متنی منسوب به احمد شاملو در وصف حبیب‌الله کلکانی جعلی است!

متنی منسوب به احمد شاملو در وصف حبیب‌الله کلکانی جعلی است!

اخیرا مطلبی تحت عنوان «تاریخ حقایق پشت پرده را بازگو می‌کند» توسط بعضی حامیان حبیب‌الله کلکانی در دنیای مجازی دست به دست می‌گردد که گویا توسط شاعر بزرگ فارسی، احمد شاملو در وصف حبیب‌الله کلکانی نگاشته شده است. تعدادی هم جملاتی از این نوشته را زیر نام نقل‌قول شاملو در صفحات فیسبوک پخش کردند. هرچند، با اندک آگاهی از تفکر پیشرو، شخصیت بالنده‌ و شیوه نگارش منحصر به فرد شاملو، به آسانی می‌توان به مسخره بودن این ادعا پی‌برد، ولی این افراد آن قدر بی‌شرم و پررو اند که دست به هر در و دیواری می‌زنند تا جز داستان خیالی «عیاری از خراسان» نوشته خلیل‌الله خلیلی همه اسناد و مدارک تاریخی دیگر در مورد حبیب‌الله کلکانی را «جعلی» نامیده رد کنند اما خود به مفتضح‌ترین نوع جعل و نیرنگ متوسل می‌شوند.

متنی منسوب به احمد شاملو در وصف حبیب‌الله کلکانی جعلی است!

برای اینکه جایی برای ابهام نماند، لازم دیدیم مسئله را با سایت رسمی احمد شاملو در میان گذاشته، منحیث منبع قابل اعتبار حفظ و نشر آثار شاملو، از آنان جویای توضیحات شویم.

و این هم جواب سایت رسمی آقای شاملو که به تاریخ ۲۵ سنبله ۱۳۹۵ به «حزب همبستگی افغانستان» رسیده است:

ممنون از نامه‌ و پرسشِ حضرتعالی در مورد این متن. به نظر می‌رسد سواستفاده‌ی بعضی از گروه‌های سیاسی ایران از نام احمد شاملو کافی نبود که در افغانستان هم این سنت ناپسند رایج شده‌است... روشن و مبرهن است که این متن متعلق به احمد شاملو نیست.

لازم به توضیح است که هیچ‌گونه اثر یا شواهدی مبنی بر نگارش این متن در آرشیو آثار احمد شاملو وجود ندارد، و البته هیچ ردی هم از خصایص نثری و ادبیات شاملو در نگارش آن دیده نمی‌شود. حضراتی که قصدِ تقلب در نوشته‌ای از شاملو را دارند، باید لااقل نثر او را بشناسند. متنی که برای ما ارسال کرده‌اید، بویی از ادبیات و تفکر شاملو نبرده است.

با درود،
سایت رسمی احمد شاملو
محسن عمادی

آنچه زیر نام نوشته احمد شاملو در وصف حبیب‌الله کلکانی پخش شده در اصل نوشته‌ای به امضای «محمد فرهاد – ماساچوست» است.
نوشته جعلی منسوب به شاملو در واقع مقاله‌ای به امضای محمدفرهاد است که در رساله‌ای در پشاور نشر شده بود.

آنچه زیر نام نوشته احمد شاملو در وصف حبیب‌الله کلکانی پخش شده در اصل نوشته‌ای به امضای «محمد فرهاد – ماساچوست» است که در رساله‌ای به نام «آن کلکانی عیار بود نه "دزد سر گردنه"» چاپ بازار قصه‌خوانی پشاور نشر گردیده است اما بعد در تعدادی از نشریات و سایت‌های هواخواه «بچه سقو» زیر نام نوشته شاملو بازپخش گردیده به صفحات اجتماعی راه یافت.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 562 نفر