نه به جنگ! نه به ناتو! پناهندگان را باید پذیرفت!

نه به جنگ! نه به ناتو! پناهندگان را باید پذیرفت!

بتاریخ ٢٨ نوامبر ۲۰۱۵ تظاهراتی با شرکت بیش از سه هزار تن با فراخوان پلاتفورم «هرگز نه!» (Platafotma Mai Més!) در اعتراض به جنگ‌افروزی روز افزون ناتو، دهشت‌افگنی و بخاطر صلح جهانی در شهر بارسلونای اسپانیا راه‌اندازی شد.

پلاتفورم «هرگز نه!» بطور اضطراری با اشتراک بیش از ٦٠ نهاد دولتی و غیردولتی تشکیل شده بود و هدف عمده آن محکوم نمود جنگ‌افروزی امریکا و ناتو، حملات دهشت‌افگنی در نقاط مختلف دنیا، اوجگیری تبعیض نژادی، بدبینی نسبت به مسلمانان ساکن اروپا و برخورد غیرانسانی با پناهجویان بود.

نه به جنگ! نه به ناتو! پناهندگان را باید پذیرفت!
گوشه‌ای از تظاهرات در میدان پلازا سانت ژوما

البته درین تظاهرات بعضی احزابی هم جهت کسب رای در انتخابات آتی شرکت ورزیده بودند اما شعار های سطحی بر ضد جنگ و دهشت می‌دادند، بدون اینکه عواملش یعنی امریکایی و ناتو را محکوم نمایند. اما اکثر نهادها و اشخاص باوجدان و مبارز بشکل جدی اعمال ضدانسانی کشورهای امپریالیستی را با سر دادن شعارها تقبیح می‌کردند.

تعدادی از تظاهرکنندگان پلاکارتهایی را حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود:

«نه به جنگ! نه به ناتو! پناهندگان را باید پذیرفت!»، «جنگ از آنها، مرگ از ما!»، «هرگز نه!»، «نه به تجاوز، نه به خشونت!»....

در پایان تظاهرات یکی از اعتراض‌کنندگان قطعنامه «هرگز نه!» را در مقابل شاروالی بارسلونا و محل رییس حکومت ایالت کتلونیا خواند که در قسمتی از آن آمده است:

«نه دهشت‌افگنی، نه جنگ، نه فاشیزم، نه قطع آزادی‌ها!»
«صلح، عدالت اجتماعی و حقوق بشر درینجا و سراسر جهان!»

نه به جنگ! نه به ناتو! پناهندگان را باید پذیرفت!
«جنگ از آنها، مرگ از ما»

«... و دفعتا یک سوء قصد در قلب اروپا، نزدیکتر از آنجا هایی که با آن عادت کرده‌ایم، خون ما را منجمد ساخت و ما دیدیم چطور پاریس در پوستش می‌رنجید، همان رنجی را که چند روز پیش در بیروت، انقره و تونس کشیدند و دردی را که هزاران انسان همه روزه در سوریه، عراق، پاکستان، افغانستان و نایجریا متحمل می‌شوند. کشورهایی که ٨٠ فیصد حملات انفجاری را از سوی دهشت‌افگنان در سال‌های اخیر تجربه کرده اند. کشوهایی که در آنجا اکثریت حاکمان و شرکت‌های تسلیحاتی ما جنگ‌افزار به فروش رسانیده اند و از حاکمان ضد دموکراسی حمایت کرده اند.

... برای ما احترام به زندگی، حقوق بشر و همزیستی، خواست‌های اساسی اند بخاطر یک هستی شایسته و صلح‌آمیز. به این سبب است که، حالا و بطور همیشه هر نوعی از خشونت را بشکل قوی، چه مستقیم باشد، چه فرهنگی باشد و چه هم در چارچوب دولتی، رد می‌کنیم...

به همین منظور، دوباره برمی‌خیزیم و می‌گوییم که بس است! اجازه نخواهیم داد که جنگ نو آغاز گردد. بمباردمان دیگری را ضمانت نخواهیم کرد. قطع آزادی‌های ما را از نو قبول نخواهیم کرد. در برابر جروبحث ها علیه مسلمانان، نژادپرستی و فاشیزم خاموش نخواهیم نشست. قوانین بیگانه‌هراسی و مراکز بیشتر بازداشت غیرقانونی و غیرمشروع را اجازه نمی‌دهیم. بخاطر صلح، آزادی، برابری، برادری، همبستگی، عدالت جهانی و سیکولاریزم، ما تصمیم گرفتیم که یک بار دیگر در جاده‌هاّا بریزیم و بگوییم: هرگز نه!»

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 807 نفر