انعکاس رسانه‌یی رنگ‌پاشی درب جاسوسخانه ایران در کابل توسط جوانان حزب همبستگی افغانستان

تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل

منبع: ایندیپندنت فارسی، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹

تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل

امروز، یک‌شنبه ۱۸خرداد ماه، گروهی از معترضان به رفتارهای اخیر ماموران جمهوری اسلامی ایران با شهروندان اهل افغانستان در مرز دو کشور و هم‌چنین در جاده‌ای در حوالی استان یزد، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان در شهر کابل، پایتخت افغانستان، رنگ سرخ به نماد «خون» بر تابلو سفارت جمهوری اسلامی ایران پاشیدند و این‌گونه خشم خود را نسبت به رفتارهای اخیر ماموران جمهوری اسلامی ایران ابراز داشتند.

در هفته‌های گذشته و به‌خصوص پس از گزارش‌هایی از رفتار غیر انسانی ماموران مرزی جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان و اجبار آنها به پریدن در رودخانه هریرود، واکنش‌های زیادی برانگیخته شد. در پی آن، جمهوری اسلامی ایران هیاتی را برای بررسی ابعاد ماجرا به افغانستان فرستاد.

محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران که در راس هیاتی جهت بررسی این موضوع به کابل رفته بود، اعلام کرد که ایران با دولت افغانستان به توافق رسیدند که مدارک طرف افغانی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

بهاروند در آن زمان گفته بود که

«طرف افغانی مصاحبه‌های را با کسانی که از این حادثه جان سالم به در برده‌اند ، انجام داده است. در صورتی که این مدارک مشخص کند که تخلفی صورت گرفته است، آنان این مدارک را به مراجع بالاتر خواهند سپرد تا مورد بررسی قرار گیرد.»

به فاصله بسیار کمی از آن ماجرا، شلیک ماموران انتظامی به یک خودرو در جاده بافق-یزد که حامل مهاجران افغانستانی بوده است، منجر به آتش گرفتن خودرو می‌شود. ویدیوهای بسیار دلخراشی از لحظه آتش‌گرفتن خودرو و نیز سرنشینان آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

احمد ترحمی بهابادی، معاون سیاسی استان یزد در ایران، شلیک ماموران نیروی انتظامی ایران به خودرو مهاجران افغان را تائید کرد و گفت که گویا آن

«خودرو به دلیل سرعت زیاد با موانع کنار جاده برخورد کرده و آتش ‌گرفته است.»

براساس روایت نیروی انتظامی، آن‌ها پس از اخطار توقف به این خودرو و چند شلیک هوایی، به چرخ‌های خودرو در حال فرار شلیک کردند که در پی آن شلیک و پنچر شدن چرخ‌ها، خودرو چندین کیلومتر ادامه مسیر داده و سرانجام بر اثر حریق و برخورد به موانع کنار جاده، متوقف ‌شده است.

در این حادثه سه شهروند افغانستان جان باختند.

در پی آن حادثه، غفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران، به شهر یزد رفت تا درباره تیراندازی به خودرو حامل مهاجران افغان تحقیق کند.



معترضان به سفارت ایران در کابل رنگ پاشیدند

منبع: پیک ایران، ۲۳ جوزا ۱۳۹۹


معترضان به سفارت ایران در کابل رنگ پاشیدند

شماری از اعضای حزب همبستگی افغانستان در اعتراض به سانحه آتش گرفتن خودرو حامل مهاجران افغان در ایران و غرق شدن شماری از افغان‌ها در مرز با این کشور، مقابل سفارت ایران در کابل تجمع و این حوادث را تقبیح کردند.

به گزارش بی بی سی، معترضان به لوحه و درب سفارت ایران در کابل رنگ سرخ پاشیدند.

آنها نیروهای امنیتی ایران را به "غرق کردن افغان‌ها در مرز" و "به آتش‌کشیدن خودرو افغان‌ها در یزد" متهم می‌کنند و آن را «جنایت نابخشودنی» می‌خوانند.

در هلمند هم شماری از اعضای جامعه مدنی در همین رابطه اعتراض کردند و خواستار عدالت برای قربانیان شدند.



اعتراض شهروندان در برابر سفارت ایران در کابل

منبع: خبرگذاری افق، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹


اعتراض شهروندان در برابر سفارت ایران در کابل

در پی کشته و زخمی شدن شماری از پناهجویان افغان پس از شلیک پولیس ایران بر موتر حامل آن‌ها در یزد، شماری از شهروندان در برابر سفارت ایران در کابل دست به اعتراض زدند و بر روی لوحه این سفارت‌خانه رنگ ریختند.

این معترضان که هواداران حزب همبستگی افغانستان اند امروز یکشنبه، ۱۸ جوزا با تجمع در برابر سفارت ایران در کابل، شلیک بر موتر حامل پناهجویان افغان در شهر یزد ایران و به آب انداختن شماری از کارجویان افغان در دریای هریرود از سوی نیروهای مرزی ایران را محکوم کردند.

معترضان به رسم اعتراض بر لوحه این سفارت‌خانه رنگ ریختند.

