بازهم قتل نیروهای امریکایی به دست سربازان افغان

بازهم قتل نیروهای امریکایی به دست سربازان افغان
تصویر بالا مربوط این حادثه نیست.

همزمان با اعلان نیروهای امریکایی برای بازگشت به ولسوالی موسی‌قلعه هلمند، صبح ٢٦ اگست ۲۰۱۵ دو سرباز افغان در یک مرکز نظامی آن ولسوالی به سوی نظامیان امریکایی رگبار نموده چند تن از آنان را کشتند. گزارش‌ها در مورد رقم کشته‌های این رویداد ضد و نقیض اند. بعضی رسانه‌ها تعداد کشته‌های خارجی را سه تن گزارش کرده اند. سربازانی که بسوی امریکایی‌ها آتش گشودند، جابجا کشته شده اند. تا حال هویت این سربازان فاش نشده و طبق معمول در مورد چگونگی این واقعه تمامی اطلاعات از چشم رسانه‌ها دور نگهداشته شده است. اما در یک چنین حملات معمولا سربازان خسته از جنگ افغان که شاهد جنایات و بدرفتاری نظامیان خارجی بر هموطنان خود هستند، بارها با نفرت و کینه تمام به کشتن عساکر خارجی دست زده اند. در اکثر موارد با آنکه طالبان فوری مسئولیت را به دوش گرفته اند، اما در واقع اینان هیچ ارتباطی با طالبان نداشته اند.


افغانستان، قبرستان اشغالگران!

نیروهای امریکایی و «ناتو» که برنامه‌ها و فعالیت‌های مرموزی در ولایت هلمند دارند، از ٢٠٠١ تا ٢٠١٤ طالبان را در موسی‌قلعه و برخی ولسوالی های دیگر آن حاکم ساختند و بر اساس برخی گزارش ها گروه طالبان را در زمینه تمویل سلاح و مسایل لوژيستیکی نیر کمک کردند. اما سال گذشته در یک عملیات نمادین، طالبان از این ولسوالی بیرون رانده شدند و بیرق افغانستان بر فراز ساختمان ولسوالی نصب شد. حکومت برای خاک زدن بر چشم هلمندی‌ها ظاهرا برخی برنامه‌های بازسازی را هم در این منطقه آغاز کرد اما با گذشت یکسال طالبان روز ٢٦ اگست موسی قلعه را دوباره گرفتند.

بیست و چهار ساعت قبل از ورود طالبان به این ولسوالی، نیروهای امریکایی اعلام کردند که یک گروه چند صد نفری را دوباره به هلمند فرستاده اند تا در تامین امنیت موسی‌قلعه با نیروهای افغان کمک کنند. این نشان می‌دهد که جنگ هلمند به طور دراماتیک مدیریت می‌شود و امریکایی‌ها برای هدف خاص شان قصدا جنگ را دامن می‌زنند که قربانیان اصلی آن سربازان افغان و توده‌های بیگناه هستند. برخی مسئولان دولتی در موسی‌قلعه گفته اند که در این جنگ نزدیک به بیست سرباز کشته شده و چهل نفر هم زخمی هستند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 442 نفر