دیدار نماینده حزب همبستگی با مبارزان ترکیه و کوردستان

دیدار نماینده حزب همبستگی با مبارزان ترکیه و کوردستان

در اوایل دسامبر ۲۰۱۵، عبید کبیر به نمایندگی از «حزب همبستگی افغانستان»، سفری به ترکیه داشت تا با تشکل‌ها و شخصیت‌های آزادیخواه و پیشرو ترکیه و کوردستان دیدار و تبادل نظر نماید. وی در شهرهای استانبول و دیاربکر با احزاب سیاسی مترقی و نهادهای مدافع حقوق بشر ملاقات‌هایی داشت.

سباهت تونچل و عبید
سباهت تونچل و عبید کبیر

نخستین دیدار او با سباهت تونجل (Sabahat Tuncel) و ایرتوغرول کورکجو (Ertuğrul Kurkcu)، رهبران مشترک افتخاری «حزب دموکراتیک خلق‌ها – ه‌دپ» بود. خانم تونجل از زنان مبارز این کشور است که خانه‌ی دومش زندان می‌باشد. وی به اتهام عضویت در «حزب کارگران کوردستان - پ‌‌ک‌ک» بازداشت شد و از داخل زندان در انتخابات پارلمانی اشتراک ورزیده با بیش از ۹۰۰۰۰ رای از استانبول، به پارلمان راه یافت. و آقای کورکجو از جمع معدود انقلابیونی است که از قتل‌عام قزلدره توسط دولت این کشور جان سالم به در برده است. در این دیدار عمدتا روی مبارزه علیه بنیادگرایی در منطقه دیدگاه‌های دو طرف مورد بحث قرار گرفت. خانم تونجل در لابلای سخنانش گفت: «اگر ممنوع‌الخروج نمی‌بودم، دو کشوری که سخت علاقمند دیدار و درک بیشتر از مبارزه زنان آنجاها هستم، هند و افغانستان است.»

عبید و فیگن یوکسیداغ
فیگن یوکسیداغ و عبید کبیر

سپس کبیر در کنفرانس مطبوعاتی‌ای شرکت نمود که در آن فیگن یوکسیداغ (Figen Yüksekdağ) رهبر مشترک ‌«ه‌دپ»، کامران یوکسیک (Kamuran Yüksek) رهبر مشترک «حزب مناطق دموکراتیک – دب‌پ» و سباهت تونچل پیرامون نتایج دور دوم انتخابات و جنایات دیکتاتور خونخوار ترکیه، رجب طیب اردوغان، سخنرانی نمودند. در هنگام جروبحث آزاد این کنفرانس، نماینده همبستگی علاوه نمود که اردوغان و حزبش نه تنها در ترکیه بلکه تمام منطقه در جنایات و اعمال فاشیزم دست بالا دارد. او از حمایت اردوغان از گروه‌های آدمکش افغانستان و بخصوص رشید دوستم گفته به گوشه‌هایی از جنایات جنگی این جنگسالار بدنام روشنی انداخت که در گزارش «دیده‌بان حقوق بشر» درج است. در حاشیه این کنفرانس، کبیر دیدار کوتاهی با خانم یوکسیداغ داشت.

ملاقات بعدی کبیر با جیلان باغریانک (Ceylan Bağrıyanık)، رییس «کنگره‌ی زنان آزاد» (Kongreya Jinên Azad - KJA) و عایشه دورو، نویسنده و مترجم متعهد ترکیه بود که چندین سال عمرش را در زندان‌های مخوف این کشور گذرانده است. در این دیدار، گفتگوها بیشتر روی نقش عملی زنان در جنبش آزادیخواهی کوردستان می‌چرخید. خانم باغریانک که خود یک عضو عادی جنبش پیشرو کوردها بود، به‌حیث یکی از نمایندگان جانب مذاکره آقای عبدالله اوجالان با دولت ترکیه انتخاب می‌گردد. هدف از انتخاب وی این می‌باشد تا به تمام زنان جنبش و جامعه نشان داده شود که معمولی‌ترین زن هم می‌تواند بزرگترین مسوولیت‌ها را به عهده گیرد تا بدین صورت زنان به نیروی خود اعتماد پیدا کنند. در نخست، دولت ترکیه حضور یک زن در میز مذاکره را قبول نمی‌کرد ولی با تهدید عبدالله اوجالان که در نبود یک زن مذاکرات را کنار می‌گذاشت، بالاخره دولت مجبور به پذیرش باغریانک می‌شود. این خانم که امروز از درخشان‌ترین چهره‌های جنبش مبارزاتی کوردها می‌باشد، بر نقش زنان در مبارزه پافشاری می‌نمود و گفت که در پیکار آنان تساوی حقوق زنان اولویت بیشتر نسبت به هر چیز دیگر دارد، چرا که زنان اگر اولتر از همه زنجیرهای جامعه مردسالارانه را نتوانند بشکنند، گام‌های بعدی مبارزه ناممکن خواهد بود.

