امریکا این‌بار ماشین کشتارش را به کامرون فرستاد

امریکا این‌بار ماشین کشتارش را به کامرون فرستاد

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا روز پنجشنبه، ١٥ اکتوبر ۲۰۱۵ در کانگرس امریکا اعلام کرد که حدود ٣٠٠ سرباز را که از حمایت نیروهای هوایی برخوردار هستند در کامرون مستقر خواهد ساخت. نخستین گروه نود نفری این سربازان قبلا در این کشور جابجا شده اند. امریکا با بهانه قرار دادن مبارزه با گروه بنیادگرای «بوکوحرام» چشم به منابع نفتی کامرون و دیگر کشورهای افریقایی دوخته و در حال پیاده کردن نیروی مسلح و اشغال این کشورهاست. بخصوص حال که در برابر ماشین جنگی غافلگیرکننده روسیه در سوریه میدان را باخته است، برای بلعیدن کشورهای دیگری بازتر دهان خواهد گشود.

گروه تروریستی «بوکوحرام»
گروه تروریستی «بوکوحرام»

گروه تروریستی «بوکوحرام» که در نایجریا، چاد و شمال کامرون فعال است، در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده با شبکه «القاعده» روابط داشت و بعدا با ایجاد داعش، در ۲۰۱۵ به ابوبکر بغدادی رهبر این گروه بیعت کرد. گروه های تروریستی که از سوی امریکا نه تنها در افریقا بلکه در عراق، سوریه، مصر و دیگر کشورهای عربی و افغانستان و پاکستان تمویل، تجهیز و حمایت می‌شوند، زمینه ساز و بهانه‌ای برای تجاوز امریکا به این و آن کشور اند.

کامرون کشور نفت‌خیز در غرب افریقا است که در مقایسه با دیگر کشورهای این قاره در وضعیت نسبتا مناسب اقتصادی قرار دارد. این کشور از غرب با نایجریا، از شمال با چاد، از شرق با افریقای مرکزی، گینه، گابن و از جنوب با جمهوری دموکراتیک کانگو هم‌مرز است. حدود بیست و دو میلیون نفوس دارد و در یک قرن اخیر میان استعمارگران آلمانی، فرانسوی و انگلیسی دست به دست شده است. شدت این مداخلات منجر به تجزیه این کشور شد. پس از جنگ جهانی اول، کامرون بین انگلستان و فرانسه تقسیم شد، کامرون فرانسوی در ۱۹۶۰ استقلال یافت و به دنبال یک همه‌پرسی در ۱۹۶۱ قسمت شمالی کامرون به نایجریا مدغم شد.

«پل بيا» رییس جمهور ٧٨ ساله کامرون که از حمایت امریکا و غرب برخوردار است، از ٢٩ سال زمام امور را در چنگ دارد.

جنگ های فرقه‌ای و مذهبی میان مسیحیان و مسلمانان و همچنان ظهور گروه های تندرو اسلامی در این کشور، طی سال‌های اخیر زندگی را برای مردم آن سخت‌تر کرده است.

امریکا و برخی حامیان غربی‌اش با مداخله و گرم نگهداشتن جنگ و ناامنی در افریقا در کل و در کامرون به طور اخص چشم بر منابع سرشار طبیعی این قاره دوخته و از طریق دامن زدن به جنگ و ناامنی، تجارت سودآور اسلحه را نیز رونق داده اند. توجه ویژه امریکا به قاره امریکا در عینحال تلاشی است برای ضربه زدن به پروژه‌های بزرگ اقتصادی چین و کوتاه ساختن دست آن از این قاره.

براساس گزارش روزنامه «واشنگتن پست» (۲۱ می ۲۰۱۴)، امریکا در ١٢ کشور افریقایی پایگاه نظامی و سرباز دارد که از طریق زمین و هوا با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی این قاره را تحت نظارت دارد.

کشورهای افریقایی‌ای که امریکا در آن نیروی نظامی دارد.
کشورهای افریقایی‌ای که امریکا در آن نیروی نظامی دارد.

امریکا با اشغال عراق و کشتار صدها هزار انسان در این کشور و ویرانی بخش بزرگی از آن ظاهرا در پی «سلاح‌های کشتار جمعی» بود اما عملا نه تنها به این سلاح‌ها دست نیافت بلکه آن کشور را به مرکز تروریزم و وحشت و کشتار بدل نمود.

افغانستان را در پانزده سال گذشته به بهانه هدف قرار دادن القاعده و طالب به چنگ جنایتکاران جنگی سپرد و با بم و باروت به حمام خون تبدیل کرد. به لطف تجاوز امریکا، امروز طالب و مافیا و جنایت‌پیشه‌گان دیگر بیش از گذشته بر سرنوشت ملت ما حاکمیت دارند و زندگی مردم را فاجعه‌بار ساخته اند.

تجربه نشان داده است هرجایی که دست امریکا رسید، آن کشور روی خوشبختی و صلح را نخواهد چشید. مردم افغانستان بیش از هر کشوری طی چهار دهه دست‌درازی و خاین‌پروری کاخ‌سفید به این حقیقت روشن آگاهی یافته اند.

در امریکا سیستم جنایتکاری حاکمیت می‌چلاند که هدف آن فقط صدور جنگ و جنایت و تروریزم و کشتار است و بس. این سیستم پوسیده استعماری، با جنگ و وحشت و چپاول به عمر ننگین‌اش ادامه می‌دهد.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 187 نفر