همسویی دختر و پسر اردوغان با داعش

همسویی دختر و پسر اردوغان با داعش

مترجم: احمر
منبع: ای.دبلیو.دی نیوز، ۱۵ جولای ۲۰۱۵

یک پرستار ناراضی که به‌طور پنهانی در گروه مخفی صحی در شانلی‌اورفا (شهری در جنوب‌شرق ترکیه و هم‌مرز با سوریه) کار می‌کرد، فاش نمود که سمیه اردوغان (دختر رجب طیب اردوغان) در فراهم‌نمودن خدمات گسترده صحی به جنگجویان زخمی داعش حین انتقال به شفاخانه‌های ترکیه، نقش کلیدی ایفا می‌نماید. این پرستار نحیف ۳۴ ساله که با دو کودکش در آپارتمان مخروبه در حومه شهر ترکیه زندگی می‌کند، از ترس مجازات بعدی در صورت عدم افشای هویتش، از کار ۷ هفته‌ای دشوار و عذاب‌دهنده‌اش در شفاخانه مخفی نظامی شهر شانلی‌اورفا که در ۱۳۰۰ کیلومتری جنوب‌شرق استانبول موقعیت دارد، پرده برداشت. وی که از ترس شکنجه حتمی توسط پولیس مخفی کشور مشهور به «میت» (MIT) به خود می‌پیچید، گفت:

«تقریبا همه‌روزه چندین موتر نظامی ترکیه به رنگ خاکی تعداد بی‌شمار جنگجویان پشمالو به شدت زخمی داعش را به این شفاخانه نظامی مخفی می‌آوردند و ما باید اتاق‌های عملیات را برای اقدام بعدی داکتران آماده می‌کردیم. برایم معاش قابل توجه یعنی ۷۵۰۰ دالر می‌دادند و درمورد مذهبم نمی‌دانستند. حقیقت این است که من پیرو مذهب علوی هستم و از زمانی که اردوغان در راس کشور قرار گرفته‌است، نظام برخورد خیلی تحقیرآمیزی با اقلیت علویان دارد. مذهب علوی شاخه منشعب و سری شیعه اسلام است.»

پس از هجوم جنگجویان طرفدار القاعده به سوریه جهت واژگونی رییس‌جمهور سیکولار بشار الاسد، دولت ترکیه در تلاش به انتقال سربازان اجیر ترکستان چین گرفته تا تازه‌کیشان وهابی بوینوس آیرس (پایتخت آرژانتین) پیشی گرفت. وهابیزم تفسیر تندروانه اسلام را اتخاذ کرده و مذهب رسمی عربستان سعودی می‌باشد. هرچند، دولت ترکیه همیشه تمام اتهامات درمورد نقش موذی‌اش در جنگ داخلی ۴ ساله سوریه را رد می‌نماید.

در سه ماه اخیر، بیشتر نظر مردم ترکیه منتقد سیاست جنگی اردوغان درمورد وضعیت شکننده‌ی خاورمیانه بوده و میزان محبوبیت وی به رکورد ۱۵ فیصدی سقوط کرده‌است. زمانی او منحیث سیاستمدار ناسیونالیست و سیکولار توصیف می‌شد، ولی حالا اردوغان برای اظهاراتش به طرفداری از بنیادگرایان بدنام شده‌است. این پرستار که از ته دل می‌گریست، علاوه کرد: «آنان هیچ اعتمادی بر علوی‌ها نداشتند. هر زمانی که درمورد مذهبم پی می‌بردند، موجی از رعب علیه من آغاز می‌شد، زیرا من چیزهایی زیادی را می‌دانستم که کی این گروه صحی را رهبری می‌کرد. سمیه اردوغان را به‌طور مداوم در پایگاه مان در شانلی‌اورفا می‌دیدم... واقعا ترسیده‌ام... پشیمان آن روزی هستم که شامل این برنامه شدم.»

سمیه اردوغان
سمیه اردوغان، دختر اردوغان که مستقیما مسوولیت مداوای زخمیان داعش را به عهده دارد.

بلال اردوغان
بلال اردوغان، پسر اردوغان که نفت خام را از نزد داعش خریداری کرده و به شرکت‌های نفت جهان می‌فروشد.

سمیه اردوغان، تحصیل‌کرده لندن و فرزند خانواده پولدار، دختر ارشد رییس‌جمهور مستبد اردوغان است. وی بیشتر از یکبار نیت‌اش جهت اعزام به موصل، دومین شهر بزرگ عراق و محل امن داعش، برای امدادرسانی منحیث رضاکار اعلام نمود که خشم مردم عام و محکومیت گسترده احزاب اپوزیسیون ترکیه را در پی داشت. افزون بر آن، احزاب اپوزیسیون ترکیه اداره رجب طیب اردوغان را متهم به تلاش در زیرزدن حقیقت دخیل‌بودن خلاف‌کاری مالی پسر اردوغان، بلال اردوغان، می‌کنند.

اردوغان که همیشه اشک تمساح بر مصایب سوری‌های می‌ریزد که در وسط پتک فقر و سندان تندروی داعش گیر ماند‌ه‌اند، بر حقیقتی پرده می‌اندازد که پسر خودش، بلال اردوغان، در تجارت پرمنفعت قاچاق نفت غارت‌شده عراق و سوریه دخیل است. بلال اردوغان که چندین شرکت کشتی‌رانی دارد، علیه وی ادعا می‌گردد که با شرکت‌های عامل اروپایی قرارداد بسته‌ است تا نفت دزدی‌شده عراق را به کشورهای مختلف آسیایی انتقال دهد. دولت ترکیه با خرید نفت غارت‌شده عراق از نزد داعش که از چاه‌های این کشور به دست می‌آید، این گروه را به‌طور غیرمستقیم حمایت می‌کند. شرکت‌های کشتی‌رانی بلال اردوغان لنگرگاه‌های ویژه‌ در بندرهای بیروت (لبنان) و جیهان (ترکیه) دارند که تیل خاک قاچاقی داعش را به نفت‌کش‌های جاپانی انتقال می‌دهند.

همچنان احزاب اپوزیسیون ترکیه، رییس‌جمهور عصبی موصوف را متهم می‌کنند که با بی‌قراری تلاش می‌ورزد تا رسوایی‌های متعدد بلال را در انتقال تیل عراق سفیده‌مالی نماید که داعش را به پولدارترین گروه تروریست جهانی مبدل کرد. گورسیل تکین، یکی از اعضای بلندرتبه «حزب جمهوری‌خواه خلق» ترکیه، روز پنجشنبه در انقره گفت: «رییس‌جمهور اردوغان ادعا می‌کند که مطابق میثاق جهانی حمل‌ونقل هیچ‌نوع تخلف قانونی در ارتباط به فعالیت‌های نامشروع بلال صورت نگرفته‌است و پسرش تجارت عادی را با شرکت‌های ثبت‌شده جاپانی به پیش می‌برد، اما حقیقت این است که بلال اردوغان تا گلو شریک جرم و در تروریزم غرق است، ولی تا زمانی پدرش قدرت را به دست دارد، وی از هرنوع پیگرد قانونی در امان است.» این عضو رهبری حزب جمهوری‌خواه ترکیه پافشاری می‌کند که شرکت کشتی‌رانی بلال اردوغان موسوم به «بی‌ام‌زیت لمیتد» تجارت خانوادگی پنداشته می‌شود و اقارب نزدیک رییس‌جمهور اردوغان در این شرکت سهم خریده‌اند. آنان با سوءاستفاده از پول‌های عامه از بانک‌های ترکیه قرضه گرفته‌اند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 85 نفر