گل آغا شیرزی، «بلدوزر» برای بربادی افغانستان

گل آغا شیرزی

گل آغا شیرزی که نام اصلی‌اش شفیق است در سال ١٩۵۶ در کندهار متولد گردید. او فرزند حاجی عبداللطیف است که تا صنف دوازده درس خوانده. پدرش دکان کوچک چای فروشی داشت.

حاجی عبداللطیف در دوران جنگ ضد روسی از قومندان های مشهور کندهار بود که شیرزی نیز با او یکجا کار می‌کرد. بعد از کشته شدن پدرش به وسیله باند گلبدین، او تخلص شیرزی را به خود انتخاب کرد. گل‌آغا در زمان جنگهای داخلی قومندان محاذ ملی بود. پس از سقوط دولت نجیب از ١٩٩٢ تا ١٩٩٤ شیرزی بحیث والی کندهار ایفای وظیفه کرد. گفته می‌شود در وقت حاکمیت او کندهار به مرکز فساد، قاچاق، رشوت، دزدی و تجاوز مبدل شده بود.

پس از ورود طالبان به کندهار شیرزی به کویته پاکستان فرار کرد تا اینکه در سال ٢٠٠١ او به هدایت سی.آی.ای امریکا بخاطر تسخیر کندهار با آی.ایس.آی پاکستان که از زمان جنگهای داخلی روابط خوب داشت، دوباره تماس گرفت. شیرزی که فرد بی بند و بار و جاه طلب بود به این خواست امریکا جواب مثبت داد و با جمع کردن تقریباً هزار نفر از کمپهای مهاجرین افغان از راه چمن وارد افغانستان شد که در مدت کم به کمک سلاح‌های پیشرفته پاکستانی توانست منطقه تخت پل کندهار را تصرف کند و راه کندهار و سپین بولدک را ببندد.

حاجی لطیف
حاجی لطیف پدر شیرزی که توسط حزب اسلامی گلبدین کشته شد.

او به محض داخل شدن به کندهار بار دیگر مقام قبلی خود را غصب کرد و برادرانش عبدالرازق و حاجی بچه، میدان هوایی کندهار را در کنترول خود گرفتند. آنان از این طریق مواد غدایی و لوژستیکی نیروهای خارجی را تامین و همچنان زمینه قاچاق مواد مخدر به کشورهای خارجی را مهیا میکردند.

با به قدرت رسیدن گل آغا شیرزی کشت و قاچاق مواد مخدر در کندهار ۵٠ فیصد افزایش یافت حال آنکه در دوران حاکمیت طالبان به صفر رسیده بود. فساد و بدامنی به اوج خود رسید که حتی کرزی هم نمی‌توانست از آن چشم پوشی کند و همین امر باعث شد تا شیرزی را از ولایت کندهار برکنار و به کابل فراخواند.

نادر نادری کمشنر سابق کمسیون حقوق بشر در یک مصاحبه با خبرنگار امریکایی (lasrever) در ماه جون ۲۰۰۵ می‌گوید:

«زمانیکه شیرزی والی کندهار بود او هیچ اداره نداشت، نمی‌توانست که ولایت را کنترول کند. دزدی، زرع و قاچاق مواد مخدر، تجاوزهای جنسی بالای زنان و مردان و حتی اطفال به اوج خود رسیده بود.»

روزنامه کانادایی به نام «گلوبل میل» به تاریخ ۱۲ اپریل ۲۰۱۰ می‌نویسد:

«شیرزی بخاطر دریافت یک میلیون دالر در هفته از تجارت مواد مخدر، از سمتش که والی کندهار بود برکنار شد.»

یکی از شرکای نزدیک گل آغا حاجی بشیر نورزی بود. نورزی که قاچاقبر شناخته شده در سطح جهانی بود از افراد خاص «سیا» در افغانستان به شمار می‌رفت. او مدت زیادی با سازمان استخباراتی امریکا همکار بود که بعدها بنابر سازشهای درونی سازمان، او را به بهانه‌ای به نیویارک خواست و در آنجا وی را دستگیر کرد.

شیرزی مدت کوتاهی در وزارت شهر سازی و مسکن و بعد در وزارت فواید عامه که عاید زیاد داشت کار کرد و مدتی هم مشاور کرزی بود.

