تظاهرات هواخواهان حزب همبستگی در اروپا در تقبیح حملات وحشیانه بر متعلمان

تظاهرات هواخواهان حزب همبستگی در اروپا در تقبیح حملات وحشیانه بر متعلمان

به تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۱ «هواخواهان حزب همبستگی افغانستان در اروپا» یکجا با نهاد فرهنگی “Wake Up Afghan Community” طی تظاهراتی در شهر هامبورگ آلمان، حملات ددمنشانه بر شاگردان آمادگی کانکور در ولایت لوگر و شاگردان مکتب «سیدالشهدا»ی برچی کابل را که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، تقبیح نمودند. در این گردهمایی اعتراضی افغان‌های مقیم آلمان شرکت نموده و شعار «من پشتون هزاره‌ام» را سر دادند.

راه‌اندازی تظاهرات بتاریخ ۱۵ می ۲۰۲۱ در شهر هامبورگ آلمان
راه‌اندازی تظاهرات بتاریخ ۱۵ می ۲۰۲۱ در شهر هامبورگ آلمان

سخنرانان ضمن تاکید بر وحدت بین اقوام افغانستان، دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و زبانی از سوی تیکه‌داران قوم و مذهب را خیانت ملی نامیدند.

نماینده هواخواهان حزب در این تجمع اعتراضی گفت:

«گروه‌های بنیادگرای جهادی در چهل سال گذشته معلمان، متعلمان و عمدتا روشنفکر کشور ما را مورد حمله قرار داده و از بین برده‌اند. آنان با این جنایت خود نه‌تنها که انسان‌ها را می‌کشند بلکه باعث نابودی علم و دانش گشته و زمینه را برای حضور نحس و سیاه خود و اشغال باداران شان مساعد می‌سازند....»

داکتر تیموری از شاعران گرانمایه‌ی کشور ما چند سروده میهنی‌اش را دکلمه نمود که مورد استقبال گرم اشتراک‌کنندگان قرار گرفت.

تظاهرات ۲۱ می ۲۰۲۱ در برلین
تظاهرات ۲۱ می ۲۰۲۱ در برلین

به تعقیب آن در تظاهراتی که به تاریخ ۲۱ می ۲۰۲۱ از سوی «خانه فرهنگ افغانستان» و «انجمن زنان افغان» در برلین آلمان راه‌اندازی شده بود، تعدادی از اعضای هواخواهان حزب نیز اشتراک ورزیدند. شرکت‌کنندگان با افروختن شمع و گذاشتن گل در پای عکس‌های قربانیان بی‌گناه مکتب سیدالشهدا، بر عاملان این حمله خونین نفرین فرستادند.

صبور زمانی مسوول «خانه فرهنگ افغانستان» گفت:

«در کنار طالبان، متجاوزان امریکایی و دولت دست‌نشانده‌ی کابل مسوول کشتار و تباهی مردم افغانستان اند. هیچ فرقی بین گروه طالبان و نیروهای خارجی در افغانستان وجود ندارد و امریکا خود حامی طالبان است....»

مرضیه هاشمی یکی از مدیران «انجمن زنان افغان» ضمن سخنرانی گفت:

«ما باید متحد شده و علیه جنایاتی که در کشور ما انجام می‌گیرد، اعتراض نماییم.»

نماینده‌ی «هواخواهان حزب همبستگی افغانستان» در صحبت‌هایش ابراز داشت:

«طالبان و داعشیان اکثرا حملات انتحاری شان را در شهر کابل در منطقه دشت‌برچی و علیه هموطنان هزاره ما انجام می‌دهند. آنان با این جنایت شان می‌خواهند تضاد قومی و مذهبی را بین مردم ما حاد نمایند. اما باید گفت که طالبان به هیچ صورت نماینده قوم پشتون افغانستان نیستند، همانگونه که محقق و خلیلی نمایندگان قوم هزاره ما نیستند. اینان همه مزدوران بیگانه، ایران، پاکستان، امریکا و عربستان سعودی اند که به اشاره آنان در چهل سال گذشته در کشور ما جنایت کرده‌اند...»

