سرگذشت دردناک پرپرشدن یک دختر ایزدی به دست داعش

سارا سعید حیدر قربانی وحشت داعش

سارا سعید حیدر، دختر ۱۶ ساله ایزدی و از قربانیان بربریت «داعش» می‌باشد که رسانه‌های جهان در اگست ۲۰۱۵ داستان دردناکش را انعکاس دادند. او از جمله هزاران زن ایزدی عراق بود که به دست داعشیان جاهل و جانی پرپر شد. سارا، خواهر ۱۸ساله‌اش (سمیرا) و یک عضو دیگر خانواده شان درحالیکه سال گذشته بسوی سنجار در حال فرار بودند به چنگ جنگجویان وحشی داعش افتادند. چند تفنگدار داعشی آنان را همراه با ده‌ها زن دیگر ایزدی در یک موتر انداخته به سمت شهر تلعفر بردند تا منحیث غنیمت جنگی میان «جهادیان» تقسیم شوند. اما موتر در قسمتی از راه خراب می‌شود بنا تفنگداران بیمار در همانجا به آزار و اذیت این دختران مظلوم می‌پردازند. سارا مردی با ریش سرخ را به خاطر می‌آورد که او و خواهرش را مورد بدرفتاری جنسی قرار داده است. با تاریک شدن هوا این اسرا موفق به فرار شده در روستایی در همان نزدیکی برای چند روز پنهان می‌شوند. بعد که داعشی‌ها موفق به یافتن آنان نمی‌شوند، تمامی شان به یک کمپ آوارگان پناه می‌برند، جایی که در ۲۶ جولای ۲۰۱۴ مورد حملات راکتی داعش قرار می‌گیرند. سارا درین حمله زخمی می‌شود.

سارا می‌گفت که برای لحظه‌ای هم نمی‌توانست تصویر آن مرد ریش سرخ را از فکرش بیرون کند. او که از افسردگی شدید رنج می‌برد بالاخره مثل صدها دختر دیگر ایزدی به فکر خودکشی می‌افتد و با رفتن به اتاق خلوت بر بدنش تیل پاشیده خود را به آتش می‌کشد. سمیرا و مادرش درحالی به دادش می‌رسند که او در شعله‌های آتش دست و پا می‌زد و بیش از نیمی از بدنش سوخته بود. او از مرگ نجات می‌یابد اما ۷۵ روز را در شفاخانه می‌گذراند تا اینکه بوسیله یک نهاد کمک‌دهنده به شهر اشتورتگات آلمان منتقل می‌شود که تا کنون تحت مداوا قرار دارد.

داستان تراژیک سارا، داستان فراوان دختران و زنان ایزدی است که به دست آدمخواران بنیادگرای داعشی روزگار تیره‌ای را از سر گذشتانده اند. صدها زن ایزدی منحیث برده به فروش رسیدند، تعدادی دست به خودکشی زده اند. جمعی از این زنان به دست داعش کشته شدند که اخیرا با آزادی منطقه سنجار، قبرهای جمعی عده‌ای از آنان کشف گردید.

سارا با پدرش
سارا با پدرش قبل از اینکه به چنگ داعش بیافتد.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 258 نفر