تشدید رقابت تسلیحاتی ولی اینبار هسته‌‌ای

تشدید رقابت تسلیحاتی ولی اینبار هسته‌‌ای

در صد سال اخیر، جهان چندین بار در کام مخرب‌ترین جنگ‌ها فرو رفت و تضادهای عمیق کشورهای امپریالیستی برای تسخیر جهان، صدهامیلیون انسان بی‌گناه را قتل‌عام و خانه‌خراب نمود. زورآزمایی‌های اخیر بین ابرقدرت‌های مجهز به سلاح‌های هسته‌ای تصور یک جنگ تمام عیار دیگری را در ذهن‌ها جا داده است. مانورهای مشترک نظامی چین و روسیه در دریای جنوبی چین و استقرار سپر ضدموشکی بالستیک در اروپای شرقی و آماده‌باش چهار فرقه ناتو در نزدیکی مرز روسیه نشانه‌هایی از تنش فزاینده بین چین و روسیه از یک طرف و امریکا از سوی دیگر می‌باشند که هر لحظه ممکن است رییس‌جمهور امریکا را به فشردن دکمه «سرخ» وادارد.

امریکا با داشتن برترین نیروی نظامی و اقتصاد دنیا توانسته بود سالیان متمادی کشورهای غربی را زیر بالش گرفته بر جهان ترکتازی کند. اکنون حال و احوال هژمونی امپراتوری امریکا به گونه دیگری رقم می‌خورد. افزایش بی‌وقفه توانایی نظامی روسیه و چین، امریکا را نسبت به هر زمان دیگری نگران ساخته است. مقامات پنتاگون این روزها از تغییر جهتی بزرگ در استراتیژی نظامی خود حرف می‌زنند. امریکا قبلا به «عملیات تهاجمی ضدشورش» اولویت می‌داد در حالیکه امسال باید خود را برای یک «رویارویی با دشمن نیرومند» یعنی روسیه و چین آماده کند زیرا این دو کشور سلاح‌هایی به حد کافی پیشرفته برای خنثی کردن برخی از برتری‌های امریکا در اختیار دارند. به تعبیر اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا، دنیا وارد «جنگ نوین سرد» شده است.

امریکا بودجه سرسام‌آوری را در دو سال اخیر صرف خرید تجهیزات پیشرفته برای پیشی گرفتن بر سیستم های دفاعی روسیه و چین و تقویت توانایی‌های امریکا نموده است. بطور نمونه، نیروی هوایی امریکا ٨٠ میلیارد دالر را در سال ٢٠١۶ هزینه کرده به ساخت بمب افکن‌های ضربتی برد‌بلند نسل پنجم B-21 Raider، هواپیمایی رادارگریز که قادر به حمل سلاح های حرارتی هسته‌ای (بمب‌های هایدروجنی) بوده و قادر به هرنوع مقابله با سیستم‌های دفاع هوایی روسیه است تخصیص داد. همچنین، نیروی دریایی امریکا ١٧.٨ میلیارد دالر را در سال ٢٠١٥ صرف خرید زیردریایی‌های پیشرفته هسته‌ای از نسل جدید ویرجینیا USS Virginia (SSN-774) هزینه کرده که هر واحد آن بیش از ۶ میلیارد دالر قیمت و توانایی تخریب مناطق وسیعی از جهان را دارد. ارتش امریکا دستگاه‌های ضد‌موشکی فوق پیشرفته خود (Thaad) را در حوزه‌ی اقیانوس آرام و در خاک کوریای‌جنوبی مستقر کرده تا قدرت بازدارندگی خود را در برابر چین و روسیه افزایش دهد.

قدرت‌گیری نظامی چین و روسیه تنها امریکا را به تب نینداخته است بلکه بریتانیا و سایر کشورها نیز شدیدا نگران اند. ماه قبل، ترزامی، صدراعظم جدید بریتانیا، ٤١ میلیارد پوند (٥٤ میلیارد دالر) برای حفظ و مدرن‌سازی زیردریایی‌های پرتاب‌کننده موشک‌های بالستیک مجهز با کلاهک‌های هسته‌ای نوع «تریدنت» را به پارلمان پیشنهاد کرد که با ۴۷۲ رای موافق در برابر ۱۱۷ رای مخالف، بودجه آن فوری به تصویب رسید. خبرگزاری «رویترز» رقم واقعی این پروژه را بیش از ١۶٧ میلیارد پوند (٢١٧ میلیارد دالر) تخمین زده است. اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز به تازگی اعلام نمود که ایالت متحده امریکا در حال از دست دادن نقش خود به عنوان یگانه تضمین‌کننده امنیت جهانی می‌باشد.