مقام‌های ایرانی تایید کرده‌اند که پولیس این کشور روز چهارشنبه هفته گذشته بر موتری که حامل پناهجویان بوده شلیک کرده و این موتر آتش گرفته‌است.

سفارت افغانستان در تهران نیز گفته‌است که در این حادثه سه شهروند افغانستان جان باخته و شماری دیگر زخم برداشته‌اند.

اتشه امور مهاجرین افغانستان در ایران روز پنج‌شنبه به خبرگزاری افق گفته بود که این موتر ۱۴ سرنشین داشته که در یک تن آنان پاکستانی و بقیه افغان بوده‌اند.

شلیک پولیس بر موتر حامل پناهجویان افغان در یزد، واکنش‌های شدیدی را در افغانستان در پی داشته‌است. این موضوع در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد نکوهش قرار گرفته و کاربران هشتگی را برای دادخواهی به قربانیان این رویداد ایجاد کرده‌اند.

این در حالی است که در ماه ثور نیز نیروهای مرزی ایران متهم شدند که ده‌ها کارجوی افغان را که عازم ایران شده بودند، پس از بازداشت در مرز شکنجه کرده و همه آنان را به دریای هریرود پرتاب کرده‌اند.

افغانستان هیأتی به منظور بررسی این موضوع تعیین کرد؛ اما تا کنون نتیجه کار این هیأت همگانی نشده‌است.



رنگ باران درب سفارت رژیم آخوندی در کابل

منبع: خبرگر، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹


رنگ باران درب سفارت رژیم آخوندی در کابل

آدمخوار خامنه‌ای نمی‌بخشیم!» «مرگ بر استبداد، چه در کابل، چه در تهران!»شعار ها :

رنگ باران درب سفارت رژیم آخوندی در کابل توسط جوانان حزب همبستگی افغانستان – ۱۸ خرداد

جوانان حزب همبستگی مقابل سفارت رژیم ایران در کابل تجمع اعتراضی برگزار کردند و لوحه و دروازه سفارت را به رسم اعتراض رنگ پاشیدند

این جوانان معترض و خشمگین شعارهایی را برضد رژیم خونریز ایران فریاد می‌کشیدند: «به آتش کشیدن و غرق ساختن زحمتکشان توسط نظام ایران جنایت نابخشودنی است!» «خون زحمتکشان افغانستان را هرگز به رژیم



معترضان به سفارت ایران در کابل رنگ پاشیدند

منبع: لج‌ور، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹


معترضان به سفارت ایران در کابل رنگ پاشیدند

شماری از اعضای حزب همبستگی افغانستان در اعتراض به سانحه آتش گرفتن خودرو حامل مهاجران افغان در ایران و غرق شدن شماری از افغان‌ها در مرز با این کشور، مقابل سفارت ایران در کابل تجمع و این حوادث را تقبیح کردند.

معترضان به لوحه و درب سفارت ایران در کابل رنگ سرخ پاشیدند. آنها نیروهای امنیتی ایران را به “غرق کردن افغان‌ها در مرز” و “به آتش‌کشیدن خودرو افغان‌ها در یزد” متهم می‌کنند و آن را «جنایت نابخشودنی» می‌خوانند.

در هلمند هم شماری از اعضای جامعه مدنی در همین رابطه اعتراض کردند و خواستار عدالت برای قربانیان شدند.



'تجمع اعتراضی اعضای حزب هم‌بسته‌گی در برابر سفارت ایران در کابل'

منبع: رادیو آزادی، ۲۳ جوزا ۱۳۹۹


'تجمع اعتراضی اعضای حزب هم‌بسته‌گی در برابر سفارت ایران در کابل'
تجمع اعتراضی شماری از اعضای حزب هم‌بسته‌گی در برابر سفارت ایران، در واکنش به شلیک نیروهای ایرانی بر موتر حامل مسافرین افغان در یزد.

ده‌ها تن دیروز(۱۸ جوزا) در افغانستان، در اعتراض به کشته شدن مسافرین افغان در شهر یزد ایران، دست به‌مظاهره زدند.

تظاهرکننده‌گان در کابل و هلمند دیروز در واکنش به رویداد شلیک گلوله از سوی نیروهای ایرانی بر یک موتر مسافرین افغان اعتراض کردند.

شمار این تظاهرکننده‌گان در برابر سفارت ایران در کابل کم ولی صداها بلند و واکنش شان تند بود. آنها در شعارهای‌شان رژیم ایران را "افغان‌کش" خوانده و می‌گفتند خون هموطنان شان‌را نمی‌بخشند.

مظاهره ظهر دیروز در مقابل سفارت ایران را حزب هم‌بسته‌گی به راه انداخته بود. سیلی غفار سخنگوی این حزب در صفحه فیسبوک‌اش نوشته است "سوختاندن زحمت‌کشان توسط رژیم خون‌خوار خامنه‌ای جرم نابخشودنی است".