اشتراک اعضای هواخوان حزب در تجمع اعتراضی شهر هانور آلمان (۲۲ می ۲۰۲۱)
اشتراک اعضای هواخوان حزب در تجمع اعتراضی شهر هانور آلمان (۲۲ می ۲۰۲۱)

در ۲۲ می ۲۰۲۱، «انجمن زنان افغان در هانور» تظاهراتی را در شهر هانور آلمان در نکوهش حملات انتحاری تروریست‌های طالبی در لوگر و دشت‌برچی کابل براه انداختند که در کنار اشتراک جمعی از افغانان مقیم هانور، عده‌ای از اعضای «هواخواهان حزب همبستگی» نیز در آن شرکت ورزیده بودند.

مظاهره‌کنندگان که عکس‌های قربانیان دختران مکتب سید‌الشهدا و شاگردان لوگر را با خود داشتند، خواستار محاکمه سران طالبان سفاک و سایر جنایتکاران در افغانستان شدند.

خانم شفیقه حسان رییس «انجمن زنان افغان در هانور» گفت:

«کودکان ما به مکتب می‌روند تا علم بیاموزند و تعلیم ببینند اما تروریستان آنان را غرق خون می‌کنند. این عمل غیرانسانی است.... امروز مردم ما را به نام‌های مختلف پشتون، هزاره و تاجیک وغیره به جان هم انداخته‌اند. دولت‌های پاکستان و ایران ما را به جنگ می‌اندازند و خود سود می‌برند.... ما باید متحد شویم و صدای خود را علیه بی‌عدالتی‌های که در کشور ما جریان دارد بلند کنیم.»

امان‌الله عبیدی یکی از هواخواهان حزب قطعنامه‌ی ذیل را خواند:

«۱- حملات انتحاری در افغانستان و سایر خشونت‌های که غیرنظامیان قربانی آن اند، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود و عاملان آن باید در محاکم ملی و بین‌المللی مورد بازپررسی و مجازات قرار گیرند.
۲- طالبان، داعشیان و تنظیم‌های هفتگانه و هشتگانه دشمنان قسم‌خورده‌ی مردم افغانستان اند، آنان یکجا با احزاب خلق و پرچم عاملان اصلی جنایت و خیانت در چهار دهه اخیر در کشور ما بوده‌اند.
۳- طالبان به هیچ صورت نماینده‌ی قوم شریف پشتون کشور ما نیستند، این گروه تروریستی به همان اندازه‌‌ای که در کشتار و بدبختی سایر اقوام افغانستان دست‌ داشته‌اند در جنایت علیه پشتون‌ها هم کمی نکرده‌اند. تروریستان اگر شاگردان قوم هزاره را در مکتب سیدالشهدا مورد حمله قرار دادند دقیقا چند روز قبل از آن محصلان پشتون را در لوگر به خاک و خون کشانیدند.
۴- اقوام مختلف افغانستان چه تاجیک، چه هزاره، چه پشتون، چه ازبک و سایر اقوام ما، با هم برادر اند و همیشه در برابر تهاجم بیگانه در کنار هم شانه به شانه در دفاع از مادر وطن جنگیده‌اند. دامن زدن به نفاق قومی، مذهبی و زبانی خیانت ملی به شمار می‌رود و کسانی که این را کار می‌کنند باید توسط نیروها و شخصیت‌های ملی و وطندوست کشور افشا و ترد گردند.
۵- دولت‌های امریکا، ایران، پاکستان، عربستان سعودی، ترکیه و قطر... دوستان مردم افغانستان نیستند، آنان بنابه منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی خود در کشور ما مداخله می‌کنند. آنان با هر گروه تروریست و جنایتکار در افغانستان دوست می‌شوند تا به اهداف شوم خود در منطقه دست یابند.
۶- مذاکره بین جنایتکاران، کسانی که به کودکان و نوجوانان کشور ما حمله می‌کنند، هرگز به صلح و آرامش نمی‌انجامد و ملت ما را بیشتر نگونبخت خواهد کرد.
۷- وظیفه نیروهای ملی و دموکراتیک است تا دست به دست هم داده و یکجا با ملت افغانستان علیه دشمنان داخلی و خارجی به مبارزه برخیزند.»

در اخیر، سویتا اعظمی و وحید گوهری اشعاری را که در سوگ پرپر شدن دختران مکتب سیدالشهدا سروده بودند، دکلمه نمودند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 467 نفر