واکنش ورزشکاران سیاه‌پوست امریکا در برابر بی‌عدالتی

واکنش ورزشکاران سیاه‌پوست امریکا در برابر بی‌عدالتی

مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا که به تاریخ ۸ اکتوبر ۲۰۱۷ برای تماشای بازی فوتبال در زادگاهش ایالت ایندیانا شرکت کرده بود، زمانی ورزشگاه را ترک کرد که تعدادی از بازیکنان سیاه‌پوست در یک حرکت اعتراضی در جریان پخش سرود ملی امریکا، در میدان زانو زده به زمین خیره شدند. مایک پنس در پیامی در تویتر این حرکت را «بی‌احترامی به سربازان و پرچم امریکا» نامید. دونالد ترامپ نیز در پیام تویتری، حرکت پنس را تایید کرده نوشت که به او توصیه کرده بود در صورت هرگونه بی‌احترامی از جانب بازیکنان، صحنه را رها کند.

واکنش ورزشکاران سیاه‌پوست امریکا در برابر بی‌عدالتی
۱ سپتامبر ۲۰۱۶: کالین کپرنیک (راست) با اریک رید که با پخش سرودملی امریکا زانو زدند.

سرپیچی ورزشکاران سیاهپوست امریکا از تعظیم به بیرق و سرود ملی آن کشور، مدتهاست که به بحث گسترده‌ای در جامعه امریکا بدل گشته است. آنان در مخالفت با بی‌عدالتی نسبت به رنگین‌پوستان، با حرکات نمادین کوشیده اند توجه افکار عامه را به این مسئله جلب کنند. طی مسابقه‌ای در سپتامبر ۲۰۱۶، کالین کپرنیک از بازیکنان لیگ ملی فوتبال امریکا (ان.اف.ایل) با بلند شدن صدای سرود ملی امریکا، به زمین زانو زد که بازیکن دیگری به نام اریک رید با اقدام مشابه او را همراهی نمود.

او در گفتگو با خبرنگاران دلیل این اقدام را چنین بیان نمود: «من برای احترام به بیرق کشوری که سیاهان و رنگین‌پوستان را مورد ستم قرار می‌دهد، بپا نخواهم ایستاد. برای من این مهمتر از فوتبال است و دیدن قضیه غیر از این صورت خودخواهی‌ من خواهد بود.» او در ضمن گفت به این کار ادامه خواهد داد.

واکنش ورزشکاران سیاه‌پوست امریکا در برابر بی‌عدالتی
تظاهراتی در دفاع از اقدام کالین کپرنیک. در یکی از پلاکارتها می‌خواهیم: «کپرنیک، ما با تو زانو می‌زنیم»

کپرنیک از تیمی که تحت اداره سرمایه‌داران سفیدپوست قرار دارد اخراج گردید اما مورد حمایت تعداد زیادی از مدافعان عدالت قرار گرفت. تظاهراتی به دفاع از او راه افتید و حتی جمعی از سربازان قدیمی امریکا با هش‌تگ #VeteransForKaepernick (سربازان سابقه مدافع کپرنیک) در شبکه‌های اجتماعی به دفاع از او برخاستند.

اقدام کپرنیک، در چندین مسابقه دیگر توسط بازیکنان سیاه‌پوست تکرار گردید و به یک اعتراض وسیع بدل گشت. مایکل بینت از بازیکنان لیگ ملی فوتبال امریکا، در گفتگویی با رسانه‌ها خاطرنشان نمود: «من نمی‌توانم برای سرود ملی بپا بیایستم... تا زمانی که من برابری و آزادی را شاهد نباشم، بپا نخواهم ایستاد.»

دونالد ترامپ در سخنرانی‌ای به تاریخ ۲۲ سپامبر ۲۰۱۷ بازیکنانی را که در برابر سرود ملی امریکا زانو می‌زنند «حرامزاده» نامیده خواهان اخراج آنان از تیم گردید. او در ضمن از امریکاییان خواست که با دیدن اینچنین بی‌احترامی به بیرق امریکا، فوری ورزشگاه را ترک گویند اما تاکنون کسی به این خواست او بهایی قایل نشده است.

واکنش ورزشکاران سیاه‌پوست امریکا در برابر بی‌عدالتی

به دنبال این سخنرانی، تعداد بیشتری از بازیکنان با زانوزدن، حاضر نشدن در میدان ورزشی و یا حلقه کردن بازوان شان در جریان پخش سرود ملی امریکا، واکنش نشان دادند. به تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷، چندین تن از بازیکنان «ان.اف.ایل»، بصورت گروهی در جریان بازی‌ای در استدیوم ومبلی در لندن، حین پخش سرود ملی امریکا به زمین زانو زدند.

جامعه امریکا مملو از تضادهای حاد گشته و از درون پوسیده است که مظاهر آنرا در جنبش‌های سیاهان در شهرهای مختلف آن کشور، کشتارهای پیهم گروهی (که قتل ۶۰ تن و مجروح شدن بیش از ۵۰۰ تن در شهر لاس وگاس به تاریخ اول اکتوبر ۲۰۱۷ آخرین و خونین‌ترین نمونه آن بود) و تظاهرات وسیع ضدجنگ و سازمان‌های فیمنیستی و چپ می‌توان دید که روزتاروز حاکمان جنگ‌افروز آن کشور برای سرکوب آنها به خشونت و دهشت متوسل می‌شوند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 103 نفر