نطق سیلی غفار به فارغان علوم اجتماعی پوهنتون کابل

نطق سیلی غفار به فارغان علوم اجتماعی پوهنتون کابل

به تاریخ ٢٢ سنبله ١٣٩٦ (١٣ سپتامبر ٢٠١٧) سیلی غفار، سخنگوی «حزب همبستگی افغانستان» به دعوت جمعی از محصلان علوم اجتماعی پوهنتون کابل، در محفل فراغت این پوهنځی شرکت نمود. در کنار خانم غفار، داکتر رمضان بشردوست از دیگر مهمانان برنامه بود که هردو پیرامون وضعیت جاری، نقش جوانان و سایر مسایل سیاسی و اجتماعی به دور از جبن و محافظه‌کاری صحبت‌های صریحی داشتند.


ویدیوی نطق سیلی غفار به فارغان علوم اجتماعی پوهنتون کابل

خانم سیلی غفار در بخشی از سخنرانی‌اش گفت:

«امیدوارم با آنچه که در این مدت فرا گرفتید بتوانید مصدر خدمت به مردم ما که بدون شک فقیرترین و نیازمندترین باشندگان دنیا هستند، گردید. رشته‌‌ی شما علوم اجتماعی است، علومی که ما به وسیله آن باید قادر شویم تا دردهای بی‌پایان ملت خود را درک کرده و در پی راه رهایی آنان برآییم.

من یقین دارم که شما در جریان تحصیل از گذشته تاریخی و انقلابات عظیمی که کشورهای مختلف دنیا را تکان داده و دگرگون ساخته است، آگاهی حاصل نموده اید. این آگاهی ما را به یک نکته می‌رساند که هیچ ملتی توسط استعمارگران، قدرت‌های خارجی و زیر حاکمیت جنایتکاران و وطنفروشان داخلی نتوانسته به توسعه، رفاه و آسایش برسد. در هر جامعه روشنفکران متعهد و تحصیل‌یافته هستند که در پیشاپیش توده‌ها چرخ انقلاب و دگرگونی اجتماعی را به پیش می‌رانند و آزادی و دموکراسی را به مردم شان به ارمغان می‌آورند. بنا در افغانستان هم این وظیفه به دوش شماست تا مردم را آگاه سازید و جنبش‌های رهایی‌بخش آنان را رهبری کنید.

اما ما و شما به هیچ صورت نمی‌توانیم نماینده واقعی مردم خود شویم تا زمانی که به دور از مسایل بی‌ارزش قومی، سمتی، زبانی و مذهبی به مبارزه علیه کلیه حاکمان خاین و باداران خارجی شان به‌پا نشویم.

کشور ما امروز نسبت به هر زمان دیگر در ورطه جنگ و اشغال بیگانگان فرو رفته است. دولت اشغالگر امریکا با اعلام استراتیژی جدید خود تصمیم گرفت تا عساکر بیشتر به افغانستان بفرستد. آمدن عساکر بیشتر به معنی تشدید جنگ، ویرانی و بی‌ثباتی می‌باشد. این دیگر به همگان واضح است که طالب و داعش و دیگر گروه‌ّهای وحشی بنیادگرا در افغانستان و سرتاسر جهان مولودات خود امریکا هستند. جنگ امریکا در افغانستان جنگ علیه تروریزم نه بلکه جنگ بخاطر منافع اقتصادی، سیاسی و استراتژیک خودش می‌باشد. راه رهایی از این همه مصیبت فقط مبارزه است، نباید به تغییر استراتیژی و رویکار آوردن مهره‌های جدید امریکا دل بست. فقط باید مردم را متحد و متشکل کنیم و گلیم اشغالگران و دولت دست‌نشانده و فساد ع و غ را برچینیم که فقط آنزمان است می‌توان بر تروریست‌های طالبی و داعشی و دیگر گروه‌های وحشی و بیگانه با انسانیت پیروز شد.»

نطق سیلی غفار به فارغان علوم اجتماعی پوهنتون کابل

داکتر رمضان بشر دوست که منحیث شخصیت بی‌آلایش سیاسی همیشه واقعیت‌ها را برملا ساخته از منتقدان جدی حکومت ع و غ به شمار می‌رود نیز در جریان سخنرانی‌اش به ناهنجاری‌های جاری در کشور و معامله‌های خاینانه حاکمان پرداخت. وی کارکرد سران دولت را پرخیانت خوانده از شیادی‌های حکومتی سخن گفت که «توسط افراد ناسالم و بیسوادی اداره می‌شود که به زور پول و واسطه حکمفرما اند». او از بی‌کفایتی وزارت‌ها و وزرا، از تاراج معادن کشور توسط زورمندان، از آب‌های سرشار هلمند، آمو ‌و... که توسط کشورهای همسایه رایگان به مصرف می‌رسد یادآور شد.

در پایان محفل رمضان بشر دوست، سیلی غفار و چند تن از استادن با دادن تقدیرنامه‌ها برای این دور از فارغان، آینده پرموفقیت برای آنان و کشور آرزو نمودند.

استقبال گرم محصلان از حضور و گفته‌های سیلی غفار و رمضان بشردوست درین برنامه رساننده آن است که نسل جوان و تحصیل‌کرده افغانستان به سیاست عاری از دغل‌بازی و معامله‌گری علاقه‌مند بوده و بخوبی جنایتکاران و دشمنان خود را می‌شناسند. چنانچه یک محصل دختر با گرفتن تقدیرنامه از دست خانم سیلی گفت: «با گرفتن تقدیرنامه از نزد شما می‌خواهم قدم در جای پای تان بمانم، فعال سیاسی باشم و راه تان را تعقیب کنم.»

نطق سیلی غفار به فارغان علوم اجتماعی پوهنتون کابل

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 642 نفر