنگ در آلمان

شرکت نماینده حزب همبستگی درشرکت نماینده حزب همبستگی در برنامه‌های ضد جنگ در آلمان

به همکاری سازمان‌ها و شخصیت‌های ضد جنگ و با هدف رسانیدن واقعیت‌های موجود افغانستان و جنایات جاری توسط نیروهای اشغالگر امریکا و ناتو به گوش مردم‌ آلمان، برنامه‌هایی در شهرهای مختلف آلمان طی دو هفته اول ماه نوامبر ۲۰۱۵ برگزار گردید که حفیظ راسخ منحیث نماینده حزب همبستگی در آنها شرکت ورزیده بود.

نخستین کنفرانس به تاریخ ٧ نوامبر در شهر برلین تدویر یافت. ابتدا نماینده حزب با معرفی حزب همبستگی مختصرا توضیحاتی داد و سپس در ورکشاپی با عنوان «اشغال، پیامد آن و رشد بنیادگرایی» مفصلا در مورد وضعیت اسفناک افغانستان، جنایات نیروهای اشغالگر زیر نام شعارهای دروغین مبارزه علیه تروریزم و تامین دموکراسی و حقوق زن، وخامت وضعیت امنیتی و اقتصادی بعد از ١٤ سال حضور نیروهای ناتو، تقویت دوامدار تروریزم و بنیادگرایی در کشور و... سخن گفت. در این ورکشاپ نماینده‌ای از سوریه در مورد وضعیت آنجا معلومات ارائه کرده گفت: «مقاومت علیه حکومت بشار اسد با ابتکار مردم آغاز گردید ولی بعدا با نفوذ امریکا این مقاومت به کجراه کشانیده شد. ولی هنوز هم گروه‌هایی وجود دارند که در دو جبهه می‌جنگند هم علیه اسد و هم علیه داعش.»

شرکت نماینده حزب همبستگی در برنامه‌های ضد جنگ در آلمان

جهت دعوت هر چه وسیع‌تر مردم به این کنفرانس پوستری با صحنه یکی از راهپیمایی‌های حزب همبستگی چاپ و به دیوارهای شهر برلین نصب گردیده بود.

دومین کنفرانس در شهر اشتوتگارت برگزار شد. این شهر به دلیل موجودیت پایگاه نظامی امریکا از اهمیت خاصی برخوردار است. بزرگترین پایگاه امریکا با بیست هزار نیروی نظامی برای افریقا در این شهر تاسیس شده است و نظامیان امریکایی با خانواده‌های خود در اینجا ساکن اند. همانند مقررات پایگاه‌های امریکایی در سایر نقاط دنیا، هیچ آلمانی‌ای حق ورود به این پایگاه را نداشته ولی برعکس نظامیان امریکایی بسیار به راحتی در شهر گشت و گذار می‌کنند. تمامی فعالیت‌های جنگی و استخباراتی ایالات متحده در افریقا از همین پایگاه رهبری و اجرا می‌شوند. گفته می‌شود که اطلاعات در مورد افراد، مقرها و یا گروه‌های افریقایی که باید نابود شوند، ابتدا به همین پایگاه مواصلت نموده و بعد از تجزیه و صورت‌بندی به کاخ سفید فرستاده می‌شوند.

شرکت نماینده حزب همبستگی در برنامه‌های ضد جنگ در آلمان

این کنفرانس بیشتر روی فعالیت‌های «حزب همبستگی افغانستان» بشمول تظاهرات و محافل و کار تشیکلاتی در مرکز و ولایات و همچنان تاثیر فعالیت‌هایش بر آگاهی مردم و بخصوص جوانان و علاقمندی آنان به کار و مبارزه تمرکز داشت. موضوع دیگری که نماینده حزب به آن پرداخت مشکلات و موانع فرا راه فعالیت‌های حزب بود که توسط احزاب بنیادگرا و حکومت دست‌نشانده ایجاد می‌شوند. در ختم این کنفرانس به سوالات شرکت‌کنندگان پرداخته شد.

سومین کنفرانس در شهر باستانی تیوبنگن که به دلیل داشتن تعداد وسیعی محصل نیز شهرت دارد، برنامه‌ریزی شده بود.

یکی از موضوعات مورد بحث موجودیت و نقش نیروهای نظامی و موسسات آلمانی در ناامنی افغانستان بود. اشتراک‌کنندگان علاقمند بودند تا بدانند پول‌هایی که بنام مردم آلمان در افغانستان به مصرف می‌رسد تا چه حد به مردم نیازمند میرسد. اکثرا اظهار می‌داشتند که سیل مهاجرین افغان ما را به این واداشته تا در مورد عملکرد دولت خود بیشتر فکر کرده و حقیقت را از شما بشنویم.

شرکت نماینده حزب همبستگی در برنامه‌های ضد جنگ در آلمان

نماینده حزب مثال‌هایی از جنایات نیروهای ناتو و کشتار مردم ملکی در ولایات مختلف کشور ارایه نمود و مخصوصا از نقش نیروهای آلمانی در تقویت جنگسالاران در شمال افغانستان و فساد یادآوری نموده گفت:

«کافیست بدانید وزیر داخله از پول‌های کمک شده آلمان ٨٠ میلیون افغانی را برای خرید پشکل جهت سرسبزی وزارت داخله به جیب زد. و نیز انجیوهای آلمانی بیشتر در فکر خود اند تا خدمت به نیازمندان. به طور مثال جی.تی.زید با مصرف میلیون‌ها دالر هنوز به مردم کابل آب آشامیدنی فراهم نتوانست. اگر کمک‌های کشورها واقعا بدست مردم می‌رسید امروز فقر دامن‌گیر مردم ما نبود و تروریزم هم بیشتر از پیش نیرومند نمی‌گردید، چون تمامی کمک‌ها به جیب چند جنگسالار مافیایی رفته بنا‌ءً مردم ما با وضعیت ناگواری روبرو اند. وجود این نیروها به سود مردم ما نیست و ما خواستار خروج فوری نیروهای اشغالگر هستیم.»

شرکت نماینده حزب همبستگی در برنامه‌های ضد جنگ در آلمان

سیاست خروج نیروهای اشغالگر حزب مورد حمایت شرکت کنندگان قرار گرفت.

برعلاوه اشتراک در کنفرانس‌های متعدد، با نمایندگانی از پارلمان، گروه‌های ضدجنگ، روزنامه‌نگاران،‌ وکلا و ایرانیان مخالف رژیم فاشیستی ملاقات صورت گرفت. نمایندگان پارلمان که اعضای حزب چپ مخالف حضور نیروهای نظامی در افغانستان بوده و بدین باور اند که هیچ کشوری بدون منافع خود در کشور دیگری حضور نمی‌یابد بناءً دسترسی به صلح و ثبات در یک سرزمین وابسته به ملت آن می‌باشد. این نمایندگان که از سیاست‌های حزب همبستگی کافی مطلع بودند یکبار دیگر حمایت خود را اعلام نمودند.

به تاریخ ١٨ نوامبر ضمن آخرین برنامه، بنابر پیشنهاد تمامی افراد و سازمان‌هایی که در ترتیب و تنظیم این سفر اشتراک داشتند، بر ایجاد کمیته‌ی حمایت و همبستگی میان نیروهای ضدجنگ آلمان و افغانستان توافق صورت گرفت و همه وعده سپردند تا جهت رسانیدن حقایق افغانستان از هیچ نوع همکاری و کمک دریغ نورزند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 626 نفر