پوشش رسانه‌ای راهپیمایی دادخواهانه حزب همبستگی

تظاهرکنندگان ننگرهاری: عاملان قتل فرخنده را مجازات کنید

منبع: بی‌بی‌سی فارسی، ۱۵ حمل ۱۳۹۴

راهپیمایی برای دادخواهی خون شهید فرخنده در جلال‌آباد

صدها تن در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان در تظاهراتی خواستار به دادگاه کشاندن عاملان قتل فرخنده شدند.

فرخنده ۲۷ ساله روز ۲۸ حوت/اسفند سال گذشته به اتهام سوزاندن قرآن در نزدیک زیات شاه دوشمشیره در مرکز شهر کابل زیر مشت و لگد مردان خشمگین جان داد و سپس جسد او را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان در شهر جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار از کارکرد دولت در بررسی پرونده قتل فرخنده انتقاد کردند و آن را زیر سوال بردند.

معترضان خواستار اقدام فوری حکومت و نهادهای حقوق بشری برای پیگیری قضیه قتل فرخنده شدند و تاکید کردند که دولت باید عاملان قتل او را مجازات کند.

به دنبال کشتن و سوزاندن پیکر فرخنده، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر افغانستان و محافل حقوق بشری جهان به راه افتاد.

حالا قتل فرخنده به عنوان نمادی از تبعیض جنسی، سستی حاکمیت قانون و غلبه سنت و احساسات بر عقلانیت و حاکمیت قانون درآمده است.

معترضان در افغانستان می‌گویند که ضعف حاکمیت قانون در زمان قتل فرخنده نشان داد که چگونه گروه بزرگی از مردان در روز روشن قانون را به دست گرفتند و دختری ۲۷ ساله را زیر مشت و لگد، چوب و سنگ کشتند و پیکرش را آتش زدند.

حضور غیرموثر پلیس در محل قتل فرخنده و عدم اقدام پلیس برای نجات او، سیلی از انتقادها را متوجه نیروهای امنیتی به ویژه پلیس کرده است.

دولت تا حال وظایف شماری از افسران پلیس را به حال تعلیق درآورده و سخنگوی پلیس کابل را به دلیل حمایت از قتل فرخنده برکنار کرده است.

منابع دولتی می‌گویند که تا حال بیش از چهل نفر به اتهام دست داشتن در قتل فرخنده بازداشت شده‌اند که شماری از آنها مامور پلیس هستند.

مراجع رسمی اتهام سوزاندن قرآن توسط فرخنده را نادرست اعلام کرده است.

شورای امنیت ملی در جلسه با حضور اشرف غنی رئیس جمهوری تصمیم گرفته که خانواده فرخنده اعاده حیثیت شود و خیابان مقابل زیارت شاه دوشمشیره، محل قتل او، به نام "شهید فرخنده" نام‌گذاری شود.



تظاهرات باشنده گان ننگرهار بخاطر فرخنده

منبع: آژانس خبری پژواک، ۱۵ حمل ۱۳۹۴

راهپیمایی برای دادخواهی خون شهید فرخنده در جلال‌آباد

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 401 نفر