Intercontinental Ballistic Missile
موشک بالستیک میان‌قاره‌ای
Intercontinental Ballistic Missile

مسکو و بیجنگ از جانب دیگر دست زیر الاشه ننشسته اند. روسیه بالاخره با آزمایش موفقانه موشک‌های قاره‌پیمای هسته‌ای نوع RS-28 Sarmat که با نام مستعار «شیطان» مشهور اند، قدرت نظامی خود را به رخ امریکا کشید. این یکی از قدرتمندترین موشک‌های هسته‌ای با قابلیت فریب دستگاه‌های رادار دشمن است که با طول برد ١٠ هزار کیلومتر و قدرت تخریب بالایی که دارد می‌تواند منطقه‌ای به وسعت فرانسه را از بین ببرد. دستگاه پیشرفته سپر ضدموشکی اس٥٠٠ که در سال ٢٠١٧ در اختیار ارتش روسیه قرار می‌گیرد، قادر است همزمان ١٠ موشک بالستیک مافوق صوت، موشک‌های کروز و البته هرنوع طیاره جنگی را با سرعت١٨٠٠٠کیلومتر فی‌ساعت ردیابی و منهدم سازد. و با تشدید خطراتی که پایگاه نظامیش در سوریه را تهدید می‌کند، اخیرا موشک‌های نوع اس۳۰۰ را در خاک سوریه جابجا نمود که قادر به ردیابی و نابودی انواع موشک و بمب‌افکن‌های دشمن است.

آزمایش موشک مافوق صوت هسته‌ای نوع WU-14 (DF-ZF) چین در اپریل ٢٠١۶، پنتاگون را شگفت‌زده کرد و رئیس ستاد ارتش امریکا آنرا «مانور افراطی» خواند. این نوع موشک با سرعت یازده هزار کیلومتر در ساعت به راحتی قابلیت عبور از هرنوع دستگاه دفاعی را دارد و چنانچه از شانگهای چین پرتاب شود، ٥٠ دقیقه بعد شهر سانفرانسیسکوی امریکا را با خاک یکسان خواهد کرد.

DF-26 Ballistic Missile
موشک بالستیک دی‌اف-۲۶
DF-26 Ballistic Missile

در بحبوبه این کشمکش‌های نظامی، تسلط بر مناطق سوق‌الجیشی و ایجاد پایگاه در آنجا از اهمیت استراتژیک برخوردار است، و افغانستان با داشتن موقعیت مهم جغرافیایی بی‌گمان میدان پرش مناسب برای امریکا محسوب می‌شود. بنابراین، جای تعجبی نبود که پنتاگون خلاف تصمیم قبلی مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان، سربازان بیشتری اعزام کرد. جنگ شدید در سوریه به نوعی زورآزمایی بین روسیه و امریکا به خاطر تسلط بر خاورمیانه است. امریکا که خود را بازنده جنگ سوریه می‌داند، اخیراً بسته کمکی بی‌سابقه‌ای به ارزش ٣٨ میلیارد دالر، برعلاوه کمک‌های سالانه ٣.١ میلیارد دالری، به ارتش اسرائیل اعلام کرد تا دستگاه‌های موشکی «گنبد آهنین» را تقویت نماید.

احتمال یک جنگ تمام‌عیار بین قدرت‌های بزرگ هسته‌ای فضا را فرا گرفته و سرکردگان سیاسی و نظامی را از هر زمانی به آمادگی برای آن وامی‌دارد. اوباما در جریان کارزار انتخاباتی‌ اخیر به مردم امریکا هشدار داد که در انتخاب شان دقت کنند چون رئیس جمهور آینده کسی خواهد بود که مسولیت فشردن «دکمه سرخ» را دارد و این دلیل عمده حمایت طیف وسیعی از نظامیان و محافظه‌کاران از هیلری‌کلنتن می‌باشد چون او را عاقل‌تر از ترامپ و جنگ‌طلب‌تر از اوباما می‌دانند.

قدرت‌های امپریالیست و تروریزم بنیادگرایی منحیث دشمنان خطرناک بشریت، عملا جهان را بسوی تیره‌روزی و وحشت کم‌سابقه‌ای سوق داده اند و ایندو پشت و روی یک سکه اند. با توجه به موجودیت پایگاه‌های نظامی امریکا و ناتو در افغانستان، کشور ما در صورت تشدید تنش‌ها و جنگ احتمالی ابرقدرت‌ها، از نخستین قربانیان خواهد بود.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 281 نفر