رونمایی از گزیده اشعار انیس آزاد، «شاعر خروشان در برابر استبداد»

رونمایی ازگزیده اشعار انیس آزاد، «شاعر خروشان در برابر استبداد»

بتاریخ ۲۱ سنبله ۱۳۹۸، «حزب همبستگی افغانستان» طی محفلی گزیده‌ اشعار انیس آزاد، شاعر توفنده رونمایی نموده و از شخصیت انقلابی انیس و ۱۲ تن از همرزمانش که توسط رژیم مزدور خلق و پرچم به تاریخ ۱۷ سنبله ۱۳۶۱ در پولیگون کابل وحشیانه تیرباران گردیدند، گرامی‌داشت به‌عمل آورد.

در آغاز، گرداننده ضمن بیان زندگی پرافتخار و مبارزاتی انیس و یاران مبارزاش، در باره اهمیت شعر انقلابی گفت:

گرداننده

«... خودگذری و اندیشه انیس به شاعران جوان امروز که هنوز در ناآگاهی و خاک‌باد اسارت متجاوزان مات و مبهوت اند درس ایستادگی و شجاعت می‌دهد تا اصالت خویش را در برابر تاریخ و مردم فراموش نکرده انیس‌وار برزمند و شعر شان را به اسلحه‌ی برا علیه اشغالگران و نوکرانش تبدیل نمایند.»

«در شرایط خونین شعر باید «حربه خلق» و «خنجری بر حنجره دژخیم» باشد. شعر انقلابی یاس و اندوه را به نیرو مبدل کرده و توده‌ها را در جهت دگرگونی اجتماع بسیج و تهییج می‌نماید.»

«در روزگار خونین مافیایی و فاسد، نشر افکار بویناک اخوان، روشنفکران خودفروخته و اربابان متجاوز شان که بازار کتاب را در گرو خود گرفته و اندیشه‌های مترقی و مردمگرا را به حاشیه رانده‌ و جوانان به‌جای تغذیه متون آگاهی‌بخش و موثر بیشتر با ادبیات مرده، خنثی، زهرآگین و در خدمت حاکمیت مواجه‌اند، تبلیغ و ترویج اشعار انقلابی از وظایف هر فرد و تشکل آزادیخواه و مترقی می‌باشد. انتشار گزیده اشعار انیس آزاد از سوی حزب همبستگی افغانستان، گام کوچک اما موثری‌ست جهت معرفی و اشاعه افکار انقلابی و ارتقای آگاهی جوانان.»

محمود یکی از اعضای حزب همبستگی به نکات الهام‌بخش زندگی انقلابی انیس و یارانش پرداخته و در باره شعر و تعهد پولادین انیس آزاد به مردم و میهن یاد نموده گفت:

«اشعار انیس از آغاز تا انجام درس ایستادگی و مقاومت می‌آموزد. او در بدترین شرایط مایوس نشد و به مردمش ایمان داشت حتا در هنگام جانباختن قهرمانانه مجید کلکانی نیز سرود: خورشید زنده است.»

رونمایی ازگزیده اشعار انیس آزاد، «شاعر خروشان در برابر استبداد»

در بخش دیگر برنامه، کاوه شعری را تحت عنوان «مرا دریاب» از گزیده اشعار انیس آزاد، دکلمه کرد که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت. چند بند از این شعر:

مرا دریاب
در برج بلند عشق
بسان پاسبان نور
که رنگ هر سیاهی را به تیری میدهد پاسخ
و تسلیم سیاهی‌ها و پستی نمی گردد
مرا دریاب ای همسر
میان لشکر اندیشه‌های باور فردا
که سالارش سوار بر توسن سرخ حقیقت
پیش می تازد
و دریابم میان جمله یارانم
میان جمله یارانی که رزمیدند و میرزمند
و بر لب‌های زخم‌آگین شان هردم
سرود تازه می‌لرزد

به تعقیب آن نامه‌ داکتر ذکیه آزاد، خانم انیس آزاد که بنابر مشکلات و مریضی نتوانست در این محفل شرکت نماید، توسط آرتل خوانده شد. تعدادی از همرزمان انیس با شنیدن این متن به یاد رنج و استقامت او اشک ریختند.

آرتل

استاد پویان یکی از همرزمان انیس آزاد است که کوته‌قلفی‌های سران جنایتکار خلق و پرچم را با جسم و جان ۸ سال تمام تجربه کرده است، او از رزم و پایداری انیس آزاد، عزیز طغیان، انجنیر میرویس، محمد علی و سایر جانباختگان راه رهایی کشور خاطراتش را بیان کرده و معامله‌گری یک عده را بنام مجید خیانت دانست.

استاد پویان
استاد پویان

و در آخر گروپ موسیقی «تارها» متشکل از چند جوان متعهد، ۴ ترانه رزمی را که به‌یاد این جانباختگان تهیه دیده بودند به‌صورت زنده اجرا نمودند.

گروپ موسیقی «تارها»
گروپ موسیقی «تارها»

مطالب مرتبط:

انیس آزاد، شاعر خروشان در برابر استبداد
آنان در ۱۷سنبله سرودخوانان به مصاف مرگ رفتند

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 437 نفر