مقام‌های افغان تایید کرده اند که در شهر یزد ایران چهارشنبه گذشته موتر حامل مسافرین افغان هدف شلیک نیروهای ایرانی قرار گرفت و موتر آتش گرفت که در آن سه مسافر کشته شده و چند تن دیگر جراحت برداشتند.

باوجود آن‌که این موتر در تصاویر منتشر شده کوچک به نظر می‌رسد، ولی گفته می‌شود حداقل ۱۴ تن سوار آن بودند.

قاچاقچیان اغلباً مسافران افغان را در موترهای کوچک تیزرفتار وارد ایران می‌کنند.

باوجود آنکه تجمعات مردم به سبب ویروس کرونا مشکل‌آفرین خوانده می‌شود ولی با آنهم دیروز برعلاوه کابل در هلمند نیز شماری از فعالان مدنی و مردم عام تجمع نموده اعتراض کردند.

عبدالولی پتیال یک فعال مدنی در هلمند خواهان برخورد جدی حکومت افغانستان و جهانیان در برابر ایران به سبب این حادثه شد.

او گفت:

"ما از دولت مرکزی می‌خواهیم فوراً روابط با ایران را قطع کند، سفارت ایران را ببندد. آنها اصول همسایه‌گی را نمی‌فهمند. از جهانیان هم می‌خواهیم هرچه زودتر تحریمات بیشتر بر ایران وضع کنند."

عبدال‌باقی یک فعال دیگر هلمندی مقام‌ها و سیاسیون افغان را مورد انتقاد قرارداد و گفت که علیه ایران قاطعانه عمل نمی‌کنند.

آقای باقی افزود:

"آب وطن ما را می‌نوشند و با چشم بد به‌ما می‌نگرند. از حکومت می‌پرسیم که چرا خاموش است؟ سیاستمداران چرا چنین اند؟ فردا فرزندان شما را هم به همین شکل می‌کشند، شما را هم می‌سوزانند، چرا از مردم ما دفاع نمی‌کنید؟"

ویدیوی جوان افغان که سوخته است و آب می‌خواهد در رسانه‌های اجتماعی نشر گسترده یافته و خشم شدید مردم را باعث شده است.

کاربران فیسبوک و توییتر در هشتگ بنام "کمی آب بیاور که سوختم" شریک شده و برای عدالت صدا بلند کرده اند.

پیش ازین گزارش‌های از غرق کردن مهاجرین افغان در هریرود توسط نیروهای سرحدی ایران نشر شد، حادثه‌ی که ادعا شد در آن به‌تاریخ دوازدهم ماه ثور ۴۶ پناهجوی افغان از سوی نیروهای سرحدی ایران بعد از لت‌و‌کوب و فشار گلوله وادار به انداختن خود در دریای هریرود شدند.

از این حادثه هفده تن نجات یافتند، اجساد ۱۲ کارگر افغان از آب کشیده شد ۱۷ تن دیگر هنوزهم لادرک اند.

عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران به رادیو آزادی گفت تحقیقات جدی در مورد حادثهء آتش زدن افغان‌ها در یزد جریان دارد و جزئیات حادثه را با دقت تعقیب می‌کنند.



حزب همبستگی افغانستان: خامنه‌ای باید بدلیل قتل هزاران ایرانی و افغان محاکمه شود

منبع: العربیه، ۲۵ جوزا ۱۳۹۹


حزب همبستگی افغانستان: خامنه‌ای باید بدلیل قتل هزاران ایرانی و افغان محاکمه شود

سیلی غفار سخنگوی حزب همبستگی افغانستان یک‌شنبه 14 ژوئن در واکنش به احضار سفیر کشورش در تهران توسط وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، باید خامنه‌ای به دلیل «قتل هزاران فرزند رشید خلق ایران» احضار و محاکمه شود.

سیلی غفار در صفحه رسمی فیسبوک‌اش نوشت: «خامنه‌ای و سایر جلادان حاکم در ایران را نه تنها به دلیل ستم بر کارگران افغان بلکه به خاطر در بند کشیدن، شکنجه و قتل هزاران فرزند رشید خلق ایران باید احضار، محاکمه و به سزای اعمال شان رسانید!».

در همین حال، مریم سما عضو مجلس نمایندگان افغانستان شنبه 13 ژوئن در توییتی به احضار سفیر افغانستان در تهران توسط وزارت امور خارجه ایران واکنش شدید نشان داد. سما نوشت: «‏مردم ما را غرق کردند و سوختاندند، حال وزارت خارجه ایران بیشرمانه سفیر ما را به خاطر اعتراض مردم مان به این جنایت و کشتار احضار کرده است. این است رفتار کشور همسایه و مسلمان. دیده درایی به این می‌گویند. شرم است به وزارت خارجه ما که در این مورد اعتراض نکند. ما این جنایات را فراموش نمی‌کنیم، وزارت خارجه پاسخگو باش».

هم‌چنان، براساس منابع خبری، شماری از افغان‌های مقیم اروپا روز شنبه 13 ژوئن در شهرهای پاریس، فرانکفورت و برلین علیه برخوردهای نیروهای ایرانی با پناهجویان افغان اعتراض کردند.