بالاخره در سال ٢٠٠٤ به حیث والی ننگرهار مقرر شد. وی در ابتدا با چند کار ظاهراً بازسازی، خود را در بین مردم محبوب ساخت و کرزی نیز به او لقب «بلدوزر» داد. مردم ننگرهار که سالهای متمادی از وجود جنایتکارانی چون حاجی قدیر، دین محمد، حضرت علی، یاسینی وغیره به ستوه آمده بودند چشم امید به او بستند اما دیری نگذشت که این امیدها به سراب بدل شدند. «بلدوزر» تمامی قراردادهای ساختمانی را به شرکتهای خصوصی خود سپرد که از خورد و برد‌ش صاحب میلیونها دالر شد. وی که فرد عیاش و منفور است تمام وقتش در خوشگذارنی می‌گذرد. با وجود داشتن ۳ زن و ١٨ طفل، رقاصه ها را از پاکستان دعوت می‌کند و محافل عیاشی برپا می‌دارد.

شیرزی با خانم چهارمی
شیرزی برای چهارمین بار با این دختر بیست و یک ساله ازدواج کرد. گل آغا به این دختر که کارمند شرکت هوایی کام ایر بود در جریان سفری دل میبازد و با پیشکش پول هنگفت و تهدید او را به دام انداخته منحیث زن چهارم به عقدش در می‌آورد.

او چندی قبل در یک سفر از دوبی به کابل عاشق یک کارمند هواپیما می‌شود. از این عشق مافیایی دیری نمی‌گذرد که «بلدوزر» با این دختر ازدواج می‌کند و او را به کلکسیون زنان حرامسرایش می‌افزاید. بعد از گذشت مدت کوتاه این خانم به بهانه دیدن خویشاوندان خویش به آلمان می‌رود و از شیرزی تقاضای ٤٠٠ هزار دالر بخاطر خرید اپارتمان می‌کند و در همانجا پناهنده می‌شود.

در ابتدا مقامات بلند پایه امریکا نیز او را بخاطر بازسازی و امنیت ولایت می‌ستودند ولی با گذشت چند سال آنان می‌گویند که ننگرهار به مرکز فساد مبدل گشته و والی زمینه بازگشت طالبان را مساعد ساخته است.

وال ستریت ژورنال به تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۲ یک ارزیابی انجام شده از سوی مقامات امریکایی را چنین گزارش کرد که «بلدوزر» در شاهراه تورخم جلال آباد یک صندوق ساخته به نام «صندوق شیرزی» و از موترهایی که از این مسیر عبور و مرور می‌کنند پول می‌گیرد. بنابر این سند شیرزی ماهانه از یکونیم میلیون الی چهار میلیون دالر دریافت می‌کند. موتررانان می‌گویند که ما مکلف به پرداخت پول در «صندوق شیرزی» هستیم در غیر آن به ما اجازه نمی‌دهند تا موتر خود را حرکت دهیم.

اوباما با شیرزی
شیرزی از مهره های مهم امریکاست از همینرو وقتی اوباما برای اولین بار به افغانستان آمد قبل از ملاقات با کرزی به دیدار این چاکرش رفت.

در گزارش یاد شده از جعفر اتمانزیی دریور موتر باربری نقل شده است:

«من متواتر در هر پیره (نوبت) ۵٠٠ افغانی به صندوق شیرزی می‌پردازم، آنان می‌گویند این پول بخاطر بازسازی است ولی خدا می‌داند که پول به کجا می‌رود.»

این سند می‌افزاید زمانیکه شیرزی به آلمان سفر داشت از طرف پولیس میدان هوایی آلمان به مدت دو ساعت بخاطر انتقال بکسهای پر از پول بازداشت شده بود ولی بنابر داشتن پاسپورت دیپلوماتیک رها میشود و پول را با خود می‌برد. سند می‌افزاید که والی ننگرهار در بدل پول، شورشیان طالب را نیز رها می‌کند.

مافیای شیرزی در تمامی دم و دستگاه ولایت ننگرهار ریشه دوانده، هیچ اداره‌ای نیست که گل آغا در آنجا شریک نباشد. گفته می‌شود در راس هر اداره افرادی که مقرر می‌شوند عواید را باید با شیرزی تقسیم کنند.

