سیلی غفار در شمار صد زن تاثیرگذار جهان

سیلی غفار در شمار صد زن تاثیرگذار جهان

روزنامه ایتالیایی «لا ریپوبلیکا» (La Repubblica) آخرین شماره‌ مجله هفتگی‌اش مورخ ۲۲ اگست ۲۰۲۰ را به صد زن تاثیرگذار جهان اختصاص داده است که مشتمل بر زنان دانشمند، اقتصاددان، سیاستمدار، هنرمند، فعال اجتماعی، مدافع محیط زیست، نویسنده و ورزشکار می‌‌باشد. مجله در رابطه نگاشته است: «با موجودیت این زنان آینده بهتری خواهیم داشت و بایست مدیون آنان باشیم.» خانم سیلی غفار، سخنگوی حزب همبستگی نیز در زمره این ۱۰۰ زنی قرار گرفته است که بنابر نوشته مجله، جهان را دگرگون می‌توانند. زنان مبارز دیگری چون اوپل تومیتی (Opal Tometi)، پتریسی کولرز (Patrisse Cullors) و الیشیا گارزا (Alicia Garza) از فعالان جنبش «زندگی سیاهان مهم است»، زهرا دوغان (Zehra Doğan) روزنامه‌‌نگار کورد مخالف رژیم فاشیست ترکیه، بینا اگروال (Bina Agarwal) اقتصاددان هندی، و نادین لبکی (Nadine Labaki) بازیگر و کارگردان و فعال اجتماعی لبنانی نیز در این لیست جا دارند.

سیلی غفار در شمار صد زن تاثیرگذار جهان

گلوریا ریوا (Gloria Riva)، روزنامه‌نگار ایتالیایی که برای نقش‌اش در افشای «اوراق پاناما» جایزه پولیتزر را از آن خود کرده است، درباره سیلی غفار برای مجله نامبرده نوشته است:

«هنوز چند ماهی بیش نداشت که خانواده‌اش وادار به ترک افغانستان تحت اشغال روس‌ها شده و در آغاز به اردوگاه پناهجویان در ایران و سپس پاکستان پناه بردند. سیلی غفار از ۱۴ سالگی بدینسو مصروف مبارزه است. او با تمام نیرو برای آزادی و دموکراسی در کشورش پیکار دارد. در نخست، ریاست یکی از سازمان‌های خیریه را به عهده داشت که برای سوادآموزی و توانمندسازی زنان افغانستان کار می‌کند. سپس از اعضای رهبری حزب همبستگی افغانستان گردید، یگانه حزب سکیولار و مستقل در کشور که متشکل از اقوام مختلف افغانستان بوده و برای حقوق مساوی زنان و علیه بنیادگرایی در این سرزمین می‌رزمد. در صحنه‌هایی از فلم مستند ”من انقلابم“، ساخته‌ی خانم بینیدیتا آرجنتری می‌بینیم که سیلی غفار به نقاط مختلف افغانستان می‌رود، کشوری که اکثر مناطق آن تحت تسلط طالبان قرار دارد. وی برای زندگی بهتر زنان افغان مبارزه کرده و جهت بالا بردن سطح سواد و نجات آنان از خشونت فعالیت دارد. او می‌گوید که افغانستان ناامن‌ترین کشور جهان برای زندگی زنان می‌باشد. ۸۰ فیصد زنان و دختران این خطه از نداشتن سواد رنج می‌برند و اختطاف می‌گردند و برخلاف میل خویش توسط خانواده‌های‌شان مجبور به ازدواج می‌گردند. به‌ طور اوسط هر زن شش کودک به دنیا می‌آورد و هر دو ساعت یک خانم در هنگام زایمان جان خودرا از دست می‌دهد. ۹۵ فیصد قربانیان قضایای خودکشی را زنان تشکیل می‌دهند. سیلی غفار می‌افزاید: ”می‌خواهم زندگی شان را متحول سازم!“»

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 602 نفر