اما وزارت خارجه ایران شنبه 13 ژوئن سفیر افغانستان در تهران را به دلیل آنچه «پاره‌ای توضیحات» خواند به این وزارتخانه احضار کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وزارت خارجه ایران، معترضان افغان را «عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی که دارای سابقه ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و حسن همجواری میان دو کشور ایران و افغانستان» هستند، خواند و ادعا کرد: «به بهانه فوت چند تن از اتباع آن کشور که قصد ورود غیرقانونی به ایران داشته و یا به صورت قاچاقی و غیرقانونی وارد ایران شده بودند، مرتکب برخی اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان شده بودند».

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که در جریان این دیدار مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران «مراتب نگرانی» از تاثیر اقدامات معترضان بر روابط همسایگی دو کشور را ابراز کرد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در این مورد نوشت: «مردم افغانستان در چندین شهر نسبت به وقوع حوادث ناگوار اخیر در دهنه‌ی ذوالفقار و شهر یزد راهپیمایی اعتراضی کردند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این تجمعات و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز سفیر افغانستان را احضار و یادداشت اعتراضی را تسلیم کرد».

در ادامه این اعلامیه آمده: «سفیر ج.ا.افغانستان با کنش دیپلوماتیک خاطر نشان ساخت که هر شهروند افغان بر اساس قوانین و حقوق شهروندی حق دارد اقدام به برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز کند. هرگاه رفتار تظاهرکنندگان منجر به بی‌نظمی و اخلال در اجرای قوانین گردد از سوی نهادی مؤظف مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت».

گفتنی است، در روزهای اخیر شماری از شهروندان افغانستان در شهرهای کابل، هرات، مزارشریف، جلال‌آباد، فراه و لشکرگاه هلمند این کشور علیه برخورد دولت ایران با مهاجرین افغان تجمع اعتراضی برپا کردند و در برخی شهرها عکس‌های خمینی، خامنه‌ای، حسن روحانی و هم‌چنان پرچم رژیم ایران را به آتش کشیدند.



کابل کې لاريون کوونکي: د ایران رژیم د افغانانو وژونکی دی

منبع: روهي وېب پاڼه، ۱۹ جوزا ۱۳۹۹


روهي (دوه نۍ/۱۸ د غبرګولي)، د ايران په يز ولايت کې د افغان کډوال د موټر له سوځولو وروسته یو شمېر مدني فعالانو او کابل ښاريانو د ايران سفارت مخې ته لاريون وکړ او د ایران رژیم د افغانانو وژونکی رژيم وبله.

لاريون کوونکو د افغان کډوالو پر وړاندې د ايران حکومت دوه وروستۍ پېښې وغاندلې او له افغان حکومت او نړيوالې ټولنې يې غوښتنه وکړه چې په جدي ډول يې تعقيب کړي.

له کابل وراېخوا په هلمند او کندهار کې هم خلکو د ايراني پوليسو له لوري د افغان کډوالو سوځول يو غېر انساني او غېر اسلامي عمل ياد کړ.

افغان ولسمشر محمد اشرف غني هم نن د وزيرانو شورا په غونډه کې بهرنيو چارو وزارت ته دنده وسپارله چې له ډپلماټيکو لارو ياده پېښه په جدي ډول سره تعقيب کړي.



حمله جوانان افغانستان به سفارت رژیم ایران با شعار مرگ بر استبداد، چه در کابل، چه در تهران!

منبع: بسوی پیروزی، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹



حمله جوانان افغانستان به سفارت رژیم ایران با شعار مرگ بر استبداد، چه در کابل، چه در تهران!

جوانان حزب همبستگی یکشنبه ۱۸ خرداد مقابل سفارت رژیم ایران در کابل تجمع و اعتراض کردند و با حمله خود لوحه و ورودی سفارت رژیم ایران را به‌رسم اعتراض رنگ پاشیدند تا نفرت هموطنان خود را به رژیم ایران ابراز دارند.

جوانان معترض و خشمگین علیه رژیم ایران شعار می‌دادند: «به آتش کشیدن و غرق ساختن زحمتکشان توسط نظام ایران جنایت نابخشودنی است!» «کمی آب بیاورید که سوختیم!»و گفتند «خون زحمتکشان افغانستان را هرگز به رژیم آدمخوار خامنه‌ای نمی‌بخشیم!» «مرگ بر استبداد، چه در کابل، چه در تهران!»



حمله جوانان حزب همبستگی افغانستان به سفارت رژیم ایران

منبع: ایران آزادی، ۱۹ جوزا ۱۳۹۹


حمله جوانان حزب همبستگی افغانستان به سفارت رژیم ایران

حمله جوانان حزب همبستگی افغانستان به سفارت رژیم ایران با شعار «مرگ بر استبداد، چه در کابل،‌چه در تهران

جوانان حزب همبستگی افغانستان روز یکشنبه ۱۸خرداد ماه در اعتراض به کشتار جوانان افغان جویای کار در مرز ایران و افغانستان توسط نیروی سرکوبگر انتظامی در مقابل سفارت رژیم ایران در کابل تجمع و اعتراض کردند

جوانان معترض افغانستانی در مقابل سفارت حاکمیت آخوندی به سر دادن شعار پرداختند و با حمله خود لوحه ورودی سفارت حاکمیت آخوندی را به ‌رسم اعتراض، رنگ پاشیدند تا نفرت هموطنان خود را به آخوندهای حاکم بر ایران ابراز دارند.