  • احسان الله کامه وال برادر شریف کامه وال عضو ولسی جرگه رییس گمرک ننگرهار است که از عواید بدست آمده با شیرزی شریک است. چندی قبل عزیزالله لودین رییس مبارزه با فساد اداری اعلام کرد که از گمرک ننگرهار ٨۳٢ میلیون افغانی مفقود شده ولی اگر کمی واضح بگویم این پولی است که در بین رییس گمرک و شیرزی تقسیم شده است.
  • منبع دیگری که شیرزی از آن عاید سرشار بدست می‌آورد ریاست برق ننگرهار است که در راس آن شخص فاسدی به نام گل مراد قرار دارد که سالهای قبل در شهر جلال آباد کیله فروشی داشت. او برق دولتی را که کیلوات یکونیم الی دو افغانی است به نام برق جنراتوری به قمیت ۶٠ افغانی بالای مردم می‌فروشد که به نام برق گل مراد یاد می‌شود و اکثریت مردم فقیر در گرمای طاقت فرسا بدون برق زندگی می‌کنند.
  • احسان الله کامه وال
    احسان الله کامه وال رییس گمرک ننگرهار که عواید بدست آمده را با شیرزی تقسیم می کند.
  • حاجی فاروق تیکه دار از چوکره های دیگر شیرزی است که هده های موتر و مارکیت‌های بزرگ را به قیمت ناچیز به اجاره می‌گیرد و در دواطلبی هم فرد دیگری نمی‌تواند برنده شود چون از حمایت شیرزی برخوردار است. تمامی غرفه‌های یخ فروشی و میوه فروشی شهر مربوط فاروق و گل مراد است که به مردم به کرایه می‌دهند.
  • حضرت علی و گل کریم در غصب زمینها دست بالای دارند. آنان زمینهای مردم را به قیمت ارزان می‌خرند و به قیمت بالا دوباره به فروش می‌رسانند که شاروالی نیز در آن دخیل است.
  • یکی از افراد خاص شیرزی در غصب زمینها ملخی است. او فرد لومپن و چاقوکش مشهور است که زمینهای مردم را به زور غصب کرده در آن شهرک می‌سازد. در دشت قاسم آباد (دامان) که مربوط فامیل اسحاق زی، اخگر و چراگاه عربها بود، ملخی آن را غصب کرد که صاحبانش عریضه به دست در ادارات دولتی سرگردان می‌گردند اما کسی به ندای شان گوش نمی‌دهد.
  • شهرک غازی امان الله خان که در ۱۵ کیلومتری شهر جلال آباد قرار دارد نمونه دیگری از چپاول شیرزی است. گل‌آغا آنرا به اساس فرمان کرزی بالای نجیب زراب هر نمره به قیمت ۵۰۰۰ افغانی فروخت و حال هر نمره آنرا (۱۰۰۰۰۰۰) ده لک افغانی به فروش میرساند.
  • باز محمد شیرزاد رییس صحت عامه ننگرهار نیز از شرکای فساد «بلدوزر» است. این شخص با ساختن شفاخانه های شخصی و وارد کردن ادویه بی‌کیفیت پول گزافی بدست می‌آورد.
  • سارنوال حاجی قیوم رییس سارنوالی بخاطر فسادش چندین مرتبه برکنار شد ولی به زور والی دوباره مقرر شد. او به گفته شیرزی زندانیان طالب را در بدل پول رها می‌کند.
  • الله داد
    الله داد رییس معارف ولایت ننگرهار مربوط حزب اسلامی افغانستان که از تقرر هر معلم در مکاتب مختلف از ١٠٠٠٠ افغانی الی ۵٠٠٠٠ افغانی رشوه می‌گیرد، بخش اعظم آن را به شیرزی می‌پردازد.
  • الله داد رییس معارف ولایت ننگرهار مربوط حزب اسلامی افغانستان که از تقرر هر معلم در مکاتب مختلف از ١٠٠٠٠ افغانی الی ۵٠٠٠٠ افغانی رشوه می‌گیرد، بخش اعظم آن را به شیرزی می‌پردازد.

در دولت مافیایی افغانستان کسانیکه بیشترین فساد را دارند، بلندترین مقام را می‌گیرند. شیرزی چون از مهره های مهم امریکاست کسی قادر نیست وی را از مقامش برکنار کند. بی‌مورد نبود که وقتی اوباما اولین بار به افغانستان سفر کرد، فوری به دیدار این چاکرش شتافت. یک مقام بلند پایه افغان می‌گوید که تمامی والی ها را می‌توانیم برکنار کنیم جز شیرزی چون با برکناری وی بی‌ثباتی به میان می‌آید.

در همین حال یک مقام قوای ائتلاف به «وال ستریت ژورنال» به تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۲ می‌گوید:

«ما میدانیم که او فاسد است. اما ما از خود سوال می‌کنیم که آیا او از خط قرمزی که برای ما معیار است عبور کرده؟ به نظر ما تا به حال او این خط را عبور نکرده.»

شیرزی و امثالش که دمش در دست خارجیان است تا زمانیکه سیاستهای آنان را خوب عملی کنند ولو در هزار گند و مرداری غرق باشند در قدرت می‌مانند ولی هرگاه وجود شان خطری برای آنان و یا در اثر ناآگاهی از فرمان شان سرپیچی کنند، در یک ساعت نیست و نابود می‌گردند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 643 نفر