«بس‌است»، پاسخ میلیونی مردم ترکیه به دیکتاتوری اردوغان

«بس‌است»، پاسخ میلیونی مردم ترکیه به دیکتاتوری اردوغان

موج وسیع هشتگ «TAMAM#» (بس‌است) از سوی کاربران تویتر علیه دیکتاتور فاشیست ترکیه، که به سرخط معتبرترین رسانه‌های جهان تبدیل گشت، بعد از آن آغاز شد که اردوغان طی سخنرانی‌ای در پارلمان (۸ می ۲۰۱۸) گفت: «اگر مردم بگویند بس‌است از قدرت کنار خواهم رفت». در همان ۱۲ ساعت نخست، بیش از یک‌ونیم میلیون تن با گذاشتن پیام «بس‌است» در صفحات تویتر تنفر و انزجار شان را از اردوغان ابراز نموده خواهان کنار رفتن او گردیدند. این هشتگ روزها در صدر تریند جهانی تویتر جا داشت. مردم ترکیه صرفا به فضای مجازی اکتفا نکرده، در جاده‌ها و مکان‌های عمومی نیز به شیوه‌های مختلف کلمه «بس‌است» را به نمایش گذاشتند.

«بس‌است»، پاسخ میلیونی مردم ترکیه به دیکتاتوری اردوغان

اردوغان جنایتکار بعد از ۱۵ سال حاکمیت فاشیستی‌اش به سرکوب نیروهای مترقی بخصوص کوردها پرداخته و در ایجاد و حمایت و صدور داعش در منطقه بی‌نظیر بوده، همسان سرجنایتکاران افغانستان مانند گلبدین و دوستم، و همچون برادران اخوانی جهالت‌پیشه افغانش خواب «امیرالمومنین»‌شدن را دیده با سرکوب وحشیانه مخالفان، قدرت را در انحصار دارد. او بار دیگر خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری (۲۴ جون ۲۰۱۸) نامزد نموده با تصور خام قصد داشت میزان محبوبیتش را با لاف و پتاق به رخ مخالفان بکشد که مردم در شهرهای مختلف ترکیه با نوشتن «تمام» و «خسته شدیم» روی پلاکارت‌ها به رهپیمایی پرداخته و با ابتکارات رنگارنگ در شبکه‌های اجتماعی سیلی‌های جانانه‌ای بر روی زرد رژیم اخوانی او کوبیدند.

به‌اصطلاح طرفداران اردوغان که مطمینا گماشته‌گان رژیم بنیادگرای او اند، بلافاصله هشتگی را تحت نام «Devam» (ادامه) آغاز کردند، از آنجا که بیش از نیمی آن به‌صورت خودکار به‌وسیله برنامه‌های کمپیوتری پست شده بودند، فوری بخش اعظم آن از سوی تویتر حذف گردید.

اردوغان جهت حفظ قدرت و تداوم چپاول و تروریست پروری‌اش به سبک تمامی حاکمان مستبد و غیرمردمی کوچکترین اعتراض را تحمل نتوانسته به سرکوب، شکنجه و زندان متوسل شده و بارها اعتراضات مسالمت‌آمیز را به خون نشانده است. مثل همیشه این بار نیز موج گسترده مردمی را توطئه «مخالفان» و «تروریست‌ها» خوانده و وزیر داخله ترکیه، سلیمان سویلو، حکم بازداشت افرادی را که در کارزار «بس‌است» و «خسته شدیم» شرکت داشته‌اند، صادر کرد.

«بس‌است»، پاسخ میلیونی مردم ترکیه به دیکتاتوری اردوغان
کارتونیست:کارلوس لاتوف

موج اعتراضات مردمی در شبکه‌های اجتماعی چنان وسیع بود که معتبرترین رسانه‌های محافظه‌کار حامی جنایتکاران مثل «نیویارک تایمز»، «واشنگتن پست»، «دویچه ویله»، «رویترز» و... را نیز واداشت تا آن را انعکاس دهند.

در عصر انترنت، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تبدیل به گرزی علیه چهره‌های مستبد و دولت‌های متجاوز گردیده و نقش موثری در افشای خیانت‌های حکام فاسد ایفا نماید. بعد از «بهار عربی» که نقش شبکه‌های اجتماعی در آن برجسته بود، جنبش «بس‌است» از رویدادهای اعتراضی برجسته در شبکه‌های اجتماعی در منطقه است که حاکم مستبدی توسط مردم تف‌باران می‌شود. ما افغان‌ها نیز باید از قدرت شبکه‌های اجتماعی غافل نمانده و با درس‌گیری از مردم مبارز ترکیه، شبکه‌های اجتماعی را به حربه‌ای جهت افشای جنایات اشغالگران و چاکران بنیادگرا و غیربنیادگرایش تبدیل نموده از آن استفاده سیاسی وسیعی نماییم. اگر هر کاربر شبکه‌های اجتماعی با احساس مسوولیت دست به افشای فساد دولت شاریده ع و غ زده و اعتراضات شان را به شکلی از اشکال علیه جنایتکاران و خاینان ملی تاریخ‌زده‌ای مثل گلبدین، سیاف، ربانی، دوستم، محقق، عبدالله، کرزی و غنی گرفته تا روشنفکران پلید از نوع پدرام، یون، طاقت، کاظمی، سپنتا، میرهزار و سایر جاسوسان و چتلی‌خواران امریکا، ایران، پاکستان و ناتو ابراز نمایند. بعید نیست همانگونه که در خاورمیانه به کمک همین شبکه‌ها جنبش وسیعی پا گرفته دولت‌های مستبد را به زباله‌دان تاریخ فرستاد در افغانستان زیر ساطور خون‌چکان اشغالگران و بنیادگراها زمینه‌ای شود برای شکل‌گیری جنبش گسترده مردمی علیه کشتار و بربریت جاری و در کل حاکمیت مافیایی و پوشالی ارگ.

«بس‌است»، پاسخ میلیونی مردم ترکیه به دیکتاتوری اردوغان

مطالب مرتبط:

آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید

۱۲ سوالی که روزنامه‌نگاران ترکیه نباید بپرسند

وزیر کابینه اردوغان:‌ یک بار تجاوز تاثیری بر روحیه کودک ندارد!

وحشیگری محافظان اردوغان علیه معترضان در امریکا

تیر دغلکاری اردوغان باز خطا رفت

اعتراض‌ها در تركيه دولت اردوغان را فلج كرد

زنان ترکیه به اردوغان پشت کردند

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 247 نفر