تلاش اردوغان برای قانونی ساختن تجاوز جنسی بر کودکان

تلاش اردوغان برای قانونی ساختن تجاوز جنسی بر کودکان

«عدالت و توسعه»، حزب حاکم در ترکیه، طرحی را برای تصویب پارلمان فرستاد که اکثریت مردم ترکیه و منتقدان آنرا قانونی ساختن تجاوز جنسی بر کودکان نامیده علیه آن دست به مخالفت زدند. این لایحه که ماه‌ها در محاکم ترکیه زیر غور بود، مخالفت‌های انزجارآمیز زنان را در پی داشت.

تلاش اردوغان برای قانونی ساختن تجاوز جنسی بر کودکان

طبق این لایحه، مرد متجاوز بر دختران زیرسن، در صورتی که با قربانی ازدواج کند در مقابل هر نوع مجازات معافیت حاصل خواهد کرد. اطرافیان اردوغان بیشرمانه به دفاع از این لایحه برخاستند اما تحت فشار شدید افکار عامه و بخصوص اعتراضات گسترده زنان، مجبور شدند آنرا موکول به آینده سازند. بنعالی ییلدیریم، صدراعظم ترکیه، در یک نشست مطبوعاتی گفت: دولت تصمیم گرفته لایحه مربوط به اصلاح قانون مجازات ارتباط جنسی با دختران زیر سن را پس بگیرد.

سن قانونی ازدواج در ترکیه بالاتر از ۱۸ سال است و طبق قانون، عقد ازدواج فقط در محاکم می‌تواند رسمیت یابد. اما قشر مذهبی و بنیادگرای آن کشور که این قانون را نمی‌پذیرند، از راه‌های گوناگون می‌خواهند سن ازدواج را پایین‌تر بیاورند و بصورت غیرقانونی روحانیون عقد نکاح مردان مسن را با دختران کم‌سن می‌بندند. به طور نمونه عبدا‌لله‌گل رییس جمهور سابق ترکیه متعلق به حزب بنیادگرای «عدالت و توسعه» در ۳۰ سالگی با دختر ۱۵ ساله ازدواج نمود.

تلاش اردوغان برای قانونی ساختن تجاوز جنسی بر کودکان

نازان موراغلو، مدیر اجرایی سازمان زنان استانبول، می‌گوید که این قانون باعث افزایش ازدواج دختران در سنین پایین شده و آنان را از درس و تحصیل دور خواهد کرد. وی همچنان می‌افزاید که در حال حاضر سه و نیم میلیون کودک متاهل در ترکیه وجود دارند.

طبق یک تحقیق پوهنتون غازی عِینتاب، در ترکیه ۴۰ فیصد دختران، زیرسن ازدواج می‌کنند که این باعث معضلات اجتماعی و از جمله بالارفتن میزان بیسوادی میان زنان می‌شود. یافته های این پوهنتون نشان می‌دهد که ۸۲ فیصد عروسان زیرسن بیسواد اند. حکام بنیادگرای ترکیه که تلاش‌های شدیدی را برای زدودن قوانین سکیولاریستی آن کشور در پیش‌گرفته اند، مثل هم‌جنسان افغان شان بیشترین توجه شان را به بند کشیدن زنان متمرکز ساخته اند بنا درین زمینه هم به جای مجازات خلاف‌کاران، می‌کوشند به تجاوز بر کودکان صبغه قانونی دهند اما خوشبختانه زنان آگاه ترکیه اجازه نمی‌دهند هر قانون جاهلانه را بپذیرند.

تلاش اردوغان برای قانونی ساختن تجاوز جنسی بر کودکان

در ضمن ازدواج کودکان در ترکیه باعث افزایش خشونت‌های خانوادگی گردیده است. آمار از سال ۲۰۱۳ تا حال نشان می‌دهند که بیش از ۸۵۳ زن به دلایل مختلف در چهار سال گذشته جان‌هایشان را از دست داده اند.

دولت مستبد ترکیه با چنین اعمال زن‌ستیزانه بارها با خشم و نفرت مردمش روبرو شده است، به طور نمونه چندی قبل سیما رمضان اغلو وزیر امور اجتماعی و خانواده ترکیه گفته بود که یکبار تجاوز بر روحیه کودکان هیچ تاثیری برجا نمی‌گذارد که با تمسخر و تنفر زنان ترکیه مواجه گشت. او زمانی این اظهارات احمقانه‌اش را داد که ۴۵ کودک در مدارس مذهبی «انصار فوندیشن» مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 94 نفر