اعتراضات خشماگین در ارجنتاین علیه حضور اوباما

اعتراضات خشماگین در ارجنتاین علیه حضور اوباما

با سفر رسمی اوباما به ارجنتاین هزاران تن در جاده‌های بوینوس آیرس دست به تظاهرات خشماگین زده پرچم امریکا را به آتش کشیدند. سفر اوباما همزمان است با چهلمین سالروز کودتای نظامی تحت حمایت امریکا در آن کشور که مسبب شکنجه و کشتار دهها هزار تن از عناصر پیشرو و آزادی‌خواه آن کشور بود.

اعتراضات خشماگین در ارجنتاین علیه حضور اوباما
شعار معترضان ارجنتاین علیه حضور اوباما: «اوباما به خانه‌ات برگرد!»

درحالیکه اوباما در میان جمعی از ثروتمندان ارجنتاین در کلوپ مشهور «گروه چهارصد فامیل» مصروف رقص تانگو با یک رقاصه ارجنتاینی بود، در بیرون هزاران تن علیه او شعار می‌دادند که «اوباما به خانه‌ات برگرد!»، «اوباما گم شو!». این کلوپ همان جایی است که چهل سال قبل نظامیان و زمینداران بزرگ با همکاری مستقیم سی.آی.ای در یک کودتای خونین قدرت را به چنگ گرفته با اعلان حکومت نظامی در ۲۴ مارچ ۱۹۷۶، جو وحشت و ترور را حاکم ساختند. حکومت تحت رهبری دیکتاتور خون‌آشام خورخه رافایل هزاران انسان عدالت‌خواه را دستگیر و به شیوه‌های گوناگون از بین برد که تا امروز از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست. بنابر گزارش روزنامه «گاردین» (۲۳ مارچ ۲۰۱۶)، جنرال‌ها مخالفان شان را زنده از هیلی‌کوپتر ها در مناطق یخ‌زده اتلانتیک پایین پرتاب می‌کردند.

اعتراضات خشماگین در ارجنتاین علیه حضور اوباما
با سفر رسمی اوباما به ارجنتاین، هزاران تن در جاده‌های بوینوس آیرس دست به تظاهرات خشماگین زده پرچم امریکا را به آتش کشیدند.

هرچند دست پنهان امریکا در پشت رویدادهای خونبار ارجنتاین در همان ابتدا هویدا بود، اما در سال ۲۰۰۰، حدود ۴۰۰۰ سند محرم سی.آی.ای انتشار یافتند که بر این حقیقت مهر تایید گذاشت. اوباما طی این سفرش وعده سپرده که بخش دیگر اسناد را نیز از حالت محرم بیرون خواهد کرد. درحالیکه اوباما از بنای یادبود حدود سی هزار قربانی دیکتاتوری نظامی دیدار داشت، سازمان های مدافع حقوق بشر خشم شانرا ابراز داشتند.

اعتراضات خشماگین در ارجنتاین علیه حضور اوباما
«مادران میدان مایو» در پیشاپیش اعتراض علیه حضور اوباما در ارجنتاین

سازمان مشهور «مادران میدان مایو» که چهل سال است برای فرزندان لادرک‌شده شان دادخواهی می‌کنند، در پیشاپیش اعتراض علیه حضور اوباما شرکت داشته علیه حاکمان ارجنتاین که زمینه این سفر را همزمان با سالگرد قتل فرزندان شان ترتیب داده اند شعار می‌دادند. این مادران در اعلامیه‌ای نوشتند که دستان اوباما به خون آلوده است بنا حضور او در ارجنتاین را مایه شرمساری می‌دانند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 611 نفر