از خیزش الهامبخش مردم به‌جان‌رسیده امریکا حمایت می‌کنیم!

از خیزش الهامبخش مردم به‌جان‌رسیده امریکا حمایت می‌کنیم!

به دنبال انتشار ویدیویی از قتل وحشیانه مرد سیاه‌پوست به نام جورج فلوید توسط پولیس شهر مینیاپولیس، یکبار دیگر موجی از اعتراضات وسیع تقریبا تمامی شهرهای امریکا را فرا گرفته است. هرچند خشم مردم در برابر نژادپرستی حاکم شعله‌ور گردید، اما امواجش خشونت‌بارتر گردیده به آتش کشیدن مراکز دولتی و پرچم رسمی تا محاصره قصر سفید رسید و سیستم حاکم ستمکار را هدف قرار داد. جنبش کنونی در واقع ادامه جنبش «اشغال وال‌ستریت»، «به نام ما نه»، «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، آشوب شهر فرگوسن و حرکت‌های دیگر است اما این بار پهنه آن چنان پرخروش و سراسریست که در نیم قرن گذشته آن کشور سابقه نداشته است.

دولت مستبد و جنگ‌افروز امریکا که سال‌هاست با اشغال و زورگویی و خونریزی کشورهای زیادی از جمله عراق، سوریه، افغانستان، لیبیا و... را به خاک و خون کشیده، اینبار برای سرکوب زحمتکشان خود ارتش را در شهرهایی مستقر و دونالد ترامپ پس از پناه بردن به مخفیگاه زیرزمینی کاخش، در کلیسایی انجیل بدست ظاهر شده، علنی سوگند یاد کرد که معترضان را سرکوب خواهد کرد.

دولت امریکا درحالیکه ادعای صدور دموکراسی و حقوق بشر به جهان را دارد، خود سیستم ضدمردمی و ستم‌پیشه‌ایست که فقط پاسدار منافع یک فیصد ابرسرمایه‌داران بوده، به قیمت فقر و فلاکت ۹۹فیصد، سیاست‌های جنایتکارانه‌اش را در داخل و خارج به پیش می‌برد. در جریان بحران کرونا، گندیدگی این دستگاه در حال اضمحلال عریانتر گردیده، تا کنون بیش از ۱۱۰هزار تن جان باخته و پیامدهای فاجعه‌بار آن ده‌هامیلیون امریکایی دیگر را به صف بیکاران و فقرا و گرسنگان سوق داده است. ابرقدرتی که ادعای رهبری جهان را دارد، خود وضعیت اسفناکی از صف‌های طولانی هزاران گرسنه در پشت کلیسا‌ها و نهادهای خیریه به خاطر دریافت یک وعده نان را به نمایش گذاشته است، اما دولت به جای رسیدگی به بینوایان، در پی اتخاذ سیاست‌هایی برای حمایت از غول‌های سرمایه است تا مانع فروپاشی آنها گردد.

خیزش جاری، انفجار بغض فروخورده میلیون‌ها امریکاییست که دیگر از استبداد و نیرنگ و پلشتی و جنگ‌افروزی حاکمان به جان رسیده خواهان تغییر بنیادی اند. بی‌مناسبت نیست که روزتاروز شعارها رادیکال‌تر شده و مردم خواست‌ سرنگونی حاکمیت را مطرح می‌کنند، چیزی که ترامپ را نیز دستپاچه ساخت. او ابتدا از دست داشتن روسیه و چین و ایران در پشت اعتراضات سخن گفت و سپس گروه‌های چپی را عامل وضعیت خوانده اعلام کرد که گروه ضدفاشیستی «انتیفا» را شامل لیست گروه‌های تروریستی خواهد کرد.

مردم افغانستان بیش از هر ملتی درد ستم‌کشان امریکا را احساس می‌کنند، چون خود چندین دهه‌ است قربانی سیاست‌های شوم، فاشیستی و اشغالگرانه امریکا و چاکرانش اند و دهشت و بربریت نظامیانش را تا مغز استخوان حس کرده اند. ما می‌دانیم هربمب و گلوله‌ای که بر سینه وطن و توده‌های ما شلیک می‌شوند، به بهای لقمه‌هاییست که از گلوی مردم امریکا و بخصوص رنگین‌پوستان آن دیار قاپیده شده اند.

مبارزه مردان و زنان امریکا علیه سردمداران کاخ‌سفید و پنتاگون و وال‌ستریت، در واقع مبارزه ما و بسا ملت‌های زیر اشغال برای استقلال و آزادی‌ست. ما از ایستادگی الهام‌بخش و شهامت توده‌های استثمارشده امریکا می‌آموزیم و علیه غلامان افغان حکام آن دیار، چه میهنفروشانی که در ارگ مجری برنامه‌های تجاوزی امریکا اند و یا گروه‌هایی که تحت نام طالب و داعش و غیره تیغ پنتاگون را با درندگی بیمانندی بر گلوی هموطنان ما می‌فشارند، می‌رزمیم تا برای همیش سایه خونین فاشیزم امریکایی و مولودات بنیادگرا و تروریست‌اش از سرنوشت مردم نگونبخت ما کوتاه گردد.

درحالیکه در شهرهای مختلف جهان در حمایت از حرکت ضدنژادپرستی امریکا اکسیون‌هایی جریان دارد، «حزب همبستگی افغانستان» نیز در صف پشتیبانی از آن قرار گرفته، با سیاهان آن کشور احساس همدردی نموده و خود را بخشی از پیکار ضدامپریالیستی جاری در جهان می‌داند. ما معتقدیم که رنجبران امریکا با پیکار شان نهایتا امپراتوری خون و وحشت در کشور شان را سرنگون ساخته نقش مهمی در رهایی بشریت از زنجیرهای ننگین استعمار و استثمار ادا خواهند کرد.

فروزنده باد نبرد مردم امریکا علیه سیستم ضدبشری حاکم!

حزب همبستگی افغانستان

۱۸ جوزای ۱۳۹۹ (۷ جون ۲۰۲۰) - کابل

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 353 نفر