جوانان زن و مرد معترض و خشمگین علیه آخوندها شعار می‌دادند: «به آتش کشیدن و غرق ساختن زحمتکشان توسط نظام ایران جنایت نابخشودنی است!»، «کمی آب بیاورید که سوختیم!» و گفتند «خون زحمتکشان افغانستان را هرگز به رژیم آدمخوار خامنه‌ای نمی‌بخشیم!»، «مرگ بر استبداد، چه در کابل، چه در تهران!».

یادآوری اینکه؛ پیشتر سایت کمیسیون حقوق بشر مستقل افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای از کشتار مهاجران افغانی جویای کار در مرزهای ایران توسط نیروی سرکوبگر انتظامی دادخواهی کرده بود و این عمل ضد انسانی را مغایر با قوانین بین‌المللی و نقض آشکار ارزش‌های حقوق بشری نامیده بود.

یکی از نجات یافتگان با گفتن اینکه ۲۳ مهاجر غرق شدند گفته بود، «همه ما گریه می‌کردیم و به نیروهای ایرانی زاری می‌کردیم که ما را به داخل آب نیاندازند، اما آنها به هر حال این کار را کردند».



کابل او هلمند کې د ایران ضد مظاهرې

منبع: مشال ریډیو، ۱۹ جوزا ۱۳۹۹



کابل او هلمند کې د ایران ضد مظاهرې

لسګونه کسانو پرون په کابل او هلمند کې د ایراني ځواکونو له‌خوا د افغان مسافرو د وژنې په غبرګون مظاهره وکړه.

د افغانستان پلازمېنه کابل کې د ایران سفارت مخته په شمېر کم، خو په غږ لوړ مدني فعالان او عام خلک ټول شوي ول او په ایران کې يې د افغانانو په وژنه تند غبرګون وښود.

دوی په خپلو شعارونو کې د ایران رژیم د افغانانو وژونکی وباله او ویل‌ یې چې د خپلو وطنوالو افغانانو وینې نه‌وربخښي.

دا افغان فعالان او خلک یکشنبه ماسپيښين مهال د همبستګي ګوند له‌خوا دې اعتراضي غونډې ته وربلل شوي وو.

د دې ګوند ویاندې سیلۍ غفار په خپله فېس‌بوک پاڼه لیکلي: "د خامنه‌يي د خونکاره رژيم له‌خوا د زحمتکښو سوځول او په اوبو غرقول نه‌بخښونکی جنایت دی."

افغان چارواکو تأیید کړې چې د ایران په یزد کې تېره چهارشنبه له افغان مسافرو یو ډک موټر په مرمۍ ویشتل شوی او بیا یې اور اخیستی چې په‌کې درې کسان مړه شوي، اته تنه ټپیان دي او نور چې بچ دي د پناه غوښتونکو په کمپ یا اردوګاه کې ساتل کېږي.

د راپورونو په اساس د افغان مسافرو دا موټر که څه هم وړوکی ښکاري، خو په‌کې له ۱۰ زیات افغان مسافر ناست و.

قاچاق وړونکي اکثر ایران ته په لار په وړو او تېز رفتاره موټرو کې افغان مسافر ډېر جوخت سره کېنوي او تر اصلي ظرفیت هم څو برابره سورلۍ انتقالوي.

سره له دې چې د کرونا ویروس په خاطر د خلکو راټولېدل ستونزمن بلل شوي، خو دې پېښې پرون په کابل سربېره په هلمند کې هم مدني فعالان او عام خلک وپارول او د ایران ضد مظاهرې یې وکړې.

د هلمند یوه مدني فعال عبدالولي پتیال د افغان حکومت او نړیوالې ټولنې له‌خوا له ایران سره د يادو پېښو په خاطر د جدي چلند غوښتنه وکړه.

دی وايي: "موږ پر مرکزي دولت دا غږ دی چې بس دی ډېر ژر اړیکې ورسره پرې کړئ. نور مو سفارت ورسره بند کړئ دا په همسایه‌توب نه‌پوهېږي. په نړیوالو هم زموږ دا غږ دی چې هر څومره ژر کېږي په ایران باندې نور بندیزونه هم ولګول شي."

د هلمند یوه بل مدني فعال او قومي مشر عبدالباقي افغان سیاستوال او حکومتي مشران ګرم وبلل چې د ایران په وړاندې قاطع عمل نه‌کوي.

هغه وویل:

"زموږ د وطن اوبه هم څښي او بیا زموږ وطن ته په بده سترګه ګوري. حکومت څخه دا غواړو چې تاسو ولې داسې چپه خوله پاته کېږئ؟ اې سیاستوالو تاسو ولې په دغه رقم فکر کوئ. سبا به ستاسو زامن هم همداسې وژني تاسو به هم سوځوي. ولې دا زموږ د وطن د خلکو دفاع نه‌کوئ."

