محفل گرامی‌داشت حزب همبستگی از روز جهانی زن


دریافت تصاویر با کیفیت بالاتر


کابل - ۱۸ حوت ۱۳۹۵ (۸ مارچ ۲۰۱۷): «حزب همبستگی افغانستان» در بزرگداشت از روز جهانی زن، محفلی تحت شعار «مبارزه علیه اشغال و بنیادگرایی، گام اول برای رهایی زن افغان است!» برگزار نمود.

در شروع برنامه، تمام اشتراک‌کنندگان در سوگ زنان قربانی ستم و زنان جانباخته مبارز بر پا ایستاده و سکوت نمودند. در مقدمه، گرداننده برنامه گفت:

«ما آرزو داشتیم که برنامه امروزی را همچون سال گذشته در فضای آزاد با گردهمایی اعتراضی و بلند کردن خروش عدالتخواهی زنان برگزار نماییم، اما بنابر مشکلات امنیتی و قیدوبندها و فشارهای دولت پوشالی، مجبور شدیم که در فضای بسته این تالار جمع شده روز جهانی زن را تجلیل نماییم. این خود بیانگر آن است که حاکمان فاسد و ضدملی با چه بهانه‌هایی عرصه را برای کار نیروهای پیشرو و دموکراسی‌خواه محدود ساخته جلو آگاه شدن مردم را می‌گیرند.»

در ادامه برنامه، سیلی غفار، سخنگوی حزب همبستگی در سخنرانی‌اش خاطرنشان ساخت:

«امروز، در اینجا جمع شده‌ایم تا از روز جهانی زن تجلیل به عمل آوریم. اگر در جامعه ما در بهترین حالت این روز را با تبریک گفتن و تقدیم دسته‌های گل به زنان برگزار می‌کنند، اما من نمی‌خواهم به شما تبریک بگویم. درحالی‌که زنان وطن ما در دوزخ سوزان به‌سر برده دهشت و سفاکی بی‌مانندی علیه آنان جریان دارد، جایی برای تبریک گفتن باقی نمی‌ماند و فقط باید تسلیت گفت.

... ما خود را راهیان ‌زنان سرفرازی چون ناهید‌، مینا، وجیهه، لیلا قاسم‌، شیرین‌علم هولی، زویا، مرضیه اسکویی‌، سکینه جانسز، جیلان اوزلاب و بی‌شمار‌ زنان مبارز دیگر جهان می‌دانیم که با مقاومت و پیکار حماسی و نثار خون شان ثابت نمودند که زنان می‌توانند همگام با مردان در راه جامعه عاری از ستم و بی‌عدالتی قدم‌های ماندگاری گذاشته و توسط زور بازوان شان درهم شکننند.» (متن کامل سخنرانی را اینجا بخوانید)

آقای خان‌ ولی عادل یکی از سخنرانان محفل بود. او از جنوب کشور برخاست تا در برابر ستم دهشتناک بر زنان صدای اعتراض بلند کند. خیمه تحصن بر پا کرد، اقدام به تطمیع وی گردید، مورد لت و کوب قرار گرفت و به زندان افکنده شد ولی از راهش برنگشت و امروز مصمم‌تر از قبل در این مسیر روان است.

او در سخنرانی آموزنده‌ اش بیان داشت:

«چیزی که در جریان تحصن برایم ثابت شد، این بود که کسانی که داد از حقوق بشر و حقوق زن می‌زنند تعداد شان بسیار زیاد است، اما متاسفانه کسانی که مدافعان واقعی حقوق زن هستند بسیار کم اند. آنانی که در این شرایط مبارزه واقعی می‌کنند، روزی به قهرمانان واقعی سرزمین ما مبدل خواهند شد.»

شایان ذکر است که در محفل امروزی، در کنار دکلمه شعر «افتخار» از پری‌دخت آیتی، زن مبارز و جان‌باخته‌ی ایران، قرائت زندگینامه شهید فریده، یکی از شهیدان حزب، معرفی چند تشکل پیشرو زنان در جهان، گروه «سترنگز» (تارها) با اجرای چند پارچه آهنگ دلنشین شان به برنامه زینت بخشیدند. همچنان، آقای نصرت ارمان از مجله «مینه»، داستان کوتاهی از ستم بر زنان زجرکشیده افغان را خواند.

برعلاوه، جمعی از اعضای نهاد ایتالیایی «چیزدا»، یک سازمان سیاسی مدافع زنان و نیروهای دموکرات افغانستان، نیز در این محفل اشتراک ورزیده و سخنان کوتاهی درمورد فعالیت‌ها و ارزش مبارزه مردم افغانستان داشتند.

در اخیر، حزب همبستگی به دو مادر رنجدیده هر یک خانم شکیلا و خانم شیما که اخیرا پسران شان در حمله انتحاری و جبهه جنگ از دست داده‌اند و امروز در سوگ دلبندان جان‌باخته‌ی شان می‌سوزند، برای مقاومت شان در برابر جامعه ناعادلانه تقدیرنامه‌هایی داد. محفل با تیاتر ساکت که آلام سرزمین ما و میهنفروشی سیاستمداران مرتجع را به تصویر می‌کشید، به پایان رسید.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 576 نفر