تریاک افغانستان در لابراتوارهای ترکیه به هیرویین بدل می‌شود

تریاک افغانستان در لابراتوارهای ترکیه به هیرویین بدل می‌شود

ویکتور ایوانوف، رییس اداره مرکزی مبارزه با مواد مخدر روسیه (FSKN) فاش نمود که تریاک افغانستان از مسیر بدخشان، دوشی، بامیان، هرات به ایران و از آنجا به داخل خاک ترکیه قاچاق شده در لابراتورهای مجهر آن کشور به هیرویین با کیفیت بدل و بعد به اروپا و روسیه ارسال می‌گردد. شبکه خبررسانی «روسیه امروز» به تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ با نشر این خبر نوشت که در یک عملیات مشترک نیروهای مبارزه با مواد مخدر افغانستان و روسیه این مسیر کشف گردیده است.

ایوانوف افزود که در این عملیات که در اواسط دسامبر سال جاری صورت گرفت، ۶۰۰ کیلوگرام تریاک در دوشی ولایت بغلان کشف گردید. او مدعی شد که عملیات مشترک نیروهای روسی و افغان بر اساس اطلاعات استخباراتی روسیه صورت گرفت که یک لاری حاوی محموله موادمخدر که از طریق ایران به ترکیه می‌رفت ضبط گردید.

ایوانوف در عینحال اظهار نمود که داعش در تجارت موادمخدر دست داشته از این طریق به فعالیت‌هایش بسط داده است. او اضافه نمود که کشف محموله های روبه ازدیاد مواد مخدر در منطقه این حقیقت را آشکار ساخته است. روسیه در مارچ ۲۰۱۵ اعلان نمود که نظر به ارقام آنان، داعش سالانه یک میلیارد دالر از درک انتقال مواد مخدر افغانستان از مسیر کشورهای جنگزده چون عراق سود به چنگ می‌آورد.

روسیه بارها نیروهای امریکایی و ناتو را نیز متهم نموده که در زمینه کنترول مواد مخدر افغانستان بی‌تفاوتی اختیار نموده اند.

روسیه مدعی است که مواد مخدر افغانستان یک منبع عمده بی‌ثباتی و جنگ در کشور است که یک سوم این مواد از طریق خاک روسیه قاچاق شده آن کشور را با مشکل جدی مواجه ساخته است. ایوانوف سال گذشته در کنفرانسی اظهار نمود که مواد مخدر افغانستان مسبب مرگ یک میلیون تن در آسیا و اروپا گردیده و تنها در روسیه به مرگ حدود پنجصدهزار تن انجامیده است.

افغانستان طی ۱۵ سال گذشته به بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر جهان بدل گشت که بالاتر از ۹۰٪ تریاک جهان را تولید می‌کند. بر اساس آمار اداره مواد مخدر سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۴ افغانستان ریکارد جدیدی ثبت نمود که ۲۲۴۰۰۰ هکتار زمین تحت کشت کوکنار قرار گرفت درحالیکه در سال ۲۰۰۱ این رقم ۸۰۰۰ هکتار بود. تولید تریاک در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶۴۰۰ تن بود که افزایش ۱۷درصدی نسبت به سال پیشتر را نشان می‌دهد.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 87 نفر