گرامی‌داشت «حزب همبستگی افغانستان» از روز جهانی زن

بزرگداشت از روز جهانی زن

کابل؛ ۱۸ حوت ۱۳۹۸: «حزب همبستگی افغانستان» طی محفلی از روز جهانی زن تحت عنوان «با مبارزه قاطع علیه امپریالیزم، بنیادگرایی و مردسالاری مضمون مترقی هشتم مارچ را پاس داریم!» گرامی‌داشت به عمل آورد. در این برنامه بیش از دوصد تن از اعضا و هواداران حزب شرکت ورزیده بودند.

بزرگداشت از روز جهانی زن

در آغاز، مجری برنامه از وضعیت اسفناک زنان محروم افغان یادآور شده، حاکمیت اشغالگران و نوکران بومی شان را عامل اصلی تیره‌روزی زنان خواند و بر اتحاد و مبارزه زنان به عنوان تنها راه رهیدن از زنجیرهای اسارت و پایان تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری در برابر زنان، تاکید نمود.

سخنرانی خانم زلا، نماینده حزب همبستگی افغانستان
سخنرانی خانم زلا، نماینده حزب همبستگی افغانستان

خانم زلا به نمایندگی از حزب همبستگی در صحبت‌هایش گفت:

«در طی ۱۹ سال گذشته، زنان افغان باید پی‌برده باشند که امریکا و نوکران داخلی‌اش، آنان را از بند و زنجیر ویروس بنیادگرایی و مردسالاری حاکم نه تنها آزاد نساخت، بلکه با تمویل و ترویج بنیادگرایی و معامله با طالب از زنان افغان انتقام گرفت تا با زندانی ساختن و سرکوب بیش از نصف جامعه توسط مزدوران دینی‌اش از خیزش سرتاسری زنان و مردان محروم افغان علیه اشغال جلوگیرد.»

او در باره معامله خاینانه تازه امریکا زیر عنوان مسخره «صلح» با طالبان ستم‌‌پیشه و ضدزن گفت:

«... و قرار است امریکا در معامله جدید، طالبان درنده را پودر و ماتیک‌زده، دریشی پوشانده زیر نام مسخره "صلح" بالای مردم تحمیل نماید. صلح عمیقا با عدالت، دموکراسی و آزادی در پیوند بوده و با قربانی کردن منافع مردم صلح در هیچ کشوری تامین نشده و نه‌ خواهد شد. ما مکررا گفته‌ایم که صلح با طالبان سفاک سرآغاز فصل جدیدی از جنگ و تباهی در افغانستان خواهد بود. زیرا، گروه‌های جنایت‌پیشه‌ی حاکم به شمول طالب که هرکدام مولود استخبارات بیگانه و حافظ منافع کشور خاص هستند، بخاطر تضاد منافع باداران شان، سر تقسیم قدرت باهم جور نیامده، دیر یا زود شکم یکدیگر را خواهند درید.»

او بطور کلی درباره ماهیت «انتخابات» در کشور اشغال شده و مخصوصا راجع به انتخابات پرتقلب و مسخره اخیر گفت:

«در طی ۱۹ سال گذشته، انتخابات‌های پوشالی نه تنها "حلال مشکلات" مردم نبوده بلکه خود به پروسه‌‌ی خاینانه جهت‌ تعمیق تفرقه قومی، زبانی و سمتی مبدل شده، آتش نفاق ملی را شعله‌ورتر ساخته است... مردم ما پی برده‌اند که زیر سایه شوم اشغال، هزاربار "انتخابات" پرهیاهوتر از امروز برگزار شود، در ارگ فقط سرسپرده‌ترین، وطن‌فروش‌ترین و معامله‌گر‌ترین فرد متعهد به منافع امریکا راه خواهد یافت. ما به این باوریم که انتخابات به عنوان یک اصل دموکراتیک، فقط در افغانستان مستقل و آزاد و عاری از ویروس بنیادگرایی می‌تواند معنی داشته باشد و بس.»

در ادامه، خاطره، شعر «من دردم» را پرشور دکلمه کرد که با تشویق گرم اشتراک‌کنندگان بدرقه شد.

در قسمت دیگر برنامه لیلا یکتن از جوانان حزب همبستگی زندگی و پیکار انقلابی دو زن مبارز هر یک فرمانده «رامونا» از مکسیکو و «هایدی تامارا بانکی بیدر» از ارجنتاین را ارایه نمود که زندگی مملو از پیکار، قاطعیت، تعهد و شجاعت شان برای تمام زنان مایه مباهات و آموزنده است.

استاد ربیع پوپل
استاد ربیع پوپل، یکتن از سه‌تارنوازان موفق کشور ما

گروه موسیقی «تارها» متشکل از چند جوان آگاه و متعهد است که با شور و اشتیاق در برنامه‌های حزب سهم می‌گیرند، این بار نیز با اجرای آهنگ‌های اعتراضی محفل را رنگین‌تر ساختند. به تعقیب آن ربیع یکتن از سه‌تارنوازان موفق کشور ما چند پارچه اجرا نمود که مورد تشویق حاضران در محفل قرار گرفت.

محفل با اجرای گروه تیاتر «پویا» که زندگی مبارزاتی خانم بلقیس روشن را روی صحنه برد، به پایان رسید.




بزرگداشت از روز جهانی زن
بزرگداشت از روز جهانی زن
بزرگداشت از روز جهانی زن

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 645 نفر