د افغان مسافرو د موټر د سوځېدلو او د هغه افغان زلمي وېډیو چې بدن‌یې نیم سوځېدلی او اوبه غواړي په فېس‌بوکونو، ټویټر او یوټیوب کې په لکونه ځل کتل شوې او خلک‌یې سخت پارولي دي.

د ټولنیو رسنیو په تېره بیا فېس‌بوک او ټویټر زرګونه کاروونکو "کمی_آب_بیار_که_سوختم" لږې اوبه راوړه چې وسوم په نوم هشټګونو سره د افغان مسافرو په وړاندې د ایراني پوځیانو چلند غندلی او د عدالت د ټینګښت غږ یې پورته کړی.

په یزد کې د افغان مسافرو په موټر باندې ایراني پوځیانو داسې وخت ډزې کړي چې د هریرود په سیند کې د لسګونه افغان کارګرو د غرقولو له پېښې لا میاشت نه‌ده پوره.

د ثور په ۱۲مه د افغانستان او ایران ګډې پولې سره ۴۶ افغانان د ایراني پوله‌ساتو ځواکونو له‌خوا د ډزو او وهلو په زور اړ شوي و چې ځانونه سیند ته واچوي چې په دې پېښه کې افغان چارواکو د ۱۲ افغان کارګرو مړي له اوبو را وایستل، ۱۷ تنه له اوبو ژوندي ووتل او د ۱۷ نورو لا مړی او ژوندی ورک دی.

په ایران کې د افغانستان سفیر عبدالغفور لېوال ازادي راډیو ته وویل چې په یزد کې د پېښې جدي پلټنه او پوښتنه کوي او د هریرود د څه وخت مخکې پېښې جزئیات هم په لوړه کچه تعقیبېږي.

سفیر لېوال زیاته کړه چې دی په خپله یزد ته تللی و او هلته‌یې ایراني چارواکو ته جدي سپارښتنه کړې چې له افغان تپيانو سره ښه چلند وکړي او هغوی د دې سپارښتنې د پر ځای کولو ترڅنګ ویلي چې د پېښې اصلي مسبب به ونیسي.

هغه زیاته کړه:

"د دې غمجنې پېښې له راپېښېدو په لومړنیو لحظو کې موږ اقدام کړی دی. د رسمي مراجعو له طریقه مو دا پېښه څېړلې ده. دوی (ایراني چارواکو) د نورو مسببینو ترڅنګ د دې پېښې د موټر ډرېور اصلي مسبب ګڼلی چې د تېښتې هڅه‌یې کړې ده او د ده د سرعت په نتیجه کې تر ډزو وروسته موټر اور اخیستی. دوی (ایراني چارواکو) ویلي چې دا موټر چلوونکی پېژندل شوی او ډېر ژر به‌یې ونیسي."

په لومړي سر کې ایرانيو چارواکو دا نه‌ تایدوله چې عسکرو یې د افغان مسافرو موټر په ډزو ویشتلی خو د وېډیوګانو او څېړنو له خپرېدو پس یې ومنله چې پر په هغه موټر ډزې کړي چې له دوی وتښتېد او د مخدره توکو لېږدولو شک ورباندې کېده.

د ایران بهرنیو چارو وزارت د دې پېښې په اړه څه نه‌ دي ویلي او یوازې یې د یزد د سیمه‌ییزو چارواکو په څرګندونو بسیا کړی دی.

د ایران پوځ او ټوله کې حاکم رژیم له افغان کډوالو او هغو افغانانو سره چې ایران ته په قاچاق ځي په منظم توپیر او ناوړه چلند تورن دي.

ایران د نږدې درېوو میلیونو افغانانو کوربه بلل شوی چې له دې ډلې یو میلیون په قانوني توګه هلته اوسېږي او پاتې نور یې له قاچاقي لارو ایران ته تللي چې اکثر له همدې ډلې سره د ایراني رژیم د ناوړه چلند، وهل ټکولو او ان وژنو راپورونه خپرېږي.

ایراني چارواکي بیا د دې ادعا لري چې دوی کلونه‌یې د افغانانو ښه کوربه‌توب کړی او اوس مرسته ورسره کوي چې بېرته خپل وطن ته ستانه شي.



حمله به سردر سفارت ایران در کابل

منبع: خبرنامه گویا، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹


حمله به سردر سفارت ایران در کابل

معترضان بر تابلو سفارت ایران رنگ سرخ به نماد «خون» پاشیدند

ایندیپندنت فارسی- امروز، یک‌شنبه ۱۸خرداد ماه، گروهی از معترضان به رفتارهای اخیر ماموران جمهوری اسلامی ایران با شهروندان اهل افغانستان در مرز دو کشور و هم‌چنین در جاده‌ای در حوالی استان یزد، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان در شهر کابل، پایتخت افغانستان، رنگ سرخ به نماد «خون» بر تابلو سفارت جمهوری اسلامی ایران پاشیدند و این‌گونه خشم خود را نسبت به رفتارهای اخیر ماموران جمهوری اسلامی ایران ابراز داشتند.

