اسناد روابط پنهانی دولت ترکیه با داعش

یکی از مقامات بلندپایه غربی که نخواست نامش برملا گردد، از روابط پنهانی دولت ترکیه و داعش پرده برداشت. در ۲۶ جولای ۲۰۱۵، روزنامه «گاردین» نوشت که دولت اردوغان خریدار اصلی نفت مناطق تحت کنترول داعش است:

«هدف این حمله [نیروهای ویژه امریکایی] فرد بلندرتبه‌ داعش به نام ابو سیاف بود که مسوولیت قاچاق نفت را داشت. وی به‌جز در رده‌های بالایی این گروه تروریستی در بیرون فرد ناشناسی است، ولی در ترکیه مشهور بود. از اواسط ۲۰۱۳ بدینسو، این جنجگوی تونسی مسوولیت قاچاق نفت چاه‌های شرقی سوریه را به دوش می‌کشید که در آن زمان تحت تسلط این گروه قرار داشت. به زودی فروش نفت از طریق بازار سیاه منبع اصلی عواید داعش شد و خریداران مهم آن مشتریان ترکی بودند.»


و در ادامه می‌نویسد:

«چنین تخمین زده می‌شود که از اواخر ۲۰۱۳ تا شش ماه بعدی، روزانه ۱ تا ۴ میلیون دالر به خزانه داعش از درک قاچاق نفت سرازیر شد که به سرعت این نیروی کوچک را به قدرت قوی مبدل کرد.»


پس از کشته‌شدن ابو سیاف از رهبران رده بالای داعش و مسوول قاچاق نفت اسنادی از مقر او به دست آمد که دیگر جای شک در روابط دولت ترکیه با داعش باقی نمانده است. یکی از مقامات بلندپایه غربی با بررسی دقیق اطلاعات به‌‌دست‌آمده از این پایگاه داعش به روزنامه «گاردین» گفت که اکنون معاملات مستقیم میان مقامات ترکیه و اعضای داعش «انکارناپذیر» است. وی اظهار می‌دارد:

«از آنجا [مقر ابو سیاف] صدها حافظه فلش و سند به دست آمده است. در حال حاضر، این اسناد مورد تحلیل قرار گرفته‌اند ولی رابطه میان اینان انکارناپذیر است....»

در گذشته نیز اخباری به رسانه‌ها درز نموده است که پسر رجب طیب اردوغان، بلال اردوغان، در تجارت پرمنفعت قاچاق نفت غارت‌شده عراق و سوریه دخیل است. بلال اردوغان که چندین شرکت کشتی‌رانی دارد، علیه وی ادعا می‌گردد که با شرکت‌های عامل اروپایی قرارداد بسته‌ است تا نفت دزدی‌شده عراق را به کشورهای مختلف آسیایی انتقال دهد. دولت ترکیه با خرید نفت غارت‌شده عراق از نزد داعش که از چاه‌های این کشور به دست می‌آید، این گروه را به‌طور غیرمستقیم حمایت می‌کند. شرکت‌های کشتی‌رانی بلال اردوغان لنگرگاه‌های ویژه‌ در بندرهای بیروت (لبنان) و جیهان (ترکیه) دارند که تیل خاک قاچاقی داعش را به نفت‌کش‌های جاپانی انتقال می‌دهند.

همچنان دولت فاشیست اردوغان ترکیه را به گذرگاه امنی برای تروریستان مبدل نموده و نیز شفاخانه‌های مجهزش را در خدمت مداوای زخمیان پشمالوی داعش قرار داده است.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 673 نفر