خانم باغریانک ضمن امتنان از «حزب همبستگی» برای راه‌اندازی تظاهرات در ۷ شهر افغانستان به دفاع از مبارزان کوبانی، گفت:

«در ۲۰۱۲، زنان جنبش‌ما در وضع بد روانی به سر می‌بردند، چون هنوز مذاکرات صلح و مبارزه کورد‌ها در کوبانی آغاز نشده بود. وضعیت مبهم به نظر می‌رسید. ملالی جویا از افغانستان جهت اشتراک در کنفرانسی در کوردستان آمده بود، وقتی سخنرانی‌اش‌ را در آن کنفرانس را شنیدیم، نه تنها من بلکه تمامی زنان کورد حاضر در مجلس یکبار دیگر روحیه گرفتند.»

سیدات شینوغلو و عبید کبیر
سیدات شینوغلو و عبید کبیر

در ملاقات با سیدات شینوغلو (Sedat Şenoğlu)، عضو کمیته مرکزی «حزب سوسیالیست ستمدیدگان»، حزبی که ۳۳ جوانش را در جریان حمله انتحاری مرکز فرهنگی سوروچ از دست داد و اعضایش در کوبانی مستقیما با داعش در ستیز اند، نماینده حزب همبستگی گفت:

«ما، جانباختگان تشکل شما مانند شهید ایزگی سادات، شهید سوپهی نجات و دیگران را نه تنها افتخار شما بلکه افتخار و منبع الهام برای خود نیز می‌دانیم، زیرا آنان در راه انسانیت جان شان را فدا کردند.»

شهید عزیز گولر
پوستر شهید عزیز گولر

فردای آن روز، کبیر در راه‌پیمایی‌ای به مناسبت مراسم خاکسپاری شهید عزیز گولر، از اعضای «حزب سوسیالیست ستمدیدگان» شرکت نمود که در پیکار با داعش در کوبانی جان باخته بود ولی دولت مستبد ترکیه پیکرش را در هنگام انتقال در مرز ترکیه و سوریه در اختیار گرفته و پس از ۴۹ روز تلاش خانواده‌اش مجبور به تسلیم‌نمودنش می‌شود. در این مراسم که بیش از ۱۵ هزار تن از احزاب مختلف مترقی اشتراک ورزیده بودند، همه یک‌صدا فریاد می‌کشیدند: «عزیز، نمرده!»

پدر شهید عزیز در سخنرانی‌اش گفت:

«امروز اشک نمی‌ریزم، چرا که عزیز در راه انسانیت و جامعه آزاد جان باخت! امیدوارم روزی همه مان به کوبانی رفته و سنگر عزیز را خالی نگذاریم.»

مراسم خاکسپاری شهید عزیز گولر
مراسم خاکسپاری شهید عزیز گولر

در دیاربکر، نماینده حزب همبستگی با کمیته روابط خارجی «حزب مناطق دموکراتیک – دب‌پ» (Demokratik Bölgeler Partisi - DBP) به سرپرستی محرم ایربی (Muherrem Erbey) مسوول این کمیته دیدار نمود. آقای ایربی که از وکلای مدافع محبوب ترکیه می‌باشد، دوسیه‌های ده‌ها مبارز اسیر ترکیه را به پیش برده و وکیل مدافع رسمی آقای عبدالله اوجالان نیز می‌باشد. او هنگامی که مشترکا با صلاح‌الدین دمیرتاش (رهبر مشترک «حزب دموکراتیک خلق‌ها - ه‌دپ») عضو کمیته رهبری «کمسیون مستقل حقوق بشر کوردستان» بود، برای پنج سال به جرم دادخواهی از حقوق زندانیان سیاسی، زندانی گردید. آقای ایربی گفت:

«آقای اوجالان تاکید فراوان به همکاری نزدیک آزادیخواهان کشورهای منطقه دارد. او می‌گوید که این فکر مستعمراتی در ذهنیت ما ریشه گرفته که همیشه به کشورهای غربی رجوع کنیم. با مبارزان کشورهای اروپایی در رابطه نزدیک هستیم ولی بدبختانه که از وضعیت مبارزان افغانستان، پاکستان و هند کم اطلاع داریم.»

طی این سفر، عبید کبیر با سازمان‌ها و افراد مترقی دیگر مانند «مادران شنبه»، گروه موسیقی انقلابی یوروم، گروه موسیقی «قوم آزاد»، نهاد مستند‌سازی جنایات جنگی توسط دولت ترکیه علیه مردم عام به نام «مرکز حافظه»، متین ایگین – فلمساز پیشرو ترکیه و چندین شاروال «حزب دموکراتیک خلق‌ها – ه‌دپ» دیدار نمود و از تجارب عملی مبارزاتی آنان آگاهی یافته بیشتر با مواضع، سیاست‌ها و دشواری‌های شان در مبارزه علیه رژیم فاشیستی ترکیه آشنایی حاصل نمود.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 726 نفر