در هفته‌های گذشته و به‌خصوص پس از گزارش‌هایی از رفتار غیر انسانی ماموران مرزی جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان و اجبار آنها به پریدن در رودخانه هریرود، واکنش‌های زیادی برانگیخته شد. در پی آن، جمهوری اسلامی ایران هیاتی را برای بررسی ابعاد ماجرا به افغانستان فرستاد.



سفارت رژیم تهران در کابل سنگباران شد

منبع: کوردستان میدیا، ۱۹ جوزا ۱۳۹۹


سفارت رژیم تهران در کابل سنگباران شد

روز یکشنبه هجدهم خرداد، مردم افغانستان مقابل سفارت رژیم ایران در کابل تجمع کردند و نسبت به جنایت کشتن و سوزاندن مهاجران افغانی، ابراز نارضایتی کردند.

معترضین افغانی با سنگباران‌کردن سفارت رژیم و رنگ پاشیدن بر لوحه و ورودی سفارت رژیم ایران به نشانه اعتراض بیزاری خود را به رژیم ایران ابراز داشتند.

تیراندازی مامورین امنیتی سرکوبگر رژیم ایران به خودروی حامل مهاجران افغانستانی در شهر یزد و آتش گرفتن خودرو، سوختن و کشته شدن شماری از آن مهاجران افغانی واکنش‌های گسترده‌ای در سطح سیاسی و اجتماعی در بر داشته است.

در همین رابطه "مهدی راسخ"، نماینده مجلس افغانستان، این قدام رژیم ایران را خلاف قانون و معاهدات بین‌المللی دانست و تاکید کرد که رژیم ایران در حال نهادینه کردن خشونت علیه مهاجران افغانستانی است.

در عراق و لبنان نیز صدها نفر در اعتراض به حضور و نفوذ رژیم ایران در این کشورها دست به تظاهرات زدند.

معترضین لبنانی خواهان خلع سلاح گروه نظامی حزب‌الـله وابسته به رژیم ایران شده و پرچم این گروه و عکس‌های "سیدحسن نصراله"، رهبر این گروه را به آتش کشیدند.



حمله جوانان به سفارت ایران در کابل در اعتراض به آتش زدن مهاجران افغان در یزد

منبع: جوانه‌ها، ۱۹ جوزا ۱۳۹۹


حمله جوانان به سفارت ایران در کابل در اعتراض به آتش زدن مهاجران افغان در یزد
حمله جوانان افغان به سفارت ایران در کابل در اعتراض به آتش زدن مهاجران افغانستانی در یزد

روز یکشنبه ۱۸خرداد۱۳۹۹، جوانان افغانی در واکنش به جان باختن شماری از مهاجران افغان درشلیک به خودروی مهاجران افغان در یزد ونیز محکومیت غرق کردن کارگران در رودخانه هریرود، با حمله به سفارت ایران در کابل، تابلو و ورودی سفارت «جمهوری اسلامی» را رنگ پاشیدند تا نفرت هموطنان خود را به دیکتاتوری حاکم بر ایران ابراز کنند.

دراین تجمع جوانان معترض و خشمگین علیه حکومت ایران شعار می‌دادند: «به آتش کشیدن و غرق ساختن زحمتکشان افغان توسط نظام ایران جنایت نابخشودنی است!»

«کمی آب بیاورید که سوختیم!»

جوانان تجمع کننده فریاد می زدند: «خون زحمتکشان افغانستان را هرگز به رژیم آدمخوار خامنه‌ای نمی‌بخشیم!» «مرگ بر استبداد، چه در کابل، چه در تهران!»

شایان یادآوری است صبح روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، در کمربندی یزد، نرسیده به پل کنار گزر جاده بافق، ماموران پلیس به طرف خودروی سرنشینانان افغانی تیراندازی کردند. تیراندازی وحشیانه پلیس منجر به آتش گرفتن خودرو و کشته و زخمی شدن ۱۶ نفرسرنشینان خودرو شد. اکثر سرنشینان ماشین زنده درآتش سوختند.

به گفته شاهدان، پلیس با دیدن آتش توقف نکرده و فرار کرده بود.

لعل گل لعل، رئیس سازمان حقوق‌بشر افغانستان، روز یکشنبه ۱۸خرداد اعلام کرد:

«پرونده‌های غرق‌شدن مهاجران افغانستانی توسط پاسداران مرزی ایران در رودخانه هریرود و کشته‌شدن ۳مهاجر تبعه کشور در تیراندازی پلیس ایران در استان یزد که خودروی حامل آنها آتش گرفت را به دادگاه بین‌المللی ارجاع می‌کنیم».

همچنین کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان با انتشار گزارشی درباره شکنجه و کشتار مهاجران افغان توسط پاسداران مرزی ایران نوشت:

«بر اساس گفتگو با مقامات محلی و نجات‌یافتگان، نیروهای امنیتی رژیم ایران شماری از مهاجران افغان را در منطقه کاریز الیاس شهرستان گلران ولایت هرات در مرز مشترک با ایران دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند که در نتیجه شماری از آنها غرق شده‌اند و شماری دیگر نجات یافته‌اند».



معترضان: سفارت ایران در کابل بسته شود

منبع: آژانس خبری سیحون، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹


 معترضان: سفارت ایران در کابل بسته شود

شهروندان کابل در پی یک اعتراض در مقابل سفارت ایران، از حکومت خواستند که سفارت ایران در کابل را بسته کند.

شماری از هواداران حزب همبستگی افغانستان در این گردهمایی شرکت کرده بودند، شلیک بر موتر حامل مهاجران افغان در شهر یزد ایران و به آب انداختن کارجویان افغان در دریای هریرود را نکوهش و به رسم اعتراض بر لوحه و دروازه سفارت ایران رنگ ریختند.

آنان همچنان گفتند که ایران برادر و همکار گروهای تروریستی در افغانستان است و باید هرچه عاجل تر سفارت این کشور در کابل بسته شود.



حزب همبستگی به نشانه اعتراض بر تابلوی سفارت ایران در کابل رنگ قرمز پاشید

منبع: ایران انترنشنال، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹


حزب همبستگی به نشانه اعتراض بر تابلوی سفارت ایران در کابل رنگ قرمز پاشید

اعضای حزب همبستگی افغانستان، در واکنش به جان باختن شماری از مهاجران افغان در یزد، امروز در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل اعتراض کردند.

اعضای این حزب، به نشانه‌ متهم کردن نقش جمهوری اسلامی در ماجرای شلیک به خودروی حامل مهاجران افغان در یزد و کشته‌ و زخمی‌شدن برخی از مهاجران، روی تابلوی سفارت ایران رنگ قرمز پاشیدند.

سیلی غفار، سخنگوی حزب همبستگی گفته است، امروز ۱۸ جوزا/خرداد، جمعی از جوانان دختر و پسر این حزب مقابل «سفارت ایران در کابل گردهم آمده و در تقبیح آتش‌زدن خودرو کارگران افغان در شهر یزد ایران و غرق‌ ساختن کارگران در رودخانه هریرود» اعتراض کرده‌اند.

سیلی غفار افزوده است که اعتراض‌کنندگان با شعارهای «کمی آب بیار که سوختم» و «مرگ بر استبداد، چه در کابل، چه در تهران» اعتراض خود را علیه حکومت ایران و افغانستان ابراز کرده‌اند.

همزمان، براساس گزارش‌ رسانه‌های افغانستان، شماری از فعالان جامعه مدنی و جوانان در ولایت هلمند در جنوب این کشور، با آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی ایران، خواستار تامین عدالت برای مهاجران افغان شده‌اند.

براساس اعلام دولت افغانستان، سه تن از اتباع این کشور پس از شلیک نیروی انتظامی ایران و آتش گرفتن خودرو جان باخته‌ و شماری نیز مجروح شده‌اند.

رسول موسوی، مدیر کل غرب آسیا در وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات سفیر افغانستان در تهران پیرامون پرونده شلیک پلیس به خودروی حامل مهاجران افغان در یزد گفته است:

«پلیس ایران به قاچاقچیان شلیک می‌کند. چه قاچاقچی مواد مخدر باشد چه قاچاقچی انسان، اگر به اخطار پلیس توجه نشود.»

اعتراض در کابل و هلمند در حالی برگزار می‌شود که دولت افغانستان از امروز تا سه ماه آینده هرگونه تجمعی بیش از ده نفر را به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام کرده است.



جوانان حزب همبستگی درب جاسوسخانه ایران را رنگ‌باران کردند

منبع: DawatMedia24، ۱۸ جوزا ۱۳۹۹


 جوانان حزب همبستگی درب جاسوسخانه ایران را رنگ‌باران کردند

امروز ۱۸ جوزای ۱۳۹۹، جمعی از جونان دختر و پسر حزب همبستگی مقابل دروازه جاسوس‌خانه ایران در کابل گردهم آمده و در تقبیح آتش‌زدن کارگران افغان در شهر یزد ایران، غرق‌ساختن کارگران در دریای هریرود و صدها جنایت ضدبشری دیگر توسط رژیم خونخوار خامنه‌ای – روحانی اعتراض نمودند و لوحه و دروازه سفارت رژیم خون‌آشام را به رسم اعتراض رنگ زدند تا نفرت هموطنان خود را به دولت پوشالی کابل و دستگاه فاشیستی «ولایت فقیه» ابراز دارند.

این جوانان معترض و خشمگین شعارهایی را برضد دولت خونریز ایران فریاد می‌کشیدند: «به آتش کشیدن و غرق ساختن زحمتکشان توسط رژیم سفاک خامنه‌ای جنایت نابخشودنی است!» «کمی آب بیاورید که سوختیم!» «رژیم سفاک ایران برادران طالب و داعش است!» «خون زحمتکشان افغانستان را هرگز به رژیم آدمخوار خامنه‌ای نمی‌بخشیم!» «مرگ بر استبداد، چه در کابل، چه در تهران!»


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل


مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 52 نفر